Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

kamille

kamille

28-07-2012 om 12:11

Creditcard

Ik heb al een aantal jaar geen creditcard meer en dat bevalt me goed. Het is wel lastig met bestellen van internet, maar meestal kom ik daar wel uit.
Over een tijdje moet ik enkele dagen naar Noord Frankrijk en ik herinner me van vroeger dat een creditcard daar echt meer nodig is dan hier. O.a. het betalen van de péage (liever dan contact geld voor zo'n winderig hokje), en ook het verblijf in een goedkoop hoten (Formule 1 bijvoorbeeld) waar je simpelweg met een creditcard kan inchecken.

Ik vraag me af: kan je zo'n kaart ook tijdelijk gebruiken? Ik zag dat de Rabobank 3 soorten had, van simpel tot uitgebreid, en dan wil ik de simpele. Maar hoe lang zit je aan zo'n ding vast? Want je bent per kwartaal wel extra geld kwijt en als ik die kaart verder amper gebruik behalve voor die paar daagjes, vind ik dat zonde.

Is er eventueel een alternatief voor een tijdelijke "gelegenheids"creditcard?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

28-07-2012 om 12:32

Niet tijdelijk wel goedkoper

je kunt natuurlijk ook shoppen welke kaart de laagste jaarlijkse lasten heeft.
Kijk eens op www.credircardvergelijking.nl er is al een mastercard voor 17,50 per jaar zag ik even snel. De bijenkorf mastercard is 12,50.

kamille

kamille

28-07-2012 om 20:24

Zoiets, ja! maar...

Ik ben ook al wat aan het rondsurfen geweest, maar het is me niet duidelijk of je met die goedkope kaarten ook hotels als Formule 1 kan reserveren of ermee kan inchecken. Dat is belangrijk voor me. Voor de rest lijkt het me uitstekend te voldoen, en ook voor het hele gezin dat nog wel eens widgets of wat van internet wil bestellen maar dan strandt op "creditcard only".

Maar voor mijn Franse reis is in kunnen checken in de F1 doorslaggevend! Als die card dat kan, dan neem ik hem meteen.

amk

amk

28-07-2012 om 20:29

Ja dat kan

want in het gebruik zijn het gewone visa of mastercards, en die zijn het meest geaccepteerd. Behalve voor de olympics daar kun je alleen met visa betalen (sponsor)

Visa

Ik weet niet of je ANWB lid bent maar daar heb je een Visa kaart voor € 12,50 die tot 31.12.2012 gratis is en je krijgt ook nog eens €12,50 tegoed op je kaart bijgeschreven . Overiegsn overnachten wij altijd ij Frankrijk in een B%B hotel en betalen contant. Kan bij Formule 1 en Etap ook als je maar voor 20.00 uur aankomt. Nog nooit problemen me gehad.

kamille

kamille

28-07-2012 om 23:17

Bedankt!

Dan ga ik gewoon voor die goedkope Mastercard, dank je, amk, voor de tip!
Groentje, ik ben vroeger lid geweest van de ANWB en toen kreeg ik de VISA bij de Reis&Kredietbrief. Ik zit tegenwoordig echter bij Routemobile
Ik heb gegoogled op die B&B maar die zijn volgens mij wel (wat) duurder, klopt dat?

B&b

Bij B&B heb je eigen sanitair wat bij Formule 1 niet is. Geen idee wat het verschil in kosten is maar wij hebben 3 weken terug voor een 2 persoonskamer bij B&B 39,90 betaald . Overigens kun je die ANWB creditcard ook zonder wegenwacht hulp doen maar je moet wel lid zijn. Kom je dus nog uit op € 17,00 voor het lidmaatschap .

