Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ishtar

ishtar

23-10-2012 om 09:01

Btw vraag (spoed)

wij hebben een keuken gekocht 31 augustus, levering 23 november (binnen 3 maanden dus) voor een bedrag inclusief BTW.
Nu krijg ik de leverdatum en factuur via de mail, met daarin ipv het toen geldende BTW-tarief, het nieuwe tarief. Mag dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

23-10-2012 om 09:35

Volgens mij wel

Je krijgt de factuur na de verhoging. BTW is een bedrag dat ook zij moeten afdragen. Als je de factuur had gehad voor de verhoging was het iets anders geweest. Hier heeft man nog een duur landbouwmateriaal gekocht en we kregen de factuur opgestuurd met als datum 29 september. Produkt kwam een week later, maar was expres gedaan om de BTW lager te houden.

rosa

rosa

23-10-2012 om 09:39

Denk het ook

De factuurdatum is beslissend voor het BTW tarief. Maar dat is wel balen, jammer dat ze dat niet anders geregeld hebben voor jullie (factuur eerder sturen en eventueel de betalingstermijn wat ruimer nemen omdat de levering veel later is).

Gaat om moment van levering

Het btw-tarief wat wordt berekend, hangt af van het moment van levering van het produkt of dienst die je aanschaft. Is die levering t/m 30 september: dan betaal je 19%. Is dat vanaf 1 oktober: dan betaal je 21%. Dus ja, ik vrees dat dit klopt.
En dat Klaartje dus mazzel heeft gehad.

Inderdaad

Ik heb een brief van mijn boekhouder gehad, waarin wordt uitgelegd dat het moment van levering bepalend is voor het btw-tarief.

Jullie keuken wordt na de btw-verhoging geleverd, en dus moet op de factuur het nieuwe btw-tarief staan.

Chris

ishtar

ishtar

23-10-2012 om 09:50

Ja, heb het inmiddels ook gevonden

maar omdat het nieuwe tarief al vanaf 11 juni een feit is, de keuken op 30 aug besteld is (incl BTW) en al duidelijk was dat er ruim na 1 okt, dus onder het nieuwe tarief, geleverd zou worden, vind ik het wel een p*kkestreek.
En ik was al niet blij met ze

Jaymza

Jaymza

23-10-2012 om 17:51

Twijfel

Je koopt als particulier een keuken voor zeg 15.000 euro. De btw afdracht is de zaak van de verkoper. Tenzij in de algemene voorwaarden staat dat belastingwijzigingen worden doorberekend.
Maar als deze wijziging al bekend was op het moment van koop zou je hem toch aan de afgesproken prijs kunnen houden lijkt me.

Jaymza

Jurmamma

Jurmamma

23-10-2012 om 19:40

Doorberekening verplicht, maar

De datum levering bepaalt welk btw-tarief moet worden gebruikt. Afspraken om toch het oude btw tarief te hanteren voor een levering na 1 oktober mogen niet. Voor verbouwingen geldt overigens overgangsrecht, maar dan gaat het over vervallen termijnen voor 1 oktober, die vallen onder het oude btw-tarief. Dat is de ene kant. Prijzen moet echter inclusief BTW worden opgegeven. Heb je alleen maar een prijs inclusief btw opgegeven gekregen en een indicatie van de leveringsdatum, die ruim na 1 oktober valt, dan mag je er naar mijn idee vanuit gaan dat dit een prijs inclusief 21 % btw is. Staat er echter ook een prijs exclusief btw op je contract, dan heb je vrees ik geen sterke zaak. De leverancier is immers verplicht om 21 % te berekenen en mag daar niet vanaf wijken. In dit geval had je ook kunnen zien dat het "oude" btw tarief was berekend. Ja, ik weet, flauw.

Jesse_1

Jesse_1

23-10-2012 om 20:55

Wat staat er precies ishtar?

Als jullie duidelijk een prijs incl. BTW hebben afgesproken moeten zijn de BTW verhoging voor hun rekening nemen.
Dus: als je als particulier bv door onderhandeling een prijs afspreekt van € 15.000 incl. BTW, dan mogen ze de 1,6% extra niet zomaar doorberekenen. Als je al niet zo blij met hen bent, zou je dit als breekpunt kunnen laten gelden om het hele verhaal niet door te laten gaan.

ishtar

ishtar

24-10-2012 om 08:48

Cbw

is duidelijk: levering na 1 oktober is BTW-verhoging doorberekenen aan de consument.
Enige uitzondering is als de levering vóór 1 oktober zou plaatsvinden en het buiten de schuld van de consument om toch later dan 1 oktober wordt.
We hebben de boel kunnen oplossen, vnl op hun kosten, alleen de BTW moeten we zelf ophoesten. Uiteraard hebben we wel geprobeerd om dat anders te krijgen....

rosa

rosa

24-10-2012 om 11:13

Deelfactuur

En hoe zit het met een deelfactuur? Stel dat je een aanbetaling moet doen, daar moet dan toch ook BTW over gerekend worden, kun je dan twee facturen krijgen met verschillende BTW-tarief?
En ik vind het antwoord net al via google: als op de aanbetaling 19% is betaald, moet de resterende 2% alsnog geheven worden bij aflevering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.