Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dochter

Dochter

13-05-2016 om 15:45

Beschikking van rechtbank rond beneficiaire aanvaarding

Vandaag kregen we de beschikking van de rechtbank rond de beneficiaire aanvaarding van de erfenis van onze moeder. Inclusief de begrafeniskosten en kosten van leeghalen van het huis en verkoop spullen komen de schulden uit op een veel groter bedrag dan de baten en mogen wij de baten houden. Hoera!

We hebben alles zonder notaris etc gedaan en steeds moeten bellen met de notaristelefoon dus ik hoop hier mijn laatste antwoorden te vinden.

In de tekst staat dat we de opheffing kosteloos in de digitale staatscourant bekend moeten laten maken maar er staat nergens hoe dit moet en waar we daarvoor moeten zijn.

Moeten we nu alle schuldeisers de hele beschikking sturen of kunnen we verwijzen naar het zaaknummer wat dus in die digitale staatscourant te vinden zou moeten zijn?

Dorien

Dorien

13-05-2016 om 17:02

Wedervraag

Ik weet geen antwoord op je vraag maar ik heb een vraag voor jou.
Beneficiair aanvaarden betekent toch dat je alleen aanvaard als de erfenis een positief saldo heeft, dus als de bezittingen groter zijn dan de schulden? Dat is bij jullie niet zo dus dan aanvaard je de erfenis niet, zou ik denken. Hoe kan het dat je de baten wel krijgt maar de schulden mag laten voor wat ze zijn? Het is toch 1 erfenis?
Lijkt me ook niet lekker voor de schuldeisers, die blijven ermee zitten en de familie steekt het positieve deel in de zak.

vlinder72

vlinder72

13-05-2016 om 17:23

huh

Heb je het wel goed begrepen?

Het is hoogste onwaarschijnlijk dat je de "baten" mag houden en de schulden niet hoeft te betalen. Normaal gesproken aanvaard je de erfenis of niet.

Nu heb je alleen een uitstel gekregen om uit te zoeken of het wel loont om de erfenis te aanvaarden. Blijkbaar niet. Zoals jij het nu schetst aanvaard je maar hoef je niet de schulden te betalen. Daar heb ik nog nooit van gehoord.

vlinder72

vlinder72

13-05-2016 om 17:28

linkje

http://www.notaris.nl/een-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen

Je mag echt niets houden uit de erfenis. De schulden worden zoveel mogelijk betaald uit de nalatenschap. Alleen als er dan geld over is krijgen de nabestaanden nog iets.

Eerlijk gezegd zou ik dit nooit regelen zonder een notaris. Hier moet je geen fouten mee maken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

13-05-2016 om 18:20

Hoera?

Ik kan het me niet voorstellen, maar mocht het inderdaad zo zijn dat jullie de baten mogen houden en de schuldeisers dus niets terugzien, dan is dat fijn voor jullie, maar dan vind ik je reactie "Hoera", eerlijk gezegd wel een beetje ongepast.

Moni

Moni

13-05-2016 om 18:57

Ik lees het anders

Ik lees dat de schulden hoger zijn dan de baten. Oftewel er blijft niets over.
TS zegt 'hoera' over dat ze de baten mag houden. Dat is cynisch bedoeld. Er is niets over om te houden.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

13-05-2016 om 19:29

Misschien heb je gelijk,

maar ik lees het toch anders.

Ik lees toch echt dat er naast schulden ook baten zijn. Dat kan bijvoorbeeld de opbrengst zijn van de verkoop van de spullen. Of wat geld dat nog op een rekening stond.
In principe is het zo dat bij beneficiaire aanvaarding de schulden daarmee worden verrekend en dan blijft er inderdaad niets over, behalve een restschuld waarvoor je niet aansprakelijk gesteld kan worden.

TS schrijft dat ze de baten mogen houden en dat houdt naar mijn idee in dat die niet gebruikt hoeven te worden voor het verrekenen van de schulden.

Aanleveren kopij staatscourant.

http://koop.overheid.nl/producten/offici%C3%ABle-elektronische-publicaties/aanleveren-kopij

Ook staat op www.staatscourant.nl nog een link om contact te zoeken voor meer info.

Dochter

Dochter

13-05-2016 om 22:20

uitleg

Wij zijn (op advies van OO eerder dit jaar, met dank nog) de grootste schuldeiser want wij hebben de begrafenis betaald na aftrek kleine uitvaartverzekering. Verder hebben wij moeten betalen voor het afvoeren van de inboedel van het huis en de kosten van het beneficiair aanvaarden. De baten hielden in: verkoop spullen, auto en wat er nog op de bankrekening stond.

Bedankt Wil voor je antwoord, ik ga er naar kijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2016 om 22:42

Wat heeft het jullie dan gebracht

Dat beneficiair aanvaarden?

Zoals ik het lees heeft het er alleen maar voor gezorgd dat er meer kosten zijn ontstaan.
Of waren er een heleboel kleinere schuldeisers, goed een gezamenlijk hoog bedrag?

Dochter

Dochter

13-05-2016 om 22:56

lastig

Ik heb begin dit jaar een paar keer hierover hulp geroepen omdat we in de problemen kwamen rond het verwerpen van de erfenis. Dit ivm opzeggen huur en omdat wij niet wilden dat de spullen uit het huis zouden worden gehaald en in containers zou worden weggegooid. Ook wilden wij de verhuurder of andere instanties daar niet mee opzadelen.

