Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ff zo

ff zo

15-04-2015 om 10:33

bestuurswisseling, maar oude bestuur heeft fouten gemaakt

Binnenkort zal bij onze vereniging een nieuw bestuur aantreden. Bij het doornemen van stukken blijkt echter dat het oude bestuur een aantal zaken niet goed op orde heeft, men blijkt bv. op sommige punten de wet te overtreden. Gebruikelijk is dat een oud bestuur decharge verleend wordt (of heet dat anders), waarna het nieuwe bestuur aantreedt. Het nieuwe bestuur kan niet per direct dingen aanpassen en is dan dus per direct ook overtreding - geen fijn vooruitzicht. Hoe gaat dat in een situatie als deze? Kan een nieuw bestuur hier aansprakelijk voor zijn? Is het mogelijk deze zaken 'buiten' of 'bij het oude bestuur' te houden?

kamer van koophandel?

Kun je zoiets navragen bij de kamer van koophandel? Ik neem aan dat de vereniging en de bestuursleden daar staan ingeschreven. Op internet zijn wel wat juridische teksten te vinden, maar ik heb zelf bij een bepaalde kwestie goed advies gekregen van de kamer van koophandel. Vandaar dat ik daar nu aan denk.

Tsjor

Geen decharge verlenen

Wij hebben zoiets ook eens gehad bij een bewonersvereniging. De administrateur was erg creatief aan het boekhouden geweest. Wij hebben toen geen decharge verleend. Doe je dat wel, dan is het nieuwe bestuur aansprakelijk. De nieuwe administrateur heeft alles weer in orde gemaakt (en we hebben geld teruggekregen van de oude administrateur). Aan de nieuwe administrateur is na een jaar decharge verleend.
Juist door geen decharge te verlenen en hard aan de slag te gaan om de fouten op te lossen zorg je ervoor dat het nieuwe bestuur niet direct aansprakelijk is. Goed vastleggen in notulen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.