Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dihanne

dihanne

26-06-2016 om 12:26

Brexit and me (hypotheek BOS)

Even een nieuw draadje Brexit.

Ik ben geschokt door de Brexit. EU staat voor mij voor vrede en samenwerking, hoe kun je daar 'nee' tegen zeggen? En de gevolgen voor de jonge generatie kunnen wel eens zeer ernstig zijn. Helaas is maar 36% van die jongere generatie gaan stemmen!

Maar als ik even naar onszelf kijk: wij hebben een hypotheek van de Bank of Scotland. Al jaren, loopt allemaal prima, zelfs in de tijd van de problemen van de Engelse banken hebben we er geen zorgen om gehad.

Maar nu heb ik natuurlijk wel mijn twijfels of dit nog steeds een goede situatie is.

Zijn hier meer mensen met een hypotheek van de Bank of Scotland? Wat denken jullie?
Blijven zitten? of informatie inwinnen over oversluiten?

groet,
Dihanne

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 13:14

raar

'EU staat voor mij voor vrede en samenwerking, hoe kun je daar 'nee' tegen zeggen? Maar als ik even naar onszelf kijk: wij hebben een hypotheek van de Bank of Scotland.'

Je begint over hoogdravende zaken als vrede en samenwerking, maar eigenlijk gaat het je alleen om je eigen portemonnee. Geeft niet, maar doe dan niet alsof het je om iets anders gaat.

Voor veel mensen staat de EU trouwens allang niet meer voor vrede en samenwerking, maar voor verplichtingen opgelegd krijgen door een groep mensen die democratisch niet gelegitimeerd is. Daar kun je best nee tegen zeggen.

dihanne

dihanne

26-06-2016 om 13:42

dubbel

Hoi Inaya,

Ja, mijn tekst is misschien 'dubbel', maar precies zoals ik het voel:
EN ik ben geschokt door de Brexit EN ik vraag me af wat verstandig is met betrekking tot onze hypotheek.

Heb je een tip?

groet
Dihanne

MK

MK

26-06-2016 om 14:38

dihanne

Jouw vraag heeft me aan het denken gezet. Wij hebben nl ook een hypotheek bij BoS. Tijd zal leren of er voor ons grote veranderingen zullen komen. Feit is wel dat zij een vordering op ons hebben en niet andersom.

In tegenstelling tot jou ben ik niet zo geschokt en ook een stuk minder negatief. Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Er zullen nieuwe handelsafspraken worden gemaakt en de UK gaat er echt niet aan ten onder.

Ik denk juist dat het goed is voor ons allemaal, eindelijk zal de EU open staan voor hervormingen en dat zie je nu al: er wordt over gepraat. Iedereen beseft dat het zo niet langer kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2016 om 15:03

Contact opnemen

Je zou contact met de bank kunnen opnemen met het verzoek jullie op de hoogte te houden van eventuele negatieve veranderingen? Ik stel me trouwens voor dat een bank die zijn klanten een beetje serieus neemt dat uit zichzelf al doet.

Ik begrijp je inleiding overigens volledig. Je hebt je vraag daarna duidelijk uitgelegd. Je neemt afstand van het draadje over de Brexit zelf. Het is aan de mensen die erop reageren of zíj zich bij de vraag kunnen houden.

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 19:32

Dihanne

volgens mij is Schotland druk bezig met een referendum om uit de UK te treden en juist bij de EU aan te sluiten. Geen idee hoe realistisch dat is, maar dan zou de Lloyds bank juist weer prima kunnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2016 om 19:45

Inaya

Een toetreding tot de EU kan nog járen gaan duren. Eerst moet Schotland zich nog afscheiden, maar pas als een meerderheid daarvoor gekozen heeft. Dan moet het net als ieder land nog na een heleboel vijven en zessen toegelaten worden tot de EU. Tegen die tijd heeft Dihanne misschien al een nieuw huis, bij een andere bank.