Eigenlijk hebben we nu precies voor elkaar wat we wilden en we hebben gewoon de fotoalbums, de overige spullen die we zelf wilden houden, we hebben zelf alles opgeruimd en dingen kunnen verkopen en het zo kunnen afronden en dat allemaal zonder extra kosten van een notaris etc.

Het is goed zo en dat is het belangrijkste maar het waren vier verschrikkelijke maanden. Nu hoop ik aan mijn rouw toe te komen.

Dochter

Dochter

26-05-2016 om 23:47

Nog één kink in de kabel

Het loopt nu prima, tot nu gaan alle schuldeisers akkoord behalve één.

De autoverzekering heb ik keurig verwittigd en gezegd dat zodra ik de uitslag van de rechtbank had ik contact zou opnemen. In eerste instantie hadden wij een afspraak daar maar die werd een dag ervoor afgezegd vanwege een misverstand daar. We hoefden niet langs te komen maar moesten meer gegevens opsturen. Vervolgens duurde het weer drie weken en na een week of vijf was het rond.

De autoverzekering vond dat ik een afspraak had gemaakt dat ik meteen die dag van de rechtbank zou bellen wat de uitslag was en ik had in mijn hoofd dat ik zou mailen als ik de uitslag op papier had. Misverstand, ook mijn fout dat geef ik toe.

Helaas was de autoverzekering de enige die geen geduld had maar ook niet zelf 1 telefoontje of mailtje heeft gestuurd en een maand later kreeg ik voor het eerst in mijn leven een incassobureau op mijn dak en dat ging hoogst onprettig. Nu weet ik wat voor monsters daar zitten.

Ik heb het uitgelegd, hoopte dat het afgedaan was maar icb had contact opgenomen met de autoverzekering, die zeggen dat ik een afspraak had gemaakt en dat ik mij daar niet aan gehouden heb.

Ik dacht nog, als ik de papieren van de rechtbank heb is het opgelost dus die mailde ik een weekje later door met de vraag om een bevestiging. Die kreeg ik niet en intussen ook de autoverzekering zelf gemaild met de papieren van de rechtbank.

Na ruim een week heb ik zélf het incassobureau maar eens gebeld en tot mijn verbazing krijg ik het volgende te horen: Ja ik zie uw mail hier en wat wilt u nu van ons?

Afijn ze zouden het gaan uitzoeken en vandaag kreeg ik weer een keiharde mail terug: ik heb mij niet aan de afspraak gehouden en we moeten de rekening van 1 maand autoverzekering plus incassokosten binnen een week betalen.

Hoe kan het dat een incassobureau hoger staat dan de rechtbank en wat moet ik nu? Ik heb de autoverzekering maar weer gemaild en hoop op coulance maar ik vrees het ergste. Er zijn schuldeisers met veel hogere bedragen die moeiteloos de rekening verscheuren en het incassobureau mag dit gewoon doen? Dus als al die andere schuldeisers een incassobureau hadden ingeschakeld hadden we alsnog alles moeten betalen?

Is een misverstand opeens een afspraak waar je je aan dient te houden terwijl je niet eens degene bent die de verzekering heeft afgesloten en waarom hoeven zij in een maand tijd niet een keer contact op te nemen om te vragen hoe het nu zit?

Pennestreek

Pennestreek

27-05-2016 om 12:12

Hoeveel kost dan dan, een maand autoverzekering?

Dat kan toch geen duizenden euro's bedragen? Ik denk dat ik gewoon zou betalen om van het gezeur af te zijn. Ja, het is vervelend, en ja, ze gaan wel heel erg met de hakken in het zand. Mij zou het de ellende en het gedoe niet waard zijn.
Of je stuurt nu een mail (met nog een keer de papieren van de rechtbank erbij) aan de verzekeringsmaatschappij waarin je zegt dat hiermee duidelijk is dat je niet hoeft te betalen en dat je ervan uitgaat dat zij de opdracht aan het incassobureau intrekken.

Plus

de kosten van de incasso etc. Dat kan aardig oplopen. Misschien helpt het om hier even te vermelden welk verzekeringsbedrijf dit is, dan zijn wij gewaarschuwd.

Tsjor

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-05-2016 om 12:30

Ik dacht...

dat je bij een beneficiaire aanvaarding van alle schulden af was, maar daar zitten dus ook haken en ogen aan?

Interpretatie

Uit de teksten: "Wij zijn (op advies van OO eerder dit jaar, met dank nog) de grootste schuldeiser want wij hebben de begrafenis betaald na aftrek kleine uitvaartverzekering. Verder hebben wij moeten betalen voor het afvoeren van de inboedel van het huis en de kosten van het beneficiair aanvaarden. De baten hielden in: verkoop spullen, auto en wat er nog op de bankrekening stond." en "Hoe kan het dat een incassobureau hoger staat dan de rechtbank ..."
lees ik dat TS had verwacht dat wat er aan baten zou zijn naar haarzelf zou gaan als 1e, hoogste, schuldeiser vanwege de kosten voor de begrafenis en de ontruiming e.d.

Als de autoverzekering betaald wordt krijgt zij zelf minder kosten vergoed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.