Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Suiker

Suiker

23-04-2017 om 11:28

diabetes en rijbewijs

Ik heb diabetes type II, geen medicatie maar een strikt koolhydraat-arm dieet. Tot nu gaat het erg goed, ben veel afgevallen en het glucosegehalte is weer in orde, vooral die op lange termijn.
Maar ik heb wel een chronische ziekte en over een half jaar moet mijn rijbewijs vernieuwd worden. Ik heb geen last van hypoglycemie, geen medicatie, geen last van ogen, voeten of wat dan ook. Val ik dan toch onder de regels van het CBR als het gaat om diabetes? Het betekent nog al wat: een keuring waarvan ik de kosten zelf moet betalen en een rijbewijs van maximaal 5 jaar. Soms denk ik: ik zeg het gewoon niet, maar ja, dat lijkt me ook niet verstandig.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-04-2017 om 12:13

Volgens mij

moet je vooral goed achterhalen of je er wel of niet onder valt.

Als het niet zo is, heb je geluk.
Als het wel zo is, kun je het beter niet verzwijgen. Als er iets gebeurt in het trant van aanrijding/ongeluk enz zou het kunnen dat je problemen hebt met de aansprakelijkheid of de verzekering.

Aagje

Suiker

Suiker

23-04-2017 om 12:45

precies Aagje!

Dat is 't nou net, wanneer val ik er wel onder en wanneer niet? De site van CBR is daarin niet duidelijk.

eigen verklaring

ik zou t wel aangeven bij t CBR denk ik. Wat zegt je eigen behandelend arts? Je moet een eigen verklaring laten tekenen door je behandelend arts en vanuit daar beslist t CBR hoe en wat. Is lastig en duurt best lang, hou daar rekening mee! Het kan wel 4 maanden duren, bij ons was het zonder keuring 8 weken. Als je verklaring nog niet klaar is terwijl je rijbewijs verloopt kun je niet rijden.
Mijn zoon heeft een aangeboren hartafwijking maar kan/doet alles, toch moest er voor het examen een verklaring worden ingediend. Hij heeft nu een rijgeschiktheid voor 10 jaar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-04-2017 om 13:06

Zou idd zo kunnen

mijn dochter is bezig met rijles en moest een eigen verklaring invullen voor het examen. Wij kwamen er niet uit of haar lichte astma, waarvoor ze wel wat medicatie heeft, nu wel of niet moest worden ingevuld. Zij heeft overlegd met de instructeur en die zei dat het in dit geval niet zou hoeven.

Eigenlijk te gek dat het cbr niet zelf duidelijke en eenduidige informatie geeft.

Aagje

Suikertje

Suikertje

23-04-2017 om 16:42

1 of 2

Ik weet zeker dat het wel nodig is als je diabetes type 1 hebt omdat je dan hypo's kan krijgen en helaas komen die vaak uit het niets. Wie in een diepe hypo zit is sowieso een gevaar op de weg.
Maar volgens mij kun je met diabetes type 2 geen hypo's krijgen - ik weet dat niet zeker heb zelf type 1, maar geen rijbewijs
Dus ik zie het gevaar niet van type 2. Dat je suiker weleens te hoog is, maar daar ga je geen gekke dingen van doen.

Marie

Marie

23-04-2017 om 17:02

wel hypo's

Ook met diabetes type 2 kun je hypo's krijgen.
Ken trouwens diverse mensen met diabetes type 2 die al jaren een rijbewijs hebben (oudste is 75 jaar).
Blijkbaar is het niet zo'n probleem.

Suiker

Suiker

23-04-2017 om 19:19

CBR

Juist omdat ik geen klachten heb, geen medicatie gebruik, geen hypo's heb, geen last van voeten of ogen en de diabetes volledig onder controle is, vraag ik me af of ik al die poespas wel moet gaan doen, ik begreep van een aantal fora dat melden niet wettelijk verplicht is. Ik begrijp dat op het moment ik invul, ja, ik heb diabetes, ik de hele mallemolen in moet terwijl ik net zo (on)gezond ben als ieder ander! Kijk, genezen van diabetes kun je niet, het gaat nooit meer over, maar met de juiste leefstijl heb ik het wel de diabetes volledig onder controle gekregen, dat zegt de huisarts, de diabetesverpleegkundige, de diëtist en de podotherapeut. Maar: één keer 'ja' aanvinken en ik mag de molen in, waarom eigenlijk? De keuring kost minimaal 100 euro, als het CBR een extra oogartskeuring ook nodig vindt, komt er weer een bedrag bij en dan vraag ik mij af: voor wat?

