Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Drummer89

Drummer89

12-03-2016 om 11:59

Bijstandsuitkering onder 27 jaar; maar wel twee kids

Goedendag

Ik heb een vraag. Mijn vrouw en ik gaan scheiden.

Nu moet mijn vrouw, 23 jaar, een bijstandsuitkering aanvragen. We hebben twee kinderen, 6 en 2 jaar.
Nu kan ze als het goed is in aanmerking komen voor vrijstelling van de arbeidsplicht ivm feit dat onze jongste jonger dan 6 jaar is.

Mijn vraag is; klopt dat?
En ten tweede; als je onder de 27 jaar bent heb je na de aanvraag bijstandsuitkering officieel 4 weken sollicitatieplicht. Geldt dat ook als je kinderen hebt? Of kan je dan al gelijk de vrijstelling aanvragen? Of een voorschot krijgen?
Mijn vrouw zit dan namelijk misschien wel twee maanden zonder inkomsten.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-03-2016 om 12:14

Verschilt

Volgens mij verschilt het per gemeente hoe ermee omgegaan wordt. Ik zou proberen een scholingstraject in te gaan, evt met een uitkering. Op je 23e moet je niet de bijstand in gaan want dan kom je er nooit meer uit. Je gunt je kinderen toch ook meer dan altijd zuinig te moeten leven?

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 13:07

vaak

moet je tijdens de periode dat je ontheffing hebt, wel een opleiding volgen zodat je daarna sneller aan het werk komt. Qua tijdbesteding ben je dan niet veel beter uit dan wanneer je gaat werken.

Jullie waran er trouwens wel vlot bij, 23 jaar en dan een kind van 6.

Drummer89

Drummer89

12-03-2016 om 13:20

Is ook zo maar

Je wilt niet weten hoeveel geld mn vrouw krijgt buiten de bijstand.
Ze krijgt bijna net zoveel als de uitkering aan toeslagen. Als ze die vrijstelling krijgt leven de kids zeker niet in armoe.

En is er een andere optie? Nee. Zij wil scheiden maar heeft geen inkomen. We doen co ouderschap dus de kids hebbe ook goed bij mij.
Ja klopt. Ze was erg jong toek ze zwanger werdt! .

Maar ehh tuurlijk wil ze opkeiding etc volgen.

De vraag is dus echter, krijgt ze gelijk vrijstelling of kan ze dat pas aanvragen na die 4 weken sollicitatieplicht? Of geldt die niet voor haar als ze 23 is met kleine kinderen!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2016 om 15:59

Drummer

Jouw vrouw/bijna-ex heeft momenteel geen baan? Heeft ze wel gewerkt? Heeft ze een opleiding?
Weet je, het is heel fijn dat ze wellicht vrijstelling kan krijgen vanwege de leeftijd van de kinderen, maar ik zou haar absoluut stimuleren om wél een baan te zoeken. Hoe langer ze wacht, hoe moeilijker het gaat worden om werk te vinden. Zeker als jullie gaan co-ouderen, dan heeft ze 50% van de tijd dus niet de zorg voor de kinderen. Ze heeft dus tijd.

Het is ook een stuk beter voor haar eigenwaarde. Het is natuurlijk heel aantrekkelijk om zomaar geld te krijgen, maar het maakt/houdt haar wel erg afhankelijk. Bovendien: de sociale dienst zal veel van haar willen weten, en niet eenmalig, maar iedere maand opnieuw. Met een bijstandsuitkering heb je de nodige verplichtingen. Niet echt een lolletje om steeds verantwoording af te moeten leggen aan de Sociale Dienst.

Imogen

Imogen

12-03-2016 om 16:46

maar drummer

'De vraag is dus echter, krijgt ze gelijk vrijstelling of kan ze dat pas aanvragen na die 4 weken sollicitatieplicht?'

Wat kan jou dat schelen? Dat is aan je ex om uit te zoeken. Het klinkt bijna alsof jullie gaan scheiden om de bijstand en de toeslagen (en de boel op te lichten).

