Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

23-04-2013 om 20:48

Die ene vraag (sollicitatie)

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek. Volgens mij ben ik een goede (de beste) kandidaat en ik voldoe aan alle functie-eisen. Als voorbereiding heb ik voorbeelden verzonnen bij de competenties die in de vacature genoemd zijn, maar ik heb nog steeds geen idee wat ik moet antwoorden op die ene vraag die altijd gesteld wordt. 'Waarom zouden we jou aan moeten nemen?'
Kun je dan volstaan met zeggen dat je in ruime mate beschikt over alle eigenschappen die ze zoeken in de nieuwe medewerker en dat je ontzettend veel zin hebt om aan de slag te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suze

Suze

23-04-2013 om 21:31

De beste....

Vic, ik denk dat je op die vraag moet antwoorden waarom jij de beste kandidaat (en niet: een geschikte) bent. Dus niet alleen dat je in ruime mate over de eigenschappen beschikt (dat zijn er wellicht meer - tenzij je zeker weet dat dat niet zo is) en dat je zin hebt (hebben er ook vast meer), maar volgens mij ook waarom jij zo goed bij DIT bedrijf/DEZE organisatie past. Dus wat jouw affiniteit met de producten/diensten/andere bijzonderheden van het bedrijf is. En voor zover mogelijk: dat jij daarin (met jouw totaalplaatje) vast het beste bij deze organisatie past. Als ze een verkooppraatje willen... kunnen ze het krijgen.

Heb je de site al goed bekeken en/of het jaarverslag? Het gaat niet alleen om de juiste persoon maar ook om de juiste persoon op de juiste plek (deze plek/deze organisatie).

En verder: alle goede dingen (flexibiliteit of zo) die ze wellicht niet expliciet vragen maar waarvan jij denkt dat ze ook een pre zijn, gewoon als pre noemen bovenop de gevraagde dingen.

Succes!

Vic

Vic

23-04-2013 om 21:42

Suze

Het is bij mijn eigen organisatie, waar ik inmiddels mijn strepen ruim verdiend heb Volgens mij is zelfs niet aan de orde of ik vaktechnisch voldoe, dus het komt vooral aan op mijn eigenschappen (daadkracht, initiatief, overtuigingskracht, samenwerken e.d.). Waarom ik solliciteer is omdat ik op deze plek 100% mag coördineren en het een meer dynamische afdeling is dan mijn huidige afdeling, waar ik bovendien na 10 jaar wel een beetje klaar mee ben. Maar dan positief geformuleerd

Nou

omdat jij in al die jaren altijd commitment hebt getoond, je deze organisatie dus ook een fijne werkplek vindt inhoudelijk en op andere vlakken en altijd de ambitie had om deze functie in te vullen en nu klaar bent (door van project x en Y een succes te maken) door bewezen ervaring en niet te vergeten de waardering van je collega's.

gewoon zijn wie je bent, echt, dan komt het morgen helemaal goed. En je hoeft niet op alle vragen antwoord te kunnen geven, je kan ook zeggen dat je daar over na moet denken of dat je daar meer informatie voor nodig hebt.

Heel gaaf, heel positief dit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-04-2013 om 23:17

Vic

"Omdat ik deze afdeling écht een stap verder kan helpen!".
Ik zou het formuleren vanuit het perspectief van de werkgever: wat jij hen gaat 'opleveren'. Ja, natuurlijk voldoe je aan de eisen, maar dat weten ze al. Nu moet jij laten zien dat je snapt wat voor de organisatie belangrijk is. Probeer ook een of twee concrete dingen te benoemen die jij anders wil gaan doen dan jouw voorganger. Positief geformuleerd natuurlijk, vanuit jouw kracht. Laat zien dat je weet wat op deze afdeling speelt en hoe jouw talent en ervaring van toegevoegde waarde zijn.
Succes!

Succes vic!

Een combi van wat Manda en IJsvogeltje zeggen lijkt me wel een goeie.

