Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hans

Hans

08-03-2017 om 22:41

Copyright schilderij

Weet iemand dit? Als ik een foto van een schilderij op internet zet, bijvoorbeeld als illustratie bij mijn blog, geldt dan altijd copyright? Het is een portret van mij dat ik lang geleden van een vriend heb gekregen voor mijn verjaardag. Hij eeft het 34 jaar geleden voor mijn veertiende verjaardag gemaakt. Hij is geen schilder geworden, al weet ik niet of dat voor het recht uitmaakt.

Katja

Katja

09-03-2017 om 01:05

vriend vragen?

Wat is er op tegen om die vriend te vragen of hij het o.k. vindt? Dat is nl. de essentie van het auteursrecht.
Je kunt dan meteen vragen hoe hij tegen toekomstig gebruik aankijkt.

De kans is groot dat hij het juist heel leuk vindt dat jij zo op zijn schilderij bent gesteld en het bij je blog wil plaatsen!

Laat dan wel weten of je verwacht (veel) geld te gaan verdienen met je blog. Zo ja, dan is het natuurlijk wel redelijk dat hij ook wat krijgt.

Andersom geldt voor jou het portretrecht. Je zou dus meteen ook kunnen praten over wat jij er van zou vinden als hij een foto van het schilderij op zijn website zet, o.i.d.

Voor het auteursrecht maakt het niet uit of hij schilder van beroep is of niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.