Inaya

Inaya

26-06-2016 om 20:01

klopt kaaskopje

Lloyds' Bank zou nog een nieuw hoofdkantoor hier kunnen oprichten, net als bijvoorbeeld de Yapi Kredi Bank (geen grap, die bank bestaat echt, het is een Turkse bank die in Nederland opereert).

Ad Hombre

Ad Hombre

26-06-2016 om 20:41

Inaya

Het valt me wel een beetje tegen, ik dacht dat alle sociale meevoelende OO-dames zo'n beetje bij de ASN of Triodos zaten. Maar nee, nu blijken ze voor een tiende procent rente naar Engels/Schotse banken te zijn overgelopen!

Het zou me werkelijk geen reet uitmaken van welke bank ik mijn hypotheek betrek. Nederlands, Engels, Moslim of Boeddhistisch, die boeterente betaal je toch!

Is het niet gewoon een Nederlandse bank?

Kweenie hoor, maar ik dacht dat alle banken die hier opereren moesten voldoen aan de Nederlandse eisen. Nou zou het best kunnen dat dat ook EU-eisen zijn, maar dat maakt in dit verband niet uit: als een bank op de Nederlandse markt dingen aanbiedt moet die bank iha ook aan de Nederlandse regels voldoen. Dus of het nou een Engelse of een Schotse bank is, je geld en je hypotheek zijn daar waarschijnlijk net zo (on)veilig als bij de ING of de Rabo. je hebt een contract, en daar moeten en zullen ze zich aan houden.

Terzijde, de rechtbanken etc hebben lang ook rekeningen gehad bij de RBS voor de betaling van hun griffiegelden etc. Vond ik een tikje merkwaardig, dat zo'n essentieel onderdeel van de Nederlandse staat het geld via een Schotse bank liet lopen, maar het geeft ook wel een beetje aan dat het niet zo maar een of andere rare club is.

Groeten,

Temet

Er gebeurt helemaal niks

Dihanne er gebeurt helemaal niks met de Schotse bank.
Dat referendum was bovendien een raadgevend referendum. Het is geen wet. Er moet nog wet komen wil de UK uit de EU. De stemmen die in dat proces geteld worden, die tellen echt.

Dus maak je maar niet druk.

dc

dc

26-06-2016 om 22:30

Inaya

"maar voor verplichtingen opgelegd krijgen door een groep mensen die democratisch niet gelegitimeerd is."

Het Europees Parlement is het wetgevend orgaan van de EU. Het wordt om de vijf jaar rechtstreeks gekozen door de stemgerechtigden in de EU. De laatste verkiezingen werden in mei 2014 gehouden. De opkomst was alleen iets meer dan 40% als ik het me goed herinner.

Dan heb je de Europese raad, die bestaat uit de staatshoofden van alle EU landen (die gekozen worden door het land zelf).

En de commissie bestaat uit 1 persoon uit elk land, voorgedragen door de gekozen regering in elk land.

Ik snap niet zo goed hoe dit niet democratisch is? Tenzij je zegt dat je geen vertrouwen hebt in je eigen gekozen regering? Dat is dan toch niet een probleem met de EU maar meer in je eigen land?

Ad hombre (ot)

Ik heb zelf geen koopwoning dus ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kun je bij ASN en Triodos geen hypotheek afsluiten

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 07:34

Deutsche bank

Deutsche bank gaat het hoofdkantoor in Nederland sluiten. Nederlandse klanten van die bank vallen dus voortaan onder de Duitse regels.

Wat denk je Inaya?

Is dat erg voor de Nederlandse rekeninghouders of werknemers?

Caesar

Caesar

27-06-2016 om 09:28

Maaike11

Triodos doet wel aan hypotheken. ASN lijkt dat niet te doen.

