Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraagje

vraagje

07-05-2015 om 18:35

BTW verleggen?

Ik heb een vraag. Ik heb als webdesigner (ZZP-er) 2 jaar geleden een website ontworpen voor een vriendin.
Ik krijg nog een restant bedrag van deze persoon.

Mijn bedrijfje is door persoonlijke omstandigheden vorig jaar opgeheven. Die heb ik dus niet meer.
Het bedrag moet nog wel betaald worden. Het is een klein restant bedrag van nog geen 200 euro.

Nu komt ze met de vraag of ik de BTW niet kan verleggen naar haar bedrijf.

Kan dit zomaar?
1) ik heb mijn bedrijfje niet meer en zou de factuur op vorig jaar juli moeten dateren.

Ik vind het allemaal maar vreemd en zou willen weten of dit wel kan. De info op de belanstingdienst vind ik nogal vaag hierover en verward me nog meer.

mirreke

mirreke

08-05-2015 om 11:30

Val je binnen de regelingen voor het verleggen van BTW?

Je mag niet zomaar BTW verleggen. DAt mag alleen als je zakendoet met het buitenland, of als je aan andere voorwaarden voor het verleggen van BTW in het binnenland voldoet.

Zie hier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/wanneer_btw_verleggen/wanneer_btw_verleggen

Als het bij jou gaat om het maken van een website, dan kun je alleen maar BTW verleggen als jullie beide bedrijven niet in hetzelfde land gevestigd zijn.

Als jouw vriendin zou willen doen voorkomen alsof jij personeel aan haar hebt uitgeleend (een andere mogelijkheid voor het verleggen van BTW, dan mag dat niet, want dat geldt alleen voor bouw, scheepsbouw en schoonmaakwerkzaamheden).

Als jullie beide bedrijfjes inderdaad beide niet in hetzelfde land gevestigd zijn, dan mag dat wel.

Dan schrijf jij een factuur aan haar bedrijf, en je berekent het bedrag zonder btw. In de regel waarin je normaal gesproken de over dit bedrag verschuldigde btw noteert, schrijf je BTW verlegd (en ik schrijf er zelf ook nog altijd bij No VAT). Daarmee voorkom je eigenlijk een administratieve handeling.

Als jouw vriendin echter denkt dat ze hiermee het te betalen bedrag verlaagt, omdat jouw rekening minus de btw dus lager wordt, denk ik dat ze het verkeerd begrijpt.

BTW komt altijd OP het te betalen bedrag, en een factuur met BTW verlegd wordt niet lager, maar vermeldt gewoon alleen de BTW niet. Voor ondernemers zie je dat niet, ik reken altijd met de bedragen zonder BTW omdat je de BTW toch weer af moet dragen, en bij particulieren mag het niet. Die moeten gewoon een rekening inclusief btw krijgen.

Ik hoop dat het wat duidelijker is.

In ieder geval, als jullie bedrijven destijds in hetzelfde land waren gevestigd, mag dit niet.

vriendelijke groet,

Mirjam

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.