Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nimbo

nimbo

13-03-2017 om 15:53

brief incasso bureau 18 jarige

Mijn zoon van 18 jaar is met problemen het huis uit en bij zijn vriend ingetrokken. Hij heeft een verstandelijke beperking en we hebben hem onder bewind willen stellen maar dit heeft hij niet geaccepteerd. Ons is geadviseerd om dit niet via de rechter af te dwingen om verdere conflicten te voorkomen tussen ons als ouders en hem.

Zijn vriend en hij hebben via een advocaat ons om een toelage gevraag; namelijk toen hij net van huis was ,was hij nog geen 18 en dachten wij er goed aan te doen hem geen leefgeld te geven en van hem te eisen dat hij terug kwam. Via advocaten is uiteindelijk een financiële regeling afgesproken zonder dat er een rechtszaak van gekomen is. Hij leeft samen met een iets oudere man-25- die hem helemaal heeft 'ingepakt' en inmiddels van zijn familie en vriendenkring heeft geïsoleerd. Waarschijnlijk heeft hij borderline en is dat de reden dat hij mijn zoon zo inpakt; uit verlatingsangst.

Enkele maanden later kreeg ik een brief van de advocaat dat ik mij niet op zijn school (ROC)mocht komen of informatie mocht vragen van zijn mentor of naar een ouderavond gaan. Zij schakelen dus al voor het gerucht-dat ik het plan zou hebben naar de ouderavond te gaan, een advocaat in.

Tot zover de geschiedenis.
Nu is er een brief gekomen van een incasso/gerechtsdeurwaarder bureau uit Rotterdam. Ik heb ze gebeld omdat ik me zorgen maak en wil weten hoe groot de schade inmiddels al is en ik wil weten of ik er verstandig aan doe om toch via de rechter bewindvoering af te dwingen.

Zij willen alleen informatie geven als ik het dossiernummer geef wat in de brief staat. Dit omdat ik dan impliciet de toestemming van zoon heb om de brief te openen. Die toestemming heb ik niet dus dat heb ik niet gedaan.
Ondertussen maak ik me ernstig zorgen over zijn situatie en wil ik graag weten hoe hoog de schuld is waar het om gaat en wat zijn situatie is. Dit omdat ik het als mijn -als uiterste mddel- plicht zie en mij toch tot de rechter zal richten om hem een bewindvoerder op te dringen.
De situatie is ook zo dat hij illegaal bij zijn vriend woont en daarom nog steeds officieel bij ons ingeschreven staat en dit soort post dus ook bij ons komt.
Ik weet niet of ik zelf aansprakelijk gesteld kan worden voor de schuld die hij maakt, zolang hij hier ingeschreven staat. Ten eerste wil ik natuurlijk sowieso niet dat hij schuld maakt, maar ik heb toch liever niet dat de deurwaarder hier de boel komt leeghalen ...

verhuiswagen

verhuiswagen

13-03-2017 om 16:03

oh hemeltje lief

Nimbo, wat een vreselijke ontwikkelingen. Ik heb je verhaal destijds wel op de voet gevolgd maar nooit gereageerd ivm eigen sores.

Kun je je zoon niet uit laten schrijven via de gemeente? Hij zal vast wel niet ingeschreven mogen staan bij zijn vriend. Dus dan komt de bal terug bij hem. Op die manier kun je ook duidelijk laten zien dat jullie niet op wensen te draaien voor de schulden die hij maakt. Trouwens, voor de deurwaarder bij jullie alles leeg komt halen gaat er nogal wat aan vooraf hoor. Maar ik snap dat je adequaat wil reageren.

Je zult nooit info krijgen over hoe groot de problemen inmiddels zijn. Daarvoor is je zoon 18. Kun je op slinkse wijze achter het dossiernummer komen? Kun je in contact treden met je zoon en zeggen dat je het dossiernummer nodig hebt om problemen voor hem te voorkomen? Laat zien dat je mee werkt, en hem wil helpen? En anders zou ik me inderdaad richten op een verplichte onder curratele stelling door de rechter (ik weet niet hoe dit werkt, maar jij hebt t vast wel uitgezocht).

Heb je zelf al contact gezocht met zijn school? Zonder dat de school privacy gevoelige info geeft mag je als ouders toch wel een gesprek hebben waarin je je zorgen uit? Het is aan de school om te bekijken wat ze er mee doen. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe. Ik had je graag meer willen helpen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-03-2017 om 19:55

uitschrijven

Wat een rottige situatie!

Ik zou toch wel bij de gemeente gaan aangeven dat hij niet meer op jullie adres woont. En de post terug sturen met de mededeling dat de geadresseerde niet meer daar woont.

nimbo

nimbo

14-03-2017 om 08:29

ja...

dat kunnen we doen maar hij woont illegaal bij zijn vriend dus daar krijgen ze problemen mee. Maar goed, dat moet ik misschien als zijn probleem beschouwen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2017 om 08:41

Misschien wel

Zijn illegale woonsituatie wordt anders jouw probleem.

