Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ison

Ison

26-08-2013 om 15:08

Btw aftrekken?

Ik heb een vaag. Ik ben een paar maanden terug begonnen als ZZP-er. Een eigen bedrijfje gestart dus.

Ik heb nog niets verkocht zeg maar. Echter, ik moet nu wel dringend een laptop kopen om mijn werk te kunnen doen. Kan ik de laptop kopen en de BTW aftrekken? (dus zonder dat ik ook nog maar iets verkocht heb).

Gea

Gea

26-08-2013 om 15:55

Btw

Je hebt nog niets verkocht, dus nog geen btw moeten rekenen aan een klant. Dan kan je ook nog nergens je btw van aftrekken. Wel de investering doen, je hebt allemaal starters regelingen. Kijk ook op KVK.nl

Gea

Gea

26-08-2013 om 15:55

Btw

Je hebt nog niets verkocht, dus nog geen btw moeten rekenen aan een klant. Dan kan je ook nog nergens je btw van aftrekken. Wel de investering doen, je hebt allemaal starters regelingen. Kijk ook op KVK.nl

lennest

lennest

26-08-2013 om 16:37

Jawel hoor

Eenmaal per kwartaal doe je via het internet op de site van de belastingdienst aangifte over je omzet en kosten. Heb je geen omzet, maar wel kosten of meer kosten dan om zet? Dan krijg je geld terug. Als je nu dus de laptop koopt, dan kun je die kosten daarvan in oktober, na afloop van het derde kwartaal, opvoeren. Maar: als je om zet zonder BTW, dan mag je naar rato ook geen BTW aftrekken. Bijv. je geeft een cursus Nederlands, vaak is onderwijs vrijgesteld van BTW (moet je navragen bij KvK). Als je dan voor 1.000 euro omzet heb gehaald voor deze cursus Nederlands en dat is 20% van je totale omzet, dan mag je 20% van de BTW van je kosten niet aftrekken.
Overigens: als boekhouden niet je sterkste kant is, is het raadzaam een 'mannetje' in te huren die dit voor je doet. Je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn!

Trainer

Trainer

27-08-2013 om 23:10

Inderdaad

Je kunt - als je btw-plichtig bent- inderdaad btw terugkrijgen als je nog niet hebt verkocht en wel hebt ingekocht. En dat is ook het geval met investeringen die nodig zijn om uiteindelijk te kunnen gaan verdienen. Ik heb in het begin van mijn zzp-schap ook een paar kwartalen btw teruggekregen.

En een mannetje (of vrouwtje) voor de boekhouding is inderdaad ook geen overbodige luxe. Die hebben ook antwoorden op dit soort vragen.
Veel plezier en succes met je bedrijf!

Ison

Ison

28-08-2013 om 07:48

Trainer

Bedankt voor de info en tip. Zat nog te twijfelen over een boekhouder inderdaad. Ik hoef moet eigenlijk alleen een goede computer hebben voor mijn werk. Geen verdere inkopen of zoiets, dus vandaar mijn twijfel. Ik ga er nog eens over denken. TX

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.