Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sjackie

Sjackie

14-04-2015 om 22:22

Compensatie verval en van belastingteruggave

Zoals jullie allemaal weten heeft onze geweldige regering de belasting regels veranderd waardoor ik nu geen belastingteruggave meer heb over de alimentatie welke ik betaal voor de kinderen.

Ik ben hierover in contact met mijn ex en zij wil dit voor een deel vergoeden en ik heb het onderstaand proberen uiteen te zetten"

Besteedbaar inkomen man € 2.196,-
Besteedbaar inkomen vrouw € 1.203,-

Man:
Draagkracht € 624,- (komende uit drachtkracht berekening)
Fiscaal voordeel € 116,-
Totaal draagkracht € 741,-

Vrouw:
Draagkracht € 199,- (komende uit drachtkracht berekening)
Fiscaal voordeel € 0,-
Totaal draagkracht € 199,-

Totaal gezamenlijke draagkracht € 940,-
Totaal beschikbaar voor de kinderen op basis van draagkracht € 749,-

Man: 741 / 940 * 749 = € 590 (= € 295,- per kind)
vrouw: 199 / 940 * 749 = € 159 (= 79,- per kind)

Op basis van het bovenstaande kreeg ik dus op jaarbasis € 1.392,- terug van de belasting en dat is nu dus compleet komen te vervallen door de nieuwe belastingregels
en mijn ex is bereid om hier voor een deel in tegemoet te komen en doet dat via de onderstaande berekening:

Het totaal gezamenlijk inkomen wordt nu € 824,- (€ 940,- -/- € 116,-)

Man: 624 / 823 * 749 = € 568,- (= € 284,- per kind)
vrouw: 199 / 823 * 749 = € 181 (= € 91,- per kind)

In de nieuwe berekening, waarin mijn belastingvoordeel eruit is gehaald, gaat zij dus van €79,- naar €91,- per kind en het verschil (€12,- per kind) wil ze in mindering brengen
op het bedrag welke ik nu maandelijks betaal.

Hierdoor wordt mijn "verlies" dus gecompenseerd met ongeveer € 300,- maar ik heb dan altijd nog een verlies van ruim € 1.000 hetgeen ik niet rechtvaardig vind. Haar redenering hiervoor is:

=============================================================================
Feit is dat er met het destijds geldende fiscale voordeel rekening is gehouden met de berekening van de kinderalimentatie en het dus redelijk is dat dit voordeel nu uit de berekening wordt gefilterd wat resulteert in een minder te betalen bedrag van € 24,00 per maand voor beide kinderen met ingang van 01-01-2015.
Al was het voordeel destijds ook voor de helft ten gunste aan mij toegekend dan was het ook redelijk dat ik de helft nu voor mijn rekening zou nemen, maar dat is niet het geval geweest.
=============================================================================

Nu vraag ik mij echter af of haar berekening (denkwijze) wel klopt. Volgens mij hoeft ze in princiepe helemaal geen tegemoetkoming te doen en is alles wat ze toch doet alleen maar extra voor mij of is dit toch niet zo?

Kan het zijn dat zij nog andere extra toeslagen krijg sinds dit jaar?

Ik hoop dat jullie het bovenstaande begrijpen en kunnen jullie mij hierin adviseren.

Katniss

Katniss

14-04-2015 om 22:38

Kgb

Ik denk dat zij inderdaad wel iets meer kindgebonden budget krijgt. Bij mij (1,5 keer modaal) scheelt het ongeveer 80 euro per maand (vooral door de alleenstaande ouderkop, denk ik). Ik zou het er toch bij laten, iemand moet voor de kinderen betalen en je ex heeft zo'n laag inkomen dat het niet reëel is om het daar vandaan te halen. Bij jou gaat het om 3%.

Sjackie

Sjackie

15-04-2015 om 15:03

Kan ik iets "eisen"?

Bedankt voor je snelle reactie en ik vind het toch een moeilijk verhaal.

Ik wil natuurlijk GRAAG voor mijn kinderen betalen maar ik vind een verschil van € 1.000,- per jaar toch best veel geld. En ik vraag me af of ik in mijn recht sta om te kunnen "eisen" van haar dat we het verschil 50/50 delen.

T.o.v. haar inkomsten, zoals ze die toen der tijd had tijdens de berekeningen, is ze ook meer gaan verdienen. We hebben echter een bepaald maximum afgesproken tot waar we geen veranderingen aanbrengen. Dit gaat echter over haal salaris en hier kan ik dus niets aan doen. Ik heb echter geen idee of er ook veranderingen voor haar zijn in de toeslagen e.d. die zij krijgt.

Pfffff ..... klote geld !!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.