Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madeliefje

Madeliefje

08-03-2016 om 19:52

De kosten van een uitvaart

Wat is dat toch, dat een uitvaart zoveel geld moet kosten??
Je voelt je al ellendig, je een in kleine lettertjes gestelde begroting voor je om te tekenen, als opdrachtgever voor de uitvaart, en bent nou niet echt in een onderhandelingspositie.

Stroopwafels voor een euro per stuk - hoe verzinnen ze het!! Thee en koffie a 2,50, oké, maar stroopwafels voor die prijs. En 80 dubbele a-viertjes als liturgie voor 165 euro. Dat is toch pure oplichterij. Ik ga de hele lijst niet langs, maar wees gewaarschuwd.

Waarom toch???


Zakelijke aangelegenheid.

Omdat een uitvaart niets meer of minder is dan een zakelijke aangelegenheid. Alleen moet het op korte termijn geregeld worden en door de emoties lijkt het ongepast om te onderhandelen en/of te strepen. Je bent als opdrachtgever vaak ook te betrokken om een offerte nuchter door te nemen.

Ja, ik ben gewaarschuwd, al doende leer je. De kleine lettertjes herken ik overigens niet, de offertes waren keurig opgesteld en prima leesbaar.

Madeliefje

Madeliefje

08-03-2016 om 20:19

Ik bedoel kleine lettertjes niet als weggemoffeld of zo

Maar gewoon, een bescheiden lettertype in het hele document. En inderdaad, je bent op dat moment te betrokken om te len of te strepen. Dat is waardeloos!

Mieke

Mieke

08-03-2016 om 20:20

onderhandelen

Natuurlijk kan je onderhandelen. Je zou zelf met meer uitvaartondernemers contact kunnen opnemen. Je kan ook iemand vragen om de liturgie te kopiëren of stroopwafels mee te nemen uit de supermarkt. Maar je doet dat niet. Bij een bruiloft doe je dat wel maar bij een uitvaart niet. De hele setting is anders maar je hebt ook veel minder tijd.

Een euro voor een stroopwafel vind ik niet eens zo veel. Ze zullen waarschijnlijk niet uit een zakje komen. Of misschien ook wel maar iemand moest ze wel kopen, ze uitpakken en op een schaal neerleggen. En misschien ook nog uitserveren. Net als de liturgie. Iemand heeft het bestand moeten openen, controleren, printen, printpapier moeten pakken, onderhoud printer, personeelskosten. Je betaalt voor alles mee. Het is niet hetzelfde als het even snel zelf kopiëren op het kopieerapparaat op je werk. Kopiëren bij een copyshop is ook niet goedkoop trouwens.

Een uitvaartonderneming is commerciële onderneming. Daar werken mensen die een fatsoenlijk inkomen verdienen. Ook de mensen die ze inhuren moeten betaald worden. Net als de auto's, kleding etc. etc. etc.

bloemetje

bloemetje

08-03-2016 om 20:35

oplichterij?

Inderdaad, het zijn 'gewoon' commerciële prijzen. Heeft niets met oplichterij te maken.

Mijn advies: de enige zekerheid die je hebt in het leven, is dat je dood gaat. Verdiep je daar dus in. Wat komt er bij kijken, hoe wil ik het geregeld hebben, met welke uitvaartondernemer, wat gaat het kosten, ga ik mij verzekeren etc.
En niet alleen zelf zal je dood gaan, ok je ouders etc. gaan een keer dood. Bespreek dit soort zaken dus. Ga ervoor zitten, bespreek elkaars wensen en mogelijkheden, bespreek de financiële kant. Dat voorkomt een heleboel irritatie en frustratie achteraf.

Madeliefje

Madeliefje

08-03-2016 om 20:47

Jullie hebben gelijk

Het is gewoon commercieel en zakelijk, maar het voelt naar. Een bruiloft bereid je op je gemak voor, een overlijden is plotseling, je zit met het weekend, met de tijdsplanning van de begraafplaats.

