Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2013 om 15:40

Bijdrage revalidatie door werkgever

Mijn man is straks uitbehandeld bij het revalidatieteam in het ziekenhuis en zou dan naar een revalidatiekliniek moeten voor meer op terugkeer naar de werkvloer toegespitste therapie. Wat wij niet wisten, is dat de werkgever daar aan mee moet betalen. Het verzoek daarvoor is naar de werkgever gegaan en ik hoorde net dat de werkgever het heeft afgewezen. Ik vind dat natuurlijk waardeloos, maar ja het is dezelfde werkgever als waar ik door opzij ben gezet, dus ergens is het niet eens zo verrassend dat ze niet financieel bij willen (of kunnen?) springen. Nu schijnt het mogelijk te zijn om het uwv uit te laten zoeken of de werkgever echt niet bij kan dragen, maar daarvoor moeten wij eerst 150 euro betalen. Dat is voor ons best veel geld, dus ik hoop dat hier ervaringsverhalen zijn, waardoor ik kan beoordelen of dit een verstandige zet zou zijn. Dus wie heeft het uwv wel eens gevraagd om de situatie uit te zoeken?

Kweenie

helaas, ik kan je niet helpen want hier weet ik dus helemaal niets van. Eén van jullie is niet toevallig bondslid?

Ik hoop dat hier een goed antwoord langskomt, anders zou ik eens naar het juridisch loket gaan. Of anders even die advocaat bellen van wie ik je eerder de naam gegeven heb (of anders weet ik nog wel een paar namen maar dan moet je even mailen via Forumbeheer), vraag gewoon even of je een vraag mag stellen zonder dat meteen de meter gaat lopen. Vaak kan dat wel.

Ik heb van dit alles (UWV die iets uitzoekt tegen 150) nog nooit gehoord, maar dat zegt nou ook weer niet zo heel veel.

Sterkte ermee!!

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2013 om 01:03

Temet

Jammer dat je het niet weet, maar begrijpelijk hoor Ik zal inderdaad eens informatie inwinnen. Ik ben lid van de bond, maar mijn man niet. Dus rechtsbijstand kan hij niet krijgen volgens mij. Maar ook dat zoek ik uit.

En via de arbo?

Kun je dit soort dingen ook niet navragen/regelen via de arbodienst? Of via degene die zijn re-integratie begeleid?

es

es

22-08-2013 om 09:05

Deskundigenoordeel

Heb even voor je gezocht en kom hier op uit:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/re-integratie/vraag-en-antwoord/wat-als-mijn-werkgever-en-ik-het-niet-eens-zijn-over-mijn-ziekte-of-re-integratie.html

Vanaf deze pagina kun je ook een folder van het uwv hierover downloaden. De kosten voor een aanvraag zijn € 100,-
Ik denk dat je voor jezelf af moet wegen in hoeverre de therapie in de revalidatiekliniek noodzakelijk is, of dat er misschien (goedkopere) alternatieven zijn waar de werkgever zich wel in kan vinden. Je hebt kans dat door het aanvragen van een deskundigenoordeel de verhouding met de werkgever slechter wordt.

Als je in je recht denkt te staan en het onwil is van de werkgever, lijkt me dat € 100,- niet te veel is om alsnog deze therapie te kunnen krijgen.
Verder geen ervaring met deze materie, maar veel succes en sterkte gewenst.

Aha!

Door die link van Serra snap ik m, je kan een deskundigenoordeel vragen. Ja, dat wist ik wel. Ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat er een soort aparte procedure was specifiek over de verplichting tot bijdragen van de werkgever, en daar had ik nog nooit van gehoord. Stom van me, ik had het kunnen bedenken.

Kaaskopje, ik zou de bond gewoon eens bellen en het vragen. Vziw is er geen vaste regel over de bijdrageplicht van de werkgever aan medische behandelingen en ik vraag me af of UWV zich hierover wel uitlaat eigenlijk. Maar dat kan de bond je wellicht vertellen. Bijstand in een procedure zul je niet van ze krijgen, maar misschien willen ze je vraag wel beantwoorden.

Sterkte ermee

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2013 om 11:30

Deskundigheidsoordeel

Ja, daar kwam ik vannacht ook bij uit. Inderdaad 100 euro. Dat scheelt toch weer 50 euro Ik heb man de informatie gegeven en ik hoop dat hij vandaag op het werk gaat bespreken waarom ze niet mee willen werken.