Lusithania

Lusithania

23-04-2017 om 19:38

Tip cbr

Mijn dochter heeft ook één vraag met ja (of is het nee?) beantwoord op haar EV. Er moet in ieder geval dan een verklaring van je/een arts bij.
Er staat een maximale tijd voor op (mijn) CBR.nl.
Bij mijn dochter werd dat overschreden en wij hebben toen een klacht ingediend. Dit om het even officieel te maken.
Hierin hebben wij/dochter heel netjes omschreven dat het nogal lang duurde en (het was rond Kerst) wat nu de verwachte termijn/planning zou zijn.
Nog geen uur na het indienen werd er gebeld door het CBR. Het werd direct afgehandeld en dus kon er (eindelijk) de rijtest worden aangevraagd, waarvan wij wisten dat die er zou komen.
Mijn tip is dus een klacht indien als het langer duurt dan volgens de eigen opgave van het cbr.

Lusithania

Lusithania

23-04-2017 om 19:40

Suiker

Is het slim om te vragen aan het diabetesfonds wat hun ervaringen zijn?

Teuntje

Teuntje

24-04-2017 om 08:14

Suiker

Wat ik lees bij het cbr gaat het vooral om het tijdig kunnen inspelen op hypo's. En bij diabetes 2 komen wel hypo's voor maar die zijn net als bij type 1 tgv de benodigde medicijnen. Als je bij diabetes niets gebruikt dan zul je geen hypo's krijgen lijkt me, he tprobleem bij diabetes is immers dat je het suikergehalte in je bloed niet goed genoeg zelf omlaag kunt krijgen.
Dat kan jouw lichaam nu wel weer zelf en je gebruikt niets waardoor het TE laag zou kunnen worden. Ik zou het wel aandurven zonder EV. ( en een andere nick kiezen )

Aansprakelijkheid

Het lijkt me ook een geval waarin je je aansprakelijkheid moet meewegen. Stel je raakt betrokken bij een ongeluk en in de juridische nasleep wordt duidelijk dat je diabetes type 2 hebt (want dat heb je, hoewel je geen klachten hebt...). Ik weet niet wat je verzekering zal doen dan.

Verder zou je bij het dvn (niet het diabetesfonds, dit houdt zich alleen bezig met onderzoek naar diabetes!) kunnen benaderen met je vraag. Ik zie op hun site dat het sowieso een hot item is:
https://www.dvn.nl/diabetes/rijbewijs-en-diabetes. Veel mensen kampen blijkbaar met hetzelfde probleem.

En Teuntje, hypo's komen zowel bij type 1 als 2 niet "tgv de benodigde medicijnen" maar uit een ontregeling van de bloedsuikers. Dit kan ook zijn vanwege bijvoorbeeld stress, ziekte, te weinig eten, warmte of juist kou, moeheid en/of lichamelijke inspanning. Of gewoon "zomaar", zonder dat je er een touw aan vast kunt knopen. Dit is nu net de kern van de aandoening. Het is dus niet zo dat als je maar geen pillen slikt of insuline spuit, je nooit een hypo krijgt. Helaas!

Mathilde

Mathilde

24-04-2017 om 16:38

hypo

Nanny wil je eens uitleggen hoe je een hypo kunt krijgen terwijl je geen medicijnen slikt of insuline-injecties neemt?

Teuntje

Teuntje

24-04-2017 om 21:26

Ook benieuwd

Ik had echt altijd begrepen dat diabetes inhoudt dat je lichaam het glucose in je bloed niet goed je verwerkt zodat het niveau te hoog wordt en als je niks doet steeds verder stijgt. Je hebt dan medicijnen (insuline of pillen ) nodig om dat op te lossen. Of het lukt met dieet aanpassen en afvallen om het je lichaam toch weer zelf te laten doen.
Dat verhaal van steess, ziek, te weinig eten etc. geeft hypo's als je je medicijnen niet aan die omstandigheden aanpast en dat kan idd heel lastig in te schatten zijn dus dat gaat dan wel eens mis, dan zijn er teveel medicijnen t.o.v. het suikergehalte en dan krijg je een hypo.
Als dat zo is dan krijg je zonder medicatie toch geen hypo's?

