Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Betaal jij je werkster door volgens de regels?

Vandaag in de Volkskrant: "Werksters bij particuliere huishoudens krijgen zelden doorbetaald tijdens vakantie of ziekte. Daar hebben zij wel recht op. Werksters hebben recht op een uurloon van minimaal 9,50 euro, vier weken doorbetaalde vakantie, doorbetaling van het loon tijdens de vakantie van de werkgever en tijdens ziekte (maximaal 6 weken)."

Het blijkt dat er maar heel weinig mensen zijn die hun werkster volgens de regels betalen. Wisten jullie dit allemaal?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

01-10-2012 om 16:43

Ik weet het wel

Ja, ik las het ook vandaag.
Ik weet wel wat de regels zijn. Echter: wij hebben het zo afgesproken dat we per keer betalen. Bovendien krijgt zij zo'n hoog uurloon dat ze nu per saldo beter uit is. En dan nog een extraatje met kerst en de zomervakantie, en af en toe een kadootje voor de kinderen.

Guinevere

Guinevere

01-10-2012 om 16:44

En jij chris?

En jij zelf, Chris?

ChrisH

ChrisH

01-10-2012 om 17:13 Topicstarter

Guinevere

Ik heb zelf geen werkster, maar mijn moeder werkt wel als werkster, vandaar dat ik het bericht met extra interesse bekeek.

Ik snap alleen niet helemaal of deze rechten ook gelden voor werksters die zwart werken of alleen voor witte werksters. Witte werksters zijn toch sowieso al zwaar in de minderheid?

Chris

Tinus_p

Tinus_p

01-10-2012 om 17:26

Volgens mij onzin

Werksters zijn geen werkneemsters maar ZZP-ers. Voor ZZP-ers gelden deze regels allemaal niet.

ChrisH

ChrisH

01-10-2012 om 17:32 Topicstarter

Zzp'er

Ik citeer nog maar een keer, dit keer uit Trouw.

"Veel mensen zien de werkster als een zelfstandige dienstverlener. Iemand schrijft: "Ik betaal toch ook de kapster of pedicure niet als zij mij opbelt om de afspraak af te zeggen omdat zij ziek is!" Op zich kan een werkster als zzp'er werken. Sommigen doen dat. Zij hebben hiervoor een verklaring van de belastingdienst nodig, de zogeheten VAR, waarbij is vastgesteld dat ze voor tenminste drie werkgevers werken. Als zelfstandige moeten ze zelf een buffer opbouwen voor ziekte, vakantie, werkloosheid en pensioen. En hier zit het probleem. Om een redelijk uurloon van tien euro te verdienen, zouden zij het dubbele daarvan moeten vragen. Plus 6 procent btw (het tarief op persoonlijke dienstverlening). Er zijn niet veel particuliere huishoudens waar dit voor de werkster wordt betaald."

Chris

ChrisH

ChrisH

01-10-2012 om 17:37 Topicstarter

In datzelfde artikel

staat trouwens ook het antwoord op mijn vraag of deze rechten gelden voor werksters die zwart werken.

Ja dus, met hoe de werkster het regelt heb je als werkgever niks te maken. Je hoeft als werkgever niks op te geven bij de belastingdienst. En of zij het opgeeft, heeft geen effect op haar rechten.

Chris

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-10-2012 om 18:30

Ja maar ja maar

Als je als werkgever er niks mee te maken hebt hoe de werkster het belastingtechnisch geregeld heeft, heb je toch ook geen invloed op het al dan niet zzp-er zijn?

Overigens hebben wij ook een hoger uurloon afgeproken, ik ga er voor het gemak dan maar vanuit dat de vakantie- en ziekte-uren daarmee ook betaald zijn. Mijn werkster volgens mij trouwens ook. Verder moet ik nog zien of er ooit iemand met succes aangeklaagd gaat worden door zijn/haar voormalige werkster. Volgens mij is dit gebied zeer grijs.

Bedenk me trouwens opeens dat ik nog iets moet kopen voor de verjaardag van onze hulp...

W

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2012 om 19:11

Maakt het dan ook nog uit hoe vaak/veel die werkster komt?

Tirza

bibi63

bibi63

01-10-2012 om 22:31

Het is toch zwart?

Waarom zouden er 'regels' zijn. Uiteraard kan je dat afspreken met je werkster, prima, maar REGELS? Doen we dat ook met de bijlesstudent? Die betalen we toch ook niet door bij ziekte en vakantie. Of de 'zwarte' klusjesman? Als je het als werkster geregeld wilt hebben, kun je je aansluiten bij een 'witte' organisatie. Als je zwart bijklust, dan zijn er geen regels, alleen onderlinge afspraken.
Gr. Bibi

amk

amk

01-10-2012 om 22:32

Ja dat maakt uit tirza

als ze namelijk meer dan 3 dagen bij je komt per week dan heb je wel een werkgever/werknemer verhouding en valt ze niet meer onder de regeling huishoudelijkpersoneel waarbij je juist geen sociale afdrachten hoeft te doen als werkgever.

Daarom betaal je je huishoudelijke hulp die 1x per week komt gewoon ook volgens de afspraken die je maakt, en is het niet zwart, tenzij de hulp het niet opgeeft bij de belasting, maar daar ben je als inhuurder niet verantwoordelijk voor.

Sahara

Sahara

01-10-2012 om 22:35

Wij niet

Maar als wij op vakantie gaan mag onze hulp altijd komen. Langer dan twee weken gaan wij toch niet weg. En er is toch altijd nog wel iets schoon te maken. Ze krijgt met kerst en met de zomer een keer extra betaald.