Kaaskopje

Als je man aan het revalideren is, en ook aan het werk, dan neem ik aan dat de wet poortwachter van toepassing is en dat hij middels een reintegratieplan aan het reïntegreren is? Kun je daar niets mee? Werkgever en werknemer zijn verplicht hier aan mee te werken. Vallen daar de kosten waar je op doelt niet onder dan?

Serra

Wat ik me van een cursus over arbeidsongeschikte werknemers kan herinneren is er geen duidelijke regel, en ook geen duidelijke rechtspraak, over de vraag of van de werkgever kan worden verlangd dat-ie een deel van de kosten van een behandeling draagt als de kosten van die behandeling niet door de verzekering worden gedekt. Het reïntegratieplan gaat vaak over wie wat wanneer moet doen. Maar dit gaat over wie er wat moet betalen.

Maar Kaaskopje: wordt die behandeling niet gewoon door de verzekering vergoed? Het is een medisch noodzakelijke behandeling, toch?

Groeten,

Temet

Hmmm

Ik moet heel diep graven. Ik herinner me nog van mijn reintegratietijd dat er een apart potje vanuit het uwv was om aanpassingen aan de werkplek te doen. Zegt iemand dit zo wat?

Hanna

Hanna

22-08-2013 om 18:15

Revalidatie

Opvallend snel voor mijn gevoel. Is de revalidatie gericht geweest op het oplossen van spraakproblemen en zijn ze daar nu klaar mee? Of is er in het revalidatiecentrum breder gekeken dan dat?

De vraag is waarbij heeft je man op dit moment nog hulp nodig? Is dit gerelateerd aan zijn functioneren in het algemeen of specifiek op zijn werk?

Volgens mij vragen de problemen van je man een aanpak die vrij specifiek is en zelf gaan shoppen voor zorg maakt dat je snel uitkomt bij mensen die niet de ervaring hebben die hij nodig heeft. Dus daar zou ik zelf niet zomaar voor kiezen.

Ik ben in mei begonnen met revalideren en heb nog afspraken staan tot eind oktober, met de mogelijkheid om na een poosje nogmaals te verlengen. De aanpassingen die ik moet maken zijn zijn gedragsveranderingen, het aanleren van nieuwe patronen, ik merk steeds opnieuw dat dit tijd kost, die ik ook krijg.

Hoe het gaat als ik weer aan het werk ga weet ik nog niet, zover ben ik nog niet.

Hanna

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 01:37

Ik zie dat er nog veel uit te zoeken valt

Mijn man zal het zelf moeten oppakken, maar ik wil daar graag bij helpen natuurlijk. Dat het verzoek is afgewezen is officieel nog niet bevestigd. Pas als dat is gebeurd kan hij officieel reageren. We hebben het vermoeden dat het bedrijf steeds verder in de financiële problemen raakt en dan is zo'n revalidatiekostenpost natuurlijk niet bepaald welkom. Omdat het voor mij totaal nieuw terrein is, weet ik dus niet wat de mogelijkheden zijn. Het zou toch te gek voor woorden zijn als hij door het ontbreken van financiële draagkracht van de werkgever niet kan revalideren. Dus als het die kant op gaat, moeten we achter andere mogelijkheden aan. Ik vraag me nu af of die 100 euro voor een deskundigheidsoordeel geen water naar de zee dragen is. Misschien moeten we eens kijken wat er buiten de werkgever om te regelen valt. En dan heb ik het dus over de financiering van de therapie/revalidatie. Ik heb geen idee hoor, of dat kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 01:50

Serra

Ja, de wet poortwachter is zeker van toepassing. Dat wordt zeer zorgvuldig nageleefd, ik kan niet anders zeggen. Ze moeten wel.
Waar het nu om gaat is dat hij niet terug zal kunnen keren naar zijn oude functie, maar het is wel de bedoeling dat hij terug kan keren op de werkvloer en ruimer inzetbaar is dan nu nog het geval is. Dat kan zelfs betekenen dat hij naar een andere werkgever moet. In het geval van mijn man is de kans dat dat moet eigenlijk heel groot. De huidige werkgever is, met het risico dat ze het niet voor zichzelf doen, verplicht om hier aan mee te werken en moet daarom in principe meebetalen aan therapie of revalidatie wat gericht is op terugkeer naar het werk. De therapieën die hij nu in het ziekenhuis volgt kunnen hem tot een bepaald punt op weg helpen, maar dat stuk arbeidsrevalidatie valt niet onder hun expertise.
Ik las dat heel veel bedrijven er onderuit proberen te komen, dus het is helaas geen uitzondering dat het werk van mijn man dat nu dus ook blijkt te doen.