Tot 5 jaar.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/867/verplichtingen-in-de-bijstand%3A-de-arbeidsplicht.htm

Met 5 jaar is een kind leerplichtig, tot die tijd moet je ex wel scholing volgen. De gemeente denkt en betaalt ook mee aan kinderopvang.
Ik vind het wel triest overigens, 23 jaar, een gezonde jonge vrouw en dan liever in de bijstand zitten dan werken.

Ely

Ely

12-03-2016 om 22:16

Ik heb weleens gehoord

Dat in sommige gemeentes het inkomen van een jonge, alleenstaande vrouw kan oplopen tot €2000 netto zolang ze ingeschreven staat bij een opleiding. Degene die ik sprak was lerares en vertelde dat zij zelfs verschillende gezinnen kende waar alle dochters jong zwanger raakten en dan met hun autootje (want dat konden ze betalen) naar school kwamen. Probeerden zo lang mogelijk in school te blijven (dus maximaal doubleren) Een relatief luxe leven leiden. En de jongere zusjes daarom dezelfde weg kozen. Was regio Rotterdam. Ik vind het heel verdrietig om te horen. Die meiden parkeren zichzelf in de bijstand en hoe komen ze er ooit uit? En op een gegeven moment houden de toeslagen op en is het heel karig, komen ze niet meer aan t werk. Triest toch.

Drummer: jullie moeten het helemaal zelf weten maar ik hoop dat je je vrouw probeert te stimuleren om meer te zijn dan moeder en bijstandstrekker.

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 09:27

Geloof niet alles wat je hoort

Dat verhaal is de wereld ingeholpen door Annemarie van Gaal.

Ja, er zijn vrouwen die fokken om in de bijstand te blijven. Maar ik ben er van overtuigd dat dit geen meerderheid van de bijstandsmoeders is. Sterker nog: ik ken veel bijstandsmoeders, al jaren lang, en ik ben er nog nooit zo eentje tegen gekomen. Ik woon overigens niet in Rotterdam en geloof dat het daar inderdaad echt wel voorkomt, maar niet massaal.

Hier is een interessante PDF uit 2014, het jaar waarin Van Gaal haar beweringen deed. Zij schreef toen (en ik quote uit http://www.eo.nl/ditisdedag/reportage/item/column-annemarie-van-gaal-bijstandmoeder/):

"Ik bied hen aan om samen met een coach te onderzoeken waar hun talenten liggen, vervolgens neem ik de kosten van een beroepsopleiding en kinderopvang voor mijn rekening en ben hun steun en toeverlaat op weg naar een toekomst zónder bijstandsuitkering. Het enige dat ik als tegenprestatie van de alleenstaande bijstandsmoeders vraag, is dat zij de schouders eronder zetten en werken aan hun eigen ontwikkeling."

Klinkt goed! Helaas was er van de 20 vrouwen die werden benaderd slechts één bereid erin te stappen, maar die vond mevrouw Van Gaal te min:

"En die ene zat toevallig net in de schuldsanering, dus had financieel weinig te verliezen."

Bah, wat klinkt dat neerbuigend... Ik heb overigens gehoord (dus voor wat dat waard is) dat die ene bijstandsmoeder niet mee mocht doen vanwege die schulden.

Verder weet niemand wat die tegenprestatie precies in hield. Eerlijk gezegd: ik zou ook niet graag met deze vrouw willen werken.

