Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 19:12

Consumentenrecht

Is iemand thuis in consumentenrecht?

Klaartje

Klaartje

25-04-2017 om 20:40

Kaaskopje

Misschien kun je iets meer uitleg geven. Bedoel je professioneel?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 21:16

Klaartje

Ik wil graag weten of een uitspraak van de Rijdende Rechter dusdanig rechtsgeldig is dat je in een vergelijkbare situatie daarop terug kunt vallen.

Triva

Triva

25-04-2017 om 22:35

misschien heb je hier wat aan?

http://www.wetrecht.nl/de-rijdende-rechter/

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2017 om 23:15

Kortom

Je hebt er niks aan. Jammer.

aan de andere kant

De heren Reid en Visser willen natuurlijk ook geen complete kolder verkondigen op de nationale zenders. Dus waarschijnlijk liggen hun uitspraken toch wel redelijk in lijn met wat de echte rechtspraak ervan zegt. Je zou kunnen kijken of je vergelijkbare uitspraken kunt vinden op de site van rechtspraak.nl. Gebruik dan de functie 'uitgebreid zoeken' en kies als rechtsgebied "civiel recht", categorie "verbintenissenrecht".

Groeten,

Temet

en nog een woord over jurisprudentie

Echte rechtspraak geeft ook niet altijd het antwoord. Het komt regelmatig voor dat verschillende rechters verschillend oordelen. Zegt de kantonrechter in Alkmaar zus, en die in Haarlem zo.

Alleen van de hoogste rechter is er maar 1. En soms is iets lange tijd niet duidelijk totdat die hoogste rechter een knoop doorhakt, waarna men denkt te weten waar men aan toe is. En vervolgens het bakkeleien kan beginnen in hoeverre de ene concrete zaak nu wel of niet in relevante mate verschilt van die zaak die door de hoogste rechter was beslist

Groeten,

Temet

Klaartje

Klaartje

26-04-2017 om 21:33

Kaaskopje

Ik denk dat elk geval op zich staat. Dus als mijn buurman van de rijdende rechter een stukje grond moet teruggeven zal dat niet betekenen dat als jij in hetzelfde schuitje zit je ook je stukje grond terugkrijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2017 om 01:32

Ik ga morgen eens zoeken

Het gaat niet om een stukje grond, we huren, maar over een contract. Een vereniging wil ons aan het contract houden, maar volgens de Rijdende Rechter valt waar we voor betaald hebben onder consumentenrecht wat zwaarder weegt dan wat in het contract bepaald is. Dus zou de vereniging, als we vervelend willen gaan doen, ons niet aan het contract kunnen houden.

Tot zover bedankt voor de tips.

op naar het Juridisch Loket

Ik zou een afspraak maken met het Juridisch Loket om hier naar te laten kijken, daar kan men je hopelijk vertellen of je gelijk hebt. Zou heel goed kunnen

Groeten,

Temet

Klaartje

Klaartje

27-04-2017 om 21:47

Kaaskopje

Ik bedoelde het maar als voorbeeld dat stukje grond. Misschien kan de consumentenbond of iets dergelijks advies geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2017 om 23:48

Klaartje

De Rijdende Rechter is een en al tuinen, heggen, schuttingen en bomen, dus ik zou het heel begrijpelijk vinden als je daar aan dacht . Ik heb de vraag naar het Juridisch Loket gestuurd. Ik ben benieuwd.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2017 om 01:42

Met Juridisch Loket gebeld

Man man, wat zijn er veel mensen die vragen stellen aan het JL. Ik heb twee keer maar weer neergelegd en bij de derde keer (kwart voor vijf) had ik beet. De man was volgens mij blij dat hij niet echt op de inhoud in hoefde te gaan, maar het systeem mocht uitleggen. Hij deed dat enthousiast. Hij gaf aan dat een uitspraak van de Rijdende Rechter wel degelijk 'officieel' was, maar alleen voor de betreffende zaak. Hij gaf aan dat voor alle kantonrechters ook weer verschillende uitspraken konden gelden, dus de ene rechter kan het oneens zijn met de andere rechter en dus afwijkend vonnissen. Je mag een andere uitspraak wel noemen, zo van 'kijk eens daar is dit gezegd', maar dat mag 'jouw' rechter dan toch naast zich neerleggen. Dus de uitspraak van de Rijdende Rechter is voor mij interessant, het kan helpen, maar meer ook niet. Het is geen jurisprudentie.

Weer wat geleerd. Was een leuk gesprek .

Nee, gewoon een afspraak maken

Leuk dat die meneer je over de uitspraak van de RR vertelde wat je hier in dit draadje ook al had kunnen lezen (tegen 10 cent p/m, als ik het wel heb), maar wat ik bedoelde is dat je gewoon een afspraak moet maken om jouw specifieke zaak voor te leggen. Want dat kan voor zover ik weet, en het JL in Alkmaar bestaat gewoon nog. En nu ik even de site heb gecheckt (hetjl.nl) om te zien of die Alkmaarse vestiging nog bestaat (ja dus) zie ik dat je ze ook kunt mailen.

Financieel val je vziw onder de doelgroep dus ik weet niet beter of je kan gewoon inhoudelijk juridisch advies krijgen over jouw specifieke situatie. Gratis.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2017 om 15:06

Oh...

Ik was alweer tevreden met een half antwoord begrijp ik . Nou dan loop ik er komende week toch maar even naar binnen.

Ik heb de vraag ook via Facebook/messenger doorgestuurd. Ik weet niet of ik daar ook nog antwoord op krijg of dat die door mijn belletje gesloten is.

25 cent per minuut zelfs .

ff checken

De inloopspreekuren bij het JL zijn zeer fors teruggeschroefd. Je kan beter een afspraak maken ipv binnenlopen. Kijk even op de site voor de gegevens. Ivm met de telefoontarieven kan je misschien het beste een mailtje sturen met als onderwerp: verzoek afspraak JL Alkmaar.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2017 om 13:10

Oh oké

Ik zal even kijken, dank je wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2017 om 14:13

Via Facebook/messenger

wordt het inmiddels ook opgepakt, dus ik hoef niet meer naar het Loket zelf. Ik heb het contract net doorgestuurd en ze gaan het bekijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.