Jujube

Jujube

23-08-2013 om 01:55

Deskundigenoordeel

Kaaskopje; je man moet zeker een deskundigenoordeel gaan aanvragen! Ik heb at een paar maanden geleden ook gedaan. De situatie was wel anders: Mijn werkgever stuurde me naar een nieuwe bedrijfsarts, die zij van tevoren hadden bepraat, men wilde mij ontslaan. Ik stond na 10 minuten buiten met de mededeling dat ik 100% hersteld was en meteen weer moest beginnen met werken. Deskundigenoordeel aangevraagd en gelijk gekregen van de verzekeringsarts van het UWV, mijn werkgever moest mijn achterstallige loon betalen met rente en een soort boete. Men vond namelijk dat ik werk weigerde omdat ik het 'advies' van de bedrijfsarts niet opvolgde. Ook meteen een klacht ingediend tegen betreffende bedrijfsarts...
Kortom; het kan zeer lonend zijn om een deskundigenoordeel aan te vragen. Ik heb 5 kwartier gesproken met de arts van het UWV in plaats van 10 minuutjes bij de bedrijfsarts.
Succes!
Groet,
Jujube

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 02:13

Hanna

De revalidatie in het ziekenhuis loopt op zijn eind. Er kan daar niet veel meer wat bijdraagt aan verbetering. Hij heeft geen logopedie meer, hoewel hij binnenkort wel weer een afspraak heeft, omdat zijn spraak weer wat achteruit gegaan lijkt te zijn. Hij hapert weer iets meer en zo. Goedkomen naar hoe het was, zal niet gebeuren, dus daarom moet er gekeken worden wat hij wel kan. We gaan daar uiteraard niet zelf voor 'shoppen'. Hij heeft een doorverwijzing van het revalidatieteam waar hij nu bij is.
Misschien zegt de naam Heliomare je iets?
Begrijp ik goed dat tussen dat het bij jou gebeurt is en je revalidatie zo'n beetje een half jaar zit? Mijn man is na een paar weken al begonnen met logopedie. Ik heb niet de indruk dat er speciaal aandacht is voor gedragsverandering, maar misschien heb ik dat verkeerd. Ik ben ook maar een paar keer meegeweest, dus ik ben niet volledig op de hoogte van wat er altijd besproken wordt denk ik.

Hanna

Hanna

23-08-2013 om 06:41

Klopt

Ik ben inderdaad pas 6 maanden na het infarct gaan trainen. Het defect/uitval zit op mijn visus en is niet trainbaar. Wel heb ik in die tijd begeleiding gehad van Visio.

Cognitieve revalidatie heeft als uitgangspunt dat het meeste herstel achter de rug is. De restverschijnselen moet je mee leren omgaan. Daarvoor krijg je compensatiestrategieën aangeleerd. Dat is erg moeilijk en heeft tijd nodig. Ik wil heel graag terug naar oude patronen die niet meer functioneren. Wat al die jaren heeft gewerkt, lukt niet meer en moet opeens anders, ik ken mezelf niet meer en snap ook vaak dingen van mezelf niet. Ik kom hierin mezelf steeds opnieuw behoorlijk tegen maar bereik ook heel veel dingen.

Heliomare ken ik van naam. En ieder traject is natuurlijk, net als ieder hersenletsel anders en heeft andere dingen nodig. Revalidatie instellingen zijn sinds kort over naar een andere financieringstructuur. Mogelijk is dit een van de vele gevolgen hiervan.

Advocaat van de duivel

Advocaat van de duivel

23-08-2013 om 09:07

Denk je niet...

