Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben ik nou gek?! over rekeningen betalen.

Hallo, ik ben benieuwd naar verschillende meningen en manieren van omgaan wat betreft het betalen van rekeningen.

Als zelfstandige zit ik op dit moment in een situatie waarin ik op 1000-en euro's aan het wachten ben van opdrachtgevers die de facturen niet betalen. Het betreft 'vaste' klanten die zich weliswaar niet aan mijn betalingstermijn houden (van 2 weken) maar tot nu toe altijd na ongeveer een maand betalen. Op zich prima. Maar nu laat het zich wel heel lang wachten. Van een opdrachtgever wacht ik 2,5 maand op mijn (verdiende!) geld. Ik heb het wel al ter sprake gebracht en toegezegd gekregen dat ik zsm betaald word. Maar ja, wat is zsm...? Een te groot punt maken wil ik ook niet want het betreft leuke, uitdagende, goed betaalde opdrachten en er staat nog veel gepland. Maar goed, dat goed betaald is dus steeds meer een issue. Volgende week 'moet' ik weer voor deze opdrachtgever aan het werk en ik zit er een beetje mee in mijn maag dat ze zo gemakkelijk zijn met (laat) betalen.

Heel verhaal... En toen ik net een factuurbedrag voor aan mij geleverde diensten overboekte, waarbij ik rekening hield met de uiterste betaaldatum en dan bewust een paar dagen daarvoor de betaalopdracht plan, vroeg ik me af of ik nou gek ben...?! Ik betaal altijd op tijd, meestal zelfs meteen als de factuur binnenkomt. Heeft er ook mee te maken dat ik meteen mijn financiële zaken af wil handelen omdat ik bang ben dat ik het anders vergeet. Ben ik dan zo braaf? Ik vind het niet meer dan normaal dat je betaald voor je diensten en producten. Ik kan er niet zo veel mee dat anderen daar zo veel gemakkelijker in lijken te zijn. Ik zou me namelijk kapot schamen... Hadden mijn opdrachtgevers dat ook maar wat meer... )

Hoe gaan jullie om met je rekeningen? En welke gedachtegang zit erachter? Ik ben erg benieuwd dus naar andere visies en manieren om me aan te spiegelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee, je bent niet gek

Ik vind het sowieso netjes dat je op tijd of zelfs vroegtijdig betaalt maar ook slim. Want als jij ook te laat gaat betalen zit straks iedereen op iedereen te wachten en grijpt iedereen als argument voor laat betalen aan dat ze zelf ook nog op geld zitten te wachten.

Kan je bij het aannemen van een nieuwe opdracht bij een klant waar je nog geld van krijgt proberen duidelijk te maken dat eerst de openstaande rekening betaald moet worden voordat je aan nieuw werk begint, omdat die opdracht voor jou ook eerst kosten met zich meebrengt, die je wel moet kunnen betalen om de nieuwe opdracht naar behoren te kunnen uitvoeren?

skik

ishtar

ishtar

08-11-2012 om 11:20

Ook

niet eerder weer aan het werk daar, voor de rekening betaald is. 2,5 maand is erg lang.
Man heeft een betalingstermijn van 2 weken, maar de bedrijven waardoor hij zich laat inhuren hanteren ook die maand. Staat in hun voorwaarden, dus dat heb je dan maar te accepteren (of anders geen werk;-S) maar 2,5 maand is geen doen. Je loopt het risico dat ze dat bij de volgende keer weer doen, of, erger, helemaal niet betalen. Kun je je tijd ook wel beter gebruiken...
Wanneer heb je het ter sprake gebracht? Hoe lang hebben ze nodig om te kunnen betalen?
Als je eerst betaald wil hebben gekregen, voor je er weer aan de slag gaat, zou ik dat wel zo snel mogelijk melden, dat je volgende week even een slag om de arm houdt, tot ze kunnen aantonen dat er betaald is (of het op je rekening staat, natuurlijk)

Serra

Serra

08-11-2012 om 11:39 Topicstarter

Meteen...