Triva

Triva

14-03-2017 om 08:43

maar

als ik het goed begrijp komt de post bij jullie en heb je toch het dossiernummer? Als hij de post op jullie adres laat komen veroorzaakt hij het zelf. Hoe zit het ook al weer? Tot welke leeftijd ben jij verantwoordelijk voor zijn schulden? Ik ben bang dat die vriend het zo draait dat alle schulden op naam komen van jouw zoon.

nimbo

nimbo

14-03-2017 om 09:31

triva e.a.

de post komt bij ons maar die mag ik in principe niet openmaken. Ik vroeg me af of ik daar problemen mee kon krijgen als ik dat wel doe; denkend aan het feit dat zij via de advocaat weer gedoe gaan ontwikkelen.

Ik heb inmiddels hulpverlening ingeschakeld en een begeleider gaat nu nogmaals met hem praten over bewindvoering.Ik ben inderdaad bang dat zijn vriend ervoor zorgt dat schulden op naam van mijn zoon komen te staan want mijn zoon is van alles op de mouw te spelden: hij laat zich zeer gemakkelijk om de tuin leiden door hem. In het begin hebben we gezien dat hij dat ook echt doet.

Dendy, ja, je hebt gelijk, maar de situatie is zo dat onze zoon ons helemaal niet wil zien en we hebben weinig zin om hem nog verder tegen ons in het harnas te jagen. Anderzijds heb ik ook weinig zin om er op deze manier mee te maken te krijgen; dus om het zo ver te laten komen dat er hier schuldeisers aan de deur komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 09:38

Nimbo

Ik zou je zoon een brief sturen, waarin je aankondigt dat je hem uit laat schrijven bij de gemeente en hij daardoor dakloos is. Een dakloze kan zich niet zorgverzekeren, dus vertel dat er ook bij. De benadering van je zoon, mogelijk door zijn vriend, is nogal agressief jullie kant op. Het wordt tijd dat je zoon en zijn vriend het dan ook zelf moeten gaan doen. Laten ze dát huis maar leeghalen als het eropaan mocht komen. Ik kan me best voorstellen dat je je zoon wilt beschermen, omdat hij door zijn verstandelijke niveau niet overziet waar hij mee bezig is en zich mogelijk laat beïnvloeden door zijn vriend, maar er zijn grenzen.

Mocht je het te drastisch vinden om je zoon uit te schrijven, wat ik mij héél erg goed kan voorstellen, dan zou je in diezelfde brief nog als laatste voorstel kunnen zeggen dat je de toestemming van je zoon nodig hebt om zijn zaken bij de deurwaarder te behartigen. Dat moet hij schriftelijk of via de mail doen. Dan mogen jullie met de deurwaarder 'onderhandelen' over betaaltermijnen e.d.. Wil hij dat niet, of krijg je geen antwoord binnen 7 dagen, dan ga je naar de gemeente.

Triva

Triva

14-03-2017 om 10:26

uitschrijven

volgens mij is het niet zo eenvoudig om iemand uit te laten schrijven bij de gemeente. Hier staat bijv ook dat de gemeente eerst onderzoek gaat doen en hoe moeten ze dat doen als die persoon op papier bij jou woont? Hoe bewijst de gemeente waar die persoon dan nu woont?

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/ik-wil-ingeschreven-vriend-mijn-huis-uit

Triva

Triva

14-03-2017 om 10:27

maar

Als jij tot zijn 21ste (let op dat weet ik niet, volgens mij is dat niet zo maar zoek dat uit) verantwoordelijk bent voor zijn schulden zou ik die envelop toch maar open stomen

Vesta

Vesta

14-03-2017 om 10:35

papieren exercitie

kwestie van alle post van de gemeente retour sturen en daarop vermelden: persoon woont hier niet, verblijfplaats onbekend.

Lente

Lente

14-03-2017 om 10:41

Niet verantwoordelijk voor schulden van 18-jarige

behalve als die ontstaan zijn voor zijn 18e verjaardag.
Hier is meer info, o.a. over deurwaarder en zo.
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/schulden-oplossen/aansprakelijkheid-kinderen

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 10:52

Beslaglegging

Je bent dan niet verantwoordelijk voor de schulden van een kind boven de 18, maar je moet wel kunnen bewijzen dat de spullen in huis niet van je kind zijn, maar van jou.

Met het open stomen van zijn post, weet je alleen wat er aan de hand is, maar je hebt verder geen poot om op te staan. Zonder toestemming, mag je niets.

De brief van Kaaskopje.

Zwart op wit de waarschuwing naar je zoon de deur uit, er zijn idd grenzen. Eens met Kaaskopje. Deze brief zou ik aangetekend versturen en een kopie voor de hulpverlening.