Verder neemt ze zelf vrijwel alle vakanties vrij. Ze vraagt niets, ze deelt ons mee dat ze komende 2, 5 of 6 weken niet komt.

Maar dat geeft niets ze maakt heel goed schoon. En wij betalen haar 40 euro voor 3 uur.

Sahara

Sahara

01-10-2012 om 22:37

Bibi

Jij betaalt je werkster niet zwart. Het is aan je werkster of zij het opgeeft aan de belastingdienst. Doet ze dat niet dan is pas zwart en dat is dan haar keuze.

Annet

Annet

01-10-2012 om 22:57

Huispersoneel of zwart

Ik heb een oppas gehad via de regeling huispersoneel. En inderdaad, dan betaal je 4 weken per jaar vakantie door, maximaal 6 weken bij ziekte, vakantiegeld zat bij het uurloon in. Dit kon allemaal voor miniaal circa 9 euro per uur, gebaseerd op het minimumloon. Bij een kinderdagverblijf verdienen deze mensen ongeveer 10 euro per uur bruto.
Ik heb ook een schoonmaakster gehad met een uurloon van 12 euro. Wij hebben goede afspraken gemaakt over het loon, wanneer wel/niet, etc. Zij verdient meer dan de oppas omdat ze meer risico loopt en per uur dat ze komt wordt uitbetaald. Dat is haar keus. Ik wil best minimumloon betalen en vakantie doorbetalen en ziekte. Maar dat wil zij niet. Ze verdient dan minder per uur. Voor mijn gevoel koopt zij het risico af.
Je kunt niet èn alle sociale regelingen krijgen èn een hoog uurloon krijgen.

guera

guera

02-10-2012 om 10:17

Wit of zwart

maar als werkgever heb je toch ook een rol in het kader van wit werken? Er wordt gezegd dat het aan de werkster is of ze het opgeeft. Maar als het wit is betaal je als werkgever toch premies aan ..overheid of weet ik veel welke instantie? Of is dat anders omdat het een soort zzp constructie is?

ChrisH

ChrisH

02-10-2012 om 10:30 Topicstarter

Normaal werk?

De meeste opdrachtgevers weten helemaal niet dat werksters deze rechten hebben en de werksters weten het vaak zelf ook niet.

Het punt is alleen dat huishoudelijk werk steeds meer wordt uitbesteed en dat er dus een grote groep werknemers is ontstaan zonder sociale zekerheid. Het schijnt in Europa nergens zo slecht geregeld te zijn voor werksters als in Nederland. Blijkbaar wordt huishoudelijk werk hier niet gezien als normaal werk dat ook zo behandeld moet worden.

Annet

Annet

02-10-2012 om 11:11

Guera

De regeling huispersoneel houdt in dat je geen premies afdraagt. Wel heb je de verplichting 6 weken door te betalen bij ziekte en ik geloof 3 weken vakantie doorbetaling. Meer regelzaken zijn er niet.
De werkster is dan zelf verantwoordelijk voor de belastingopgave.

Een witte werkster via een bedrijf is weer wat anders. Dan betaal je het bedrijf en die betaalt de werkster.

Hanne.

Hanne.

02-10-2012 om 12:24

Regeling huishoudelijk werk

De regeling huishoudelijk werk houdt inderdaad in dat je als 'werkgever' geen premies af hoeft te dragen, maar er zijn wel een aantal verplichtingen

1) minimaal minimum loon (67 euro per dag)
2) 8% vakantietoeslag
3) 6 weken doorbetalen bij ziekte (ten minste 70% minimum loon)
4) 4 weken vakantie doorbetalen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon.html

Ik houd me niet aan het doorbetalen bij vakantie en bij ziekte, maar m'n uurloon is wel flink hoger dan het minimuloon. Volgens mij compenseert dat elkaar redelijk.

bibi63

bibi63

02-10-2012 om 15:15

Sahara

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een werkster het vrijwillig opgeeft. Wat heeft ze daar aan? Ze bouwt toch geen WW op of wat dan ook en heeft geen enkele zekerheid bij haar adresjes.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

02-10-2012 om 15:16

En sahara

Ik betaal haar (heb overigens geen werkster...) wél zwart, want IK geeft niets op en draag geen loonbelasting af.
Gr. Bibi

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2012 om 16:22

Baumol

Frela:
"Ik zou me ook schamen om iemand voor me te laten werken voor dat geld. Misschien zit het hem ook daarin, het mag niks kosten?"
nee, het heeft niest te maken met schaamte, maar met de Wet van Baumol. Persoonlijke dienstverlening is te duur geworden. Huispersoneel is te duur om dezelfde reden dat onderwijs en zorg te duur zijn -het is arbeidsintensief, en dat is onhoudbaar als de arbeidsproductiviteit in de industrie enorm hoog is.

amk

amk

02-10-2012 om 21:23

Bibi

beterleze, de complete regeling isnu geplaatst, op het moment dat je huishoudelijke hulp niet meer dan 3 dagen per week bij jou werkt valt ze onder de regeling huishoudelijk personeel en hoef je als inhuurder GEEN!!!!! loonafdracht te doen, die verantwoordelijkheid ligt bij je hulp.

bibi63

bibi63

03-10-2012 om 14:08

Weet ik amk

maar waarom zou de hulp dat dan WEL opgeven?
Bibi

amk

amk

03-10-2012 om 17:42

Bibi

omdat dat volgens de regels moet, maar daar ben jij als inhuurder niet verantwoordelijk voor. Je moet het aapje wel op de juiste schouder houden. Jou werkgever is ook niet verantwoordelijk voor jouw belastingaangifte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.