Wanneer hoor je de uitslag van het gesprek?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2013 om 00:24

Geen advies

maar wel succes gewenst

Ely

Ely

24-04-2013 om 08:41

Niks aan toe te voegen

Ik ga vooral mee met wat ijsvogeltje zegt: what's in it for them?

Heel veel succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

24-04-2013 om 09:44

Heel veel succes

En gewoon nog even uitleggen waarom je je sporen hebt verdiend, want dat willen ze vast nog wel even horen!

Vic

Vic

24-04-2013 om 21:00

Het viel niet mee

Het gesprek was met de leidinggevende, P&O en de collega met wie ik moet samenwerken. Collega was strak in uniform en vertelde over zijn bijna 40 jaar ervaring. Tot mijn verbijstering ging zijn tweede vraag over het combineren van mijn privé en werk en of dat wel ging lukken. Ik geloof dat de verbazing wel van mijn gezicht te lezen was, en ik heb er maar voor gekozen om die vraag duidelijk en zakelijk te beantwoorden. 'Ik werk fulltime en mijn gezinssituatie heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik ben er als dat nodig is.' Hopelijk heeft hij achteraf nog op zijn kop gekregen van de dames Verder veel vragen over hoe ik me voorstelde om 'als commandant voor de troepen' te staan en omgaan met weerstand. Na de vierde vraag van dat kaliber heb ik maar gevraagd of ze daar zo op doorgingen omdat ik zo'n vriendelijke uitstraling heb. Toen zag ik ze wel even naar elkaar kijken.
Nu afwachten. De uitslag moet ook in het MT besproken worden (die zien mij wel zitten, schat ik zo in), en over anderhalve week hoor ik het dan. Wel vervelend dat het zo lang moet duren.

Spannend, vic

ik zal voor je duimen. Klinkt alsof je voor een dergelijke functie ook redelijk verbaal moet kunnen zijn en dat heb je volgens mij in je gesprek wel bewezen

Laat je horen hoe het afloopt?

succes,
Jons

Vic

Vic

24-04-2013 om 23:03

Tja

Bedankt voor je reactie, Jons. Ik heb het beste gedaan wat ik kon, hoewel ik achteraf natuurlijk een heleboel dingen bedacht die ik ook nog had kunnen zeggen.

Precies hetzelfde gehad

Nog niet zo lang geleden. Ook iets andere functie (iets uitdagender) op nieuwe afdeling. Voldeed aan alle eisen, bij zelfde werkgever, Bij leidingevenden die wel weten wie ik ben, maar me niet echt persoonlijk kennen. En ik wist dat ik wel 1 van de meest kansrijken was. En moeilijk dat gesprek!!! En moest ook 1 week wachten! Op een gegeven moment was ik in dat gesprek zo de kluts kwijt in wát willen ze nu horen...(meestal voel je wel aan welke kant ze op willen, maar had nu géén idee van het gewenste antwoord) dat ik maar ervoor koos om de antwoorden te geven die het beste bij 'mij' passen, zoals ik ben, wat ik ben en kan en hoe ik werk. Later na dat gesprek compleet in verwarring, had ik het wel of niet goed gedaan? Ook meermalen zitten denken over het antwoord...euh, tja, waarom doe ik dat dan zo? Euh, tja...euh...dat weet ik niet. En hun maar aandringen en ik dan vragend antwoorden...euh misschien ben ik wel...(vul in).
Kon me wel voor m'n kop slaan. Wat dóm van mij! Hele week me afgevraagd waarom ik niet dat en dat had gezegd en ook tegen mensen die ernaar vroegen gezegd dat het heel moeilijk was en dat ik geen idee had.En toen werd ik het nog ook!
Het geeft me ook wel een goed gevoel. Ze willen mij om wat ik écht ben. Zoals ik ben. En volgens hun 'pas ik in het team', hebben ze iemand nodig met mijn eigenschappen en kunsten
Er waren meer dan 100 sollicitanten! En er waren er 16 op gesprek geweest. Ik vind het nog steeds een wonder een beetje. Maar heb er zin in (pas na zomervakantie beginnen dus duurt nog even).
groeten albana

liora

liora

25-04-2013 om 10:55

Ook gehad

Hoi Vic,

Ik heb die vraag ook een keer gehad en helemaal verkeerd geantwoord. Iets van: ja tsja, ik moet wel op tijd bij de creche zijn. Heel stom achteraf maar ze hadden het niet mogen vragen.
Ze hebben het zelfs als afwijzingsgrond gegeven toen.