Nog over cc

Je hebt twee soorten kaarten; 1 die al he aankopen op een soort lening bijschrijft waar je een x percentage op aflost, en 1 die aan het eind van de maand alle aankopen van je rekening afschrijft. Ik adviseer je echt de laatste te nemen!
Er schijnt ook een soort credit card te zijn waar je vooraf geld opstort. Dat is dan het bestedingslimiet. Heel veilig, want je kunt nooit meer opmaken dan je van plan was. Ik zou eens na kunnen vragen hoe dat heet en waar je dat kunt aanvragen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kamille

kamille

30-07-2012 om 17:16

Groentje

Bedankt voor de aanvullende info! Die prijs valt dan nog wel mee!

kamille

kamille

30-07-2012 om 17:19

Dorryl

Die laatste, waar je vooraf geld op kan storten, die wil ik hebben. Hebben ze dat dan niet allemaal? Dat deed ik vroeger namelijk ook met de ANWB-Visa. Ik ben absoluut niet van plan schulden te maken die ik af moet lossen (plus rente), daar ben ik heftig allergisch voor, het is in eerste instantie voor een paar reisjes naar Frankrijk waar een creditcard makkelijker is, en verder voor internetbestellingen waar ik telkens naast het net vis omdat ik geen cc heb.

Bijna nooit

De meest CC - maatschapijen laten de betalingen dus ongemerkt oplopen. Mastercard van de rabo of de abn heeft dus de mogelijkheid dat het aan t einde van de maand wordt afgeschreven. Die ken ik. Maar een kaart waar je vooraf geld op kunt storten en die dus niet tot een bkr registratie leidt kun vgens mij t grenswisselkantoor krijgen. Het is een soort prepaid kaart. Handig als geen CC meer mag aanvragen ivm schulden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-07-2012 om 18:59

Mastercard

Volgens mij is het verschil tussen een standaard bankpasje en een creditkaart veel kleiner dan vroeger, ik betaal regelmatig met een gewone Mastercard (standaard bankpasje) en dat gaat altijd goed. Op websites hebben ze het over creditcards en dat is verwarrend. Maar wat let je om bijvoorbeeld een Formule 1 te bellen en het te vragen? Ze spreken er vast wel Engels.

kamille

kamille

30-07-2012 om 19:30

+brunette+

Op mijn standaard bankpasje staat Maestro, geen Mastercard. Volgens mij is dat wat anders. Of vergis ik me?

kamille

kamille

30-07-2012 om 19:34

Dorry1

Dat laten oplopen, dat zie ik dus niet zitten. Wat je (nog) niet hebt kan je ook (nog) niet uitgeven, dus ik wil een positief saldo, of niets. Ik ben echt behoorlijk ouderwets wat dat betreft Een deel van de kosten krijg ik later vergoed, maar ik moet het wel voorschieten.
Ik heb geen schulden, het aanvragen zal geen probleem zijn. Ook voor een (gewone) BKR-aantekening ben ik niet bang, die heb ik al wegens een telefoonabonnement. Maar zo'n prepaidkaart klinkt toch wel handig! Is dat dan wel een volwaardige kaart? Kan je met zo'n "prepaid"-kaart van het GWK bijvoorbeeld ook (automatisch) inchecken in hotels en de péage betalen?

Ik ga eens op zoek naar de site van het GWK, ben wel benieuwd!

kamille

kamille

30-07-2012 om 19:43

Is het het cash passport?

Als ik even snel lees (de kleine lettertjes moeten nog) is dat een prepaid Mastercard, en volgens mij is dit precies wat ik nodig heb! Ik ga binnenkort eens contact opnemen met het GWK voor de details!

Dorry1

"De meeste CC- maatschappijen laten de betalingen dus onopgemerkt oplopen"

Dat zie je volgens mij dus echt verkeerd. JIJ hebt een schuld, dus je bent zelf verantwoordelijk om die schuld af te lossen. Wij hebben een CC bij een andere bank dan waar we onze priverekening hebben, dus aan het eind van de maand lossen we dus zelf die schuld af via een overboeking.
Als je dat iedere maand doet is er dus niets aan de hand, dwz je betaalt geen extra rentekosten.

Sinds kort heb ik een baan waarbij ik Nederlanders spreek die een aankoop kunnen doen met bv een CC, maar zelfs al hebben ze een CC dan zijn ze huiverig om die te gebruiken. Ze betalen liever via internetbankieren en wachten dan liever een week langer op hun product, daar begrijp ik dus helemaal niets van :o)

