Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 11:47

contant geld afschaffen

http://www.radio1.nl/item/293175-Kunnen%20we%20contant%20geld%20afschaffen?.html

Wat vinden jullie? Natuurlijk kunnen er wat problemen ontstaan (visboer uit het fragment moet dus wel over gaan op pinnen) maar we kunnen heel wat geld besparen en het hele criminele circuit heeft een probleem.

Ook is het lastig voor het betalen van kleine klusjes zoals oppassen maar ik denk dat overal een oplossing voor is. Mijn vader pint niet bij winkels, hij weet zijn pincode niet en pint dus maar grote bedragen bij de bank waar hij alleen staat in een afgesloten ruimte maar dat vind ik ook geen veilige oplossing (met al dat geld over straat).

Hoe lang houden we nog contant geld? Tien jaar? Twintig jaar?

Hanna

Hanna

21-05-2015 om 11:58

Slecht plan

Het afschaffen van contant geld, is het inleveren van iedere vorm van privacy. Alles wat je doet wordt geregistreerd, men weet altijd waar je bent geweest. Iedere cent die je uitgeeft is te traceren.

Ik heb niets te verbergen, maar wil wel graag zelf beschikken over wat anderen wel en niet van me mogen weten.

Dus ik hoop oprecht dat het nog heel lang gaat duren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-05-2015 om 12:13

Voor

Ik ben er wel voor, ik heb nu al nauwelijks contant op zak.

Maar hoe moet dat dan als de stroom uitvalt en pinautomaten niet meer werken? Of een simpele storing?
Dat gebeurt nu al wel eens en dan sta ik ook met een probleem in de winkel. Om die reden heb ik trouwens wel wat contant in huis.

Nastia

Nastia

21-05-2015 om 12:20

Ik ben voor. Natuurlijk is er een privacy-dingetje, maar daar zijn wel oplossingen voor te bedenken: anonieme debetkaarten of een betaalapp via de telefoon waarmee betalingen geanonimiseerd kunnen worden. Zelf heb ik om die reden trouwens nog nooit niet-gepind.

En Barvaux: bij sommige banken kan je de pincode wijzigen in iets wat je wel kunt onthouden. ABN doet dat volgens mij, maar er zijn er misschien meer waar het kan.

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 12:26

Hanna

Dat wil ik echt met alle plezier opgeven in ruil van dat de criminelen en de zwartgeldhandel met de handen in het haar gaat zitten!

Hoe meer mensen pinnen in winkels hoe minder er op je gelet kan worden.

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 12:27

Nastia

Goed plan, nog niet eerder aan gedacht. Hij zit bij de rabobank. Ik moet nu weg maar als iemand weet of de rabo dat doet hoor ik het graag.

Brianna F

Brianna F

21-05-2015 om 12:35

neeeee

Dan heb je helemaal geen zicht meer op je uitgaves. Of je moet elke pinbetaling opschrijven en uitrekenen wat er nog overblijft. Nu heb ik een vast bedrag in mijn portemonnee en zie ik wat ik nog kan besteden en pas mijn uitgaves daarop aan. Heel slecht plan.

Theekopje

Theekopje

21-05-2015 om 13:02

kinderen?

Ik vind het een nadeel dat alles wat je doet traceerbaar is.
Daarnaast een nadeel dat je dus nooit meer een eurootje aan een dakloze kunt geven.
Of cash op een tastbare manier cadeau kunt doen.

En het lijkt me lastig om kinderen met geld te leren omgaan, als geld alleen maar een abstract gegeven is. Een nummertje op je mobieltje.

Jaina

Jaina

21-05-2015 om 13:22

Nee

Om allerlei redenen zie ik dit niet zitten:
Privacy: men hoeft niet te weten waar ik mijn geld aan uitgeef
Gevoeligheid: als er een stoornis is kan je niks. Gisteren nog bij de Lidl. Kon je niet pinnen. Gelukkig had ik cash bij me. Te afhankelijk van de technologie is niet goed.
Informele economie: iemand betalen voor een klusje, een euro geven aan een kind, een dakloze geld geven, een straatmuzikant wat toestoppen... allemaal hele eenvoudige handelen die alleen maar ingewikkelder worden als je dat verplicht met een soort pin zou moeten betalen.

