Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nicky

Nicky

08-06-2015 om 15:58

bijbaan zoon, werkgever betaalt niet alle gewerkte uren, mag dat?

mijn zoon van 16 heeft sinds kort een bijbaan als vakkenvuller in de avonduren.
Eerst moest hij klokken en werd hij betaald voor zijn gewerkte uren maar nu hebben ze iets gewijzigd, namelijk:

om als team de norm te halen die erg hoog ligt en het doorwerken te stimuleren wordt er uitbetaald tot 21.15 uur en je maakt gewoon je werk af en helpt indien nodig je collega's totdat de norm is gehaald. Zodoende was hij pas om 22.30 uur afgewerkt en zou hij 1.25 uur niet uitbetaald krijgen. Er had ook nog 1 collega afgebeld die niet werd vervangen.

Via Rijksoverheid krijg ik geen juridisch advies, en ik ben erg benieuwd tot wie ik mij moet richten want naar mijn mening kan dit niet.

Graag jullie reacties.

Nicky

Pieter

Pieter

08-06-2015 om 16:04

AH?

Zeker de AH? Die staat zo bekend.

Dat is natuurlijk te gek voor woorden, met een persoon minder toch willen dat ze hun norm halen die toch al hoog ligt en dan de hele groep 1,25 uur minder uitbetalen.

Maar ja, voor jou weer tien anderen dus pas als ze met z'n allen gaan klagen kom je verder.

Anonymized User

Anonymized User

08-06-2015 om 16:12

Pieter

nou dat is het probleem ook Pieter, voor hem genoeg anderen.
ik wil zijn werkgever kunnen benaderen en me kunnen beroepen op de wet, maar welk wetsartikel moet ik hebben?

hij wil graag werken maar zo niet en als hij om 21.15 uur naar huis gaat is het ook snel afgelopen

Noet

Noet

08-06-2015 om 17:14

de vakbond

en daarom moet je gewoon bij je bijbaan ook lid worden van de vakbond. Daar kun je heel goed aankloppen met dit soort vragen, daar betaal je (een aangepast tarief) voor.

Brianna F

Brianna F

09-06-2015 om 12:20

dochter ook

Jumbo in dit geval. Uitbetaald krijgen tot 9 uur, maar wel je werk afmaken mocht dit niet het geval zijn. Daarom voel ik me ook zo bezwaard een vakkenvuller te vragen waar een artikel staat. Ze lopen dan ook nog met je mee, maar ik weet dat ze dan harder moeten werken om op tijd klaar te zijn.

Belachelijk.

Ik word als klant regelmatig bijna voor mijn sokken gereden door jongelui met karren. Als ik bij een pak koffie wil moet ik eerst vragen of ik er even bij mag.

Nu begrijp ik beter waarom. De vakkenvullers moeten hun target halen. Beetje doorwerken voor je centen is prima, maar dit neigt naar slavernij.

Anderhalf uur doorwerken zonder uitbetaald te worden, dat lukt toch maar één keer zou ik zeggen. Mailtje naar het hoofdkantoor is ook al een gepasseerd station?

Noet

Noet

09-06-2015 om 22:06

Wil

die targets komen van het hoofdkantoor.

Noet

En het hoofdkantoor beslist ook het aantal vakkenvullers per stelling, hoeveel manuren er nodig zijn om de target te halen en hoelang vakkenvullers onbetaald mogen werken?

Ik ben zelf een flexibele werknemer en even wat werk afronden in eigen tijd, geen probleem. Maar ik ga niet structureel voor noppes werken. Het is geen vrijwilligerswerk.

Noet

Noet

09-06-2015 om 22:48

Wil

dat ben ik helemaal met je eens, ik weiger het ook, maar het is een tangconstructie, want de medewerkers durven niet in opstand te komen bang dat ze dan hun baan kwijt zijn.