... gedaan! Althans gebeld en gevraagd wat de stand van zaken is en dat ik het lastig vind ivm komende afspraken en verdere investeringen van mijn kant. Dank Skik! Ze hebben uitgelegd hoe het zit en ook wanneer ze het geld over gaan maken. Ik heb dat samengevat als: dus voor ik het volgende project start, is de betaling binnen? En dat is bevestigd.

Ik blijf wel benieuwd naar jullie ervaringen. Op het laatste moment betalen? De eerste aanmaning afwachten? Of meteen afhandelen? En het stuk erachter.

Mijn klant gaf aan dat zij in en na de zomer ook altijd later betaald worden. Heel praktisch omdat in mei het vakantiegeld betaald moet worden en er in de zomer doorgaans minder zaken lopen. Zij zitten dus ook op hun geld te wachten. Heb ik op zich niets mee te maken maar ik vond het een eye-opener dat er praktisch gezien geen geld (of minder geld) is ivm het uitbetaalde vakantiegeld.

Serra

Serra

08-11-2012 om 11:41 Topicstarter

En ook isthar

Onze berichten hebben elkaar gekruist. Je hebt gelijk dat het ook een kwestie van opvoeden voor de toekomst is. Zo had ik het nog niet bekeken. Goed dat ik nu duidelijk geweest ben. Hopelijk heb ik de indruk gewekt niet met me te laten sollen...)

Hier

een trouwe opdrachtgever waar ik afgelopen 12 jaar al veel voor heb kunnen doen, zij betalen ook erg onregelmatig. Maar als ik dan per email een herhaling stuur en erbij vermeld dat ze niet moet vergeten te betalen dan is het er meestel binnen een week. Het loopt daar gewoon nogal chaotisch. En met opdrachtverloop zijn ze ook chaotisch en slordig, ik zou in september een opdracht hebben afgerond (oplevering aannemer zou ook in september zijn) en nu ga ik pas weer van start, dus maanden later.

Maar goed, ze betalen altijd, alleen dus pas als ik een herinnering stuur.

Ik heb zelf ook een betalingstermijn van 14 dagen maar heb dat nooit (behalve bij particulieren die betalen doorgaans snel) gekregen, altijd een maand later oid.

amk

amk

08-11-2012 om 14:13

Hoe groter hoe trager

bij ons is de standaard betaal termijn 90! dagen.
Moet het sneller, moet er echt een trein aan managers toestemming geven om het systeem aan te passen.
Heel fijn als je bv wilt deelnemen aan een hardloopwedstrijd en dus op tijd betaald moet hebben anders gaat je plek naar een ander team.

Voor kleinere bedrijven lijkt me dit een ramp.

Wordt steeds erger

'Normaal' is hier betaling tussen de 30 en 90 dagen.

Ik werk veel voor tussenpersonen. Van hen krijg ik steeds vaker te horen dat ze mij pas later kunnen betalen omdat hun klanten hun betalingstermijn verlengen en zij het zich financieel ook niet kunnen veroorloven het voor te schieten.

Zo heeft een groot Nederlands concern, waar ik via een opdrachtgever regelmatig voor werk dit voorjaar zijn betalingstermijn verlengd naar drie maanden. En mijn opdrachtgever dus ook. Tja, wat doe je eraan?

Chris

Mover

Mover

08-11-2012 om 17:37

Bij ons op de zaak

wordt alles standaard betaald tussen de 30 en 45 dagen. Moet het eerder, dan volgt er een bepaalde procedure die ik niet ken. Het kan wel eerder. Soms wordt er gebeld door een leverancier, en dan wordt de betaling eerder uitgevoerd.
Ik zou dus zeggen: bellen. Regelmatig bellen naar je opdrachtgevers. Nee, is niet wat je wil, maar "werkt" vaak wel het beste. En zeker niet beginnen aan nieuwe opdracht, als vorige nog niet is betaald. (Bij ons worden leveringen stopgezet door leveranciers als..... Nou, je wil niet weten hoe snel er dan opeens betaald gaat worden!)
Thuis betaal ik altijd alles op de laatste vervaldag van een factuur.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-11-2012 om 17:52

Vriendelijk vragen

Om je geld. Echt waar dat werkt altijd het beste.

