Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkende

Werkende

10-10-2015 om 15:47

CAO verhuizing

Als er in een CAO de volgende tekst staat over het toekennen van buitengewoon verlof: bij verhuizing anders dan in geval van overplaatsing: eenmaal in een
kalenderjaar en ten hoogste 2 dagen, wie bepaalt dan of het er 0, 1 of 2 worden?

Werkende

Werkende

11-10-2015 om 21:14

Niemand die

het antwoord weet?

Noet

Noet

11-10-2015 om 21:20

bij ons bedrijf

betekend dat dat je standaard 2 dagen krijgt. Zonder discussie. Je meld dat je verhuist, kruist dat aan in het verlofsysteem en het wordt automatisch 2 dagen

bloemetje

bloemetje

11-10-2015 om 21:38

Jijzelf

Jij zelf. Je hoeft namelijk geen 2 dagen op te nemen, je kunt ook kiezen voor 1. Of helemaal niet. Maar je hebt recht op 2.

Werkende

Werkende

12-10-2015 om 09:23

nou

zo werkt dat blijkbaar niet. Ik ga zelf niet verhuizen maar een collega en daar moest flink over gepraat worden om uiteindelijk twee dagen te krijgen. Nu zitten we bij een groot landelijk bedrijf en vraagt iedereen zich af wat er nu precies bedoelt wordt met die tekst in de CAO.

De één zegt dat het betekent dat het niet méér mag zijn dan twee dagen en de ander zegt dat je leidinggevende dat zelf mag bepalen. Staat er ook iets in de wet want sommige mensen zeggen dat het 1 dag is als je binnen de gemeente blijft en 2 als je er uit gaat? Dat zou in de wet staan maar die persoon kan dat ook niet vinden.

Hanne.

Hanne.

12-10-2015 om 09:38

wettelijk niets

Helaas, wettelijk heb je helemaal nergens recht op. Verlof voor verhuizing is bijzonder verlof en daar is wettelijk niets voor geregeld.

Kan je inderdaad alleen in de CAO/Aebeidsvoorwaarden kijken. Kan zo snel niet vinden hoe dat geinterpreteerd moet worden als daar een range ipv een exact aantal dagen vermeld staat. (Criterium binnen/buiten de gemeente lijkt me overigens bijzonder. Dat zegt nl vrij weinig over de tijd die je er mee kwijt bent).

Bel de vakbond

Het handigste is denk ik om je vakbond te bellen die bij het afsluiten van de CAO betrokken is geweest. Zo'n tekst is beslist niet handig en voor meerderlei uitleg vatbaar maar dan heb je tenminste een verhaal.

Leanne

Leanne

12-10-2015 om 09:44

wat een gezeur

Je (je collega dus) gaat zelf verhuizen, dan kan hij daar zelf vakantiedagen voor opnemen. Het is al heel luxe dat er bedrijven zijn die maximaal twee dagen geven, moet de werknemer dan nog gaan zeuren?
En als er in de CAO "maximaal twee dagen" staat, dan heeft hij recht op twee dagen en hoeft hij helemaal geen discussie te voeren met zijn leidinggevende.

Hanne.

Hanne.

12-10-2015 om 09:54

mwa

Mwa, er staat in de CAO maximaal 2 dagen, ik ben wel nieuwsgierig om te zien wie er bepaalt of je het maximale krijgt of minder? De werkgever of de werknemer?

Ik denk niet dat dat 'zeuren' is, maar er moet natuurlijk ook niet bewust of onbewust een situatie van willekeur ontstaan waarbij Pietje wel 2 dagen krijgt en Jantje niet.

Werkende

Werkende

12-10-2015 om 10:15

nou ja leanne

Doe eens normaal zeg, er staat iets in de CAO, heel veel mensen begrijpen niet hoe dat moet worden uitgelegd en dan vind jij dat gezeur? Mag ik even toevoegen dat wij zwaar werk doen voor een minimumloon en dat je gewoon je recht wil hebben en geen gedoe met een leidinggevende die zelf woordjes fout gaat interpreteren? Je wil niet weten wat wij momenteel mee maken en hoe vaak we over onbenullige dingen in conclaaf moeten met hogerop en dan denk je dat een helder dingetje is maar nee, daar moet ook weer over gesteggeld worden.

Leef lekker verder in jouw goede baan met blijkbaar genoeg vakantiedagen want natuurlijk neemt ze die ook op om te gaan klussen en ja mijn collega is gewoon een vrouw.