Van het hoofdkantoor krijg je gewoon te horen dat je te veel kosten maakt op punt a, b, c en d, en dat dat over 2 maanden met x procent gedaald moet zijn. En dan alle getallen per vierkantemeter winkeloppervlak.
Je hebt niet zo veel vrijheid.

anno

anno

10-06-2015 om 00:21

klopt

ook hier bij bv de action, drogisten en andere winkels hoor je niet anders dan dat er met minder mensen hetzelfde werk in sneller tempo gedaan moet worden. Bedenken doen ze op het hoofdkantoor en uitvoeren mag op de vloer. Ze hebben geen idee wat ze veroorzaken, alleen de cijfers tellen.
En mensen durven niets te zeggen inderdaad, want voor jou 10 anderen.
Het is niet zo makkelijk een baan(tje) te krijgen tegenwoordig.

Pieter

Pieter

10-06-2015 om 07:48

Daarom

denk ik dat een vakbond ook helemaal niets helpt. Die weten daar allang van maar doen niets en echt niet alleen omdat al die 16jarigen niet bij ze zijn aangesloten.

69er

69er

10-06-2015 om 10:50

aha

Ik geloof dat ik nu begrijp waarom er bij de plaatselijke appie al langere tijd oproepen voor hulpkrachten hangen. Ik ging er van uit dat jongeren wel om een bijbaantje zaten te springen.

Noet

Noet

10-06-2015 om 11:03

pieter

de vakbonden proberen daar weldegelijk iets aan te doen, maar je kunt als kaderlid ook geen ijzer met handen breken. Niet alle werkgevers hebben een goede verstandhouding met de or, vaak is het wij tegen zij terwijl de praktijk bewijst dat samen veel meer oplevert.

Krullevaar

Krullevaar

10-06-2015 om 11:46

pfff vakbonden

Wat een naïviteit om daar de oplossing in te zien.

En als je 18 bent

Dan vlieg je eruit. Dus constant nieuwe 15/16 jarige die zich weer vol overgave in de vakkenvullerij storten. In de horeca is het niet anders hoor ik.
Tja, is het dus slikken en stikken?

Noet

Noet

10-06-2015 om 14:26

krullevaar

Een vakbond is niet de helige graal, al verwachten sommigen dat er wel van.
Het zijn wel je collega's die hun nekken voor je uitsteken binnen het bedrijf waar je werkt. Met ondersteuning van een professionele organisatie.

Pieter

Pieter

10-06-2015 om 16:28

Noet

Tja maar toch lopen ze niet zo hard voor de vakkenvullers die straks al na twee contracten mogen verdwijnen. Dat zijn toch een heel ander soort collega's.

Willen dat die vakkenvullers hun schamele euro's ook nog aan de vakbond kwijt zijn omdat ze dán pas actie ondernemen vind ik ook onzin. Zoveel geld heeft die vakbond er niet voor nodig om de huidige methode aan de kaak te stellen.

Noet

Noet

10-06-2015 om 17:34

pieter

die ervaring heb ik niet binnen mijn bedrijf.
Wij hebben nu juist een verjonging ondergaan in onze kaderleden groep, en dan komen deze problemen veel eerder op tafel. Zij worden door de oudere kaderleden ondersteund bij hun onderhandelingen met het management.
Juist de jongeren moeten doorgroeien, maar dan moet je ze wel binnenboord houden.

Katniss

Katniss

10-06-2015 om 21:08

Vakbond

Ik heb ook weinig met de vakbond. Bij ons zijn het een stelletje overjarige ambtenaren die vooral hun best doen voor de oudere werknemer. Stel je voor als je niet meer op je 57e een dag minder kunt gaan werken, tegen 10% minder salaris. En 'wij, de jongeren' (nou ja, oudere jongeren) moeten gewoon doorwerken tot 67 of later.
Je betaalt ook nog eens een belachelijk hoge bijdrage (25 euro per maand), en krijgt er in feite weinig voor terug. Ik heb inmiddels overigens de eerste verwijten alweer gekregen omdat ik uit principe volgende week niet mee ga werkonderbreken

Katniss

Katniss

10-06-2015 om 21:10

Minimumloon

Ik vind overigens ook niet dat het minimumloon moet worden opgetrokken zoals de bonden willen. Dan komen jongeren echt niet meer aan de bak, want hebben werkgevers liever volwassenen als ze aan jongeren toch hetzelfde kwijt zijn.

