Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

04-09-2013 om 08:45

Cursus leren argumenteren

Ik zou heel graag een training willen doen waarin ik leer argumenteren. Op internet zie ik wel allerlei bureau's die dat aanbieden, maar dan weet ik nog niets over de kwaliteit.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke cursus?

Ik merk dat ik goed argumenteren heel erg lastig vind. Hier op het forum lees ik met bewondering allerlei discussies waar ik me niet in durf te mengen omdat ik mijn mening niet goed kan verwoorden. In het echt klap ik dicht als iemand met goede argumenten komt. Zelfverzekerd ben ik op andere terreinen genoeg, maar op dit gebied helemaal niet. Laatst liep ik daar in een werksituatie ook tegenaan. Ik was in overleg met 3 anderen, het ging over mijn werk, de 3 anderen hadden het er over en ik zat daar met trillende benen en zei niks. Razend was ik op mezelf. Achteraf.

Dalarna

Dalarna

04-09-2013 om 11:30

Maar waarom meng je je niet in discussies hier? Niets is anoniemer en ideaal om te oefenen toch? Daar leer je alleen maar van en als je het anoniem op een forum niet durft: hoe dan wel in een groep op een cursus?

dc

dc

04-09-2013 om 21:35

Inderdaad

Ik denk dat er een paar basisprincipes belangrijk zijn bij goede discussies.
a. mijn mening is belangrijk
b. Ik luister naar wat anderen zeggen, en ik kan dit herformuleren (dit is echt een goede in gesprekken. Zo kun je in elk geval duidelijk zijn dat je de mening van de ander begrepen hebt, en dat scheelt heel veel langs elkaar heen praten.
c. Ik kan pauze nemen door te zeggen dat ik over de argumenten van de ander na kan denken. Je hoeft niet gelijk een antwoord klaar te hebben.
d. Ik kan de mening van een ander respecteren. Dus, ik hoef ze niet te overtuigen, enkel mijn standpunt duidelijk maken.
e. Ik kan mijn ongelijk toegeven, enkel Socrates had altijd gelijk. (Die zei namelijk dat hij niets wist, je moet eens wat boekjes van Plato lezen, dat is echt hilarisch).

Dus oefen hier gewoon. Discussieren is leuk. Ik heb zoveel geleerd hier op het forum, en ben over heel veel dingen anders gaan denken. En als mensen irritant doorhameren, kun je gewoon irritant negeren, en dan bloedt het vanzelf dood

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.