Een en ander was al voorgesproken door degene die nu overleed, maar inmiddels waren de prijzen hoger enzo. Het geld is er wel, dat is het probleem niet, maar die korte tijd om te plannen maakt het lastig om er kritisch naar te kijken.

We hadden in de familie drie maanden terug ook een uitvaart, en nu blijkt dat die ondernemer voordeliger was. Maar ja andere regio, daar hebben we nu niks aan.

Ik weet dat je kunt besparen door van alles zelf te doen en zo, maar in de praktijk, na een paar nachten waken en veel spanning, heb je daar de puf niet zo voor. Ik heb de liturgie nu zelf gemaakt en geprint bij een bevriende instantie. En we zullen maar extra genieten van de fantastische stroopwafels - grin.

vlinder72

vlinder72

08-03-2016 om 20:51

nadeliefje

Gecondoleerd.

Ik snap het heel goed. Bij alle andere dingen zou je eerst shoppen, op internet rondkijken, vergelijken etc. Nu niet. Het mag natuurlijk wel maar je hebt er geen tijd voor en ook de puf niet voor.

Het is wel fijn dat alles straks goed geregeld is en er een mooie uitvaart is.

sterkte de komende dagen.

Marilene

Marilene

08-03-2016 om 21:40

Herkenning

We zijn echt niet gaan shoppen maar toen de uitvaartondernemer door had dat we niet al te veel wilden uitgeven heeft hij echt wel goede tips gegeven etc. Ook dingen waar we niet aan dachten.

Maar wees blij: ik begrijp dat er een goede verzekering was? Hier niet. 1300 euro voor de begrafenis en de kosten zullen iets van 6500 worden.

Madeliefje

Madeliefje

08-03-2016 om 21:46

Spaargeld

Geen verzekering. Moet er niet aan denken zeg, dat ze zoveel jaren premie zou hebben betaald

Madeliefje

Madeliefje

08-03-2016 om 21:47

6500

Dat is netjes.

Madeliefje

Maar als de uitvaart kan worden betaald met spaargeld van de overledene is dat toch prima?

Madeliefje

Madeliefje

08-03-2016 om 22:01

Tuurlijk

Is ook goed. Maar er had wat over mogen blijven.

Ik wist de valkuil, maar trapte er toch in. Dat vind ik achteraf vervelend.

Meeslepen.

Als ik het goed begrijp heb je je wat laten meeslepen door de emoties, maar er is genoeg geld voor de uitvaart.

Een goede uitvaartondernemer kan je ook wel eens wat afremmen bij het maken van keuzes. Wij kregen eens de opmerking:"Mischien is deze exclusieve kist wat onnodig bij een crematie?". We waren weer terug in het hier en nu en konden ook wat kritischer kijken naar de rest van de catalogus met mogelijkheden.
Als hij niet voorzichtig de opmerking had geplaatst hadden we de dure kist besteld.

Menselijke emoties, lastig soms.

Mijntje

Mijntje

09-03-2016 om 06:43

onlangs

zelf twee taarten gebakken om mee te nemen naar een uitvaart. Idd als je bij een bloemist kijkt zie je de verschillen tussen gewone- en bruids- en rouwboeketten.

Als dit mogelijk is, is de overledene thuis opbaren ook stukken goedkoper (en vaak fijner) dan in een uitvaartcentrum. Bij familie van mij was het besloten en een dienst in de huiskamer. Vroeger leek me een besloten uitvaart kil, nu vind ik het juist intiem en mooi. Het hoeft niet meer met koffie en cake (of een stroopwafel). Maar dan werd het nog zo'n 7000 euro meen ik. En dat in een bestaand graf (etages). Aan alles hangt een prijskaartje, het heen en weer vervoeren van ziekenhuis naar lokatie, het even mogen kijken of iemand toonbaar is..
Maar ik denk dat je dit beter vantevoren kan bedenken omdat je op het moment supreme misschien te emotioneel bent om allemaal beslissingen te moeten nemen.
Ik zou nu niet meer rouwen over dat het goedkoper had gekund, het is zo gegaan, hier leer je weer van voor de volgende keer. Gecondoleerd..