Verder trekt ze er allerlei extraatjes bij die echt niet alleen zijn weggelegd voor bijstandsmoeders. Ik noem:
- huurtoeslag. Oké, dit valt al snel weg zodra je meer gaat verdienen. Maar het is echt niet alleen voor de bijstandsmoeders. Ook als je minimumloon verdient krijg je die.
- zorgtoeslag. Dat wordt wel minder naarmate je meer verdient, maar dan zit je toch echt al een stuk boven het minimum eer het wegvalt. Dus ook dat is niet alleen voor bijstandsmoeders.
- kindgebonden budget. Ook dat krijgen niet alleen bijstandsmoeders. Het bedrag is overigens wel veranderd tegenwoordig, maar ook dat is niet alleen voor bijstandsmoeders.
- kinderbijslag. Al ben je grootverdiener ver boven de Balkenendenorm, dan krijg je nog steeds kinderbijslag, en dit bedrag wordt niet minder naarmate je meer verdient. Alweer een kromme beredenatie van mevrouw Van Gaal.
- alleenstaande ouderkorting bestaat inmiddels niet meer.
- bijzondere kinderbijstand: ik heb heel wat bijstandsmoeders geholpen met hun administratie in het verleden (in de tijd dat Van Gaal haar stukje schreef), maar ik ben nog nooit zoiets tegen gekomen! Wel gemeentepotjes, maar in mijn gemeente is die maar een paar honderd euro per gezin per JAAR.

De gemeentelijke regelingen zijn stevig omlaag gebracht. Er zullen echt nog wel steden zijn waar je met je ooievaars- of stadspas gratis naar het zwembad kunt, maar dat zijn er steeds minder. Zoals ik al schreef: in mijn gemeente is een potje van een paar honderd euro (tenminste, dit was in 2015 nog zo), en dat is voor bijvoorbeeld de sportclub, de bibliotheek, reiskosten naar school als je kind nog geen 18 heeft en studiefinanciering heeft, een dagje uit, dat soort dingen. Als ik hiervan afhankelijk zou zijn zou het binnen een paar maanden (!) al op zijn aan de reiskosten voor mijn ene kind.
Daarbij zijn ziektekosten ook niet meer te verrekenen. We hebben een gemeentepolis (tegen heel nette voorwaarden!) die dit wel vergoedt, maar als jij in de schulden zit en ook een schuld hebt bij je oude ziektekostenverzekering, dan mag je er niet in. Dubbel pech.

Ik vind het heel kwetsend voor grote groepen bijstandsmoeders die niet om deze situatie hebben gevraagd en dolgraag uit die situatie zullen komen, dat die allang weerlegde column telkens weer komt bovendrijven.

De laatste bijstandsmoeder die ik in mijn gemeente heb geholpen was een moeder met een puberkind, zij was afgekeurd en had aanvullende bijstand. Inclusief alle toeslagen en kinderbijslag kwam zij volgens mij amper tot 1500 euro. Ze klaagde niet, ze leefde zuinig en kon goed rondkomen nadat we alle inkomsten en uitgaven op een rijtje hadden gezet. Maar als jij al 1000-1100 euro aan vaste lasten kwijt bent (bijna 600 euro huur, ca. 125 gas en licht, 115 gemeentepolis, 60 aan diverse gemeenteheffingen en geen kwijtschelding want je hebt met moeite wat geld bijeen geschraapt voor de opleiding van je kind), inboedel- en uitvaartverzekering, OV voor je kind, en dan vergeet ik er nog een paar) is je bijstandsuitkering van rond de 950 (incl. vakantiegeld) niet voldoende om mee rond te komen.

Oh, en alimentatie wordt meteen van de bijstand afgetrokken want dat is een voorliggende voorziening.

Nog even dit: iemand die zo fanatiek reclame maakt voor de tamelijk omstreden club van Sloop De Crisis (waarbij de mede-oprichter toevallig ook baas is van een energiebedrijf die toevallig telkens opnieuw wordt aangeprezen door diezelfde Sloop De Crisis) neem ik niet meer serieus.

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 09:31

overigens...

Als ik naar dit bericht van TS kijk, heb ik daar wel mijn vraagtekens bij.

Vrouw wil scheiden en man gaat uitzoeken hoe het met haar bijstand zit. Vanwaar dat enthousiasme om dat allemaal voor haar uit te zoeken? Laat haar dat toch zelf doen, zij wil scheiden! Of speelt er meer mee?

Imogen

Imogen

13-03-2016 om 09:33

Hortensia

'Als ik naar dit bericht van TS kijk, heb ik daar wel mijn vraagtekens bij.'

