Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Suze

Suze

20-05-2014 om 15:21

Beroepsrisico nr 1: werkstress

Een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Daarmee is stress op de werkvloer het grootste beroepsrisico in ons land. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gaat daarom de komende vier jaar samen met werkgevers en werknemers werkstress verder bespreekbaar maken en aanpakken. Ook de Inspectie SZW gaat de komende jaren extra controleren op gezonde werktijden, werkdruk en agressie op de werkvloer, zo schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Zie verder http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/05/13/vierjarige-aanpak-van-beroepsrisico-nummer-1-werkstress.html

Ik denk dat het goed is dat er aandacht voor is en dat het bespreekbaar wordt gemaakt. Of het echt helpt in de economisch barre tijden met alle bezuingigingen?

Ik heb zelf regelmatig last van stress op het werk (niet door slechte sfeer maar puur door veel en spoedeisend werk) en vind het met name zwaar in tijden waar ik het heel druk heb op mijn werk en daarnaast ook heel druk heb prive.

leuk bedacht

Asscher kan zijn deel aan de oplossing bijdragen door te zorgen dat het systeem van sociale zekerheid een degelijk vangnet biedt bij arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Eén van de redenen van werkstress is ongetwijfeld dat mensen het idee hebben absoluut hun baan niet te mogen kwijtraken vanwege de grote financiële gevolgen. Dat maakt ook dat werkgevers de druk tamelijk ongestraft kunnen opvoeren trouwens.
Verdere uitkleding van de WW etc zal aan de vermindering van de stress dan ook niet bijdragen.

En dat weet je sodemieters goed, Lodewijk, als je even nadenkt!

Wat Asscher cs trouwens ook eens zouden moeten doen is die idioot lange loondoorbetalingsverplichting bij ziekte aanpakken, die er ernstig toe bijdraagt dat werkgevers geen ouderen en mensen met een vlekje aannemen en dat ze sowieso proberen geen vaste contracten af te sluiten als ze dat maar enigszins kunnen vermijden.

Gewoon weer een dekking uit de collectieve fondsen, met een mogelijkheid tot verhaal van UWV bij werkgevers die de reïntegratie-verplichtingen aan hun laars lappen. Dat systeem bestond toen we de bedrijfsverenigingen nog hadden, het werkte niet omdat die bv's te weinig deden, maar die zouden best actiever kunnen worden. Maar dan ben je als werkgever af van dat idiote hoge risico en dat maakt het aannemen van mensen - ook op een vast contract - een stuk makkelijker.

En dat betekent dan hopelijk ook weer dat mensen minder panisch hoeven te worden bij de gedachte hun baan te verliezen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.