Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben het beu! (solliciteren)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

08-02-2011 om 11:09

1e afwijzing ook al binnen...

helaas...was een van de minst leuke vacatures, dat wel, maar al op een brief afgewezen worden vind ik altijd zo balen....

mirreke

mirreke

09-02-2011 om 17:56

Hoe zouden jullie dat doen? (werkervaring bij solliciteren)

Ik ben aan het solliciteren als docent. Ik ben eerste graads bevoegd, maar heb nooit op een school gewerkt, heb wel bijles gegeven, groepen collega's bijgeschoold, dat soort dingen, en ben al heel lang werkzaam op een wijze die zijdelings wel aansluit op het onderwijs. Ik zou nu graag aan de slag gaan op een school. In mijn vakgebied zijn helaas niet zo heel vaak vacatures, maar ik heb nu toch al enkele malen een gesprek gehad, en word uiteindelijk altijd afgewezen vanwege het gebrek aan ervaring. Wel vindt men dat ik mij goed presenteer, dat ik beslist geen slecht gesprek voer, dat ik stevig overkom, maar ja, altijd wordt gekozen voor degene met ervaring, al is dat maar net een beetje meer als niets.
Ik begrijp dat ergens wel (alhoewel, ik denk dat ik een prima docent zou zijn, beetje hulp in het begin nodig misschien, tips en aanwijzingen, info over de klas en zo, maar het zit wel in me), maar mijn vraag (frustratie) is als eerste eigenlijk, 1) waarom laat je me dan komen, want ik schrijf luid en duidelijk dat ik geen middelbare-schoolonderwijservaring heb en 2) wat kan ik in een gesprek hiermee doen? Wat zou ik kunnen zeggen om toch een kans te maken?
Ik heb inmiddels op enkele scholen aangegeven dat ik graag eens mee zou willen lopen, gewoon achterin de klas zitten. Ik hoop daar binnenkort een reactie op te krijgen. Dan heb ik meer praktijkvoorbeelden...

mirreke

mirreke

09-02-2011 om 18:00

Ehm forumbeheer?

Ik heb niet op zitten letten. Ik wilde hier graag een nieuw draadje van maken. Zou forumbeheer dat kunnen doen of moet ik zelf het berichtje kopiëren en een nieuw draadje starten?

NaShA

NaShA

09-02-2011 om 18:45

Zelf even een nieuwe starten

en forumbeheer vragen deze postings te verwijderen...

Mirreke

Kijk hier eens: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-word-ik-zijinstromer-in-het-onderwijs.html

en hier: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/welke-onderwijsbevoegdheden-zijn-er.html

Wellicht kun je ergens je opleiding en werkervaring laten omzetten in een EVC-certificaat. Of aangeven dat je daarmee bezig bent en vragen of je stage kunt lopen.

Succes!

Tsjor

mirreke

mirreke

10-02-2011 om 08:53

Ok forumbeheer

ik begrijp het.

mirreke

mirreke

10-02-2011 om 09:09

Hoi tsjor, over zijinstromen

Dat is dus het punt: ik heb mijn eerstegraads lesbevoegdheid al ruim twintig jaar, ik heb alleen nooit voor de klas gestaan. Dus ik hoef geen diploma meer te halen, ik moet alleen 'nog even' wat praktische ervaring opdoen.
Gelukkig heb ik nu geregeld dat ik binnen afzienbare tijd met een ervaren bovenbouwdocent kan meelopen. Daar leer ik ook weer van.
Wel bedankt voor je links hoor, ik had eerder al wel eens rondgeneusd, maar volgens mij pas ik eigenlijk niet in deze situaties. Bovendien is het ook nog eens zo dat in deze tijd een school gewoon zoekt naar iemand met ervaring, er zijn toch altijd wel genoeg reacties zodat een school kan kiezen.
Ik ben ahw zijinstromer, maar dan al wel met de papieren. Nu nog een baan

mirreke

mirreke

10-02-2011 om 09:10

Draadje

Is het goed dat ik hier blijf hangen met mijn vraag? Of willen jullie liever dat ik opnieuw begin? Dat is ook goed hoor.