Eens. Misschien hoopt de man dat hij geen KA of PA hoeft te betalen als zij bijstand heeft. Of (en dat lijkt mij waarschijnlijker) hopen man en vrouw samen de bijstand en de toeslagen van vrouw te krijgen omdat er dan in totaal meer geld binnen komt dan nu.

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 09:37

Imogen

Ik weet niet waarom hij dit doet. Maar ik krijg er een naar gevoel bij. En als het inderdaad zo is, vind ik dat een belediging naar alle mensen die noodgedwongen (!) in de bijstand zitten omdat het niet lukt werk te vinden of omdat ze niet kúnnen werken (denk aan goedgekeurde ex-wajongers of mensen met WIA en aanvullende bijstand).

Imogen

Imogen

13-03-2016 om 09:38

Hortensia

'En als het inderdaad zo is, vind ik dat een belediging naar alle mensen die noodgedwongen (!) in de bijstand zitten omdat het niet lukt werk te vinden of omdat ze niet kúnnen werken'

Precies. En voor je het weet staat er een of andere popie-jopie op die roept dat alle bijstandtrekkers profiteurs zijn en wordt het bedrag nog verder verlaagd

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 09:54

Imogen

Dat is nu al aan de gang richting mensen met een laag of geen inkomen. Kijk maar hoe de sociale huur omhoog is geschoten. Een paar jaar geleden werd wel de huurtoeslag 2 jaar achter elkaar (2012 en 2013?) verlaagd.

En ik zie er ook van komen dat men schaterlachend dat door velen zo gewenste basisinkomen wordt ingevoerd: gewoon bijstandsniveau en dan zónder de toeslagen, daar moet je maar voor gaan werken.

Je zult maar arbeidsongeschikt zijn of telkens buiten de boot vallen met solliciteren. Jammer joh.

Kijk maar hoe men bepaalde takken in de zorg kapot heeft bezuinigd (gevolg: ontslagen, mensen die vervuilen en verpauperen, "verwarde mannen" die hun gevel uit hun appartement blazen, oververmoeide mantelzorgers) omdat er zogenaamd enórm gefraudeerd werd (bleek in werkelijkheid een klein percentage te zijn) en er zó veel geld werd opgeslorpt door de zorg (hoeveel van dat geld werd daadwerkelijk écht aan zorg besteed?).

Dit gaat ook met de sociale zekerheid gebeuren. Is eigenlijk al bezig.

MK

MK

13-03-2016 om 12:00

Hortensia

Misbruik van studiefinanciering en bijstand komt wel degelijk veel voor op het MBO, dat was zelfs recent in het nieuws. Dit gecombineerd met een maximale lening, komen ze aan een boel geld. Zie ook deze link:

http://nos.nl/artikel/2088317-misbruik-van-studiefinanciering-in-het-mbo.html

Hortensia

Hortensia

13-03-2016 om 12:22

Ik maak bezwaar tegen het woordje "veel". Quote uit de URL: "Hoeveel jongeren deze truc gebruiken, weten Pastors en De Jonge niet. Ook is het niet duidelijk hoe breed dit elders in Nederland speelt."

Het komt zeker voor! Maar wie dat doet en straks zonder diploma staat heeft een schuld. En een flinke ook.

Ik ontken ook niet dat er fraude is. Overal wordt gefraudeerd als dat mogelijk is. Maar ik word echt boos als wordt gesuggereerd dat er massaal gefraudeerd wordt. Dat ligt bij mij nogal gevoelig omdat mijn gezin gebruik maakt van PGB. Ook al een doelgroep waar men meteen "fraude!" gilt terwijl de werkelijkheid vaak net even anders is.

Ja, er is fraude, overal. En die moet bestraft worden (mits opzettelijke fraude). Maar men kan heel slim door de juiste woorden te gebruiken suggereren dat het "massaal" is. Zoals bij het PGB: "vermoedelijke fraude". Dat slaat ook op budgetverantwoordingen waarbij een vraag of onduidelijkheid is ontstaan en waar uiteindelijk niks aan de hand is. Maar wat doen de media? Die nemen de helft over en spreken over "massaal gesjoemel".