Maar zelf denk ik: dan wilden ze me gewoon niet en hebben ze dat gebruikt als argument. Want het slaat natuurlijk nergens op.

Liora

Hanny61

Hanny61

25-04-2013 om 11:44

Goed gedaan, vic!

Je hebt het enige juiste antwoord gegeven op de vraag over de combi werk/privé. En wat is het jammer dat de P&O-er niet meteen ingreep en aangaf dat dit geen relevante vraag is. Denk je echt dat ze hier achteraf nog over hebben gesproken? Nu maar anderhalve week hopen en duimen. Ik ben benieuwd.

Egel

Egel

25-04-2013 om 11:54

Klinkt goed

Klinkt alsof je er toch wel zakelijk en stevig zat. Hopelijk word je het!

Weet je al wat vic?

Heb je al wat gehoord?
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

30-04-2013 om 13:30

Ik ben er als dat nodig is

Wat een goed antwoord van je: 'Ik ben er als dat nodig is.' En waar je nodig bent bij spoed; op het thuisfront of op het werk ligt er maar net aan
Sterkt met wachten! Succes!

Oh ja

ik heb beide keren dat ik aan de slag ging bij een werkgever ook die vraag gehad. Ik heb beide keren iets gezegd dat ik dat met opvang en man die ook een drukke baan heeft goed geregeld heb, de laatste keer vroeg de heer in kwestie door en heb ik ook gezegd 'ik ben er', de dame in kwestie (directeur) die er bij zat was overigens muisstil op dat moment en dat vond ik heel vreemd.

Enige wat ik wel proef is dat die man die erbij zat zich wel erg duidelijk profileerde, ik vraag mij af of dat straks een hinderlijke persoonlijkheid blijft, dat bleek bij mij wel zo te zijn namelijk, het bleef een leidinggevende die wel heel vaak moest benadrukken dat hij een stapje boven mij zat en zijn leidinggevende (die vrouw) die alles in stilte van hem maar tolereerde. Ik zelf vind het nnu na 3 jaar werken in deze situatie een opluchting dat ik er weg ga. Maar misschien kan jij op een veel betere manier dagelijks omgaan met een dominant type.

Ik denk dat je hem wel binnen hebt en ook duidelijk hebt gemaakt op een innemende manier dat je je mannetje echt wel zal staan.

Vic

Vic

05-05-2013 om 18:20

Hopelijk morgen

Nog niets gehoord, maar ik hoop een beetje op morgenmiddag. De afgelopen week ben ik er niet veel mee bezig geweest (vakantie), maar ik kan er werkelijk geen inschatting van maken of het wel of niet wordt. Een dominante naaste collega vind ik niet zo'n probleem. Ik heb tijdens het gesprek al duidelijk gemaakt dat ik samenwerken vooral zie als vooraf de taken verdelen. Ik ben dan wel gehaaid genoeg om ook voor mezelf leuke klussen te regelen (en de ervaring leert dat ik vaak dingen leuk vindt waar verder niemand trek in heeft

Vic

Vic

07-05-2013 om 18:17

Niet

Ze hebben niemand aangenomen. In mijn geval inderdaad omdat ze twijfelden aan mijn weerbaarheid, en bang waren dat ik binnen een maand gillend weg zou lopen. Er zitten echt veel lastige (negatieve) types op die afdeling. Ik heb nog maar eens benadrukt dat ze dus echt wel baat kunnen hebben bij een vriendelijk beschaafd type en dat ik echt goed voor mezelf kan zorgen. Het aanbod is nu om een paar weken mee te komen kijken om te ervaren of ik het echt wel leuk vind op die afdeling. Mijn suggestie om dan gewoon een half jaar 'op proef' de functie te gaan doen werd het niet.
Balen dus, en nu bedenken wat ik ga doen. Het voelt als een gigantische afwijzing en ik reken het mezelf aan dat ik niet overtuigend genoeg was. Mijn huidige collega's en leidinggevende vonden het ook onbegrijpelijk. Sukkels zijn het ;-(

Jammer vic

Ga je niet in op het aanbod om de komende weken de sfeer te komen proeven op de afdeling? Misschien is dat lastig te combineren met je huidige functie?