Poezie

Poezie

10-02-2011 om 09:17 Topicstarter

Mirreke

Ik vind het prima hoor, dit gaat tenslotte ook over solliciteren. (Het grappige is dat ik 20 jaar geleden ook mijn lesbevoegdheden heb gehaald, alleen heb ik tegenwoordig niet (meer) de behoefte om daar wat mee te doen)
Zou je niet ergens een informele stage kunnen regelen? Dat sta je voor de klas in het "echie" en kun je meteen zien of dat voldoet aan je verwachtingen. Daarnaast heb je dan de begeleiding die je nodig hebt.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

10-02-2011 om 10:54

Zucht

Ik heb geprobeerd te bellen met de P&O dame die de procedure regelt. Typisch overheid, er wordt niet opgenomen. Het andere telefoonnummer is van de leidinggevende van de afdeling. En om haar nu lastig te vallen met mijn vraag over de selectieprocedure. Pfff ;-(

Poezie

Poezie

10-02-2011 om 10:57 Topicstarter

Mailtje?

Misschien kun je een mailtje sturen met daarin de mededeling dat je hebt geprobeerd haar te bellen, maar dat is nist gelukt. vandaar je mail. En dan je vraag(en) stellen daarin.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

10-02-2011 om 11:56

Trage molens

Hoe ging dat gezegde ook alweer, over die trage molens? Ik heb eindelijk iemand kunnen bereiken. Ze zijn druk bezig met de voorselectie en hopen vandaag de brieven voor de gesprekken de deur uit te kunnen doen. Ik wacht rustig af.

Poezie

Poezie

10-02-2011 om 13:33 Topicstarter

Nasha jammer

Van die eerste afwijzing. Maar ja, er zijn in pricipe nog meer vacatures. Zelf denk ik dan meestal maar: "ach, dan was het tóch mijn baan niet". (Behalve als het de zoveelste afwijzing is natuurlijk dan kom ik even klagen op ool !)

Gr. Poezie.

Guinevere

Guinevere

10-02-2011 om 13:40

Poezie

Heb jij nu nog iets definiefs gehoord over die vacature? Of heb ik ergens een bericht gemist?

Poezie

Poezie

10-02-2011 om 13:49 Topicstarter

Nog niet

Waarschijnlijk begin komende week weet ik meer. Ben ondertussen alweer op gesprek geweest bij het UWV, wat een ongelooflijke domper was! Toen ik enthousiast vertelde over dat leuke gesprek wat ik had gehad reageerde ze nogal droog met "o leuk". Daarna ging ze snel door met afkraken van mijn c.v. (ik heb al een hele tijd een andere c.v., maar gezien contact met het uwv minimaal is had ik die nog niet geupload). Volgens haar moest ik een "kleurtje er in aanbrengen, dan zou ie meer opvallen"..... Nou, dat zal goed overkomen als je bijvoorbeeld rood gebruikt (not) want dan kun je de letters niet meer lezen als hij in zw/wit geprint is. Ben zelf secretaresse geweest en heb nog NOOIT meegemaakt dat cv's en sollicitatiebrieven (x100) in kleur moeten worden geprint. Daarnaast moest ik van haar een foto er in zetten. (Mooi niet! Dat leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat) Bah, wat een vervelend mens was dat. Verder moet ik van haar meedoen aan een uitzendbureau-speeddate terwijl ik al bij tig bureau's sta ingeschreven en daar regelmatig (persoonlijk) contact mee heb. Zucht......

Gr. Poezie.

NaShA

NaShA

10-02-2011 om 20:32

En 1e uitnodiging ook )

Zo zie je maar....wel apart, is een kort gesprekje van een kwartier, met oa een gedragsdeskundige ofzoiets. Dan daarna nog een kwartiertje op het secretariaat zelf en moet je ook nog iets secretarieels doen....Spannend....zit wel even met de dag en tijd, precies op een dag dat ik werk...

Poezie

Poezie

12-02-2011 om 14:13 Topicstarter

Bericht gehad

En... ik ben het niet geworden ...
De andere kandidaat bleek een intern persoon te zijn, die gaat dan voor.
Toch hadden ze naar het uitzendbureau aangegeven dat ze me heel graag hadden willen hebben. Dat steek ik dus maar in m'n zak en neem het mee naar volgende sollicitaties.
Nasha, succes met je gesprek en uitprobeer-sessie! (Ben benieuwd)

Gr. Poezie.

NaShA

NaShA

12-02-2011 om 14:25

Wat jammer poezie

zo dicht bij! Maar, wel positief dat ze je wel graag hadden willen hebben! Volgende keer is het jouw beurt!

Poezie

Poezie

12-02-2011 om 14:41 Topicstarter

Precies nasha

Ik heb mezelf bij dit uitzendbureau goed op de kaart kunnen zetten. De referenties die ik had opgegeven zijn ook al zo positief geweest over mij, dus ik denk ook wel dat dé baan nu dichtbij komt. Komende week zouden ze sowieso nog contact met me opnemen om te zoeken naar nieuwe vacatures, maar als ik niets hoor ga ik er zelf wel weer langs. (Jaja, rouwdouwer is my middle name whoehahahaha -dungeon geluid)

Gr. Poezie.