Suikertje

Suikertje

25-04-2017 om 09:26

Twee soorten diabetes

Er zijn twee soorten diabetes.
DM 2 is de soort waarbij het lichaam wel insuline aanmaakt, maar ofwel niet genoeg zodat het glucosegehalte stijgt ofwel de insuline werkt niet meer goed, waardoor hij niet goed genoeg zijn werk doet. Daarom krijgen veel dikke mensen die te veel eten DM 2, omdat de insulineproductie de suikertoevoer niet kan verwerken. LET OP (voor ik haatmails krijg), niet iedereen die DM2 heeft, is te dik of heeft het door te veel eten. Dit is ook het type dat ouderdomsdiabetes wordt genoemd, je kunt je voorstellen dat insulinewerking en -productie bij oude mensen niet helemaal meer goed werkt.

Als de topicstarter DM2 had maar door dieet is afgevallen en geen medicijnen meer slikt, kan ze volgens mij geen hypo's krijgen. Ik vraag me eigenlijk af of ze nog wel DM2 heeft. Maar dat zou ze de arts moeten vragen of je kunt zeggen dat het over gaat. Dat zou wel in haar voordeel zijn, want dan kan ze bij het CBR haar mond houden.

Bij een hypo is de glucosewaarde onder 4 mmol/l gezakt. Dat gebeurt nooit bij mensen die geen insuline of bloedregulerende medicijnen innemen. Zelfs mensen die zich uithongeren raken niet in een hypo. Eerst komt glucoseverbranding, de vetverbranding, daarna volgt de eiwitverbranding. In de spieren wordt altijd nog een voorraadje glucose achter de hand gehouden, voor als er ineens wat nodig is.

Dan DM1. DM staat trouwens voor diabetes mellites.
Hierbij wordt geen insuline meer geproduceerd. Die moet dus met insuline-injecties of met een insulinepomp worden toegevoegd aan het lichaam. Het evenwicht tussen glucose en insuline luistert erg nauw en een gezond lichaam kan snel inspringen op verstoring van dat evenwicht door snel wat insuline bij te maken als iemand wat eet of juist glucose vrij te maken uit de spieren als iemand te weinig eet en wel energie verbruikt.
Mensen met DM1 kunnen een hypo krijgen omdat ze bijvoorbeeld te weinig eten. Of meer inspanning verrichten dan vooraf voorzien. Stress hebben, kost ook veel glucose. De bloedsuikerwaarde daalt, maar omdat de insuline van buitenaf is ingespoten, blijft die in het lichaam en kan het lichaam die niet uitschakelen. Die insuline blijft suiker verbranden (zo gaat het niet helemaal, maar voor deze simpele uitleg voldoet dit idee), waardoor de glucosewaarde daalt. En mensen in een hypo worden zweterig, verward, zicht neemt af, hebben honger, worden trillerig, draaierig.
Die wil je dus niet achter het stuur! Dus als mensen met DM1 bij een keuring voor het CBr zeggen dat ze vaak hypo's hebben, kunnen ze in moeilijkheden komen.

Mathilde

Mathilde

25-04-2017 om 09:33

Precies

En daarom klopt totaal niet wat nanny zegt. Ergerlijk!

Overigens kun je bij DM2 wel hypo's krijgen maar dan moet je wel medicijnen gebruiken (of insuline, dat kan ook bij type 2). Bij sommige medicijnen kun je overigens geen hypo krijgen.

Oorzaken hypo bij type 2:

Je kunt een hypo krijgen als je bepaalde tabletten gebruikt en als je insuline gebruikt. Niet alle orale medicatie kan hypo’s veroorzaken.

Oorzaken hypo bij gebruik tabletten:

Te weinig eten
Te laat eten
Groot energieverbruik (bijvoorbeeld bij sporten)
Gelijktijdig gebruik van andere medicijnen
Door het gebruik van sommige soorten alcohol
Te sterke werking van tabletten uit de familie van de sulfonylureumderivaten en de glucosidase-remmers.

