Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dienst overnemen condoleance.

Graag jullie mening:
Ben werkzaam in de zorg.
Morgen heb ik een avonddienst.
Een kennis van mij is op jonge leeftijd overleden (particulier schoonmaak adres). Ik kwam daar 10 jaar lang elke week.

Vandaag kwam de kaart.
Morgenavond is condoleren en afscheid nemen, ik wil daar graag heen.

Nu de vraag uitgezet binnen de team-app of iemand mij over wil nemen een moment tijdens de dienst zodat ik daar heen kan gaan.

Van de 14 collegas heeft iedereen de vraag gelezen, en 2 reacties ontvangen van collegas die niet kunnen.

Ik vind dit behoorlijk frustrerend en vind het niet prettig want heb al een paar keer iets voor collega's gedaan om hen 'uit de brand' te helpen voor een condoleance en een feestje.

Had gehoopt dat iemand een uurtje nog niet eens over had om mij even over te nemen.

ja das behoorlijk vervelend ook niet echt aardig vind dat je leidinggevende hier ook een rol in mag pakken trouwens, tegenwoordig door de mobiel en app zie je dus dat mensen het lezen en gewoon niet reageren, ze zijn dat natuurlijk niet verplicht maar wel frustrerend. Oplossing heb ik niet voor je igg zelf ook niet meer te snel invallen als andere dit blijkbaar ook niet voor jou doen wat dan waarschijnlijk niet in je aard zit. Sterkte ik hoop dat je kunt gaan 

kan het zijn dat een van je collega's nog bezig is iets te regelen? En het dus mogelijk wel WIL overnemen, maar nog niet zeker weet of dat gaat lukken? (is mijn hoopvolle gedachte voor je...)

dat zou echt heel vervelend zijn zeg! Hoop dat het voor je opgelost wordt en anders volgende keer ook maar niet meer zo snel het voor een ander altijd maar oplossen. Lijkt me niet dat 14 collega's morgenavond al iets gepland hebben.

Dat is wel heel zuur en oncollegiaal ja. Ik kan me ook niet voorstellen dat er echt helemaal niemand kan. Voor iets als een condoleance zou ik altijd proberen iets te regelen.
Misschien helpt privé vragen of iemand kan? In zo'n groepsapp is het makkelijker om te denken 'een ander doet het wel'.

Ik hoop dat er nog iemand kan komen invallen voor jou.

Heb je het concreet gemaakt qua tijden? En stellig? In zo'n app groep is het snel doet een ander wel. Maar ook kunnen mensen gewoon wat hebben. Alles begint weer in september. 

Het werkt vaak beter om rechtstreeks te bellen, ga gewoon de lijst af. Daarnaast  dit veel stelliger communiceren. Niet ik wil. Of zou iemand... maar meer ik heb een condeolance, ik kan niet werken van 20.00-21.00 uur. Wie valt in? 

Je hebt ook verwachtingen blijkbaar, je kan ook het misschien bij deze collega's op de man spelen (alleen als het echt niet lukt?), zeg ik heb jou ook al 2x geholpen, kun jij mij nu helpen. 

Wat zegt je leidinggevende?. Wat kan die doen om dit op te lossen? De dood en afscheidsmoment kan niet ff geparkeerd worden. 

Is het overigens mogelijk om heel kort weg te zijn? Dus even afwezig zonder inval? Of sta je alleen? 

Hoop dat het lukt. 

Het is vervelend dat het in de zorg de gewoonte is geworden dat je dit soort dingen zelf oplost. Maar ik zou in dit geval toch contact opnemen met je leidinggevende; misschien kan diegene zelf een uurtje komen.

Ik werk zelf niet in de zorg en heb hier dus geen verstand van, en daarom begrijp ik niet wat je nu precies hebt gevraagd. Heb je gevraagd om een hele dienst te ruilen/over te nemen, of om binnen die dienst een uurtje in te vallen? Als het dat laatste is, dan kan ik me voorstellen dat dat voor mensen minder prettig is dan een hele dienst overnemen. Want je moet dan heen en weer karren voor een uurtje inval, en dat uurtje krijg je niet later terug. Ruil je een hele dienst, dan werk je per saldo niet meer uren en heb je in totaal ook niet meer reistijd, alleen je werktijd is gewijzigd.

Maar nogmaals, misschien heb ik het verkeerd begrepen. 

Kikki39 schreef op 02-09-2024 om 22:17:

dat zou echt heel vervelend zijn zeg! Hoop dat het voor je opgelost wordt en anders volgende keer ook maar niet meer zo snel het voor een ander altijd maar oplossen. Lijkt me niet dat 14 collega's morgenavond al iets gepland hebben.

Dat weten wij natuurlijk niet. Het is erg kort dag dat To het vraagt waarbij ik me best kan voorstellen dat veel mensen niet kunnen. En het kan ook oncollegiaal zijn maar daar kunnen wij niet zomaar over oordelen.

Ik ben ook werkzaam in de zorg en ik krijg regelmatig appjes van collega's met vraag of de dienst overgenomen kan worden.  Ik reageer ook niet altijd in de teamapp. Soms lees ik het,  maar ben ik gewoon met iets anders bezig en dan denk ik ik kijk straks nog wel ff. En soms vergeet ik dat dan.  Waar ik wel op reageert zijn rechtstreekse appjes. Dat zou je nog kunnen proberen,  dat je de collega's die vrij zijn privé appt. 
Verder zou ik bij zoiets als een uitvaart mijn manager inschakelen.  
Sterkte. 

Misschien is het beter om een dienst te ruilen ipv iemand vragen een deel van je dienst over te nemen? 
Heb zelf wel eens een situatie gehad waarin ik vroeg of iemand 1 avond stand by kon staan ivm een aankomend sterfgeval van een familielid. Helaas ook zeer weinig animo. Ik heb de collega's er naderhand wel op aangesproken. 
 

hoe is het afgelopen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.