Vic

Vic

07-05-2013 om 21:50

Ik weet het niet

Daar moet ik nog even over nadenken. Het voelt als een zoethouder want eigenlijk willen ze me niet. Ik vind (en mijn leidinggevende is het met me eens) dat ze de procedure veel te zwaar aangezet hebben. Normaal worden dit soort interne horizontale verplaatsingen informeler afgehandeld. Het lijkt wel een egodingetje van deze of gene.

Jammer

Balen zeg! Als de sollicitatiecommissie je bijdragen op dit forum hadden gelezen hadden ze zo gezien dat je echt wel weerbaar bent bij lastige types! Hopelijk komt er snel iets nieuws leuks op je pad.

skik

Suze

Suze

08-05-2013 om 10:42

Misschien toch proberen?

Vic, ik snap je teleurstelling en het is vast onterecht. Maar daarom misschien toch dat aanbod aannemen (m.n. als je het met je baas kunt regelen, en aangezien die jou wel geschikt acht, is die kans misschien best groot).

Dan kan je in de praktijk laten zien dat je wel de geschikte persoon voor die functie bent! Hoe vaak wordt een tijdelijke situatie niet omgezet in een definitieve...?!

Het enige wat ik me kan voorstellen als je "meeloopt", is dat het niet representatief is voor als je de functie "voor echt" uitoefent en dat je daarmee minder als leidinggevende kan opereren dan in de echte situatie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-05-2013 om 11:53

Ik zeg

Wel doen.

Er zit natuurlijk een kans in dat je gelijk hebt met dat "egodingetje", maar het aanbod ligt er wel. Ze hadden ook een volledig nee kunnen afgeven. Door mee te draaien geef je jezelf de kans om de sfeer te proeven en met eigen ogen te bepalen of je deze slangenkuil wel wil.

Enige nadeel is dat je waarschijnlijk wel op achterstand begint. Vraag is natuurlijk of je dat moet willen. Zeker in een leidinggevende functie.

GS

GS

08-05-2013 om 11:56

Nou

Dit is niet zomaar een afwijzing volgens mij! Als dat zo was lag er niet het aanbod om op de afdeling te komen kijken. Ik zou daar trouwens hele scherpe vragen over stellen, want het is eigenlijk een heel erg raar voorstel. Waarom dit aanbod als je bent afgewezen? Door wie van de commissie ben je afgewezen en wat zijn jouw kansen eigenlijk om toch nog aangenomen te worden? Hangt dat dan af wat jij van de afdeling vindt? Of hangt dat af hoe de rest van de afdeling op jou reageert? Of iets anders? Wat zijn dan trouwens je kansen nog als leidinggevende als je met zulke mitsen en maren alsnog zou worden aangenomen? Ik zou dat allemaal vragen. Het feit dat er niemand is aangenomen na een intensieve procedure zegt wat over de procedure, de commissie, de functie of de afdeling. Er is iets meer aan de hand.

Fransien

Fransien

08-05-2013 om 12:05

Nee

Zeker in een leidinggevende functie zou ik dit niet doen, je begint heel erg op achterstand en er wordt ook naar je toekomstige medewerkers het signaal afgegeven dat jij niet de volledige ruggesteun en dekking hebt van je eigen management.
Op mij komt het over als zoethoudertje om niet al te bot te zijn en de interne verhoudingen goed te houden. Bij mij in het bedrijf wordt dit gedaan als je geen echt goede reden hebt om iemand af te wijzen maar hem/haar niet wilt.