De post die er ligt zou ik ook retour afzender sturen, "persoon is hier niet woonachtig". Eerst een appje de deur uit naar je zoon:"er ligt hier post voor je, vereist spoed, binnen 3 dagen ophalen".. Of mail, wat officiëler misschien. Daarna retour afzender. De instanties zoeken maar uit waar hij woont, dan nemen ze waarschijnlijk contact op met de gemeente.

Wat een vervelende situatie toch Nimbo, sterkte.

Yura

Yura

14-03-2017 om 14:09

Uitschrijven

Wij kregen ook jarenlang aanmaningen voor de vorige bewoners van ons huis. Er kwam op een gegeven moment zelfs iemand aan de deur (misschien een deurwaarder?). Ik gaf de post altijd aan iemand verderop in de straat, waar ze een keer per 3 maanden ofzo langs kwamen. Ze woonden inmiddels in het buitenland. Die man die aan de deur kwam adviseerde mij om vanaf nu alles retour afzender te sturen en niet meer via buren verderop door te sturen. Inderdaad om het risico te vermijden dat wij de klos waren en ons huis leeg gehaald.
Toen ik na 7 jaar nog een keer een aanmaning van de belastingdienst ontving was het me duidelijk dat ze nog steeds niet uitgeschreven waren, want dan zou de belastingdienst dat in ieder geval wel moeten weten. Ik heb toen ook contact op genomen met de gemeente en die gingen een "onderzoek" instellen. Dat onderzoek bestaat er uit dat ze een aantal brieven aan die persoon sturen naar jouw adres. Die moet je gewoon retour sturen met de mededeling dat die persoon er niet meer woont, dan wordt hij uit geschreven.

Verder zou ik toch even de brief open stomen. Het kan ook nog zijn dat het helemaal niet een schuld van hem is. Dat heb ik ook gehad. Kreeg ik een brief van redelijk bekend incasso-bureau dat ik een flinke schuld had van 2500 euro ofzo. de geadresseerde had alleen 1 voorletter meer dan ik en was op dezelfde dag geboren. Nu heb ik een heel veel voorkomende naam. Ik ken persoonlijk al 2 anderen met dezelfde voorletters en dezelfde achternaam. En iemand die ik ken kent dan ook nog iemand die op dezelfde dag geboren is, daar zijn er dus wel wat van. Het was geen oplichting, want het rekeningnummer was van dit incassobureau, zag ik op hun site. Ik heb ze gebeld wat het dan was en dat was een schuld uit 2002 bij de gemeentelijke kredietbank van Rotterdam, een klein bedragje maar, maar met rente op rente op rente flink opgelopen. Nu heb ik nooit in Rotterdam gewoond (en een gemeentelijke kredietbank is voor inwoners), bovendien was ik toen al jaren getrouwd, dus waarom zou ik in mijn eentje op mijn naam een lening afsluiten? Ze zouden mij aanvullende stukken toesturen, die ik overigens nooit gekregen heb. Ik heb toen de gemeente Rotterdam gebeld, die vroegen naar mijn bsn-nummer en ik was inderdaad totaal onbekend bij hun. Het schijnt dat dat soort bureau's in 1 keer hele stapels schulden opkopen van instanties en dan iedereen met dezelfde naam/geboortedatum aanschrijven, in de hoop dat iemand van schrik betaalt. Ik ben toen gaan googelen en dit komt echt heel vaak voor. Het zou ook nog zoiets kunnen zijn en dan maak je je voor niks zorgen (hoewel dat ook niet echt prettig is natuurlijk).

uitschrijven

Hij moet van jouw adres worden uitgeschreven, precies om wat Kaaskopje zegt: als deurwaarders beslag komen leggen, dan gaan ze ervan uit dat alle spullen in huis van hem zijn, tenzij je het tegendeel kunt bewijzen.

Plus dat alle brieven bij jou blijven komen zo lang hij op jouw adres staat ingeschreven. Hij moet uitgeschreven worden.

En wat dat bewind betreft: misschien moet je dat toch maar gewoon gaan aanvragen. Mot heb je nu toch al. Je hoeft niet zelf als bewindvoerder op te treden, dat kan ook een professionele organisatie zijn. Mensen kunnen in een paar jaar tijd financieel geheel in de vernieling draaien als ze niet adequaat met geld en met brieven kunnen omgaan, en niet willen luisteren. Bewind zou toch wel eens het beste voor hem kunnen zijn.

Maar als je hem niet kan beschermen, bescherm dan in elk geval jezelf.

Sterkte ermee

Temet

Wieke

Wieke

16-03-2017 om 23:43

incassobureaus

Open die brief en zoek het uit.
Er zijn inderdaad frauderende incassobureaus die onterechte claims versturen. Vaak per e-mail maar misschien ook per brief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.