Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

daan71

daan71

19-12-2012 om 12:28

Deurwaarder onbetaalde rekening ex

dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar zit nu zelf met een kwestie waarbij ik jullie advies wil vragen.

Een kennis van me is gescheiden en heeft twee kinderen. Kinderen wonen bij moeder en komen om het weekend bij hun vader. Kinderen zitten bij de moeder in de zorgverzekering. Nu beetaalt moeder met regelmaat de tandartsrekening voor de kinderen niet, uiteindelijk komt de deurwaarder bij vader. Rekening van 40 is al opgelopen tot 120 euro. Tot nu toe betaalt kennis steeds, maar het is wel apart en onnodig dat de rekening eerst zo moet oplopen. Overigens krijg ik zelf geen rekening van de tandarts bij controle, gaat direct naar zorgverzekeraar, maar misschien heeft moeder de zorgverzekering niet betaald? Of ze mooet bij haar verzekering eerst zelf betalen en dan declareren?

Ik vraag me af of de kinderen niet beter bij kennis in de verzekering kunnen? Of kan dat niet als ze niet op zijn adres staan ingeschreven? Of is dat om andere redenen niet raadzaam?

Het verbaast me dat de deurwaarder bij kennis komt. Ze zijn gescheiden, hij betaalt alimentatie maar is toch niet verantwoordelijk voor haar rekeningen?

Ik zou kennis graag een goed advies willen geven, maar ik ben hier niet deskundig in. Dus graag jullie advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

19-12-2012 om 12:48

Schulden na de scheiding

Het lijkt mij dat schulden die na de officiële scheiding worden gemaakt, niet meer door de ex betaald hoeven worden. Zeker als de kinderen bij moeder verzekerd zijn.

daan71

daan71

19-12-2012 om 12:58

Dat lijkt mij ook...

En het gaat inderdaad om rekeningen die na de scheiding worden gemaakt. Maar volgens kennis komt de deurwaarder bij hem omdat het tandartsrekeningen van zijn kindeen betrefen waar hij ook voor verantwoordelijk is. En die redenatie ontgaat me geheel.....

Feit blijft wel dat hij en met name toch betaalt om te voorkomen dat zijn kinderen niet meer welkom zijn bij de tandarts. Vandaar mijn vraag of ze niet bij hem in de verzekering kunnen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2012 om 13:32

Slag in de lucht:

Kan het komen door het feit dat vader gezag heeft en dus financieel aansprakelijk is voor zijn kind(eren)? Dan kan het idd nadelig zijn als de moeder financieel wanbeleid voert...
Aagje

Yura

Yura

19-12-2012 om 13:36

Tandarts bellen

Ik denk wel dat je kennis moet betalen als ze gedeeld gezag hebben. Eerlijk is het niet, want zijn ex kan het bedrag declareren bij de zorgverzekering. Ik denk dat hij om dit in de toekomst te voorkomen eens de tandarts moet bellen om te vragen hoe het werkt. Waarom stuurt de tandarts blijkbaar de facturen naar de moeder en niet rechtstreeks naar de zorgverzekeraar zoals gebuikelijk? Indien dit niet kan ivm geen afspraken tussen betreffende tandarts en zorgverzekeraar is het een optie om moeder gelijk ter plekke te laten betalen na het consult. Dat moeten wij bij onze tandarts ook en daarna declareer ik het bij de zorgverzekeraar. Ben er zelf niet echt blij mee, want het kan aardig oplopen wat je moet voorschieten, gelukkig is de zorgverzekeraar wel altijd snel met betalen.

Vic

Vic

19-12-2012 om 13:38

Moeder

Wat zegt moeder ervan? Als ze verzekerd is kan ze de nota's gewoon indienen bij haar zorgverzekeraar want tandartskosten voor kinderen vallen onder de basisdekking.

Fransien

Fransien

19-12-2012 om 13:43

Tandarts bellen

Hoe je het ook went of keert, netjes is dit niet. Tandartskosten voor kinderen vallen onder de verplichte basisverzekering en de meeste tandartsen declareren rechtstreeks bij de zorgverzekeraar. Een belletje naar de tandarts kan ervoor zorgen dat hij/zij dat in dit geval ook gaat doen of toelicht waarom de rekening altijd naar moeder gestuurd wordt (en pas betaald na deurwaarder). De enige reden die ik zo snel kan verzinnen is dat moeder de basisverzekering voor de kinderen niet afgesloten heeft of niet betaalt, maar dan kan de vader er maar beter nu achterkomen en maatregelen nemen dan als er echt iets aan de hand is.

daan71

daan71

19-12-2012 om 13:56

Dank voor de snelle reacties

De vader heeft inderdaad ouderlijk gezag...
Ik heb er ook aan zitten denken dat moeder misschien wel geen verzekering heeft afgesloten. Ik ken haar niet, dus ik ken haar kant van het verhaal en haar situatie ook niet(behalve dat ze het financieel niet breed heeft). Tandarts bellen is een goede tip! Kennis heeft dezelfde tandarts, want hij gaat ook altijd samen met de kids naar de tandarts. Heb kennis ook geadviseerd om een (kopie van) de zorgpassen op te vragen. Zo weet kennis ook direct of de kids wel verzekrend zijn.
Ik heb zelf ook een extra pas van zoon aangevraagd voor mijn ex. Als zoon bij ex is en er gebeurt iets, is het erg handig dat hij de gegevens heeft. Net als het adres en tel. van de huisarts van zoon. Ook dat weet kennis niet van zijn kinderen.

Bedankt voor de nuttige reacties!

Hanne

Hanne

20-12-2012 om 20:43

Tandarts valt onder de basisverzekering tot 18 jaar

Opvallend verhaal, de tandarts valt tot 18 jaar onder de basisverzekering. Daarmee zou je kunnen aannemen dat de ouder(s) niet verzekerd zijn. Anders worden er geen rekeningen naar patiënten gestuurd.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-12-2012 om 21:27

Ik krijg ook altijd de tandartsrekening.

Bij deze tandarts krijg ik ook altijd een rekening van de kinderen en ik ben echt verzekerd.

Rosa van der Zanden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2012 om 20:56

Ik ook

En dat is een keuze van de tandarts. Die wil zich niet aansluiten bij een zorgverzekeraar en declareert daarom direct bij mij. Ook de rekeningen voor de kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.