Denk je niet dat je man, zodra het kan, ook aan de kant wordt gezet? Dat klinkt heel hard maar dat is eigenlijk wel wat ik verwacht. Nu kun je niet iemand ontslaan die ziek is. Om eerlijk te zijn verwacht ik dat ze het prima vinden dat hij niet kan terugkeren richting werk en/of dat ze hem ontslaan zodra hij weer arbeidsgeschikt is. Ik zou me vooral daar op focussen.
Ik weet niet hoe het zit met deze vergoedingen maar een werkgever is er wel zeer bij gebaat dat iemand terugkeert naar werk.

Kaaskopje en jujube

Jujube, wat jij beschrijft is een heel andere situatie. Een hele simpele, in wezen, voor wat betreft de vraag of een deskundigenoordeel wat kan opleveren. Bedrijfsarts zegt A, werknemer zegt B, en de vraag is wie er gelijk heeft. Daar is dat deskundigenoordeel bij uitstek voor bedoeld. En het is een medisch oordeel.

Je kan ook een arbeidskundig deskundigenoordeel aanvragen, en dan is de vraag 'doet de werkgever genoeg aan de reïntegratie". In die categorie valt de vraag van Kaaskopje. Maar Ik vraag me af of die arbeidsdeskundigen zomaar een oordeel geven over de vraag of een werkgever verplicht kan worden de kosten van een medische behandeling (deels) te vergoeden. Misschien wel, ik weet het niet, maar het is wel duidelijk een heel ander soort deskundigenoordeel dan wat jij destijds nodig had.

En Kaaskopje, hoezo wordt de noodzakelijke therapie niet betaald? Valt het niet onder de basis- en ook niet onder jullie aanvullende verzekering dan (als je die hebt?). Want alleen dan is er natuurlijk een probleem.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 12:59

Hanna

Ben je er veel slechter door gaan zien, of uit het zich anders?
Ik kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt dat veel niet meer zoals vroeger is. Mijn man zegt dat hij dat niet zo herkent, maar het zou ook een kwestie kunnen zijn van zijn karakter. Hij neemt veel voor zoete koek aan, zeg maar. Het is nu eenmaal zo. Maar ik vind wel dat sneller boos is als dingen niet gaan zoals zou moeten. Dat was al een 'puntje', maar ik vind het erger geworden.
Ik hoorde net, dat er bij therapie veel aandacht wordt geschonken aan compensatiestrategieën. Hij weet nog niet precies hoe lang ze hier nog mee doorgaan.
De therapie bij Heliomare is, voor zover ik begrijp, vooral gericht op arbeid. Kan hij weer terug naar het oude, zo niet wat en hoe dan? Vandaar dat dáár de werkgever bij opgetrommeld wordt. Die heeft daar, normaal gesproken, belang bij tenslotte.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 13:19

Advocaat v.d. duivel

Wat dacht je? Natuurlijk denk ik dat. Hij mag nu niet ontslagen worden, maar hij is een enorme kostenpost op dit moment, hij zal het werk niet meer kunnen doen waar het bedrijf op draait... tel maar op. En of het bedrijf de winter haalt is ook nog steeds spannend. We blijven nogal verontrustende signalen krijgen wat dat betreft.
Het is niet aan mij om me te focussen op 'wat dan'. Dat klinkt misschien niet gezellig, maar zo is het wel. Ik kan niets voor hem doen in dit opzicht. Ik kan hooguit helpen om bepaalde zaken uit te zoeken en mee te gaan waar dat verstandig is. Hij zit wat ziektewet betreft voorlopig nog veilig. De kans is aanwezig dat hij nooit meer aan het werk kan. De therapie die hij moet gaan krijgen is er juist op gericht om dat te onderzoeken en te trainen. De werkgever is verplicht hier een actieve rol bij te spelen. Zelfs als dat betekent dat er een andere werkgever gezocht moet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 13:22

Oh wat is dit dan?

Ik lees:
Waarover kan UWV géén oordeel geven?
En dan bij een van de punten:
Als u een Ziektewet-uitkering van UWV heeft. Want op het moment dat wij beoordelen of u recht heeft op een Ziektewet-uitkering, hebben wij bekeken in welke mate u kunt werken. Wij geven dan geen deskundigenoordeel meer over de geschiktheid voor het eigen werk.
Betekent dat nou dat hij sowieso geen deskundigheidsoordeel kan aanvragen? Zuchterdezucht, we moeten maar eens naar het uwv toe gaan denk ik.