Emoties en stress

Ik denk dat uitvaartondernemers dankbaar gebruik maken van de emoties en de stress van het moment. Degene die beslist over de uitvaart is ook vaak degene die het dichtst bij de overledene staat dus ook degene die daar het meeste door geraakt is. Bovendien moet de uitvaart doorgaans binnen een week plaatsvinden dus moet je meteen keuzes maken. Zeker als het de eerste keer is dat je een uitvaart regelt weet je niet zo goed wat er allemaal moet, mag en kan. Je bent natuurlijk niet verplicht om voor hoge prijzen de condoleance in het uitvaartcentrum te houden met koffie en koek van de uitvaartondernemer. Maar het is nogal wat om op zo'n korte termijn een andere locatie te regelen en zelf of met hulp van anderen koffie en koek te verzorgen, want de locatie moet op de rouwkaart en die moet het liefst de dag van overlijden nog de deur uit. Het zal ook niet zo snel in je opkomen dat een neefje de liturgie kan uittypen en printen voor een fractie van de kosten. Daar springt de uitvaartondernemer op in.

skik

Madeliefje

Madeliefje

09-03-2016 om 08:04

Ot typen op een tablet

Ik zie dat er delen van woorden zijn weggevallen. Maar gelukkig lezen jullie moeiteloos wat ik schreef

Dees

Dees

09-03-2016 om 08:37

tja.

Tja je moet geluk hebben met uitvaartmaatschappijen. Wij hebben tot nog toe geluk gehad. De ondernemer die langskwam bij ons en vertelde "je kunt een dure kist nemen, maar hier zie je een paar voorbeelden van kisten die er ook mooi uit zien en een 10e kosten van die andere". De luxe koeken waren bij ons geen euro per stuk dat weet ik wel, maar we kregen wel een aparte rekening voor de bediening. De ondernemer was sowieso heel meedenkend, en gaf soms zelf al een nuchter antwoord in de trend van "Je kunt dat en dat doen, maar besef wel dat dat 150 euro kost en je kunt je afvragen of je het dat waard vind". Dat was wel mooi.

Ik kan me nog goed herinneren toen we bij een ander overlijden de ondernemer langs kregen, mijn tante had toen een jaar eerder haar man begraven en zei "nou wat ouderwets zet met papieren aan de slag, de ondernemer die bij ons kwam had een laptop bij zich dat was veel makkelijker". Waarop de ondernemer antwoordde "wij vinden een laptop voor ons gezicht niet zo persoonlijk voor de familie, wij willen de familie kunnen aankijken."

Trouwens er is er ook een manier om de kosten op te lossen hoor. Mijn opa en oma hebben pak hem beet 30 jaar geleden (toen ze beiden ergens in de 60 waren) hun begrafenis alvast betaald, de ondernemer was er geloof ik wel blij mee want ze konden een vrij hoge rekening indienden. IK denk dat ze er nu wel van balen want oma leeft nog.

Marilene

Marilene

09-03-2016 om 09:35

Niet binnen een week

'Bovendien moet de uitvaart doorgaans binnen een week plaatsvinden dus moet je meteen keuzes maken. '

Overlijden was op zondagavond, uitvaart moest uiterlijk plaatsvinden op dinsdag. Gebruik die extra dagen dan dus ook.

Marilene, binnen zes werkdagen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-bij-begraven-en-cremeren

De rouwkaart zal toch doorgaans op dag 1 opgesteld moeten worden zodat hij zo snel mogelijk de deur uit kan. Daar moet wel alle info op staan. Je kan er niet op zetten 'je hoort nog wel waar de condoleance is'. Ook als je zes werkdagen hebt zal het niet meevallen om zelf bedrijven te gaan zoeken die rouwauto's verhuren of kisten maken om daar offertes op te vragen en de opdracht te verstrekken. Die zes dagen gaan voornamelijk op aan het uitzoeken van muziek en bloemen en het schrijven van een speech. Zeker als je een overlijden niet hebt zien aankomen of de overledene tijdens zijn leven niet over een uitvaart wilde nadenken moet je een hele hoop regelen in die korte tijd, midden in je verdriet. Uitvaartondernemers, zeker de grote spelers in de markt, spelen daar graag op in met termen als 'dit is het laatste dat je voor de overledene kan doen' en maken je niet graag wijzer dan je bent.

