Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2014 om 17:09

Bijverdiensten kind

Mijn zoon van 13 gaat als bijbaantje in een supermarkt werken. Hiermee zal hij zo'n 100 euro per maand verdienen. Hebben zijn bijverdiensten invloed op zaken als mijn belastingaangifte, recht op bijzondere bijstand, kinderbijslag, andere toeslagen etcetera? Ik heb een WAO-uitkering, aangevuld met Toeslagenwet tot het voor mij geldende sociaal minimum (alleenstaande ouder met kind). Ik heb geen vermogen of spaargeld en krijg geen alimentatie. Omdat ik onder 110% van het normbedrag zit, heb ik recht op Bijzondere Bijstand. Maar ik ontvang dus geen bijstandsuitkering.
Ik doe jaarlijks aangifte Inkomstenbelasting; daarmee krijg ik soms een paar tientjes terug maar meer ook niet.
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Dalarna

Dalarna

05-04-2014 om 17:36

Behoorlijk knap dat je met 13 in de supermarkt een baan weet te vinden. De meesten nemen pas aan met 15, bij de dirk hier mag je solliciteren met 14 maar aangezien ze genoeg 15 jarigen krijgen en ze die net zo veel moeten betalen namen ze mijn zoon pas aan vlak voor hij 15 werd.

Thursday Next

Thursday Next

05-04-2014 om 17:46

zie hier:

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=854

"Voor kinderen jonger dan 16 jaar geldt dat zij in principe onbeperkt mogen bijverdienen zonder dat u uw recht op kinderbijslag verliest. Dit betekent dat de inkomsten van uw kind(eren) jonger dan 16 jaar geen invloed hebben op uw bijstandsuitkering. Voor bijzondere bijstand kunnen andere regels gelden. Uw gemeente mag hierover zelf regels opstellen"

Voor de bijstand heeft het dus geen invloed, voor byzondere bijstand moet je naar de gemeente kijken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2014 om 17:47

Dalarna

Wij kennen de eigenaar goed en hij (en het overige personeel) kent mijn zoon goed Hij weet dat het een heel gemotiveerde jongen is, die hard wil werken, veel kan leren, voor klantenbinding zorgt en een blijvertje is. Vanaf dat mijn zoon 13 is geworden wilde hij hem al in de zaak hebben. Hij heeft al op proef gewerkt en dat beviel van beide kanten erg goed dus nu is hij officieel aangenomen.
Zoon krijgt meer dan het voor hem geldende minimum jeugdloon dus vandaar mijn vraag in hoeverre ik rekening moet houden met zijn bijverdiensten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2014 om 18:00

Thursday

Dat is een goede link; goed om te weten dat er dus geen gevolgen zijn voor het recht op kinderbijslag. Wbv de Bijzondere Bijstand zal ik informeren bij de gemeente.

Minthe

Minthe

05-04-2014 om 18:01

Volgens mij

Volgens mij gaat voor WAO en bijstand het inkomen van een kind pas meetellen als hij 18 jaar of ouder is. Vanaf 16 jaar kan zijn inkomen invloed hebben op de kinderbijslag. Met 13 en zo'n beperkt inkomen hoef je je zover ik weet geen zorgen te maken. Je moet wel opletten met de tijden en dagen dat hij werkt, daar zitten met 13 nog wel wat haken en ogen aan. Hij mag bijvoorbeeld nog niet op schooldagen werken, wel in vakanties, maar niet op zondagen.

Mijn zoon werkt met veel plezier vanaf de dag dat hij 13 is geworden

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2014 om 18:10

Minthe

Ok, dus de komende jaren kan hij fijn geld verdienen zonder dat mijn inkomen er onder lijdt. Straks heeft hij meer geld op de bank dan ik
Ja, hij mag idd voorlopig alleen op zaterdag en in de vakanties werken alhoewel ik ook ergens gelezen had dat onder bepaalde voorwaarden er twee uur per dag op een schooldag gewerkt mag worden. Dat zoekt zijn baas nog uit.

En goed toch, dat een kind van die leeftijd zo graag wil werken; ik vind het heel stoer en ben erg trots op hem. Het is ook een goede gelegenheid om zelfstandiger en verantwoordelijker te worden.

Minthe

Minthe

05-04-2014 om 18:18

Schooldagen

Op schooldagen mag hij alleen klusjes in de buurt doen (oppassen, autowassen, etc) en geen 'licht niet-industrieel werk', zoals vakken vullen in de supermarkt. Dat staat trouwens letterlijk als voorbeeld genoemd. Mijn zoon doet ander werk wat -waarschijnlijk- ook niet op schooldagen mag, maar het is wel in de buurt en zo'n uitzonderlijk geval dat we geen problemen verwachten (en anders zou ik de discussie best aandurven).