Li

Li

27-06-2016 om 14:57

een hypotheek

is gewoon een schuld die jij hebt aan de bank. Dus reken maar dat de bank er alles aan gaat doen om het geld op termijn terug te krijgen. Als er problemen zijn, gaat de bank die dus in zijn eigen belang oplossen. En anders wordt je hypotheek misschien doorverkocht, maar dat zal voor jou niet uitmaken - betalen moet je toch

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 15:34

gut M Lavell

De deposito’s van Nederlandse klanten vallen dan onder het Duitse depositogarantiestelsel en de werknemers van de bank in Nederland vallen niet meer onder de Nederlandse bonuswetgeving maar de Europese. Dat betekent dat hun variabele beloning niet meer op 20 procent maar op 100 procent is gemaximaliseerd.

Of dat erg is, zal per persoon verschillen. Hoezo?

depositogarantiestelsel

Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar bij mijn weten is dat depositogarantiestelsel EU-breed afgesproken, en dan is het Duitse stelsel dus precies hetzelfde als het Nederlandse.

Goh, best handig, die EU

Groeten,

Temet

Voor wie is het erg?

Tja, Inaya, ook ik weet niet beter of de deposito garantieregels vallen onder Europese afspraken, net als de bonusregelingen trouwens.
Maar kennelijk vermoed jij toch iets vervelends.
Je schrijft dat het voor sommige mensen erg zal zijn.
Voor wie?

Of eigenlijk: waarom vind je die verhuizing het vermelden waard?

dihanne

dihanne

28-06-2016 om 18:29

bedankt

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Dat stelt weer gerust.
Voorlopig verandert er natuurlijk niets, en dan zien we wel weer.

Maar het is iets waar ik nu niet meer voor zou kiezen, terwijl 14 jaar geleden de Bank of Scotland juist aangeraden werd voor het soort hypotheek dat het beste bij ons past.

Zo zullen er nog wel meer dingetjes naar boven komen waar we de Brexit aan gaan merken, ook hier in Nederland.

De mensen die ik ken in Engeland (Londen) zijn nog steeds helemaal van slag!

groetjes,
Dihanne

Inaya

Inaya

28-06-2016 om 20:53

niet helemaal Temet

'Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar bij mijn weten is dat depositogarantiestelsel EU-breed afgesproken, en dan is het Duitse stelsel dus precies hetzelfde als het Nederlandse.'

Helaas, dat is dus niet zo. Op papier wel, maar elk land moet die garantie zelf kunnen waarmaken.

'Goh, best handig, die EU '

Want?

Opvallend ook dat je niet ingaat op het tweede verschil, namelijk dat werknemers voortaan geen vast basissalaris meer krijgen maar alles op basis van targets moeten verdienen (de variabele beloning is niet meer op 20 procent maar op 100 procent gemaximaliseerd). Daar weet je niks bagatelliserend over te melden?

MK

MK

28-06-2016 om 22:32

klopt dihanne

In de tijd dat wij onze hypotheek afsloten was RBS nog beste keus bij zowel de Consumentenbond als bij de Vereniging Eigen Huis. En het bevalt ook prima, ik betaal steeds minder

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor en iets in mij zegt dat Brexit ook wel met een sisser zal aflopen.

Snap je het niet?

Inaya "Opvallend ook dat je niet ingaat op het tweede verschil, namelijk dat werknemers voortaan geen vast basissalaris meer krijgen maar alles op basis van targets moeten verdienen (de variabele beloning is niet meer op 20 procent maar op 100 procent gemaximaliseerd). Daar weet je niks bagatelliserend over te melden?"
Ik weet niet waarom je toon naar Temet zo vijandig is.
Wat heeft zij jou aangedaan?

Het staat vooral een beetje raar omdat je aperte onzin verkoopt.
Doe je dat nu expres omdat je ruzie maken (of polariseren) leuk vindt?
Of snap je het echt niet?

Ik geef een hint: de werknemers gaan erop vooruit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.