Dees

Dees

12-10-2015 om 11:07

Hanne

Die willekeur is er wel hoor. Zo ook met trouwen. Ik ging trouwen in het buitenland en kreeg van mijn werkgever 1 dag in plaats van de 2 dagen die de meeste collega's kregen. Simpelweg omdat ze zei "Je gaat toch al op vakantie en je viert geen feestje voor de familie". Dat ik een paar weken na het huwelijk nog een feest gaf voor de familie deed er niet aan toe, het was geen traditioneel huwelijk.

Feitelijk moet je werkgever beredeneren waarom jij een bepaalde hoeveelheid dagen krijgt. Werk je zelf 3 dagen in de week dan kan ik me voorstellen dat je als werkgever zegt dat je maar 1 dag krijgt. Is de afstand tussen oude en nieuwe woning erg groot dan kan ik me dus voorstellen dat je als werkgever 2 dagen toekent. Moet je onder bijzondere omstandigheden verhuizen, dan kan ik me ook voorstellen dat dat invloed heeft op het aantal dagen.

Leanne

Leanne

12-10-2015 om 16:05

Ja maar Dees en Werkende

Jouw interpretatie geeft dus gezeur. Want wie bepaalt wat ver is? Iemand kan wel naar 50 km verderop verhuizen, maar 15 vrienden hebben die helpen en in vier uur klaar zijn, de ander verhuist naar de andere kant van de stad en is maar met z'n tweeen. En iemand die drie dagen werkt krijgt een dag, iemand die vier dagen werkt twee? Evenveel als iemand die fulltime werkt?

Ik vind het gezeur om voor verhuizen vrij te willen op kosten van de baas. Je besluit zelf te verhuizen, dan moet je daar maar vakantiedagen voor gebruiken of in het weekend verhuizen. En of je nou veel verdient of weinig, doet er niet toe. Mensen die veel verdienen hebben het altijd makkelijker.
Zo'n zelfde discussie was er een tijdje geleden over vrij krijgen voor een dood familielid. Je krijgt wel vrij als je vader overlijdt met wie je al 30 jaar geen contact hebt, maar niet als je vriendin overlijdt met wie je al bevriend bent vanaf de kleuterschool. Ja, dan moet je daar dus maar een vakantiedag voor opnemen. Je kunt niet alles op de werkgever afwentelen.

En Werkende, ik werk niet eens voor een baas voor een minimumloon, ik heb het veel handiger aangepakt en ben zelfstandig. Betaal dus zelf mijn vrije dagen voor verhuziingen en begrafenissen in de vorm van die dag niks verdienen.

bloemetje

bloemetje

12-10-2015 om 16:26

leanne

Leanne, je ziet het niet goed. In de cao worden je arbeidsvoorwaarden geregeld. En een werkgever heeft zich daar gewoonweg aan te houden. Het doet niet ter zake dat in andere bedrijven mensen een vrije dag moeten opnemen om ge verhuizen. Het gaat erom dat een werkgever zich houdt aan de arbeidsvoorwaarden die nu eenmaal gelden. Zo moet de werkgever ook het salaris uit betalen dat in de cao staat vastgelegd. Ook als dat salaris hoger is dan bij andere bedrijven.

Werkende

Werkende

12-10-2015 om 16:30

Belachelijk

Belachelijk dat jij zomaar een CAO opzij schuift omdat jij het gezeur vindt. Werkgevers zijn er mee akkoord gegaan en vaak ergens in het verleden in ruil voor iets anders. Ik zou niet weten waarom ik mijn recht niet zou mogen vragen. De CAO wordt voor ons jaar na jaar al slechter en dan moet ik ook nog horen dat jij het zo handig hebt aangepakt? Alsof jij er wat aan hebt als wij allemaal ook zelfstandig worden?

kort gezegd

Ten hoogste 2 dagen is precies dat: maximaal 2 dagen, doorgaans te bepalen door de werknemer zelf, en wel om 2 redenen: die werknemer weet hoeveel tijd hij er aan kwijt is/wil zijn én (omdat het buitengewoon verlof is) omdat het doorgaans onbetaald verlof is; de werknemer beslist dan zelf of hij 0,1 of 2 dagen loon wil verbeuren. Dat kan de werkgever niet beslissen voor de werknemer.

En Leanne, dit soort buitengewoon verlof (nogmaals: doorgaans onbetaald!) bestaat juist omdat er mensen zijn die bijvoorbeeld hun vakantiedagen moeten opmaken tijdens de jaarlijkse bedrijfssluiting. Zo kun je (ten derdenmale: onbetaald) ondanks dat je geen vakantiedagen meer hebt, toch verhuizen.

Willekeur

Misschien is de bepaling of je het maximum aantal dagen krijgt of minder willekeur, misschien is wordt er een verschil gemaakt op basis van de grootte van de aanstelling. Twee dagen voor fulltimers, één dag voor parttimers?

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.