Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paddington

Paddington

09-12-2013 om 08:50

Dilemma

Momenteel lig ik in scheiding (dit duurt nu al bijna 2 jaar)

Mijn ex en ik hadden beide een eenmanszaak en voor de belastingpapieren enzovoort hadden wij een belasting consulente en boekhoudster.
Met dit persoon hadden we naast de zakelijke relatie ook een vriendschappelijke relatie.
Mijn ex heeft nog steeds dezelfde relatie met dat persoon. Ik niet meer en dat is mede gekomen doordat dit persoon een verkeerd beeld heeft gegeven van onze financieën ten tijde van ons huwelijk. Er zijn berekeningen verstuurd die niet kloppen. Er worden dingen gezegd die niet kloppen, dit gaat kan met name over de ontrekkingen die zijn gedaan uit de bedrijven.
Hierdoor lijkt het alsof mijn ex veel minder geld heeft, dan hij werkelijk te besteden heeft.
Een voorbeeld hiervan is dat de belastingconsulent de aftrekposten van het netto besteedbaar inkomen heeft afgetrokken. Dit is natuurlijk niet correct. De aftrekposten worden van het bruto-inkomen afgehaald, zodat er minder belasting betaald hoeft te worden. Vervolgens wordt de te betalen belasting van het bruto inkomen af gehaald en kan het netto-inkomen berekend worden.

Mijn dilemma is nu. Moet ik hier melding van maken bij de beroepsvereging? Wat de belastingconsulent heeft gedaan is gewoon fout. Het ergste is dat ik een half jaar eerder de belastingconsulent op dezelfde fout had gewezen.
Ik vind het een moeilijke beslissing. Aan de ene kant wil ik het persoon niet het gevoel geven dat ik 'wraak' neem. Aan de andere kant, als de belastingconsulent zulke fouten maakt, vallen er dan niet veel meer spaanders

Zakelijk

Jij bent er niet voor om iemand te behoeden voor het gevoel dat er mogelijk wraak in het spel is. Kijk naar de feiten. Je speelt geen spelletje met de belastingdienst want die spelen ze ook niet met jou: dan pakken ze gewoon alles van je af. Met de belastingdienst valt niet spotten. In die zin ben je mi naar jezelf verplicht om hier werk van te maken.
Overleg desnoods met de beroepsvereniging of er genoeg grond is voor een melding. Of vraag advies aan een advocaat. Als het een heel verhaal is, zet het helder op de mail ipv door de telefoon. Bel ze om kort je mail aan te kondigen en bel ze na een uur terug.

Rafelkap

Rafelkap

09-12-2013 om 13:55

nadeel

Of wil je melding doen omdat het in jouw nadeel is als het inkomen van je ex lager is uitgevallen?

Als er controle komt (ook na x aantal jaren) dan valt je ex hoe dan ook door de mand. Volgens mij is het zijn ding en kan hij de belastingconsulente niet aansprakelijk stellen? (weet iemand dit?)
Is jouw administratie wel goed gedaan?

Paddington

Paddington

09-12-2013 om 15:16

Dit gaat niet over de administratie zelf

maar juist over lijstjes die de consulent opstelt voor de de rechtbank en advocaten. Daarin moet de consulentzij zelf berekeningen maken. Dat gebeurt niet goed. In mijn ogen heel bewust, vooral omdat ik al eerder op die fout gewezen had.

Ik kwam er vandaag ook echter dat er wordt beweert andere bedragen te hebben overgemaakt, dan er in werkelijkheid zijn overgemaakt. Een keiharde leugen dus.

Het invullen van de belastingpapieren heb ik altijd samen met haar gedaan. Juist omdat ik een vinger aan de pols wilde hebben.

Rafelkap

Rafelkap

09-12-2013 om 19:44

in dat geval

zou ik wat Judith-t zegt een advocaat om advies vragen wat je in dit geval kan doen. Iemand anders zou het werk over moeten doen denk ik.

Wat een nare nasleep zeg! Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.