Oorzaken hypo bij gebruik insuline:

Teveel insuline spuiten/insulinepomp staat te hoog
Verkeerde of te scherpe instelling
Te weinig eten
Te laat eten
Groot energieverbruik (bijvoorbeeld bij sporten)
Gelijktijdig gebruik van andere medicijnen
Door het gebruik van sommige soorten alcohol

Teuntje

Teuntje

25-04-2017 om 10:03

Dank

Mathilde en suikertje. Dan heb ik het toch goed gesnapt. Het verhaal 'diabetes en cbr' gaat over het risico op hypo's. Als je die niet kunt krijgen (want geen medicijngebruik) dan hoef je m.i. niets te melden bij het cbr. Want idd, HEB je dan nog wel DM2? Ik ben niet te zwaar en eet niet zoveel koolhydraten. Maar misschien raakt mijn suikerhuishouding ook wel snel van slag als dat anders was, zou zomaar kunnen dat weet ik niet. TS is dan nu (goed gewicht en gezond dieet) net als ik. En ik heb ook niets aan het cbr te melden.

Mathilde

Mathilde

25-04-2017 om 10:37

ik zou

even overleggen met de huisarts. Laat het nog eens meten en vraag of je met die waarde zonder jouw voorgeschiedenis nog diabetes zou hebben. Dan heb je je antwoord voor de helft. Daarbij komt het hypoverhaal en dan vind ik dat je je keurig hebt gedragen.

Nee, alleen professionals

CBR is niet duidelijk uit eigen belang.

Je mag je kwaal melden en dan beland je in een mallemolen van steeds terug kerende keuringen die eigenlijk niet zoveel betekenen.
Het CBR wil graag dat je dat doet want dat lever weer een klantje op.

Je bent niet verplicht het te melden, tenzij autorijden bij je beroep hoort (of varen, of vliegen) je beroep is (taxi, bus, vrachtwagen). Keuring en herkeuring is bij deze beroepen al sinds jaar en dag normaal.

Particulieren die niet eerder een rijbewijs hadden moeten bij het aanvragen van een examen wél melding maken van de kwalen die genoemd worden. Jij hebt je rijbewijs al. Jij hoeft dat niet te doen.

N@nny schrijft "Het lijkt me ook een geval waarin je je aansprakelijkheid moet meewegen."
Dat is een beetje ver gezocht in deze situatie. Een theoretische diabetes (eens een diabeet, altijd een diabeet ook als je waarden weer terug zijn naar normaal) is geen ziekte maar een aanwijzing voor het geval je eens iets onduidelijks onder de leden hebt (kijk ook even naar de suikerwaarden).

Aansprakelijkheid meewegen telt wel als je kunt weten dat er op elk moment iets rijvaardigheidsbedreigends kan gebeuren.
Terugkerende epileptische aanvallen bijvoorbeeld. Of een hoge kans op een beroerte. Medicatie die invloed op de rijvaardigheid heeft.

In het geval dat je met zoiets onder de leden ook daadwerkelijk door zo'n kwaal een ongeluk veroorzaakt, dan zal dat je sterk worden aangerekend.

Je kunt je dan indekken door wél bij het CBR te melden. Dan krijg je een onderzoek dat niks voorstelt maar wel veel geld kost en waar uitkomt dat je gewoon auto kunt blijven rijden.
In zo'n geval is het toch beter om gewoon te stoppen met autorijden, totdat de gezondheid verbeterd is.

Mijn man rijdt om die reden niet meer. Hij heeft wel zijn rijbewijs en niks gemeld bij het CBR.
Of het ooit nog van autorijden komt, weten we niet.

Sorry!

Ik was er echt heilig van overtuigd dat je met type 2 ook hypo's kon krijgen (ken mensen die regelmatig hypo's hebben bij DM2) maar wist niet dat dit gerelateerd was aan de medicatie die je krijgt.

Ergerlijk inderdaad, om dit zomaar in zo'n draadje te gooien zonder het fatsoenlijk te verifiëren. Zal het niet meer doen...

Mijn tip om de DVN te consulteren blijft wel staan: zij behartigen (itt het CBR) immers de belangen van diabetespatiënten. Zij zullen ongetwijfeld ook weten of er juridische consequenties kunnen zijn bij het niet vermelden van diabetes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.