Mover

Mover

31-07-2012 om 13:05

Ing creditcard = mastercard

Wij hebben dus een ing cc (mastercard) en elke maand wordt standaard het bedrag afgeschreven van onze lopende rekening (waaraan de cc dus is gekoppeld). Dit is dus een automatisch iets van de ING. Hoef ik niet over na te denken. Nooit rente betalen, nooit oplopend etc. Behalve als Mover-man dus dingen op internet heeft gekocht, en het niet aan mij heeft doorgegeven; dan gaat er dus onverwacht een hoger bedrag af dan ik had gebudgetteerd.
Een ander voordeel van een cc-betaling versus internetbankieren, is dat als ik niks geleverd krijg dan kan ik via de cc altijd mijn geld terugkrijgen. En bij een bankoverschrijving dus niet.

kamille

kamille

01-08-2012 om 13:35

Mover

Dat klinkt goed! Ik heb wel mijn eigen verantwoordelijkheid natuurlijk om het niet te ver te laten oplopen, maar ik vind het een prettig idee om wat zekerheden in te bouwen. Maar daar betaal je waarschijnlijk dan ook wel meer voor dan voor zo'n passport...?
Het voordeel van leveringen/bestellingen met een cc vind ik ook wel een pré, want ik heb een zoon die bepaalde dingen verzamelt, vaak uit het buitenland, en dan sta je nogal eens te kijken zonder cc. De zekerheid dat levering gegarandeerd is vind ik mooi.
Als ik alle antwoorden nog eens lees, lijkt dat Mastercard-passport van het GWK me nog het meest passend. De voordelen die ik zoek van een cc, maar dan in een light-versie. Mocht iemand daar nadelen in zien, schrijf het alsjeblieft op, want ik merk dat ik echt een volkomen nono ben

Tirza G.

Tirza G.

02-08-2012 om 00:33

Mover

Hoe bedoel je: maandelijks afschrijven en geen rente betalen? Natuurlijk betaal je rente op een cc! Ook op de mastercard via ING. En als je dat niet doet, wil ik graag weten hoe je dat geregeld hebt Ik heb een MC bij de ING met een bepaald bedrag wat ik per maand laat incasseren, zeg 50 eu (even voor het rekengemak). Als ik de cc gebruikt heb en er 200 eu mee betaald heb, worden er dus in theorie 4 maandtermijnen van 50 (immers: 4x50=200) afgeschreven). In de praktijk worden er echter 5 termijnen afgeschreven: 4x50 van de uitgave en dan nog een bedrag aan rente. De rentevergoeding voor een cc is zelfs uitermate duur

Tirza

Hanne.

Hanne.

02-08-2012 om 11:56

Maandelijks afgeschreven

Maandelijks afschrijven en geen rente betalen kan als je maandelijks het < hele> openstaande bedrag betaalt, en niet in termijnen betaalt.

Bij mijn ING (voormalig postbank) rekening werkt het ook zo. Geen idee hoe ik dat geregeld heb. Is altijd al zo geweest.

Voordeel van het gebruik van de CC is in zo'n geval dat je even de tijd hebt om het geld bij elkaar te sprokkelen. Nadeel is dat als je 1 dag voor het einde van de maand met de CC betaalt het gewoon de volgende dag wordt afgeschreven. Dan schiet het dus niet op. De CC gebruiken voor iets waar je eigenlijk geen geld voor hebt lukt dus niet.

Op dit moment heb ik overigens een positief saldo op m'n CC. Doordat ik iets besteld heb en teruggestuurd heb. Ik vraag me af of het ook mogelijk is om zelf geld op de CC te storten. Moet volgens mij wel kunnen.

Tirza

Nee ik dus niet! Met de constructie die ik hierboven probeerde uit te leggen. Ik betaal dus geen percentage of deel van mijn aankopen, maar altijd het volledig uitgegeven bedrag. Ik betaal alleen een bepaald bedrag voor de kaart per jaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kamille

kamille

02-08-2012 om 16:38

Hanne

" Ik vraag me af of het ook mogelijk is om zelf geld op de CC te storten. Moet volgens mij wel kunnen."

Dat deed ik vroeger altijd met mijn ANWB-Visa. Ik geloof dat het heel vreemd is wat ik deed (en weer wil gaan doen) maar ik stond dus nooit rood op mijn cc. En dan ben ik ook nu weer van plan, omdat geld dat je niet hebt ook niet uitgegeven kan worden. Ja, in de praktijk kan het wel (daarvoor is het ook een creditcard), maar ik WIL het niet.
Dus als ik straks naar Frankrijk ga, is het met een positief saldo! De reden waarom ik een cc wil en niet mijn gewone bankpas is omdat het makkelijker is voor hotels, omdat het soms makkelijker is met tanken en omdat het zéker makkelijker is op de péage, en voor de hier al genoemde voordelen bij online bestellen.