Laat betalen is vaak geen onwil, maar een kwestie van te weinig tijd of te weinig geld. Bij mij speelt vooral het eerste, bij ons gaan ze namelijk niet zo snel failliet.

Als ik mijn rekeningen aan het doen ben, kijk ik altijd wel wie erg achter zijn geld aan zit en wie wat ongeduldiger is. De eerste categorie probeer ik meteen af te werken en de tweede blijft dan weleens een dagje of wat te lang liggen. Een zzp-ers, die probeer ik altijd meteen te betalen.

Ik baal zelf altijd heel erg als een opdrachtnemer of een collega daarvan mij belt en heel aardig vraagt wat de status is van de openstaande rekening. Het is ook een soort vorm van voorschut staan. En ik wil mensen niet teleurstellen.

Vandaar dus mijn tip: vriendelijk vragen om je geld. Dat werkt bij mij het beste.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-11-2012 om 17:53

Ongeduldig = dus geduldig

Foutje

Bekend probleem

mijn opdrachtgevers worden ook steeds trager met betalingen. in offertes neem ik dus ook altijd onze betalingsvoorwaarden op. bijvoorbeeld 40% bij opdrachtverlening, 40% bij concept en 20% bij werk gereed. en dan nog iets over de betalingstermijn.
als een opdrachtgever zonder reden te laat is met betalen stuurt onze financiele administratie rustig een factuur met rentekosten uit. uiteraard wordt er eerst gebeld om te vragen of er problemen zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Mussie

Mussie

08-11-2012 om 23:00

O man

O man, voor zo'n factuur op mijn werk bij de juiste afdeling belandt! En dan moet het nog goedgekeurd worden door de 'opdrachtgevende' afdeling en dan is er niemand die bevoegd is om te tekenen, en sowieso betalen we niet meteen de eerste dag, want hee, het is druk dus er liggen wel meer facturen.....
Hoe groot is die opdrachtgever bij jou? Want het zou zomaar mijn werkgever kunnen zijn en dan is het dus geen kwaaie wil. Wat niet wegneemt dat het onfatsoenlijk is. Je hoort conform afspraak te betalen voor geleverde diensten, punt uit. Hoop dat je aanpak effect sorteert!

Voorschot vragen?

Draai het om. Vraag voor aanvang van de opdracht een voorschot. Dan krijg je (met de vertraging rekening houdend) tussentijds in ieder geval een deel van je geld.

Maar ja, je blijft dan wel rekening houden met de klant.
Vervelend hoor, als je zo lang op je geld moet wachten.

Overigens kan ik het me ook voorstellen, waar ik werk gaan dingen over tig schijven en iedereen moet er een plasje over doen. En wanneer het een buitenlandse betaling betreft dan is dat nog erger.

Geen excuus, maar wel de dagelijkse praktijk.

Voorschot vragen?

Draai het om. Vraag voor aanvang van de opdracht een voorschot. Dan krijg je (met de vertraging rekening houdend) tussentijds in ieder geval een deel van je geld.

Maar ja, je blijft dan wel rekening houden met de klant.
Vervelend hoor, als je zo lang op je geld moet wachten.

Overigens kan ik het me ook voorstellen, waar ik werk gaan dingen over tig schijven en iedereen moet er een plasje over doen. En wanneer het een buitenlandse betaling betreft dan is dat nog erger.

Geen excuus, maar wel de dagelijkse praktijk.

