Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erven

Erven

16-09-2015 om 16:02

beneficiair aanvaarden

Het is nog niet zover, maar binnenkort zal oom Piet van mijn man overlijden. Zijn partner Jan is enkele maanden geleden overleden en diens kinderen zorgen nu een beetje voor oom Piet, omdat ze dichtbij wonen en de oom en hun vader jarenlang samen zijn geweest. Openlijke homo's avant-la-lettre.

Mijn man, diens broer en hun neven zijn erfgenamen. Nu belde een maand geleden de dochter Jan om te melden dat oom Piet schulden heeft en dat het voor mijn man slim is om af te zien van de erfenis. Zij zouden na het overlijden alles wel regelen.

Omdat de twee mannen niet getrouwd waren, hebben de kinderen van Jan wettelijk geen recht op de erfenis, hoewel ze gevoelsmatig veel dichter bij oom Piet staan dan mijn man. Dus mijn man wil dat ze wel delen in de erfenis, maar wil het dan wel eerlijk regelen.

Nu zit mijn man niet achter de erfenis aan, maar ons bekruipt een vreemd gevoel. Wij denken dat er iets niet pluis is en als er wel geld is zij proberen dat voor henzelf te houden. Wat kunnen wij doen om het uit te zoeken?

Katniss

Katniss

16-09-2015 om 16:41

Volgens mij

Volgens mij mag je nog afzien van de erfenis als er na het overlijden een overzicht is gemaakt van bezittingen en schulden. Het is dan wel belangrijk dat je je niet als erfgenaam hebt gedragen, dus geen huur hebt opgezegd of een begrafenis geregeld. Dat is dus wel een vervelende voorwaarde.
Hebben jullie überhaupt contact met Piet? Kun je zijn spullen inzien?

Katniss

Katniss

16-09-2015 om 16:44

Overigens

Als jullie afzien van de erfenis gaat de notaris verder zoeken in de familie naar mogelijke erfgenamen (indien er bezittingen zijn). Het zal dus nooit bij de kinderen van Jan terecht komen (mits die twee een langstlevendentestament hadden). Hoe is het gegaan met hun legitieme portie na het overlijden van Jan?

Amare

Amare

16-09-2015 om 18:59

eens met Katniss

afstand doen kan altijd nog, waarom zou je dat op voorhand doen. Gewoon aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving en daarna pas kijken of je er een positief saldo is.

Geen mogelijkheid

Erven, er is ook altijd nog de mogelijkheid dat ze jullie oprecht proberen te waarschuwen, dat ze de schulden ontdekt hebben nu partner Jan overleden is en oom Piet blijkbaar erg ziek. Je kunt de mensen ook vriendelijk benaderen, met hen bespreken of ze het allemaal wel redden en ze bedanken voor de tip, dat je het even wilt uitzoeken en nog kontakt met hen zult opnemen.

Tsjor

zoek dit van tevoren uit

Volgens mij moet je inderdaad aanvaarden onder het voorbehoud van boedelbeschrijving. Maar zoek het uit. En zoek vooral uit wat je niet moet doen als je zeker wilt weten dat je niet per ongeluk de erfenis aanvaardt. Dat kan namelijk vziw (veel)sneller gebeuren dan je denkt. En inderdaad, het kan best dat oompje schulden had en dat verwerpen dan achteraf beter was geweest.

Volgens mij heeft de notariële beroepsorganisatie een site met nuttige info.

Groeten,

Temet

nog niet beslissen

Als oom Piet overleden is, wordt er waarschijnlijk een notaris ingeschakeld. Die gaat na wie de erfgenamen zijn en dan kan je ervoor kiezen om de erfenis "zuiver te aanvaarden" of "beneficiair te aanvaarden".
Zuiver houdt in dat je eventuele schulden ook aanvaard ook al zijn die hoger dan de bezittingen en bij beneficiair krijg je alleen iets als er na de schulden geld overblijft. Alleen als je geld gaat uitgeven van oom Piets rekening wordt ervan uitgegaan dat je de erfenis blijkbaar zuiver aanvaard. Je bent het immers al aan het uitgeven.

Maar dat de kinderen van Jan nu al proberen je van de erfenis af te laten zien, dat klinkt niet zo betrouwbaar.
Als er geen testament is, dan heeft Jan officieel nergens recht op en zijn kinderen al helemaal niet.

Nogmaals: zoek het van tevoren uit!!

Ik roer me hier met name omdat het erg makkelijk schijnt te kunnen gebeuren dat je wordt geacht een erfenis te hebben aanvaard. En een erfenis is alles, bezittingen en schulden. De uitvaart regelen kan nog net vziw, maar zodra je een pak van de overledene meeneemt omdat je toevallig om een pak verlegen zit en Ome Piet jouw maat heeft, dan wordt dat bij mijn weten al als een daad van aanvaarding gezien en hang je.

