Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Iris

Iris

28-03-2018 om 16:00

collega zit op mijn mail en facebook

Beste,

Ik heb een probleem!
Sinds enkele jaren huur ik een bureel in een praktijkruimte.
Eén van mijn collega's , een heel imposante, bezorgde man geeft me veel aandacht onder de vorm van praten (maar steeds persoonlijke vragen), hij belt mij op tijdens mijn reis, tijdens het weekend,.. (om professionele redenen).
Hij is getrouwd, en is 17 jaar ouder dan ik.
Toen zijn pa stierf kreeg ik 2 weken later een overlijdensbericht in mijn brievenbus thuis.
Omdat ook ik getrouwd ben en kids, hield ik de boot af en deed ik alles om contact met hem te vermijden (veranderde mijn dagen consultaties,..) . Soms heb ik hem nodig om professionele redenen en dan sms ik kortaf, maar dan antwoord hij nooit. Hij belt me steeds op.
Nu ivm Facebook. In de praktijk kreeg ik een Pc van hem, zodat ik de mijne niet moest meesleuren. De secretaresse plaatst die pc in de houder voor ik toe kom, dus een wachtwoord heb ik niet. Ik had al een vermoeden dat hij op mijn Facebook kijkt omdat, telkens ik iets post, hij het er later over heeft. Hijzelf heeft geen facebookprofiel om professionele redenen. BVB: ik plaats een filmpje van mijn man die aan het skiën is, een herinnering. De volgde week vraagt hij: ga je skiën? De secretaresse beweert bij hoog en laag dat de pc door niemand anders gebruikt was, maar opeens was mijn Pc weg, ze zij dat hij hem gebruikt had??? Ik vroeg haar om alle wachtwoorden te resetten en dat deed ze, toen ik de volgende week de PC opstarte, zag ik dat zijn naam in agenda ingevuld was. In mijn mailbax kreeg ik melding dat ik mij moest identificeren, dat ik ergens was aangemeld. Ik ben ten einde raad, waarom doet hij dat? Ik ben natuurlijke niet zeker maar mijn intuïtie laat me nooit in de steek. Meestal. Kan ik iets doen, moet ik dit melden aan mijn man?
Alvast bedankt

bicyclette

bicyclette

28-03-2018 om 16:07

knullig

Sorry, maar ik vind het nogal knullig. Een computer zonder persoonlijk wachtwoord? Dat was 10 jaar geleden misschien nog enigszins gebruikelijk, maar inmiddels toch echt not-done. En dan ook nog de computer van iemand anders. Ik zou direct al je persoonlijke gegevens van die computer verwijderen en in het vervolg een eigen laptop meenemen.

Hilde

Hilde

28-03-2018 om 16:45

moet ik dit melden aan mijn man?

Ik zou het eerst maar eens oplossen. Of verwacht je dat je man dat voor je doet? Waarom neem je een pc van hem aan? Haal alles eraf en gebruik je eigen computer om mee te beginnen. In hoeverre heb je professioneel met hem te maken? Hebben jullie dezelfde klanten? Kun je qua werk van hem af?

vlinder72

vlinder72

28-03-2018 om 16:47

Zakelijk

Gewoon een zakelijke computer niet privé gebruiken. Het is niet van jou. Facebook en alle andere social media dingen alleen op je computer thuis gebruiken of op je telefoon.

Guera

Guera

28-03-2018 om 18:42

Kan niet

Hij kan niet op jouw Facebook als je alles prive hebt staan. En als jij zelf nooit hebt ingelogd op Facebook vanaf die pc kan hij daar niet op.
Kan het dat anderen wel met jou bevriend zijn op fb en dat hij het van hen weet? Idem met de mail. Ik neem aan dat je zelf het ww hebt bedacht? Anders zou ik dan snel doen. Dat ergens anders aangemeld kun je ook krijgen als je bv mail op je telefoon hebt bekeken. Is het zakelijke mail van bepaald bedrijf met domeinnaam of bv gmail?

V@@s

V@@s

28-03-2018 om 19:46

kan wel

Afhankelijk van bijvoorbeeld hoe je bijvoorbeeld je google account hebt staan kan er ook van alles inclusief inlogggevens tussen computers gesynchroniseerd worden.

Guera

Guera

28-03-2018 om 19:58

V@@s

Ja klopt maar dan heb je initieel wel ergens aangegeven dat dat moet of ergens ingelogd waarmee het onthouden wordt.
Ik lees hier:
Ik werk ergens
Secretaresse heeft pc voor me geregeld
Vanaf dag 1 kan collega op mail of fb.
Dan zal je toch eerst zelf op die pc ingelogd moeten hebben en gegevens bewaren. Anders weet die pc dat niet.
Maar als ook je werkmail aan je privé Google account gekoppeld zit dan is dat sowieso niet heel slim.
Elke dag actief uitloggen dus.

juf Ank

juf Ank

28-03-2018 om 20:05

Er valt me e.e.a. op. Je beschrijving; een bezorgde imposante man. Aparte woorden gebruik je. Wat is er zo imposant?
En dan die computer. Je stelt je ook wel afhankelijk op op deze manier door een computer aan te nemen. En je neemt een risico met al die gegevens.

Facebook hoeft niet op je werkcomputer dus sowieso apart dat hij daarbij zou kunnen. Overigens vind ik jouw voorbeeld alles behalve overtuigend. Omdat hij een week nadat jij een filmpje plaatst van je skieende man, vraagt of je nog gaat skieen ben je overtuigd dat hij op jouw Facebook zit?

"moet ik dit melden aan mijn man?"
Wat voor relatie heb jij met je man? "moet ik dit melden' klinkt meer alsof je het hebt over een bepaalde autoriteit; je leidinggevende, de politie of een leraar op school. Maar niet je man.
Is er iets wat jou het idee geeft dat je te intiem bent met deze man of zo? Als ik naar mijn situatie kijk: ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik een bepaalde situatie heb op mijn werk waar ik moeite mee heb en waar ik over schrijf op een forum, MAAR waar ik nog niet met mijn man over gesproken heb. Bij ons gaat dat vanzelf.

Ik zou me in ieder geval afstandelijk opstellen naar hem. En geen gebruik maken van zijn prive computer en sowieso geen computer zonder wachtwoord gebruiken als die daar in een ruimte staat waar meer mensen gebruik van maken.

juf Ank

juf Ank

28-03-2018 om 20:07

en niet om het een of ander

maar dit vinden wij niet raar, maar dit vinden wij heel bijzonder.

Ongeloofwaardig verhaaltje

...

Mej. Griffel

Mej. Griffel

29-03-2018 om 11:33

juf Ank

Goeie analyse

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-03-2018 om 15:58

Niets meer aan doen dus...

De vivadames hebben het al opgelost voor ons.

Bovendien blijkt de liefde wederzijds te zijn:
https://forum.viva.nl/relaties/oudere-collega-geeft-me-meer-aandacht-dan-me-lief-is/list_messages/405157?r=1&p=28251088&p=28251088#p28251088

Het schijnt dat The Office binnenkort een Nederlandse spin off krijgt: Het Bureel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.