Dus nee, geen goed idee.

Yeti

Yeti

21-05-2015 om 13:28

nee

Ik pin een vast bedrag per week voor de boodschappen, dat helpt mij om het overzicht te houden. En wat losgeld voor een ijsje vind ik ook altijd handig.

Barvaux Rabobank

Daar kan je helaas niet je pincode veranderen.

vlinder72

vlinder72

21-05-2015 om 15:50

budgetcoach

Ik werk met mensen met betaalproblemen. Een van de belangrijkste tips van de budgetcoaches is dat mensen alle bedragen voor de vaste lasten op een aparte rekening mpeten zetten zodat de incasso's door kunnen gaan. En pin een vast bedrag per week voor boodschappen. Dat is de enige manier waarop sommige mensen het overzicht kunnen houden.

maar volgens mij komt dit nieuwsbericht omdat in Griekenland er een plan is om alleen nog contante betalingen tot 75 euro toe te staan. Nu zijn er in Griekenland ook heel goede redenen om dit in te voeren. Het land gaat ten onder aan mensen die de belasting ontduiken en/of op zwart geld zitten.

Barvaux Rabobank

Rabobank heeft wel een geldservice aan huis. Misschien zou dat dan iets voor je vader zijn.
In ieder geval heeft een tijdje geleden zelfs de Nederlandse bank gezegd dat iedereen contant geld in huis moet hebben in geval van nood. Bovendien is je geld bij alleen pinnen ook echt niet veilig, met alle internet criminaliteit.

Barvaux

Barvaux

22-05-2015 om 07:42

amaterasu

Ik wil gewoon niet dat hij contant geld bij zich heeft, ook niet in huis. Hij heeft huurders in huis en die nodigen ook wel eens iemand uit. Hij heeft ook geen idee wat hij met al zijn geld doet wat hij pint. Jammer dat hij niet een eigen pincode mag verzinnen.

Macro

Macro

22-05-2015 om 11:45

Zelf

Zelf ben ik er niet voor.
Storingen komen mij te vaak voor en duren ook te lang.
Verder vind ik pinnen enz. helemaal niet zo veilig aangezien er pas 1500 euro is afgeschreven (skimming). Gelukkig is het geld wel door de bank terugbetaald, maar je weet niet wat je overkomt en dat is een enorm rotgevoel plus dat je daarna weer veel moet regelen.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-05-2015 om 02:08

Stom plan van Griekenland

Een plan om alleen nog cash te betalen tot 75 euro? Ik denk dat het averechts werkt, een bedrijf dat iets te koop aanbiedt zal dan niet eens meer een factuur uitschrijven. Bij diensten is dit makkelijk te regelen en als er spullen uit winkels verdwijnen, zijn die natuurlijk "gestolen".

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2015 om 13:11

Helemaal afschaffen lijkt mij niet handig

Wij doen de hoofdmoot via de pin, maar er is wel eens wat waar een losse euro voor gebruikt wordt. De bus bijvoorbeeld. Die kost na 9 uur 1 euro per rit. Dat is goedkoper dan chippen.

Ik snap het bezwaar van de privacy-aantasting nooit zo. Die bestaat allang niet meer. Of betaalt iedereen die zoveel belang hecht aan die privacy álles contant? Benzine? Boodschappen? Plantjes voor de tuin? Vakantie?

Wij zijn vroeger ook geld kwijtgeraakt doordat iemand onze pinpas heeft weten te gebruiken. Toen werd dat niet vergoed, wat voor ons echt een ramp was. Meteen daarna kwam er meer inzicht bij de bank dat de klant er echt niet altijd iets aan kan doen als er geld gestolen wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.