En ja, er zullen echt wel buurten zijn waar fraude a way of life is. In de achterbuurten van Rotterdam bijvoorbeeld. Maar bijstandsgerechtigden, MBOers, PGB-budgethouders en dergelijke vind je niet alleen in die achterbuurten. Die vind je overal. En ik durf er heel wat op te verwedden dat de meeste mensen in die doelgroepen wél eerlijk zijn en naar eer en geweten aan hun plichten willen voldoen.

Ik ontken het niet. Maar blaas het niet op ten koste van die grote groep mensen die echt hun best doen.

mandar

mandar

13-03-2016 om 12:44

bah

kunnen we niet gewoon van het goede van mensen uitgaan? We willen zelf niet van frade beticht worden maar zetten wel duidelijke vraaggtekens bij TS.
Daar krijg IK nou een naar gevoel bij.

Er wordt een vraag gesteld en de helft van de antwoorden bestaat uit zou je niet zus of zou je niet zo.

Apart

vlinder72

vlinder72

13-03-2016 om 14:09

Mandar

Gelukkig bestaat er in Nederland bijstand. Dat is belangrijk. Ik betaal graag belastingen om ervoor te zorgen dat er altijd een achtervang bestaat om mensen die om wat voor reden dan ook (tijdelijk) niet kunnen werken genoeg geld krijgen om van te leven.

Bij dit stel krijg ik er een nare smaak van in mijn mond. Het gaat vooral om de manier waarop het gevraagd wordt. Zoals ik het lees gaan ze uit elkaar. Man werkt, vrouw niet. Ze hebben twee kinderen en ze gaan er op voorhand maar gelijk vanuit dat vrouw een bijstanduitkering krijgt. Ze is niet van plan om werk te gaan zoeken want dat " hoeft " niet.

Dat je iets kan krijgen wil niet zeggen dat je dat dan ook maar moet doen. Waarom is het uitgangspunt niet dat vrouw nu al op zoek gaat naar een baan. Lukt dat niet dan is de bijstand er als achtervang. Er werken in Nederland meer dan genoeg vrouwen met kinderen onder de vijf jaar. Een kind betekent niet dat je dan maar niet aan het werk gaat omdat je daar geen verplichting toe hebt. Dat is toch een bijzonder uitgangspunt.

Ik heb overigens in een ander draadje van dezelfde persoon al gereageerd dat ze met hun vragen naar de gemeente moeten gaan. Je eerder uitschrijven terwijl je nog wel bij elkaar woont zodat vrouw alvast toeslagen kan aanvragen is bijvoorbeeld ook niet zo'n net plan.

Altijd het zelfde liedje

Heb je al een achterstand, gaat scheiden met twee kleine kinderen, geen voldoende schoolopleiding, dan moet je wel perfect gaan presteren.
Tijdens je scheiding een opleiding gaan volgen.

En dan fraude gaan roepen als iemand dan te weinig aanwezig is of de vereistte punten niet haalt.

Bovendien kinderopvang weten te regelen, het administratieve gedoe eromheen, niet in de valkuilen vallen en dat ook nog kunnen met een laag inkomen.
Die dingen heb je allemaal geen last van als je zelf een behoorlijke opleiding hebt en gewend bent ingewikkelde financiele zaken voor jezelf en anderen te regelen, niet aan het scheiden en verhuizen bent met kleine kinderen, zonder kinderopvang, en het onmeetbare verhaal waarom er gescheiden wordt en wat de afwikkeling een hersenkraker maakt.
Altijd hetzelfde liedje.
Ideaal moeten presteren juist als je in een niet ideale situatie zit. Onrealistisch is dat.

Zonder hulp

Is dat onrealistisch inderdaad annej.

Ik heb vrij veel van dit soort meiden bij mij op de opleiding, met de juiste steun redden ze het wel, maar moeilijk is het zeker!