Asa Torell

Asa Torell

12-02-2011 om 21:20

Poezie

Wat jammer, om zo'n suffe reden ook. Hopelijk is het gauw wel raak!

Asa Torell

Asa Torell

12-02-2011 om 22:13

En nasha

fijn dat je een uitnodiging binnen hebt, veel succes!

Vic

Vic

13-02-2011 om 15:03

Ook hier ;-(

Ik heb een goed gemotiveerde afwijzing gekregen. Is dat minder erg dan een ongemotiveerde afwijzing? Nou ja, ik ga dus weer rondkijken voor vacatures. Helaas zie ik ongeveer 1 leuke per half jaar.

fladder

fladder

13-02-2011 om 19:10

Aan alle sollicitanten

Ik wens jullie heel veel succes en sterkte toe!

Poezie

Poezie

14-02-2011 om 09:27 Topicstarter

Fladder! (ot)

Wat lief van je, dat je ons een hart onder de riem steekt.
Hoe gaat het nu met jou? Ben je goed aan het bijkomen? Ik hoop dat je snel weer op de rit bent, vervelend voor je hoor deze periode.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

14-02-2011 om 09:30 Topicstarter

Vic

Goh jammer zeg! Aan een goedgemotiveerde afwijzing kun je wel wat hebben in de zin van: "wat kun je de volgende keer anders doen". Maar trek het je niet teveel aan hoor, er zijn in deze tijd zo ontzettend veel werkzoekenden dat je medelijden zou krijgen met de werkgevers.
Misschien zou je je horizon op dit gebied wat kunnen verbreden. Als je maar zo weinig vacatures kunt vinden op het jou gewenste gebied schiet het natuurlijk ook niet op.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

14-02-2011 om 09:37

Poezie

Ik kon er niet zoveel mee in de zin van wat zou ik anders moeten doen. In de brief stond dat ik een goed onderbouwde motivatie had gegeven, maar dat ze niet voldoende overtuigd waren van 'bestuurlijk en tactisch inzicht en het effectief kunnen vervullen van een landelijke regierol in een brede inhoudelijke context met politieke afbreukrisico's'. Dat was precies de blabla waar ik ook niet zoveel mee kon (waarschijnlijk omdat ik het ook niet kan).

Ach vic

'bestuurlijk en tactisch inzicht en het effectief kunnen vervullen van een landelijke regierol in een brede inhoudelijke context met politieke afbreukrisico's'

Of te wel ze vonden je niet scherp en daadkrachtig genoeg overkomen ? Wilde liever een 2 meter lange 100 kilo wegende man in 3 delig ? Past de functie qua eigenschappen/type wel bij je afgelopen presentatie, hoe gedragen anderen die die functie al wel hebben, wat hebben zij wat jij nnu nog niet hebt ?

En wat kan je er aan doen om dat om te zetten bij een volgend gesprek ? Lekker simpel: Koop nou eens een set kleding die power uitstraalt, ja sorry ik heb er verder geen verstand van dus ik heb het maar even over die kokerjurk ;-( Je kan het vast wel, niet twijfelen aan jezelf !

Vic

Vic

14-02-2011 om 10:20

Manda

Ik ben helemaal niet op gesprek geweest! Voor het overige heb je denk ik wel gelijk. Als ik ooit ergens op gesprek mag komen, moet ik ervoor waken dat ik niet de indruk achter laat dat ik zo lief en bescheiden ben.

Vic

Vic

14-02-2011 om 10:30

En dan nog snap ik het niet

Dat kokerjurkje was dus erg fout en geen power dress. Maar waarom kan Femke Halsema dan wel leuke jurkjes dragen en wordt ze nog steeds serieus genomen?

Vic

oh je bent niet op gesprek geweest, wat is er dan mis met je cv of brief ? Kijk eens op linkedin naar alle cv's van mensen met die functie. Ik zou het zelf ook fijn vinden als iemand eens naar mijn cv wil kijken.

Femke Halsema die heeft een scherpe krachtige uitstraling, charisma, weet heel snel krachtig met goede argumenten kritisch en inhoudelijk te reageren.

Ach die kleding, dat is maar een onzinnig dingetje van mij. Ik wil daar wel verder op in gaan maar je moet dat niet zo serieus nemen. Ik denk dat de ene leuke jurk de andere niet is. Zij past qua kleding goed bij haar functie als GL partijleider, enigzins artistiek en intellectueel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.