Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Piettje

Piettje

02-10-2013 om 21:07

BV oprichten

Ik denk erover een bv te gaan oprichten om goede vrienden weer op weg te helpen.
Ik zal directeur worden van een bedrijf waarin en waarvoor zij de werkzaamheden gaan uitvoeren. Ik zal dus alleen in naam directeur zijn...

Ik ben een beetje huiverig omdat ik me afvraag of dit voor mij wel safe is.
Kan ik in de problemen komen als het financieel niet goed gaat?

Of is het binnen een BV echt dicht getimmerd zodat ik me geen zorgen hoef te maken?

Katniss

Katniss

02-10-2013 om 22:18

Waarom?

Waarom worden ze niet zelf directeur? Strafrechtelijk verleden?

Anneke

Anneke

02-10-2013 om 22:23

Even gegoogled

"Als dga betaalt u inkomstenbelasting over uw loon en eventueel dividendbelasting. Het is relatief duur om salaris op te nemen uit een bv, een dividenduitkering is belastingtechnisch goedkoper. De Belastingdienst staat echter niet toe dat u geen of heel weinig salaris krijgt. Uw loon moet marktconform zijn, met een minimumjaarsalaris van € 42.000 (gebruikelijkloonregeling)."

Ik heb zo'n vermoeden dat er wel meer addertjes zijn die je mist...

Als de BV een lening aangaat, dan zal een bank je vaak persoonlijk mee laten tekenen. Tja, ik zou het niet willen. Maar ja, ik wil ook geen BV op mijn naam hebben staan om allerlei vage redenen.

Verminderd aansprakelijk

Je bent met een BV verminderd privè aansprakelijk, het wil dus niet zeggen dat je nooit aansprakelijk bent.Bij wanbeleid van de directie (jij dus) ben je privè wel aansprakelijk. Dat is maar goed ook. Anders kunnen we allemaal een BV oprichten, ons flink in de schulden steken en de boel failliet laten gaan. Dan laat je een spoor van ellende achter je.
Als jij directeur bent van het bedrijf krijg je dus te maken met inkomstenbelasting, verplichtte jaarrekeningen enz. Je ontvangt een salaris uit de BV, je bent tenslotte de directeur. Dit wordt allemaal bij de notaris vastgelegd.
Ik zou zeker geen eigenaar van een BV willen zijn als ik geen zakelijk inzicht heb.

Piettje

Piettje

03-10-2013 om 10:33

reactie

Ja waarom.... Omdat ik ze verder wil helpen.

Ik heb financieel inzicht, niet zo zeer zakelijk inzicht maar ben niet helemaal een leek op zakelijk gebied.

Ik ben niet van plan de bv in de schulden te storten en een spoor van ellende na te laten.
We willen juist opbouwen en zakelijk succes behalen.
Maar ja, je weet maar nooit he?

Vandaar toch mijn onbehaaglijke gevoel van ja, wat haal ik me op de hals. Ga ik er zelf niet prive bij in schieten....

Dank voor jullie reacties, misschien zijn er nog meer deskundigen op dit gebied aanwezig op OOL.

Myrna Brekebeen

Myrna Brekebeen

03-10-2013 om 11:03

Waarom geen zzp'er?

Waarom hebben die vrienden jou nodig als eigenaar van een bv?
Waarom kunnen of willen ze niet zelf een bv oprichten?
Waarom kunnen of willen ze niet als zzp'er aan de slag?
Een bv oprichten kost al € 18.000,- dat daarna als schuld aan de 'betaler' in de boeken staat, kan natuurlijk ook bij de bank geleend worden (wie zet de handtekening?).
Er worden meer eisen gesteld aan het jaarverslag van een bv dan aan dat van een zzp'er.
Voor het oprichten van een bv moet je ook naar de notaris en ben je (veel) geld kwijt voor statuten enzo.
Wil jij geld verdienen door de vrienden te laten werken? Of hebben de vrienden jou nodig om de boel te laten slagen?
Zijn de mensen die werken (je vrienden) het werkkapitaal of is dat de levering van goederen? Voor dat laatste moeten er misschien wel leningen worden afgesloten.
Kunnen of willen je vrienden ook kapitaal inbrengen in de onderneming of worden ze meer jouw werknemer?
Wat kan er gebeuren als een van je vrienden ziek of arbeidsongeschikt wordt of in het ergste geval overlijdt?

Jesse_1

Jesse_1

03-10-2013 om 14:21

Achterhaald Myrna

Sinds een jaar heb je geen startkapitaal meer nodig om een BV op te richten.

Dus niet alleen in naam

Je gaat dus wel degelijk actief deelnemen in de BV? Dan is het natuurlijk een ander verhaal.

"Ik ben niet van plan de bv in de schulden te storten en een spoor van ellende na te laten.
We willen juist opbouwen en zakelijk succes behalen."

Dat klinkt heel anders dan in je eerste posting: "Ik denk erover een bv te gaan oprichten om goede vrienden weer op weg te helpen.
Ik zal directeur worden van een bedrijf waarin en waarvoor zij de werkzaamheden gaan uitvoeren. Ik zal dus alleen in naam directeur zijn.."

Jij hebt financieel goed inzicht en wil samen met vrienden een bloeiend bedrijf oprichten. Zelf zou ik niet samen met vrienden of familie een bedrijf oprichten, ik heb dat al te vaak verkeerd zien gaan. Ook privè word je er dan, hoe dan ook, in meegetrokken als zaken verkeerd verlopen. Maar het ondernemersschap brengt altijd risico`s met zich mee, dat kan ook juist de uitdaging zijn. Als je daar samen met je vrienden een weg in vindt, is het natuurlijk prima!

Ondernemer

Ondernemer

05-10-2013 om 22:40

Zakelijk inzicht

Als ik mijn zakelijk inzicht met je mag delen: als het niet goed voelt moet je het niet doen. Ik heb mijn neus gestoten en sindsdien vertrouwd op mijn gevoel en dat is altijd terecht gebleken als het ging om 'geen goed gevoel hebben'. Help ze een andere constructie te vinden maar ga geen afhankelijkheidsrelatie aan.

Ehh...

Leven als vrienden, maar rekenen als vijanden.

Ik krijg hier zo'n "ik heb een auto van mijn zwager gekocht, en die auto deugd niet" gevoel bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.