Serra

Serra

09-11-2012 om 11:13 Topicstarter

Fijn

fijn jullie reacties, dat helpt me alles beter te plaatsen. Werk nog niet zo lang voor mezelf en weinig ervaring in die zin...
Mijn opdrachtgever is een MKB-er maar zij werken op hun buurt weer voor een multinational. Het heeft niet zo zeer met chaotisch of druk te maken dat ze me niet betalen maar geen geld. En als ik jullie reacties leer, concludeer ik dat betalingstermijnen van 90 dagen niet abnormaal zijn. Mijn opdrachtgever zegt dat zij wachten op hun geld en alhoewel ik dat principieel nog steeds niet vind kloppen (ik heb immers met hen de overeenkomst) kan ik het door jullie reacties wel geloven. Ik bedoel dat ik niet het idee krijg dat ik wordt afgescheept.

50% vooruit betalen heb ik al geprobeerd in het begin. Dat ging hem niet worden. En dan was het zoals Ishtar zegt accepteren of geen opdracht. Het komende half jaar ga ik regelmatig aan het werk voor hen en dan zal er ook regelmat komen in de betalingen (allemaal na 90 dagen... ;( Maar de ergste pijn heb ik nu gehad. Ik ga er vanuit dat ik volgende week de eerste van de nog openstaande betaald krijg, en dan hobbelen we vrolijk verder.

Dank jullie wel allemaal!!

Toke

Toke

09-11-2012 om 23:03

Zomerdip in november

toch vind ik het verhaal van je opdrachtgever wel een beetje rammelen.
Vakantiegeld is een bedrag dat ze zouden moeten reserveren, want het is natuurlijk al een heel jaar eeknd dat ze die extra loonkosten in mei moeten gaan maken.
Houden ze dar geen rekening mee, dan heb je inderdaad in juli/augustus een probleem, maar dat zou je in seotember/oktober toch wel weer wat gecompenseerd moeten hebbebn.
Op mij komt het over alsof ze totaal geen reserves hebben. Binnenkort is het december met extraatjes of misschien wel vastgestelde eindejaarsuitkeringen, maar in ieder geval veel kosten die je andere maanden niet hebt. Als ze nu na een half jaar de effecten van het vakantiegeld en de zomerdip nog niet hebben weggewerkt, dan lijkt december mij een heel problematische maand worden.
Ik zou dus wel zeer op mijn hoede zijn in jouw geval. Je zou de eerste niet zijn die aan een lijntje wordt gehouden en uiteindelijk door een faillissement gratis heeft gewerkt. Dus echt geen nieuwe klus starten voor de vorige betaald is.

Fred de Velde

Fred de Velde

10-11-2012 om 13:04

Eensch

"Je zou de eerste niet zijn die aan een lijntje wordt gehouden en uiteindelijk door een faillissement gratis heeft gewerkt.Dus echt geen nieuwe klus starten voor de vorige betaald is."

Eensch.

Zo is mijn vriendin ook voor een paar maanden de boot in gegaan..

Serra

Serra

10-11-2012 om 17:05 Topicstarter

Check

Ja, ik hou t in de gaten...!! Eerst betalen dan verder.

3 maanden

Ik werk nu al een jaar of... even tellen... 30 voor mezelf. De betaaltijd (80-er jaren was het ook crisis) was en is nog steeds meestal 3 maanden. Een enkele keer wat sneller en een doodenkele keer 1 maand.
Ik kan me niet veroorloven om eerst betaling te willen van de vorige klus voordat we aan de volgende beginnen. Dan hebben we geen werk en dat kost ook geld.
En ja, ik heb ook wel eens meegemaakt dat er door een faillissement niet betaald werd.
Dat is vervelend.
Wat ik wel doe is aanbetaling vragen als er externe kosten gemaakt moeten worden. Voor niks gewerkt hebben is vervelend maar overkomelijk. Kosten maken op een project en die niet vergoed krijgen, is een drama.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.