Zoon wordt er inderdaad veel zelfstandiger van. We bemoeien ons ook zo min mogelijk met zijn werkdingen al hebben we wel elk jaar een voortgangsgesprek en tekenen we mee voor z'n nieuwe contract. Hij liep met 10 jaar al 'stage' bij dat zelfde bedrijf, dus inmiddels is hij er kind aan huis.

Dalarna

Dalarna

05-04-2014 om 18:20

Overigens

Mijn zoon werkt twee dagen per week van 6-8 en dat mag ook niet. Beetje onzinnig want dit ochtendmens kan maar beter twee uur voor school werken dan erna

Minthe

Minthe

05-04-2014 om 18:27

Voor school

Mijn zoon werkt 1 dag per week vóór school en meestal ook nog wel 'n dag na school. Als dat tenminste uitkomt met z'n rooster en huiswerk. In het weekend werkt hij nooit, de vakanties werkt hij wel meer maar hij zorgt ook voor voldoende tijd thuis (ook dat vind ik erg zelfstandig van 'm!). Hij mag gelukkig z'n eigen werktijden bepalen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2014 om 18:27

Minthe

Ja, de baas van zoon zei al dat ik mij er zoveel mogelijk buiten moet houden omdat dit zoon zijn ding is en hij geacht wordt hier zoveel mogelijk zelfstandig in te zijn en te worden. Anders was ik waarschijnlijk aanwezig geweest bij het "sollicitatiegesprek" en was ik met hem meegelopen naar zijn eerste werkdag Het is wel even slikken en leren loslaten maar dus oh zo goed voor zowel mij als mijn zoon. Hij is er nu ook aan toe merk ik en daar ben ik erg blij mee. Hij is zo dolenthousiast over dit werk en heeft zoveel zelfvertrouwen gekregen dat hij meters gegroeid is

Deze (kleine) supermarkt is bij ons om de hoek; hij is er al jaren kind aan huis dus ik vrees ook geen problemen als hij wel een paar uur op schooldagen gaat werken maar dat laat ik aan zijn baas over. Die zou het wel willen, net als zoon, maar hij wil natuurlijk geen problemen krijgen met de Arbeidsinspectie. Leuk te lezen over jouw zoon!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-04-2014 om 18:45

Tijden

Aan de ene kant begrijp ik wel dat er regels zijn opgesteld om uitbuiting van (jonge) kinderen te voorkomen maar aan de andere kant kun je ook overdrijven. Ze mogen kennelijk ook niet na 19.00 's avonds werken en juist rond die tijd leeft zoon op, heeft hij zijn huiswerk af en geen clubjes. Hoeveel uur en op welke dagen zoon wil werken mag hij zelf aangeven (uiteraard met toestemming van mij) zolang zijn school voor gaat en goed blijft gaan. Dat vindt zijn werkgever het allerbelangrijkste.

let op

Voor de WAO maakt het niks uit (nooit, itt wat Minthe vermoedt), maar voor de Toeslagenwet kan inkomen van kinderen onder omstandigheden wel van belang zijn maar ik weet de precieze regels ook niet. Dat kunnen ze bij UWV vertellen (of misschien staat het op hun site, maar zelf heb ik altijd ruzie met dat ding).

Bijzondere bijstand inderdaad navragen bij de gemeente.

Groeten,

Temet

amk

amk

06-04-2014 om 22:52

Elisa

waar je ook op moet letten is dat hij niet te veel spaargeld gaat krijgen want dat geldt dan wel weer als jouw vermogen. (voor de helft bij gedeeld gezag, want dan valt de andere helft onder het vermogen van de andere gezaghebbende)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-04-2014 om 14:30

Bijverdiensten

Inmiddels heb ik contact gehad met de gemeente; zijn (geringe) inkomsten hebben geen invloed op het recht op Bijzondere Bijstand. Tenzij hij heel veel gaat verdienen en sparen en meer dan 10.000 Euro op zijn bankrekening heeft staan. Dit zou dan onder mijn vermogen vallen en zou van invloed zijn op de berekening van mijn draagkracht. Maar zover zal het niet komen (mocht hij willen.

Volgens het UWV zijn inkomsten van kinderen niet van invloed op het recht en de hoogte van welke UWV-uitkering (dus ook de Toeslagenwet)dan ook van de ouder die deze uitkering ontvangt. En andersom. Dus hij mag ongelimiteerd bijverdienen en sparen.

Nu alleen nog de Belastingdienst bellen en vragen of zijn inkomsten opgegeven moeten worden bij de aangifte in Box 3. Ik had ergens gelezen van wel maar dit moet ik dus nog navragen.