Ja en

Ongelooflijke mazzel hebben. Een week voor de deadline kreeg ex een ander huis en konden we terug. Anders had ik een jaar kinderopvangtoeslag terug moeten betalen omdat mijn ouders zogenaamd wel konden oppassen.
Niet, want moeilijke kinderen, zieke moeder, en bovendien gingen we 7 dagen in de week terug naar onze oude woonomgeving en ik zag het toch niet gebeuren dat mijn ouders dan maar 5 dagen in de week de kinderen een uur verderop uit school gingen halen.
We waren nog niet gescheiden door de opvolgende procedures. Nog een mazzeltje want feitelijk moest je gescheiden zijn om in aanmerking te komen voor een andere woning.
Het leggen van die puzzels is een vorm van hogere wiskunde met een hoog percentage kansberekening en geluk.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat iemand die al niet werkt en kleine kinderen heeft eerst in de bijstand gaat, gaat scheiden, en dan een voor een gaat opbouwen. Woning, opleiding en/of werk en daarbij kinderopvang en zo verder.

Alsof er werk genoeg is.

Niet persoonlijk

Het is een weerslag van de huidige politiek waarin falen altijd aan jezelf ligt en je je aan je haren weer uit het moeras moet zien te trekken en hulp schaars en van onberekenbare kwaliteit is. Dus ik neem het niemand persoonlijk kwalijk maar ik vind het wel typerend.
Ik heb weleens een advertentie gezet voor een oud studiegenoot in scheiding, baan verloren, in de bijstand, kind met leukemie vier dagen in de week naar dagbehandeling voor wat kinderkleding en benodigdheden in huis. Ik had zelf al een tweedehands wasmachine geregeld en een kinderwagen, want de sociale dienst voor extra uitgaven bleek een onneembare vesting.
De enige reacties waren mensen die vonden dat ze maar moest gaan werken. Gelukkig had ik er mijn eigen telefoonnummer bijgezet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2016 om 18:07

Jong, bijstand en nare smaak

Ik vind het altijd zo snel gaan hier op OO. Zo ben je een nieuwe forummer en zo ben je verdacht.

TS is jong, zijn vrouw is nog jonger en ze hebben kinderen. Eerlijk? Waarom hadden ze zoveel haast? Maar goed, dat is niet mijn zaak én het is zoals het is.

Schuif dit verhaal 10 jaar naar boven op en ik durf te wedden dat de bemoeienis van TS dan als zorgzaam opgevat zou worden. Toch aardig dat hij dat allemaal voor haar uitzoekt! Nu is het verdacht. Het is bepaald niet uniek dat stellen die zo jong aan een volwassen leven zijn begonnen, daar op een gegeven moment mee vastlopen. Van te voren is niet goed over de consequenties nagedacht en tja... die dienen zich nu aan voor TS en zijn scheidingwillende vrouw.

Uiteraard kán het stel berekenend zijn en erop uit zijn om meer armslag te krijgen door een scheiding, maar als ze nu samenwonen en apart gaan wonen, wordt het leven er heus niet goedkoper op. Het zou een domme oplossing zijn voor een ruimer inkomen. Nog los van dat het ook niet zo slim is om niet in te zetten op een opleiding en een leuke baan. Maar voorlopig ga ik er vanuit dat TS ons gewoon een vraag stelt om uit te zoeken hoe het allemaal werkt bij een scheiding op zo'n jonge leeftijd.

Gezien de leeftijd van jullie beiden, Drummer89, zou je eens een afspraak bij het Jongerenloket van jullie gemeente kunnen maken. Zij kunnen je haarfijn uitleggen hoe het allemaal zit en je wegen wijzen waar jezelf misschien niet aan denkt.

Misbruik stufi

Dat misbruik van die stufi, dat vind ik totaal geen verrassing. Volstrekt logisch aangezien de gemeentes zelf de bijstand moeten betalen, en bijstand weigeren aan jongeren die nog recht op stufi hebben. Ook als dat alleen nog maar stufi in de vorm van een lening is. Ongeacht motivatie en denkniveau. Iedereen moet zich inschrijven bij een opleiding en stufi aanvragen. Logisch toch dat je dan spookstudenten krijgt. Ik vind het vooral heel triest dat een groot deel van die spookstudenten straks met een hoge studieschuld zit.

