Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

chips

chips

31-03-2013 om 15:26

Chippen verdwijnt

Voor mezelf niet zo'n punt maar mijn moeder woont in een verzorgingshuis waar ze de warme maaltijden van het huis krijgt. Voor de broodmaaltijden is er een winkeltje beneden, waar ze brood, melk, beleg, koffie etc. kan kopen.
Daar kun je niet contact betalen maar alleen per pin of chip. Pinnen kan ze niet vanwege haar slechte zicht (ziet de knopjes niet) en we hebben haar er goed van doordrongen dat ze haar pincode nóóit aan iemand mag vertellen. Met chippen gaat het goed. Wij zorgen dat de pas gevuld blijft met een klein boodschappen saldo, de kassamevrouw haalt de pas door het apparaat en drukt voor haar op 'ja'.
Maar chippen verdwijnt helaas. We hebben al over alternatieven zitten denken maar stellen meedenken op prijs. Wat wij hebben bedacht is een tweede betaalrekening zonder kredietmogelijkheid openen waar wij er dan weer voor zorgen dat er een klein bedrag op staat, en dan moet ze de kassamevrouw de pincode daarvan maar vertellen. De oude betaalrekening blijft dan bestaan zodat wij via internet haar zaken kunnen regelen (doen we nu ook). Ideaal is het niet maar wat zou er anders kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alternatief verzorgingstehuis?

Ik ben erg benieuwd wat het alternatief voor sommige instellingen zal zijn. Want niet alleen binnen verzorgingstehuizen maar ook binnen Universiteiten bv, wordt de chipknip als betaalmiddel gebruikt. Veel machines met snacks zijn daar op ingesteld. Binnen universiteiten kun je trouwens ook eenmalige chipknipkaarten kopen met een bedrag erop.

Stel dat binnen verzorgingstehuizen de chipknip ook echt gaat verdwijnen, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een bankrekening te openen met een pas waar heel weinig op staat. En die vanuit een andere bankrekening gevoed wordt. En die bankrekening met pas alleen gebruiken voor dit soort aankopen. Die code kun je dan heel makkelijk maken en als deze kwijtraakt of er wordt misbruik van gemaakt ben je maar een klein bedrag kwijt want er kan niet zoveel mee.

Aan de andere kant zou het ook kunnen dat deze instellingen nu creatief gaan nadenken over alternatieven? Die zijn er, vele sportscholen en andere bedrijven werken er ook al mee. Zelfde principe als de chipknip, maar dan met een aparte kaart waar je geld op kunt storten. Dat systeem is trouwens niet nieuw, dat gebruikte men in de kantines van de grote omroepen al eind jaren 80.

Cashless

Bij de sportvereniging hier kan je cashless betalen met minitix van de Rabobank. Ik heb in mijn telefoonhoesje een sticker met een chip die ik met mijn telefoon kan opladen. Bij betalen hoef ik alleen die chip voor een kastje te houden en dan wordt de betaling verricht. Geen knoppen indrukken dus.
Klinkt als ideaal voor die verzorgingshuis boodschapjes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Link

Beschrijving cashless betalen:
http://www.cashlessbetalen.nl/

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Gewoon ouderwets

Is die supermarkt niet zo klein dat ze het gewoon op de bon kan zetten en aan het eind van de maand kan betalen?

(Ik woon in een heel klein dorp, waar dat nog kan, zie het regelmatig oude mensen doen en bv ook verenigingen waar meerdere mensen voor boodschappen doen zoals de kerk)

Anders is het idee van sluizen naar een kleinere rekening wel een goede. En anders misschien veel oefenen? Je hoeft het niet echt te kunnen zien, die cijfers.

Mariel

Oma

Voor zover ik weet heeft mijn oma een portemonnee die gebruikt wordt voor kleine betalingen in het verzoringshuis waar ze woont. Kinderen zorgen dat portemonnee gevuld is met een afgesproken bedrag. Lekker ouderwets maar werkt prima.

chips

chips

31-03-2013 om 22:12

Cashless

had ik nooit van gehoord. Eigenlijk is dat toch ook chippen? Een kaart waar een bedrag op staat en dat afgeboekt kan worden, wat is het verschil? Behalve dat dit ook op je telefoon kan blijkbaar (voor mijn moeder niet aan de orde).
Mariel en Picasso, op rekening kopen of cash betalen kan niet in het huiswinkeltje. En leren pinnen gaat niet, ze heeft altijd wel gepind maar het lukt niet meer omdat ze nu niet alleen de cijfers maar zelfs de knopjes niet meer ziet. Ze heeft het nog wel op gevoel geprobeerd maar dat ging veel te vaak fout en daar werd ze dan weer heel zenuwachtig van.
Ik hoop dat het huis kan overgaan op zo'n cashless systeem, en anders moeten we inderdaad maar met 2 betaalrekeningen gaan werken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-04-2013 om 09:44

Het verschil

Met chippen moet je fysiek naar een apparaat om geld op je kaart te zetten. Minitix gaat van achter de computer. Je kan elk willekeurig bedrag er op zetten.
Rosa van der Zanden

chips

chips

01-04-2013 om 13:50

Haha rosa

per computer, dat gaat ook al niet werken, net zo min als via smartphone, apps etc.
Nou, ze zal de enige niet zijn met dit probleempje, voorlopig gaan we er maar van uit dat het huis iets aan oplossing biedt en anders worden het 2 betaalrekeningen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-04-2013 om 17:22

Probleem van het huis

Ik denk dat een probleem van het huis is. Niet cash kunnen betalen, niet op rekening, niet chippen....
Ze zullen met iets handigs moeten komen want ik denk dat maar weinig ouderen met de minitix gaan werken. Wat is er mis met cash? Is voor hun wel duur maar is wel vreselijk klantvriendelijk.

