Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

CB

CB

07-11-2013 om 16:15

Bijbaan

Ik denk dat ik niet de enige ben als ik zeg dat het bij mij thuis ook crisis is. Ik ben een alleenstaande vrouw met 2 kinderen en heb een baan voor 30 uur in de week.

Nu wil ik een bijbaan als krantbezorger (1 keer per week) erbij nemen om toch nog extra inkomsten te genereren (elke euro is er 1 tenslotte).

Wat ik mij afvroeg hoe dit belasting technisch zit. Wordt ik daar zo gigantisch op belast dat er niet veel van overblijft of valt het juist mee omdat het hier gaat om bijbaan die qua inkomsten toch niet heel hoog ligt.

wellicht dat iemand van jullie dit weet. Ik kom er niet uit via internet. Ja ik zou de belastingdienst kunnen bellen maar dan sta ik weer meer dan een kwartier in de wacht

Alvast bedankt voor de (evt) antwoorden

Dalarna

Dalarna

07-11-2013 om 16:34

Het zit zo:

De belasting werkt in schijven en dat werkt ongeveer zo:
Over de eerste 5700 betaal je geen belasting door de heffingskorting
Daarboven betaal je 37% belasting van elke euro tot ongeveer 19.500
Daarboven betaal je 42% van elke euro tot 33.300.
Daarboven betaal je 52% over elke euro.

Ze kijken dus naar AL je baantjes bij elkaar opgeteld per kalenderjaar. Als jij nu bij je huidige baan boven het aantal contracturen gaat overwerken zullen ze dat vrijwel altijd met 52% belasten want ze weten op 2 januari niet hoeveel overuren (en dus hoeveel salaris) je gaat verdienen in dat jaar. Dus maar zo zodat je niet hoeft terug te betalen. Omdat je verder natuurlijk je heffingskorting laat toepassen bij je grote baan zul je ook meteen dus 37% belasting betalen over je nieuwe baan.

Dus het lijkt altijd zo dat overwerk ongunstig is en een bijbaan ook maar dat is niet zo. Als je bij je gewone baan 12 euro per uur zou krijgen en je verhoogt je contract met 5 uur in de week houd je aan het eind van de rit net zoveel over als dat je 5 uur gaat overwerken of 5 uur gaat bijbanen (mits het uurloon daar dus ook 12 euro is.

Heb je al gedacht aan postnl om te werken, dan heb je in ieder geval een uurloon en geld als je ziek bent.

CB

CB

14-11-2013 om 11:25 Topicstarter

bedankt Dalarna

Bedankt voor jouw reactie. Ik ben helaas niet vaak in de gelegenheid op internet te kijken dus vandaar mijn late reactie.

Ik wil toch graag een krantenwijk omdat mijn zoon van 12 ook graag een extra zakcentje wil verdienen en die wil ik geen werk laten doen voor PostNL want dat is meer dan alleen een krant.

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 13:39

Sterker nog: je mag nooit iemand anders je postwerk laten doen. Als je zoon 13 is kun je de wijk ook op zijn naam zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.