En dan continu met een positief saldo, net zoals ik vroeger deed. Beviel me uitstekend

kamille

kamille

02-08-2012 om 16:41

Tirza

Ik neem aan dat je rente bij "roodstaan" op de cc bedoelt? Zie mijn vorige bericht. Ik denk dat ik een malle uitzondering ben maar mijn saldo moet positief blijven.

amk

amk

02-08-2012 om 19:30

Zelf

zou ik dan weer niet doen, als het geld op mijn betaalrekening of spaarrekening staat ontvang ik rente, bij een cc niet. Bij anwb visa rekenen ze rente vanaf een maand na uitgave (dus niet gelijk), een keer per maand kijk ik hoeveel ik verbruikt heb (staat al in mijn uitgaven overzicht met opmerking visa er achter) en maak dat in 1x over.

Waarom.....

is de werking van een CC nu zo moeilijk te begrijpen ?? Zolang je aan het einde van de maand (noem ik nu even maand 1) en vaak zelfs pas aan het einde van maand 2(zoals AMK's voorbeeld), je het bedrag dat je in maand 1 gebruikt hebt aflost, betaal je GEEN rente.
Wij hebben al zo'n 20 jaar CC's voor werk en prive in NL en UK en hebben nog nooit rente betaald.
De horrorverhalen die je hoort/leest zijn van mensen die geld uitgeven dat ze niet hebben, daardoor niets/ een beetje aflossen en ja dan betaal je veel, heel veel rente over het resterende schuldbedrag.

Mover

Mover

03-08-2012 om 07:47

Inderdaad...

Inderdaad, het is precies zoals Shonaugh schrijft. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
(Sorry, was even een paar dagen niet bereikbaar.)

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2012 om 22:35

Ooooo

Ze snapt het hoor

Tirza

kamille

kamille

04-08-2012 om 00:16

Mogelijkheden

Shonagh, noem me gerust onnozel, en misschien klinkt het raar, maar nee, dit wist ik allemaal niet, en misschien liet ik me ook meeslepen door alle verhalen van mensen die zich in het verderf hebben gestort met een cc Mocht ik daarmee ergernis hebben opgeroepen: sorry.
Ik denk dat ik binnenkort ook eens langs mijn bank te gaan om de mogelijkheden te bespreken. En dan kijken wat voor mij het best is.

Ik ben blij met alle verhalen en informatie en bied mijn excuses aan voor eventuele ergernis die door mijn onwetendheid is ontstaan. Gelukkig zijn er ook nog dingen waarvan ik wél verstand heb maar een cc, dat was echt een vaag gebied voor me, mijn eigen ervaring is ook alweer van jaren terug.

liora

liora

04-08-2012 om 08:17

Ehh

Een credit card is een kaart waarop je een krediet hebt. Als je dat niet wil, moet je geen credit card aanschaffen!

kamille

kamille

04-08-2012 om 09:27

Liora

Als je goed hebt gelezen wil ik die cc gebruiken voor zaken die met een gewone betaalkaart lastig of onmogelijk zijn. Zoals het boeken van of inchecken in één van die Franse hotelketens waar ik waarschijnlijk nog wel vaker zal komen, betalen bij de péage en het bestellen via Internet bij shops die alleen cc accepteren. Een aanvulling waar mijn gewone pas niet voldoet. Ik ben nu aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, met en (liefst) zonder krediet. En laten er nou meer mogelijkheden zijn dan ik dacht!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-08-2012 om 10:30

Klopt allemaal wel

Maar de ervaring leert mij, dat het toch altijd harder oploopt dan je verwacht en dat die cc-afschrijving dan toch altijd weer harder door tikt dan je vooraf voorzien had.

Je moet gewoon Wel voorzichtig zijn met die dingen. Zei zij, nadat ze net weer voor een paar honderd euro aan theaterkaartjes te verwerken heeft gehad. Is wel leuk hoor. En ook bewust aangekocht, maar het is toch anders als je het hele bedrag bijelkaar ziet staan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.