En de topic starter moet dus stufi aanvragen

De (vrouw van de) topicstarter kan stufi aanvragen. Omdat dat kan, en omdat de vrouw jonger dan 27 is, bestaat geen recht op bijstand. Bij de stufi kan een eenoudertoeslag aangevraagd worden. Dat is extra geld. De duur van de stufi wordt niet verlengd, er moet dus op voltijdstempo gestudeerd worden. Bij een opleiding op mbo 3 niveau of hoger, geldt dat alle stufi terugbetaald moet worden als de opleíding niet wordt voltooid. Een deel van de stufi een lening die sowieso moet worden terugbetaald (nou ja, dat deel hoef je niet te nemen, maar zonder kom je niet rond). Verder is voor het recht op stufi van belang dat je een opleiding volgt op een hoger niveau dan eerdere opleidingen die je voltooid hebt.

Dus, de enige "voorziening" voor deze vrouw is stufi, geen bijstand.

vlinder72

vlinder72

13-03-2016 om 19:49

welnee Syboor

Ook onder de 27 jaar kan je een bijstandsuitkering aanvragen.

Topic starter moet echt naar de gemeente voor de exacte regelgeving. In Amsterdam staat alles netjes op internet.

MK

MK

13-03-2016 om 20:47

vlinder

Wat Syboor zegt klopt volgens mij wel hoor. Ik heb een nogal dom en lui nichtje van 23 die ook in de bijstand zit en maar zo'n 300 euro per maand krijgt.

Dan is stufi wellicht interessanter, alleen daar is nichtje ook te lui voor. Meisje kan geen baan houden, komt te laat op haar werk en staat klanten in de winkel chagrijnig te woord, maar het lukt haar wel om zich elk weekend helemaal lam te zuipen...

motieven

Goh, als we het toch over motieven gaan hebben, mijn idee was eigenlijk een heel andere: TS verlaat zijn vrouw, voelt zich daar schuldig over, en wil graag dat het zo geregeld is dat zij zich zo weinig mogelijk zorgen hoeft te maken.
Andere optie: zij is gewoon heel erg onhandig met dingen regelen, dus als TS het goed uitgezocht wil hebben kan hij dat het beste zelf doen.

Drummer: informatie over de praktische uitvoering van de bijstand kan je het beste bij de gemeente zelf halen. De wet is wel overal hetzelfde, maar er is vrij veel ruimte voor eigen beleid door de gemeente. Met name op het punt van sollicitatieverplichtingen lopen de gemeentes vziw behoorlijk uiteen.

Als ex in aanmerking kan komen voor stufi is dat een reden om bijstand af te wijzen, maar het is de vraag of zij in aanmerking kan komen voor stufi. Maar dat mag de gemeente bekijken.

Wat die stufi betreft: ben ik nou de enige die vindt dat er een raar klasse-kantje zit aan die ophef over MBO-studenten die wel incasseren, maar niet studeren? Er zijn vast ook wel de nodige WO-studenten die feitelijk geen fluit uitvoeren, maar daar kraait kennelijk geen haan naar. Tikje vreemd, vind ik.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

14-03-2016 om 13:04

Temet

'Goh, als we het toch over motieven gaan hebben, mijn idee was eigenlijk een heel andere: TS verlaat zijn vrouw, voelt zich daar schuldig over, en wil graag dat het zo geregeld is dat zij zich zo weinig mogelijk zorgen hoeft te maken.'

TS heeft veel draadjes geopend en ergens staat dat zijn vrouw wilde scheiden van hem.

MK

MK

14-03-2016 om 13:20

klassejustitie

Eens Temet, zeer waarschijnlijk dat dit soort praktijken ook voorkomt op het WO/HBO. Verschil is alleen dat *iedereen* een studiefinanciering voor het MBO kan aanvragen en dit niet geldt voor WO/HBO. Daardoor is de kans groter op misbruik denk ik en zal het ook op grotere schaal plaatsvinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.