skik

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

09-03-2016 om 12:14

kleine zelfstandigen

Zeker de grote spelers op de markt hebben vaak grote marges op de spullen en diensten die ze aan de nabestaanden verkopen. En dat zijn ook de clubs, die aandringen op snel 'alles' regelen, direct keuzes maken. Terwijl er heel veel kleine zelfstandigen zijn, die juist rust weten te creëren en ruimte bieden om nog even goed na te denken en pas later dingen te beslissen. De kaart is idd iets dat zo snel mogelijk gedaan moet worden; dus plaats en tijdstip zijn belangrijk. Een goede uitvaartondernemer heeft goede suggesties over mogelijke locaties; het hoeft niet in een uitvaartcentrum, crematorium of kerk. Er zijn legio andere plekken te verzinnen; de uitvaart van mijn vader hebben we gehouden in het restaurant waar hij vaak kwam. Maar het kan ook in een wijkcentrum, theater, gymzaal, etc.
Een kist hoeft er in principe pas op de dag van de uitvaart te zijn; tot die tijd kan iemand opgebaard worden op bed. Je hebt dus ruim de tijd om een keuze te maken voor een kist. Bloemen, catering, sprekers etc. dat kan allemaal op een later moment; al dat soort bedrijven zijn erop gericht op korte termijn te kunnen leveren, dus daar kun je best tijd voor nemen.
Het belangrijkste is, dat je niet klakkeloos belt naar het nummer dat bovenaan een eventuele uitvaartpolis staat. Dat je ergens verzekerd bent, wil niet zeggen dat je ook door hen de uitvaart moet laten doen.
Onder de kleine zelfstandigen die ik bedoel zijn er ook heel veel, die geen provisie rekenen op de producten die ze verkopen; zij rekenen alleen hun uren en sturen rekeningen van derden een op een door. Zo hebben ze geen belang bij wat een familie kiest en hoeven dus niet te 'sturen'. Misschien is hun uurtarief dan wat hoger, maar de uiteindelijke kosten kunnen dan lager liggen, omdat ze dus geen schimmige verdienconstructies hebben.

Marilene

Marilene

09-03-2016 om 13:34

Skik

Zoals ik al zei, bij een overlijden op zondagavond mocht je dinsdag de week erop nog de uitvaart plannen. Dat is toch iets heel anders dan 'binnen een week'?

Vroeger was het inderdaad wat meer binnen een week en nu geeft dat ook wel een dagje extra voor die rouwkaarten. Tijd genoeg.

Madeliefje

Madeliefje

09-03-2016 om 13:45

Theorie en praktijk

' je zou met meerdere uitvaartverzekering contact kunnen opnemen'

Ja, dat klopt. In theorie.

In het echt is dat toch anders. Zodra iemand is overleden, moet er iets gebeuren. Allereerst de laatste zorg. Vervolgens moet iemand worden opgebaard, gekoeld. Dan heb je toch niet eerst drie ondernemers gebeld om te bekijken wat ze rekenen voor het een en ander. Dat is theorie.

En de dagen dat iemand terminaal ziek ligt heb je alle aandacht nodig voor de zieke, je emoties en het gewone leven. Eten en schone kleren. En je baas vindt het ook geen goed idee als je ineens niet komt.

Europees Aanbesteden?

Wel treurig vind ik het dat zelfs voor een overlijden er zo financieel vergeleken wordt. De dag nadert dat de Hema een all-in-pakket gaat verkopen. O nee, de Primark, want de Hema is te duur.
Wij hebben een naturaverzekering. Er wordt dan alleen over de extra's overlegd die mogelijk niet binnen de polis passen.

Dat is ook zo AnneJ.

Dat geeft Madelief juist zo'n dubbel gevoel. Dat vergelijken doe je niet midden in het afscheid, daar denk je later over na, bijvoorbeeld op dit forum.
En vaak besef je dan dat je (te) veel geld hebt uitgegeven.