Maar wacht: ik kijk het even na [gaat naar de notarissensite]

Zie hier: http://www.notaris.nl/een-erfenis-zuiver-aanvaarden

Openingsalinea: "Wat veel mensen niet weten of zich te laat realiseren, is dat ze door hun gedrag de erfenis al zuiver aanvaard kunnen hebben. Dit doet u bijvoorbeeld door spullen in het huis van de overledene op te ruimen, juwelen veilig te stellen of rekeningen te betalen. U verricht dan volgens de wet handelingen waaruit blijkt dat u namens de overledene handelt. Dit kan vervelende gevolgen hebben wanneer de erfenis uit schulden blijkt te bestaan"

Oppassen dus.

Groeten,

Temet

Noet

Noet

17-09-2015 om 11:30

als er geen testament is en er blijft wat over

De kinderen van zijn partner hebben door het ontbreken van een huwelijk geen erfrechten. Ze kunnen natuurlijk wel genoemd zijn in een eventueel testament.
Een notaris zal dat kunnne opzoeken in het testamentregister.

Als er geen testament is en je wilt wel de kinderen van de overleden partner in dit geval laten meedelen, is dat een schenking van jullie aan hen, met de daarbij komende regels.
Zij zullen natuurlijk alleen willen mee delen als er iets overblijft. En jullie willen natuurlijk alleen schenken als er wat overblijft.

Dus eerst beneficiar aanvaarden zie het bericht van Temet hierboven, en daarna bedenken hoe je de kinderen van de partner wil laten meedelen.

mijk

mijk

17-09-2015 om 14:10

Heel cynisch gedacht

Kunnen ze nu bij oom Piets geld/spullen. Kan het zijn dat ze op dit vlak wat te verbergen hebben? Als je erfenis niet aanvaard is het veel moeilijker te zien wat er ontbreekt. Ze kunnen natuurlijk ook volkomen oprecht zijn.

Mijk

Erven

Erven

17-09-2015 om 14:13

nog wat vragen

Katniss: ik weet niet hoe het ging met hun legitieme portie na Jans overlijden. Daar hebben wij (mijn man dus) natuurlijk niks mee te maken.

Temet: het kan best zijn dat de kinderen van Jan de uitvaart gaan regelen, zij zijn een soort kinderen van oom Piet. Of mogen ze dat pas als ze ook echt tot executeur-testamentair zijn benoemd? En moet anders een van de neven, waaronder mijn man het doen?

En kun je de erfenis beneficiair aanvaarden, terwijl een andere neef hem wel meteen aanvaardt of moeten alle erfgenamen hetzelfde doen?

Ik zal op de notarissite kijken, goede tip.

Dank.

Erven

Erven

17-09-2015 om 14:16

Mijk

Gelijk gepost.
Ja, zij kunnen bij zijn spullen, maar dat is niet veel want hij zit in een verpleegtehuis. En er is al een heleboel weggedaan toen ze naar het verpleeghuis gingen, ook spullen die mijn man waren beloofd, maar daar ben ik blij om want het was lelijke, nepantieke meuk.

vlinder72

vlinder72

17-09-2015 om 14:25

pas op

Temet heeft gelijk. Als je beneficiair aanvaard dan moet je heel voorzichtig zijn. Een theekopje van oom mee naar huis nemen omdat die zo mooi is, betekent al dat je de erfenis aanvaard hebt. Geen idee hoe ze dat aan kunnen tonen maar je moet bij beneficiair aanvaarden dus echt alleen bezittingen en schulden in kaart brengen. Verder blijf je overal vanaf.

De kinderen van Jan worden nooit erfgenaam. Als jullie dus de erfenis weigeren dan wordt er een andere erfgenaam gezocht. Als Jan en Piet getrouwd waren, hebben ze misschien nog wel recht op een kindsdeel van Jan.

Noet

Noet

17-09-2015 om 14:27

verschillende aanvaarding

dat kan, als de 1 volledig aanvaard, de ander verwerpt en nr 3 aanvaard beneficiar, dan is de gene die verwerpt gelijk buiten beschouwing tenzij deze minderjarige kinderen heeft want die komen dan automatisch in beeld. Maar die aanvaarden bij mijn weten automatisch beneficiar.

nr 1 krijgt indien er schulden zijn deze volledig voor zijn/haar rekening als er onvoldoende vermogen in de erfenis zit. Nr 3 deelt samen met 1 als er wat overblijft, want is niet aansprakelijk voor de schulden.

Het regelen van de uitvaart valt niet onder het aanvaardingsprincipe die mogen de kinderen van de partner dus gewoon regelen.
Zij hebben geen erfrechten in deze.