Advocaat

Advocaat

23-08-2013 om 13:29

Kaaskopje

Okee, wel een hele vervelende situatie.

Domme vraag misschien, maar krijgt hij een ziektewetuitkering van UWV? Ik bedoel, de meeste werknemers krijgen hun salaris gewoon doorbetaald (en dus geen UWV ziektewetuitkering. Misschien heb ik er overheen gelezen.

Ik ken Heliomare wel. Het is een revalidatiecentrum. Waarchinlijk is de ziekenhuisafdeling revalidatie direct gekoppeld aan Heliomare. Binnen een revalidatiecentrum kennen ze verschillende onderdelen. Ik kan me goed voorstellen dat reïntegratie naar werk niet wordt bekostigd uit ziektekostenverzekering maar dat het daar wel gevestigd is omdat het een vele met het ander te maken heeft. Maar waarschijnlijk is de reintegratiedeel geen direct onderdeel van het revalidatiecentrum. Dat zou je moeten navragen.

Ergens denk ik dat de werkgever verplicht kan worden om mee te werken aan reintegratie. Wet Poortwachter. Laat de werkgever daar iets in na, dan hebben ze een groot probleem. Dan kunnen ze hem straks niet ontslaan als ze daar qua tijdspannen 'recht' op hebben. De rechter en het UWV zijn daar uiterst kritisch op. Niet binnen twee weken een reintegratieplan ingeleverd, dan heb je al een probleem.

Precies

Kaaskopje, je man valt nog onder de loondoorbetalingsverplichting en krijgt dus salaris, en geen ziektewetuitkering. In de wandeling zeggen werknemers vaak nog steeds 'ik zit in de ziektewet', maar wie nog in dienst is heeft normaal gesproken de eerste twee jaar van zijn ziekte loon, en geen uitkering.
Second opinion is in principe dus wel mogelijk.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 20:03

Advocaat en temet

Ja, ik was in de veronderstelling dat hij nu onder de ziektewet, dus geld daarvandaan, viel. Maar man zei ook al van niet. Ik heb me er noot echt in hoeven verdiepen, zolang er maar geld op de rekening gestort werd Dus inderdaad kan hij het nog wel aanvragen.

Hanna

Hanna

24-08-2013 om 20:05

Kaaskopje

Ik zie niet zoveel slechter, maar wat ik zie verwerk ik niet meer goed. Daardoor kost kijken veel en veel meer tijd. Alles komt vertraagd binnen. Hierdoor zijn gewone dingen als lezen, tv kijken, autorijden en eigenlijk alles wat beweegt lastig. Dit heeft behoorlijk veel impact.

De dingen die ik graag deed zoals lezen, naar buiten met de honden enz. lukken niet meer of kosten erg veel energie. Praten is, zeker als ik moe ben, niet meer zoals het geweest is. Een gesprek volgen waar meer dan een persoon aan meedoet, is lastig. Ik vergeet veel. En zo kan ik nog een hele lijst maken. Daarnaast ben ik omdat alles veel meer moeite kost behoorlijk vermoeid en moet ik iedere dag nog minimaal anderhalf uur echt slapen. En wat je over je man al schrijft ik heb soms een behoorlijk kort lontje, raak in paniek als dingen anders gaan dan ik had verwacht.

De vragen waarop je antwoord kunt krijgen bij Heliomare zijn wel belangrijk voor de toekomst. De vraag is of wanneer het niet wordt vergoed door de werkgever, het UWV niet in het kader van re-integratie zou kunnen bijspringen. Lastige dilemma's waar je in deze situatie zeker niet op zit te wachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2013 om 23:16

Hanna

Je bent er mooi klaar mee Ik hoop wel dat er nog genoeg over is waar je van kunt genieten. Heel veel sterkte in ieder geval. Ik hoop dat de therapie op den duur zijn vruchten afwerpt.
Gedoe over de vergoeding van therapie, kunnen we inderdaad missen als kiespijn.

Jujube

Jujube

26-08-2013 om 14:08

Temet

Ik weet dat het een heel andere situatie is (staat ook in mijn reactie), maar Kaaskopje vroeg of mensen ervaring hadden met het aanvragen van een deskundigenoordeel. Ja dus.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.