Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

schoondochter

schoondochter

14-04-2014 om 19:47

burenrecht

Mijn schoonmoeder heeft het verzoek gekregen van buren om tijdelijk haar afscheiding ( laag, op eigen grond, niet de erfgrens) te verwijderen zodat ze daar een nieuwe schuur kunnen bouwen en er beter bij kunnen. Kan haar dit gedwongen worden? En wat zijn tegenwoordig de vergunningsvrije bouwregels? De eigen gemeente hult zich in wazigheid, verwijst naar een site waar gevraagd wordt of het in overeenstemming is met het bestemmingsplan en laat dat nou net de vraag zijn. Wie bouwt toch dergelijke sites die alleen maar irritatie opwekken en geen informatie geven. Ik ben het hele internet al afgefiets en wordt er alleen maar heel kriegelig van.grrrrrr. dus maar hier. Het enige dat ik tot nu toe gevonden heb is dat je de eerste meter vanaf de erfgrens over een lengte van 10m mag bebouwen , is er dan een max opp.vlakte aan? Toen ik mijn schuurtje plaatste mocht deze max. 10m2 zijn, is dit niet meer zo.? Mijn schoonmoeder heeft niet het eeuwige leven. Als volgende bewoners daar een hoge schutting als erfgrens neer willen zetten, kan er geen onderhoud meer gepleegd worden aan het bouwwerk dat dan tegen de erfgrens staat. Mag het trouwens op de erfgrens gezet worden? Ik weet dat je toegang tot je perceel moet geven voor onderhoud, maar ook om ruimte maken om te bouwen.? ( Mijn man is echt niet van plan om in beton gezette palen uit de grond te gaan halen.)

wizzer

wizzer

14-04-2014 om 21:35

toestaan

Ik zou het de buren toestaan dat zij tijdelijk de schutting verwijderen op voorwaarde dat zij deze ook weer in dezelfde staat terugbrengen. Zelf verwijderen zou ik niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat jullie dat verplicht zijn. Volgens mij is het nog steeds zo als je een schuurtje dichter dan 1m op de erfgrens wilt bouwen dat die maximaal 10 m2 mag zijn. (maar als je elders in de tuin bouwt mag die wel groter volgens mij).

Marie

Marie

14-04-2014 om 22:06

vergunningcheck gedaan

Heb je deze site bekeken?
https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home/checken?init=true&clear-case=true

Hebben de buren al een vergunning aangevraagd voor de schuur?
En als de buren de erfafscheiding weg willen moeten ze dat maar zelf doen.

Weinig regels meer

Wij hebben een paar jaar geleden een schuur gezet.
Vergunning niet meer nodig.
50 cm uit de erfafscheiding.
max. 2/3 van het erf mag bebouwd worden.

schoondochter

schoondochter

14-04-2014 om 22:50

site

Op de site van omgevingsloket heb ik gekeken en daar wordt de vraag gesteld of het mag volgens het bestemmingsplan...geen idee, daarvoor doe ik die check!

Er stond een schuur die afgebroken is en er komt een nieuwe van ongeveer 24m2 ( ongeveer dezelfde grootte) voor terug, moet je dan weer een vergunning aanvragen?

Angela67

Angela67

14-04-2014 om 22:59

je hebt ook gegoogled

Dus wellicht dat je dit soort dingen ook hebt gelezen:

http://www.nijhof-advocaten.nl/vragenantwoordenwb.html
"Hoe zit het als mijn buren mogen bouwen op de plaats van de erfafscheiding?
Hebben uw buren een bouwvergunning gekregen om te bouwen op de plaats waar nu de gemeenschappelijke heg, muur of schutting staat? Dan geldt hetzelfde als hierboven: ze kunnen de erfafscheiding niet weghalen zonder uw toestemming. De gemeente hoeft bij het verstrekken van een bouwvergunning namelijk niet te controleren hoe het precies zit met het eigendom van de grond. Dat is een zaak 'tussen de erven' onderling."

natuurlijk kunnen ze je moeder niet dwingen om erfafscheiding weg te halen. Ze mogen het wel vragen .
verder zou ik de gemeente bellen en het concreet vragen van die oppervlakte. ik lees op diverse pagina's dat het enorm kan verschillen per gemeente dus je moet het toch hebben van specifieke gemeente info.

gr Angela

schoondochter

schoondochter

14-04-2014 om 23:32

gevonden

kijk als ze dit of een link nou gewoon op een gemeentesite zouden zetten http://www.vergunningsvrijbouwen.com/wp-content/uploads/2010/12/infoblad-aanenuitbouwen-carports-serres-etc-20-7.pdf

Er mag dus heel veel.

schoondochter

schoondochter

14-04-2014 om 23:41

foto

mijn man heeft foto's gestuurd van de situatie. mijn schoonmoeder heeft laag gaas om bugs bunny's uit de moestuin te houden. volgens mij kan dit best even verwijderd worden als afgesproken wordt dat ze straks tegen een strak gemetselde muur aankijkt. Zoals het uitgezet is lijkt het er niet op dat het op de erfgrens gezet wordt. Ik vraag me wel af of zie niet ontzettend veel bebouwen, maar dat is hun pakkie an....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.