Noet

Noet

10-06-2015 om 22:50

katniss

ik betaal geen 25 euro permaand, het maximum bij mijn bond is 16, en ik betaal minder omdat ik deeltijd werk.
En dan kan ik dat ook nog eens van de belasting aftrekken.

Maar als je het er niet mee eens bent kun je je beter actief in gaan zetten en zo zelf het gesprek aan gaan met je werkgever.
Ik vind zelf de CAO onderhandelingen altijd erg leuk en inspirerend om te doen.

Jongeren onder de 21 betalen het eerste jaar zelfs helemaal niets, en daarna 25 euro per jaar.

Katniss

Katniss

10-06-2015 om 22:56

CAO

Volgens mij is onze CAO al een jaar of 3 verlopen, vandaar de werkonderbrekingen. Ik denk niet dat dat iets uithaalt want uiteindelijk betaalt de werkgever toch wat hij al wilde betalen (of waar hij echt niet onderuit komt). De vakbond voegt daar niets in toe.
Bij de vakbonden waar ik bij zou kunnen betaal je een lagere bijdrage bij een inkomen tot ca. 25.000 euro. Daarboven altijd die 25 euro (misschien voor jongeren minder?).

Postbode

Postbode

11-06-2015 om 08:37

vakbonden

Bij de post hetzelfde probleem: er is vorig jaar een grote verandering gekomen in de CAO en daar zijn de vakbonden/OR mee akkoord gegaan maar de gevolgen voor de postbezorgers met vaak maar 8 uur per week werk en minimum inkomen zijn dramatisch. Vroeger kregen ze alle reparaties binnen 1,5 maand vergoed, nu krijg je per kwartaal maar 17,50 en pas na het kwartaal. Dus in april voor het eerst. Veel postbezorgers kunnen de reparaties niet meer betalen en komen ernstig in de problemen en ja allemaal niet goed bij nagedacht omdat de post het gunstig voorrekende. Postnl zei namelijk dat ze nu meer gaan betalen per jaar dan vorig jaar aan reparaties maar daar heeft de postbezorger die nu al voor 100 euro reparaties had aan zijn fiets weinig aan.

Miranda

Miranda

11-06-2015 om 09:16

maar

Maar wat kun je er dan aan doen? Ik hoor van mijn kinderen en hun vrienden overal hetzelfde? Ze worden onder druk gezet langer te blijven (zoon werkt bij de appie, die krijgt dan nog wel betaalt), als je iets zegt, lig je eruit want voor jou zo een ander, met 17 is het al lastig iets te vinden, je wordt toch ingezet op tijden die je hebt aangegeven niet te kunnen en dan is het jouw probeleem etc etc. En dat is niet bij een supermarkt/drogisterij/warenhuis (vlak de hema ook niet uit) maar bij alle. De verdiensten zijn goed, vinden mijn kinderen, zoon van 15 krijgt 4,29 en dochter van 17 5,60 per uur en op zondag dubbel. Het verloop is groot want als je niet hard werkt of je mond opentrekt, krijg je geen verlenging van je 8 maanden contract of je geeft het zelf op.
De kinderen zijn te jong om bij elkaar te gaan zitten en in opstand te komen en de vakbond, tja ...

Pieter

Pieter

11-06-2015 om 09:27

Miranda

AH heeft een all-in salaris (inclusief vakantiegeld etc) en daarom lijkt het hoger dan andere supermarkten: http://ontslag.nl/nieuws/uurloon-mag-dit-nu-wel-niet/

Miranda

Miranda

11-06-2015 om 12:48

klopt

dat klopt, niet alleen bij de appie hoor. Maar mijn kinderen vinden dat heel erg fijn!

Nicky

Nicky

11-06-2015 om 15:31

helaas

dan moet hij dit maar gewoon slikken en een vervelende eerste werkervaring opdoen,

dank voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.