Rosa van der Zanden

amk

amk

01-04-2013 om 18:14

Rosa

diefstal en vergeetachtigheid zijn een lastig probleem in zorginstellingen. Daarom zo minmogelijk cash in de instelling bij de bewoners.
Ook het verwerken van cash geld gaat steeds meer kosten. De service van het winkeltje wordt daardoor erg kostbaar en zou kunnen verdwijnen, wat weer tenkostte gaat van het kleine beetje zelfstandigheid / beslissingsvrijheid van de bewoners gaat.

Toke

Toke

01-04-2013 om 18:45

Voordeel van internet

Is dat jij ook voor je moeder kunt opwaarderen. Of dat je kunt instellen dat het saldo automatisch wordt aangevuld (tot een bepaald maximum per week) als je per ongeluk op nul belandt. Dus dan kun jij het één keer voor je moeder activeren, hoeft ze daarna niks meer te doen. Online heb je inzicht in alle betalingen. Ik denk dat dit juist voor verzorgingshuizen, bedrijfs- en sportkantines heel handig is. Wij hebben dit op het werk op proef en het werkt geweldig. Die techniek is de voorbode van betalen met je telefoon, maar dus ook geschikt voor andere toepassingen.

Kinderen

Bij de sportvereniging hebben alle kinderen een minitix-armbandje gekregen met een chip erin die door de ouders via internet of telefoon kan worden opgeladen.
Zoiets zou toch voor ouderen in een verzorgingshuis ideaal zijn?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Betalen

Het probleem met cash geld is ook het risico op een overval op een winkeltje, of inbraken in huis vanwege geld in het winkeltje waarna er nog verder gestroopt kan worden.
Bij de invoering van de chipkaart was er ook veel verzet, met name ook vanuit de verpleging en de vrijwilligers. Uiteindelijk bleken ouderen het net zo goed te kunnen hanteren als een portemonnee met geld, sommigen heel goed, anderen hebben daar hulp bij nodig. Minitix zal ook wel weer aanpassing vragen maar dat lijkt me wel een handig systeem. Er zijn echter wel transactiekosten aan verbonden begrijp ik. Ik zou me goed laten voorlichten door de bank. Ze helpen overigens ook vaak in verzorginshuizen met de invoering.

chips

chips

02-04-2013 om 11:10

Aha

Dan kan zo'n minitix systeem best wel handig zijn. Moeder met een armbandje, zie ik wel zitten, net als bij de all inclusive vakanties voor het zwembad en het buffet maar dan permanent. Nee gekheid hoor, maar daar zitten best wel mogelijkheden. Ik zal eens bij de cliëntenraad van het huis informeren of er al in een bepaalde richting wordt gedacht, ze zullen dit toch ook wel weten neem ik aan.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-04-2013 om 15:40

Minitix

Minitix is best handig maar wat ik bedoelde is dat er een goede oplossing moet komen. Je kan als instelling niet zeggen jammerdebammer we stoppen met dit of dat betalingssysteem en zoek het zelf verder maar lekker uit. Ook niet wanneer buiten jouw 'schuld' om een betalingssysteem verdwijnt.
Op school oudste werken ze ermee, ze hebben het in de vorm van een sticker. Je kan er ieder gewenst bedrag opzetten, ook handig voor excursies ed. Je moet hem alleen niet kwijtraken .
Rosa van der Zanden

Rosa kwijtraken

Tja, met contant geld kwijtraken heb je ook een probleem!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Toke

Toke

02-04-2013 om 20:46

Kwijtraken en zorginstellingen

Over dat kwijtaken: handige daarvan is dat je het saldo kunt terugstorten of overmaken naar een ander chipdrager (weet niet of dat zo heet hoor).
Over het gebruik in zorginstellingen: ik begreep vandaag op mijn werk dat het zelfs al in gebruik is bij enkele zorginstellingen. Dus dat wiel hoeft niet eens meer uitgevonden te worden. (Chips, als je wilt weten waar, moet je me maar even via forumbeheer mailen)
En vandaag ook in het nieuws: met ovchip kun je straks ook kleine bedragen betalen op het station. Dat is dezelfde techniek (met pasje betalen, zonder code).

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-04-2013 om 21:09

Triple

Mijn zoon is hem al vóór de activering kwijt geraakt . Hoef je niet eens dement voor te zijn. Aan armband of halsketting is wel een goed ideevoor een verzorgingshuis.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.