Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Manja

Manja

30-04-2016 om 22:17

Digid voor dochter van 6?

Ivm mijn dochter met chronische ziekte wil ik een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Nu kreeg ik te horen dat zij die kaart alleen met eigen digid kan aanvragen (ze is 6). Weet niet of iemand dat hier aan de hand heeft gehad?
Leek mij dat ik gemachtigd ben. Zij heeft ook geen digid (kan net lezen --). Maar dat moet zij nu aanvragen, of eigenlijk ik. Ik snap dat het haar kaart wordt, als zij met iemand meereist kan ze haar kaart meenemen bijv. Maar een kind van 6 met eigen digid?

Wilma

Wilma

30-04-2016 om 22:51

Dat kan wel. Ze hebben bij de geboorte ook al een BSN nummer. Klinkt bizar, maar voor mij niet.

mijk

mijk

30-04-2016 om 22:56

grappig op de site van digid

Er is geen minimumleeftijd voor het aanvragen van een digid.

Mag ik een digid aanvragen voor een ander? Dat mag absoluut niet.

Dus ze moet het selluf doen van de overheid.

Mijk

mijk

mijk

30-04-2016 om 22:59

ik zou hem dus gewoon voor haar aanvragen

En er even om grinniken...

Mijk

yep

Ik moest er ook ooit eentje aanvragen voor het invullen van vragenlijsten t.b.v. een bezoek aan de kinderpsychiater voor mijn toen 5 jarige dochter. ik zou me er verder niet druk over maken en er gewoon eentje namens je kind aanvragen.

Beertje37

Beertje37

01-05-2016 om 03:30

Paspoort aanvragen

Om een paspoort aan te vragen had mijn dochter ook een digid nodig. Als ouder mag je die gewoon aanmaken.

Noet

Noet

01-05-2016 om 08:38

ant ze heeft 'm ook nodig in het ziekenhuis, daar zijn ze wettelijk verplicht dat ding te vragen bij het maken van het pasje.

Die grens bij 14 is een wassenneus.

Daarbij heb je 'm ook nodig als je eens de grens over gaat, bij schrijven kan niet meer.

Noet

Noet

01-05-2016 om 08:39

excuus,

k las id, geen digid.

Imogen

Imogen

01-05-2016 om 08:50

oh?

Ik heb net met mijn eigen digid een afspraak bij de gemeente gemaakt voor een id-kaart voor mijn kind. Mag dat dan wel?

Noet

Noet

01-05-2016 om 09:08

imogen

heb ik ook gedaan, ging prima.

wat mij meer verbaasde dat ik het voor elkaar kreeg een paspoort voor dochter aan te vragen met een kopie van het reeds verlopen paspoort van haar vader.

Imogen

Imogen

01-05-2016 om 09:14

gelukkig

'heb ik ook gedaan, ging prima.'

Gelukkig. Ze heeft een paspoort, maar die wil ik liever niet meegeven naar school en zo. En ik las in een ander draadje dat je een ID-kaart naast een paspoort kunt aanvragen (best raar trouwens), vandaar dat ik die afspraak heb gemaakt.

Noet

Noet

01-05-2016 om 09:43

imogen

hoe zo is dat raar?
Mijn ex heeft zelfs volledig legaal 2 paspoorten gehad omdat hij anders zijn dienstreizen niet kon doen.
en dan nog gewoon een id kaart omdat dat handiger meenemen is.

Imogen

Imogen

01-05-2016 om 10:32

Noet

'hoe zo is dat raar?'
Ik weet niet, ik heb altijd het idee dat je maar één officieel identiteitsbewijs zou mogen hebben. Misschien omdat anders de kans op diefstal, verlies, fraude dan ook twee keer zo groot is? Puur gevoelsmatig. Net als dat je vroeger een aangiftebewijs van de politie mee moest nemen als je een vervangend paspoort wilde aanvragen bij diefstal of verlies (dat schijnt trouwens ook niet meer te hoeven), om te voorkomen dat er twee identiteitsbewijzen op jouw naam in omloop zijn.

'Mijn ex heeft zelfs volledig legaal 2 paspoorten gehad omdat hij anders zijn dienstreizen niet kon doen.'

Hoezo kon hij anders zijn dienstreizen niet doen? Zijn paspoort is toch niet nodig in Nederland als hijzelf in het buitenland zit?

Noet

Noet

01-05-2016 om 10:36

Imogen

als zijn paspoort bij een ambassade lag voor een visum aanvraag, terwijl hij ook weg moest.

En ook in wat minder fijne landen dienstreizen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-tweede-nederlands-paspoort-aanvragen

bloemetje

bloemetje

01-05-2016 om 10:43

Imogen

"Ik weet niet, ik heb altijd het idee dat je maar één officieel identiteitsbewijs zou mogen hebben. Misschien omdat anders de kans op diefstal, verlies, fraude dan ook twee keer zo groot is? Puur gevoelsmatig."

Je hebt het echt mis hoor. Er zijn massa's mensen met zowel een paspoort als een ID-kaart. Heel gebruikelijk. En twee paspoorten kan ook. Voor zo'n visum-aanvraag, zoals Noet beschrijft. Maar ook voor als een visum voor het ene land problemen kan geven in een ander land.

Moni

Moni

01-05-2016 om 12:15

Stel dat je een pgb hebt voor je kind

dan heeft je kind ook een digid nodig. En jij ook als vertegenwoordiger.

Manja

Manja

01-05-2016 om 13:07

Dank!

Het is dus ook weer niet zo heel vreemd. En we gaan misschien nog pgb aanvragen, daar hebben we, pardon, heeft zij, hem ook voor nodig. (Maar ik geef haar t wachtwoord lekker niet

pgb?

Wij hebben wel een pgb voor ons kind, maar geen digid. Zou niet weten waarvoor dat nodig is....

Nootje

Nootje

28-10-2017 om 20:32

reactie van een jaar te laat

Manja, is het aanvragen van die PGB inmiddels al gelukt?
Wij hebben ook een chronisch ziek kind, wat 24/7 thuis zit, maar zijn al een jaar bezig met het aanvragen van een beetje respijtzorg, in de vorm van een pgb. Dit laatste omdat ook op onregelmatige of nachtelijke tijdstippen zorg moet kunnen inzetten en de buurvrouw (hoewel super-super-super-lief) niet de medische handelingen kan doen die mogelijk nodig zijn.
Ik hoop dat je misschien tips hebt..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.