Afijn, zoon mag fijn werken en lekker sparen!

amk

amk

07-04-2014 om 22:43

Elisa

Hij gaat nu zelf belasting betalen en kan dus aan het eind van het jaar de te veel betaalde belasting terug vragen. Over zijn inkomen hoef jij dus niet ook nog eens belasting te betalen. Vergeet dat ook niet te doen, het kan best een leuk bedrag zijn.

Box 3 is vermogen, geen inkomsten, daar staan dus alleen de tegoeden van zijn spaarrekening (de helft indien hij een 2e gezaghebbende ouder heeft)

wizzer

wizzer

12-04-2014 om 18:39

niet voor niets

De regels voor werken voor 13-jarigen zijn natuurlijk niet zomaar zo streng. In jullie geval begrijp ik al helemaal niet waarom je zoon op dit moment zou gaan werken? Is het niet beter om eerst helemaal weer fit en gezond te worden?

dat gaat samen

Dat was me ook al opgevallen maar ik denk daar toch anders over. Als een kind dat snel moe is een aantal uren fysiek werkt stimuleert dat juist de gezondheid en is een hele goede afwisseling. Vooral ook omdat het veel kan doen voor het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van een kind. Het kan energie geven in plaats van energie kosten. Dus ik zou een paar uur in de week werken, of sporten of andere actieve dingen doen voor een extreem moe kind juist aanraden.
Maar inderdaad kun je dan ook commentaar verwachten van bijvoorbeeld school. Als een kind kan werken kan het ook naar school. Zou daar maar even over zwijgen.

Labello

Labello

12-04-2014 om 22:08

Annej

Voor een kind dat 'psychisch' moe is vind ik zeker dat je gelijk hebt. Voor iemand die fysiek moe is of wordt zoals bij Pfeiffer geeft het niet zozeer direct energie.
Het is wel zo dat je je energieniveau weer moet opbouwen maar om dat nu te doen door te gaan werken????

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2014 om 22:39

Klopt Labello

Toen ik herstellende was van Pfeifer ging ik zelfs met de bus naar school, omdat fietsen te zwaar was. Op zaterdag gaan werken in de plaatselijke buurtsuper was toen echt niet aan de orde.

Ga verder geen draadjes door elkaar gooien maar, ik kan me zo voorstellen dat school hier ook zo zijn bedenkingen bij heeft.

hmm

Je zegt dat je zoon zo'n 100 euro per maand gaat verdienen. Als hij het minimumloon voor een 15 jarige krijgt, dan moet hij hiervoor ruim 37 uur per maand werken.
Dat noem ik geen klein baantje erbij meer, zeker niet voor een kind dat nog te ziek is om hele dagen naar school te kunnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-04-2014 om 12:38

Jippox

In #5 staat dat zoon meer dan het geldende minimumloon krijgt. Maar ik ben het op zich wel met je eens dat hij dan best een aardig uurloon moet krijgen om met een paar uurtjes op zaterdag 100 euro per maand te verdienen. Dan zit je denk ik toch al gauw op 10 euro bruto per uur ofzo.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-04-2014 om 14:07

Verdiensten

Hij werkt 3 uurtjes op zaterdagmiddag en hij krijgt 4,10 per uur + fooi. Aan fooi heeft hij vorige week 10 euro en gisteren 13 euro binnengehaald. Als hij zich beter voelt en het gaat op school goed (hij kan dus weer volledig naar school gaan), mag hij wat meer werken. Straks komen dan ook de vakanties erbij en dan zit hij gemiddeld denk ik op zo'n 100 euro per maand. Het zal de ene maand meer zijn en de andere maand minder maar je moet toch een gemiddeld geschat bedrag hebben voor de instanties waar ik mee te maken heb en belangrijker nog, wat komt er maandelijks bij op zijn bank- en spaarrekening.

Die paar uurtje werken doen veel goed voor hem; hij is even niet bezig met die ellende op school, krijgt zelfvertrouwen en is lichamelijk bezig. Niet overdreven inspannend als voetballen oid en hij krijgt er ook weer energie en motivatie van. Het kan hem helpen om die laatste vervelende periode school door te komen. Plus hij weet dat hij meer mag werken als hij zich zoveel beter voelt dat hij ook weer volledig naar school kan gaan. Win-win situatie dus.

Labello

Labello

13-04-2014 om 14:17

Fooi in een supermarkt????????????

Daar heb ik nu werkelijk nog nooit van gehoord. En er werken aardig wat pubers in mijn omgeving bij een supermarkt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-04-2014 om 14:26

Fooi

Hij pakt voornamelijk boodschappen in voor klanten, helpt ze met het vinden van artikelen en daar krijgt hij fooi voor. De klanten lopen kennelijk met hem weg (zeker de oude dametjes vanwege zijn beleefdheid en vriendelijkheid. Het feit dat hij er nog zo jong en schattig uitziet werkt natuurlijk ook in zijn voordeel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.