Vic

Vic

08-05-2013 om 13:02

Hmmm

Het is geen 'echte' leidinggevende functie want daarvoor vind ik mezelf niet geschikt (teveel personeel geneuzel en energievretende gesprekken). Het is een echte coördinatorrol waarin je mensen inhoudelijk aanstuurt en beoordeelt op geleverde kwaliteit. Voor beoordelingen wordt door het management gesteund op mijn input. Uit een loopbaanonderzoek vorig jaar kwam dat ik het meest geschikt ben als 'tweede man'. Op mijn huidige afdeling doe ik ongeveer hetzelfde (voor hbo/ac medewerkers die gewoon hun werk doen) maar heb er dan ook nog een lading eigen werk bij waar ik wel vanaf zou willen.
Nieuwe leidinggevenden komen bij ons altijd een jaar op proef in een soort leerwerktraject. Die richting heb ik voor mezelf al afgeschreven en ze willen me in deze functie ook niet met een beoordelingsperiode.
Eerlijk gezegd denk ik dat ze oprecht denken dat ze me met de afwijzing behoeden voor een teleurstelling ofzo. Ik denk van niet want ik zou nergens aan beginnen als ik niet bijna overtuigd ben dat het lukt. Ik heb mezelf gewoon niet goed neergezet. Vanmorgen had ik een verhoor en werd na afloop door de verdachte bedankt voor mijn tijd. Hmmm tja, misschien ben ik inderdaad wel wat aardig, hoewel onwillige personen een heel andere kant van me te zien krijgen. Maar dat laat je toch niet zien in een sollicitatiegesprek? En ik vind het ook lastig om zo'n situatie in te beelden als er naar gevraagd wordt omdat ik dan gelijk een chagrijnig gevoel krijg Dat vind ik van mezelf niet mijn beste momenten, zeg maar.
Pffff lastig hoor. Misschien volgende week maar eens een open gesprek voeren met die leidinggevende. Ik heb nu alleen P&O gesproken, maar die mogen verder ook niet zoveel loslaten. De commissie was trouwens unaniem in het oordeel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-05-2013 om 20:59

Met leidinggevende praten. In een coördinerende rol speelt draagvlak misschien wat minder zwaar, maar het is dan ook niet zo dat dat helemaal niet speelt. Ik zou hier niet aan beginnen zonder een leidinggevende die helemaal achter me zou staan. Anders blijf je kans op tweestrijd houden.

Vic

Vic

17-05-2013 om 09:41

Gesprek gehad

Ik ben er nog niet uit. Inmiddels heb ik wat meer mensen gesproken, ook oud-leidinggevenden van die afdeling, en zonder uitzondering bevestigen ze dat er echt heel lastige medewerkers werken. Dan heb je toch een probleem, lijkt me, als je zo'n zooitje eigengereide dwarsliggers hebt. Tijdens het nagesprek hebben we het nog eens gehad over de reden van afwijzing. Ik was te aardig, en mijn manier van omgaan met lastige collega's/klanten zoals ik die nu hanteer zou niet werken bij sommige collega's van die andere afdeling. Ik vermoed dat ik daar dan ook wel een weg in zou vinden, want ik laat in de praktijk echt niet over me heen lopen, maar dat heb ik tijdens het sollicitatiegesprek onderschat en niet laten zien.
Het doel van het meelopen is me nog niet helemaal duidelijk. Het leek wel of ze wilde laten zien dat ik dat echt niet leuk zou vinden. Op zich vind ik de vorm nog niet eens onaardig, maar in praktisch opzicht is het toch wat lastig te regelen. Ze heeft aangeboden dat ik een week met haar mee kan lopen, vanaf de briefing om 7 uur 's morgens (normaal gaat dan mijn wekker), tot de afsluiting om 15.30 uur. Ik weet niet of ik dat soort uren ga trekken, en ik weet ook niet of ik wel ga passen in zo'n strak stramien. In mijn huidige baan kom en ga ik wanneer het me schikt. Ik wist wel dat dat niet overal kan, maar om 7 uur beginnen is niet echt iets wat ik tot mijn vaste gewoonten wil maken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.