Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nimbo

Nimbo

06-04-2016 om 08:43

clausule bij erfenis

Mijn situatie is dat mijn zoon bijna 18 wordt. Hij kan echter door ADHD en zijn lage IQ niet goed met geld omgaan. Voorlopig heeft hij nog begeleiding van een amulant begeleider van de plaatselijke stichting voor mensen met een beperking. In eerste instantie maak ik me geen grote zorgen omdat hij ook nog geen inkomen heeft.
Maar in het geval dat zijn vader en ik plotseling zouden overlijden voorzie ik wel een probleem, want dan is hij ineens eigenaar van een behoorlijke som geld. En dit is met alle mogelijke gevolgen van dien want hij is erg beinvloedbaar. Wat kan ik het beste doen? Kan ik een testament opmaken waarin een bepaalde clausule zit dat hij alleen onder begeleiding aan dat geld kan komen zodat er geen gekke dingen gebeuren?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-04-2016 om 09:04

Bewind laten instellen?

Kon je ooit in je testament laten opnemen, maar daar zat vziw wel een leeftijdsgrens aan. Dat is vast te vinden op internet.
Ik zou verder een notaris raadplegen, die kan je alle ins en outs geven.

Aagje

Dees

Dees

06-04-2016 om 10:11

Bewindvoerder en maandelijks uitkeren notaris

Volgens mij is het mogelijk de erfenis onder voorwaarden te maar een notaris kan je dit echt wel vertellen.

Ik zou zeggen ga voor een annuïteit, laat hem maandelijks een bedrag na, met een mogelijkheid tot opnemen van grotere sommen geld onder voorwaarden (dan wordt het maandbedrag daarna wel aangepast). Daar zal dan een bewindvoerder of beheerder boven moeten zitten. Bijvoorbeeld bij aankoop van een huis ofzo dat hij een grotere som geld kan opnemen onder bepaalde voorwaarden.

Maar het hoofdadvies, ga aan tafel met een notaris.

bloemetje

bloemetje

06-04-2016 om 11:40

notaris

Overleg met een notaris. Er zijn allerlei mogelijkheden. Sommige ouders van verstandelijk beperkte kinderen kiezen ervoor om hun kind te onterven. Dat klinkt heel kil, maar dat is het niet. Je kunt bijvoorbeeld je geld elders onderbrengen en zorgen dat je kind een maandelijkse toelage daaruit krijgt. Maar overleg met iemand die hier goed in thuis is, en weet hoe je het netjes, correct en sociaal kan regelen.

Nimbo

Nimbo

19-04-2016 om 14:10

shocking

Hebben jullie enog idee hoe duur het is om een testament te laten opmaken?
Zit je zo tegen de 700 eurootjes aan!

Henriette123

Henriette123

19-04-2016 om 14:23

Tarieven

Een paar jaar geleden hebben wij ook een testament laten opmaken.
Het viel ons toen op dat er grote verschillen zitten in de tarieven die ze rekenen.
Via de vergelijkingssite de goedkoopste notaris.nl hebben wij eerst een paar offertes opgevraagd.
Dit scheelde ons veel geld, wel ging het bij ons om een standaard iets.
We konden op die site ook zien hoe tevreden de mensen over ze waren.
Misschien kun je zo nog goedkoper terecht.

bloemetje

bloemetje

19-04-2016 om 18:51

maar wél belangrijk

Nimbo, ja, dat zijn normale prijzen. En dan heb je nog maar een standaardverhaal. Je kunt ook gewoon niets doen, dan erft je kind automatisch (want zo is het wettelijk geregeld). Maar juist als je een kind hebt dat niet zelf verantwoordelijk kan dragen, dan is het enorm belangrijk dat je het dus wél regelt. En dan volstaat een standaard testament niet.

De cruciale vraag is volgens mij: wat is het gevolg als jouw zoon plots jullie geld (etc.) erft? Kan hij die verantwoordelijkheid dragen? Welke gevolgen heeft het voor zijn eventuele voorzieningen? En hoe zou jij he graag zien? Geld in een fonds waar hij maandelijks een toelage uit krijgt? Wie moet dat geld beheren? Er zijn allerlei constructies mogelijk, maar die zul je echt moeten analyseren (en vervolgens vastleggen).

Nimbo

Nimbo

19-04-2016 om 19:26

nee

Hij kan sowieso niet de verantwoordelijkheid dragen. Hij is erg beinvloedbaar en dat gaat niet goed. De kans is groot dat hij soweiso op een bepaald moment onder bewindvoering zal gaan. maar ja, dan moet het eerst misgaan denk ik.

bloemetje

bloemetje

19-04-2016 om 20:05

Nimbo

Als je google op erfenis en 'verstandelijk gehandicapt', dan kom je wel een en ander tegen wat interessant is. Dit bijvoorbeeld: http://www.notarisvanspreeuwel.nl/bent-u-de-ouder-van-een-gehandicapt-kind
Misschien heb je daar iets aan.

Nimbo

Nimbo

19-04-2016 om 21:11

BLOEMETJE

Ja! Hier heb ik wat aan. Testamentair bewind: dat gaat hem worden denk ik!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.