Misschien weer fijn voor anderen, wat ze zegt, een gewaarschuwd mens....

bloemetje

bloemetje

09-03-2016 om 16:03

te veel?

"En vaak besef je dan dat je (te) veel geld hebt uitgegeven."

Te veel? Omdat het goedkoper kan, is het nog niet direct te veel. Er wordt hier wel geschreven dat je bij een bruiloft uitgebreid gaat vergelijken, maar we vinden vaak ook dat een bruiloft wel wat mag kosten. Dus dan doen we helemaal niet moeilijk over de kosten voor het drukwerk of het taartje bij de koffie. En vinden we het vaak zelfs normaal om een envelopje met fooi klaar te leggen voor de bediening.

Waarom zou je het jezelf verwijten als je voor een uitvaart 'normale' (zakelijke) prijzen betaalt? Waarom zou een uitvaart zo goedkoop mogelijk moeten? Waarom is dan gewoon drukwerk opeens te duur? (etc.)

Bloemetje

Daarom staat "te" ook tussen haakjes. En ja, soms is het teveel, als nabestaanden niet uit komen met het geld en een kist op afbetaling moeten aanschaffen bijvoorbeeld.

Mijn bruiloft heb ik zelf geregeld, zelf betaald, dat lukt niet altijd met een uitvaart. En bij een uitvaart spelen andere emoties, maar zeker hoeft het niet zo goedkoop mogelijk, dat vind ook niemand toch?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2016 om 16:57

Tuurlijk is niks teveel

Maar kom op zeg, stroopwafels voor 1 euro per stuk, dat heeft toch niks meer te maken met een waardig afscheid.

Ik zou daar ook een vieze nasmaak aan overhouden. Een mooie locatie, een mooie kist, een goed geregeld afscheid, dat mag best geld kosten, maar dat is nog geen reden om je te laten 'bestelen'.

Fijn dus dat Madeliefje dit hier even aanstipt.

bloemetje

bloemetje

09-03-2016 om 17:17

Ginny

Ginny, het heeft dus gewoon niets met bestelen te maken. Dat is nou juist wat ik probeer duidelijk te maken. Praat jezelf en anderen nou niet aan dat je je laat bestelen door een euro te betalen voor een koek bij de koffie. Dat zijn min of meer normale horeca en catering prijzen. Als je verwacht dat alles (last-minute) piekfijn voor je wordt georganiseerd en dat je daar slechts 'kantine-prijzen' voor hoeft te betalen, ja, dan valt het tegen. Maar dat heeft dus vooral te maken met verkeerde verwachtingen.

Handig om je dus een beetje te verdiepen in wat er allemaal komt kijken bij zo'n bijeenkomst met veel mensen. Dat voorkomt onverwachte verrassingen als je er plots een moet (laten) organiseren.

Zeker als je nu al weet dat er weinig geld is voor een uitvaart (van jezelf of naaste familie), dan is het extra slim om je alvast in de mogelijkheden te verdiepen. In sommige locaties ben je verplicht de koffie (en de stroopwafels) bij de cateraar te kopen. Terwijl er ook locaties zijn waar je je eigen catering kunt organiseren en je dus zelf je stroopwafels bij de supermarkt kunt kopen. Ook is het goed om alvast een beeld te hebben van wat een kist eigenlijk kost, dragers, auto's etc. Ik snap niet zo goed dat er zoveel mensen zijn die zich laten verrassen door dit soort kostenplaatjes. Je wéét toch dat je op enig moment uitvaarten voor ouders etc. zal moeten verzorgen?

Welke horeca?

Bloemetje, waar kost een stroopwafel nog meer 1 euro?

Ik vind kantine prijzen heel geschikt trouwens. De koffie wordt niet per kopje gezet.

Nog wat

80 dubbelzijdige kopieën voor 165 € is inderdaad oplichterij

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-03-2016 om 20:11

Lavell

Waar kosten stroopwafels een euro? In de kantine van het zwembad ik zit me iedere week weer te verbazen over de prijzen daar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.