Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

xx

xx

21-10-2015 om 10:08

Deeltijd studie en ww? UWV-ers in the house?

Ik voorzie een reorganisatie op mijn werk, waardoor ik er ergens in 2016 uit zal gaan. in mijn vakgebied is de werkgelegenheid slecht, en de voorspellingen voor de toekomst zien er ook slecht uit. Ik wil me dus gaan verbreden, en daarvoor een deeltijdopleiding gaan volgen van twee jaar: daarnaast probeer ik natuurlijk wel een nieuwe baan te zoeken. Op mijn werkgebied is die kans echt heel klein, daarnaast vind ik het ook wel heel leuk om nieuwe dingen uit te proberen, als het maar niet mentaal te belastend is. Fysiek, aantal uren, maakt me niet uit.

Mijn vraag is: wat is handig te doen als ik niet op mijn uitkering gekort wil worden? Ik zou dan 2,5 dag in de week met mijn opleiding bezig zijn, waarvan een zaterdag, plus leren in de avonden en weekenden, en daarnaast voor 28 uur in de week beschikbaar zijn voor werk. In de schoolvakanties is er geen college, dus dan even tijd om te ontspannen. Ik wil ook serieus werk ernaast zoeken maar dan mentaal minder belastend dan wat ik nu doe. Een baan voor naast de studie dus. Interimmer, uitzendbanen, vind ik allemaal prima.

Maar als ik anderhalve dag op door de weekse dagen de week, vaste tijden, met mijn studie bezig ben (college en praktijk), ben ik natuurlijk niet flexibel voor werk beschikbaar. Ik ben wel al de ww-uren voor werk beschikbaar, door de weeks. Stel dat er een baan komt voor 28 uur maar de werktijden vallen samen met een collegedag, dan kan ik die dus niet accepteren. Mijn vragen zijn:

- Als ik een uitkering heb voordat ik met mijn studie begin, gaat het UWV mij dan korten op de uitkering omdat ik niet flexibel genoeg ben?
- Als ik ga studeren voordat ik de uitkering heb, en ik word bijvoorbeeld een half jaar nadat ik met mijn studie begin ontslagen (en ik heb dus al bewezen dat ik naast mijn baan van 28 uur prima deze studie aankan), gaat het UWV me dan alsnog korten op mijn uitkering, vanwege de mindere flexibiliteit, of vanwege het feit dat zij de studiebelasting in combinatie met 28 uur werk te hoog vinden/onmogelijk achten?

Even wat uitleg over dit laatste punt:
Ik ben van plan vooral veel in de weekenden en s avonds te leren , en ik leer sneller dan de sudiebelastingsuren die voor studies staan is mijn ervaring, dus in mijn optiek red ik het prima om deze studie naast een baan van 28 uur te doen, maar kan het UWV daar nog wat anders van vinden? Als ik het echt zou berekenen zoals op de studiesite staat met de studiebelastingsuren gekoppeld aan studiepunten, ben ik 30 uur in de week bezig, naast de 28 uur werk/ww, maar mijn ervaring is dat ik lang niet al die 30 uur nodig heb. Voor praktijk wel, maar zoals gezegd, eerdere opleidingen laten zien dat ik maar de helft van de tijd nodig heb voor bestuderen van de stof. Daarnaast ga ik een studie doen die in het verlengde ligt van hetgeen ik graag in mijn vrije tijd doe, en lees, dus een hoop theorie heb ik me al eigen gemaakt.

Ik kan zelf redelijk sturing geven aan het moment dat ik ontslag krijg: er is een termijn die je krijgt om ander werk te zoeken, en in mijn geval ligt die op een jaar. Als ik dus al in februari met mijn studie start, en ik ga er in september uit, ben ik dus al een half jaar bezig.
Als ik in september zou starten, dat heeft wel mijn voorkeur vanwege de keuze voor het desbetreffende opleidingsinstituut, en ik ga er per 31 december uit, dan is die termijn pas vier maanden. Plus dat het UWV kan zeggen, dat ik al wist dat ik ging studeren op het moment dat ik de vaststellingsovereenkomst heb getekend. Dat kan ook een nadeel zijn.

Een andere optie is, per mei eruit, en dan per september beginnen. Maar dan zit ik dus echt met toestemming vragen aan het UWV. Omdat ik dan eerst in de ww kom, en een paar maanden daarna ga studeren.

Wat mee speelt is, hoe eerder ik weg ga, hoe meer ik meekrijg. Maanden zoekfase die je niet gebruikt, worden Voor een gedeelte uitgekeerd. Om mensen te stimuleren eerder weg te gaan. Mijn opzegtermijn voor de werkgever is drie maanden. Dit vind ik niet een doorslaggevend argument, maar kan wel voordelig zijn.

Graag goede raad!
Bedankt.

Roos

Roos

22-10-2015 om 06:45

Gesprek aanvragen UWV ?

Ik weet niet of dat mogelijk is wanneer je nog geen uitkering ontvangt ,maar misschien hebben zij een duidelijk antwoord? Succes alvast, het vooruitzicht je baan te verliezen lijkt me heel naar.

Hoeveel uren

Als je ww krijgt en je accepteert een baan niet, omdat het op je collegedag valt, dan zal het UWV daarmee uiteraard niet akkoord gaan. Er is ook een probleem als de opleiding hoger is dan je eigen laatstgenoten opleiding en als de opleiding langer dan een jaar duurt, en als het onduidelijk is of je daarna kunt gaan werken in het nieuwe vakgebied.

Maar stel dat je voor minder dan 40 uur ww krijgt, dan zou je wellicht wel de opleiding daarnaast kunnen doen, want over die 12 uur per week plus de weekenden heeft het UWV dan niets te zeggen.
Het mooiste zou zijn als je onmiddellijk werk kunt vinden in de richting waarin je je nieuwe opleiding wil doen.

Maar de website van het UWV doorploegen en daarna gerichte vragen stellen kan veel helderheid verschaffen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.