Noet

Noet

17-09-2015 om 14:30

toevoeging

als ze de uitvaart regelen, kan het omdat ze wel contracten aangaan met de uitvaartondernemer zijn dat ze een vordering op de erfenis hebben. Maar als jullie beneficiar aanvaarden zijn jullie niet verantwoordelijk daarvoor op het moment dat er onvoldoende vermogen blijkt te zijn, en dan kan het zijn dat zij alsnog verantwoordelijk zijn om die rekeningen zelf te voldoen.

Ik zou het dus nooit doen voor iemand waarvan ik geen erfrecht heb, en nu al weet dat er zeer waarschijnlijk onvoldoende vermogen is om de rekeningen te voldoen, want als particulier kom je achteraan de lijst schuldeisers te staan.

mijk

mijk

17-09-2015 om 15:14

Kijk dat scheelt...

weer. Lastige situatie zeg.

Mij

Ervaring

Ervaring

20-09-2015 om 13:18

Ervaring

7 jaar geleden overleed mijn zus , zij bleek enorme schulden te hebben. Mijn ouders hebben toen de erfenis ook benificiar aanvaard. Via een notaris is dat geregeld , ook wij broers en.zussen moesten hier voor tekenen.
Wij mochten wel samen de begrafenis regelen. Verder mochten we niets meer doen, geen rekeningen betalen en niets uit het huis meenemen. Er is een opkoper geweest die alle spullen heeft opgekocht en dat geld ging naar een van de schuldeisers. Voor deze kwam zijn we wel " stiekem " in het huis geweest om wat persoonlijke spullen te verwijderen oa dagboeken , uit respect voor zus wilden we niet dat die in vreemde handen kwamen.
Mijn ouders zijn echter nog wel 1 jaar lang lastig gevallen door schuldeisers die dreigden met deurwaarders en beslaglegging, Ze hadden een brief van de notaris die ze na iedere aanmaning aangetekend terugstuurden.
De kosten van de notaris waren natuurlijk voor mijn ouders.

Als er niks geregeld is geldt de wet

"Dus mijn man wil dat ze wel delen in de erfenis, maar wil het dan wel eerlijk regelen."
Dat moet door Piet geregeld worden voordat Piet overlijdt.
Op het moment dat Piet overlijdt, op de seconde af, valt de erfenis aan de dan bekende erfgenamen. Dat zijn die die in een testament staan en/of die die in de wet staan.
Als de erfgenamen iets gunnen aan iemand anders, dan staat dat ze vrij maar dat moeten ze dan zelf doen. Het gaat buiten de juridische erfverdeling om.

"Nu zit mijn man niet achter de erfenis aan, maar ons bekruipt een vreemd gevoel. Wij denken dat er iets niet pluis is en als er wel geld is zij proberen dat voor henzelf te houden. Wat kunnen wij doen om het uit te zoeken?"

Dat kan. Als ze nu voor hem zorgen dan lijkt het waarschijnlijk dat ze ook zijn geld zaken beheren, bij zijn bankrekening kunnen etc. Ze kunnen bezittingen uit huis halen, bankrekeningen leeg halen, etc.
Als dat wantrouwen je eenmaal bekropen heeft, dan kun je weinig doen om dat nog weg te nemen. Alles wat mogelijk is kan al gedaan zijn.

Voor je eigen gemoedsrust kun je dat volgens mij het beste laten zitten.
Erfenis verwerpen of beneficiair aanvaarden.
https://www.rechtspraak.nl/organisatie/rechtbanken/den-haag/bezoekinformatie/centrale_balie/pages/nalatenschappen.aspx

Of denken jullie dat het om heel veel geld gaat?

Stenna

Stenna

20-09-2015 om 19:15

kinderen?

Hebben jullie minderjarige kinderen? Want als jullie van de erfenis afzien, moet het voor de rechter komen als er minderjarigen in het spel zijn die ook erfrechten hebben. (ik heb geen juridische kennis, maar dit was bij ons zo). En inderdaad: als je benificair wilt aanvaarden dan niks aanraken, meenemen of verkopen.

Erven

Erven

20-09-2015 om 22:54

Weinig geld

Nee het zal niet om veel geld gaan, maar meer om spullen die een herinnering meedragen.
Ja, wij hebben minderjarige kinderen en andere neven ook.
Mijn man belt volgende week met een notaris, dan is hij weer thuis uit t buitenland.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2015 om 09:33

Tja in dat geval

Wie heeft er dan meer recht op al die spullen met emotionele waarde? Moreel gezien bedoel ik.
Zelfs al zit er meer achter, het zijn ook de spullen van hun vader geweest. Ik zou zeggen: laat ze....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.