Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

kluszus

kluszus

15-06-2015 om 13:37

bouwmarktpas aanvragen voor zus?

Ik heb een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Mijn zus vraagt me daarom of ik een pas wil aanvragen bij een bouwmarkt voor professionals. Dat zou haar een hoop geld kunnen schelen bij het verbouwen van haar nieuwe huis. Op de site van deze bouwmarkt staat wel dat deze alleen openstaat voor bedrijven, maar de controle en verdere voorwaarden beperken zich tot een recente kopie van de inschrijving bij de Kvk en een kopie van mijn legitimatiebewijs. Alle aankopen vinden dan dus plaats vanuit naam van mijn bedrijf.
Nu maak ik me geen zorgen over of mijn zus niet gewoon haar rekeningen betaalt, maar ik vraag me af in hoeverre het mijn bedrijf zou kunnen schaden. Ik zou uiteraard de BTW niet terugvragen; dat is vanzelfsprekend. Maar het is voor mijn bedrijf niet logisch om een bouwmarktpas te hebben, dus wil ik graag weten of dit risico's met zich meebrengt.
Of het moreel juist is of niet, is een andere discussie, waarover ik ook nadenk, mocht iemand zich dat afvragen. Dat neem ik dus ook mee in mijn beslissing. Niettemin wil ik ook graag de juridisch/belastingtechnische nader onderzoeken.

Klein risico je pas kwijt te raken

http://dsz-actueel.nl/nieuws/makro-kost-detailhandel-honderd-miljoen/comment-page-1/?phpMyAdmin=eERGy2Ot6PosaoGON-Q8E7t5vPd

Groothandel is een service aan het bedrijfsleven. Als bedrijven teveel last krijgen van consumenten -de aanbiedingen worden door consumenten ingeslagen nog voor een bedrijf er gebruik van kan maken bijvoorbeeld- kan een groothandel gaan controleren en je pas innemen als blijkt dat er aanwijzingen zijn voor ongewenst privegebruik.
Ik begrijp dat je zelf wel prive aankopen mag doen, maar derden laten profiteren mag niet.

Ik zou er niet mee zitten

Ik moest ook meteen aan die Makropas denken. Half Nederland heeft zo'n ding, ook al hebben ze geen eigen bedrijf. Of wel een eigen bedrijf maar geen noodzaak tot boodschappen bij de Makro.

Ik zou er echt niet mee zitten, behalve als er inderdaad op rekening wordt verkocht en de risico's daarmee bij jou komen te liggen - maar goed, dat vind jij geen probleem. Volgens mij is het de belastingdienst compleet een biet, als je maar geen BTW probeert af te trekken die je niet voor je zaak hebt betaald. En dat was je niet van plan.

Volgens mij komen de aankopen helemaal niet op naam van je bedrijf. Je zus koopt wat, rekent af bij de kassa, en moet even met dat pasje zwaaien. Maar nota's etc worden er waarschijnlijk niet opgemaakt. Wel zul je bedolven worden onder de spam, vermoedelijk, want als die pas wordt gescand hebben ze natuurlijk wel gegevens over de aankopen die met jouw pas zijn gedaan, en dat is reuze handige info voor hun reclamejongens.

Groeten,

Temet

Zinvol?

Ik vraag me af of het zinvol is, groothandels hanteren (soms) bulkprijzen en adverteren excl. BTW. Die komt er bij het afrekenen pas bij.
Je bent niet van plan de btw terug te vragen, in de praktijk ben je met aanbiedingen van praxis en gamma bijvoorbeeld dan vaak goedkoper uit.
Toen wij ons huis gingen verbouwen knipte ik uit de folders alle 20-25% bonnen uit de bouwmarktfolder. Ik haalde ze vrolijk op bij vrienden en familie als er 1 bon ingeleverd mocht worden per artikel.

Het voordeel is dus de btw, dat voordeel heeft je zus niet. Als ze de prijzen bekijkt op de verkoop website is dat excl. BTW.

In de voorwaarden staat vaak wel dat bij onrechtmatig gebruik door derden de pas wordt ingetrokken, in de praktijk wordt er weinig gecontroleerd.

nav Wil

Dat viel me bij de Makro ook op ja, de prijzen lijken reuze gunstig, maar als je de BTW erbij optelt is het verschil met gewone winkels al snel verdampt.

Overigens, Wil, bij ik meen Praxis is het zo dat als er 25% korting op een artikel naar keuze wordt gegeven, die korting ook geldt als je meer exemplaren van hetzelfde artikel koopt - zodat je dat rek met foldertjes bij de ingang niet hoeft leeg te roven

Groeten,

Temet

Klopt Temet

Een kortingsbon voor 3 emmers lijm, een bon voor 10 rollen behang, bon voor de laminaatvloer, bon voor pakketten ondervloer. Ik gebruik alleen die van 25%, dat zet nog een beetje zoden aan de dijk
Leegroven doe ik niet, de bonnen vielen gewoon op mijn deurmat na een bescheiden oproep in de familiekring.
Het is zelfs zo dat online reserveren je al direct korting opleverd. Heb je geen bon voor nodig. Bestelden we het ėėn online, het ander namen we bij ophalen gelijk mee met bon.
Toch zo'n 5000 euro bespaard op de 20000.

Lolletje.

Mijn zoon vindt het jammer dat we hier het systeem van Amerika niet hebben. Daar zou ik niet hoeven werken, haal ik alles gratis met kortingsbonnen. Heb je wel een dagtaak aan, maar kan je huishouden praktisch gratis op bonnen draaien.

Barvaux

Barvaux

16-06-2015 om 15:43

Temet

Hier hebben ze al die kortingsbonnen van de folders bij de ingang gescheurd

GS

GS

17-06-2015 om 15:21

haha

Barvaux, Temet was je voor!

Ben je mal, ik lever de bon in met de folder er nog aan vast

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.