Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

18-09-2014 om 13:36

belegging bij sparen en scheiding, Temet?

Momenteel zitten we in een echtscheiding.ik heb toen ik alleenstaande was een beleggingsverzekering afgesloten voor mijn oude dag Mijn toekomstige ex man heeft twee gelijksoortige verzekering en afgesloten op zijn naam die over 4 en 8 jaar worden uitbetaald. Is het nodig om de waarde van deze verzekeringen op te vragen en in het convenant te laten opnemen dat wij bij uitbetaling beiden recht hebben op de helft vn de waarde die er nu inzit? Of kunnen we deze polissen door laten lopen en ieder voor zich de waarde houden?
Wat is verstandig?

Linda

Linda

18-09-2014 om 14:44

waarde?

Ik ben geen expert in echtscheidingen, maar als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent is alles van jullie beide, dus voor ieder de helft.

De vraag is of je de beleggingsverzekeringen kunt afkopen (dat moet je uitzoeken/navragen) en dan ka, je vragen wat de zgn. Contante waarde van elke verzekering is. Dan weet je wat ze waard zijn als je ze nu laat uitkeren. Krijgt ieder de helft van die waarde van die 3 polissen.

Je kan ook afspreken dat het, bijv.vanwege de biete bij vroegtijdige uitkering, slimmer is ze te laten doorlopen en ze tzt te verdelen (na uitkering op de bedoelde einddatum.

Je kan ook afspreken (denk ik) dat je het dan alsnog tussen elkaar verdeelt, maar zeker als hij later zijn geld krijg en/of een hogere waarde heeft, is het de vraag of je erop vertrouwt dat hij je dan alsnog de helft geeft. En de vraag is of het belastingtechnisch kan dat je nog jaren na de echtscheiding een boedelonderdeel verdeelt (anders wordt het als schenking gezien en moet je belasting betalen).

Maar begin eerst met de contante waarde van jouw polis en zijn polissen op te vragen.

Vermoedelijk is het veiligste ze nu te laten uitkeren en te verdelen. Zeker als die van hem samen een hogere contante waarde hebben.

Addy

Addy

18-09-2014 om 21:14

Verrekenen

Het tussentijds uitbetalen van deze polissen is meestal zeer onvoordelig, nog afgezien van de belasting die er vaak over betaald moet worden. Beter is het om de afkoopwaarde mee te nemen in de vermogensopstellingen van beide partijen en dan te kijken wie aan wie zal moeten verrekenen. Het is dan het verstandigst om met geld te verrekken en de polissen op ieders naam te laten doorlopen tot einddatum.

convenant

Wat je ook besluit, je moet het in elk geval in een convenant opnemen. Toevallig heb ik nu net te maken met een zaak waarin een convenant is gesloten over de boedelscheiding en men heeft het over een bepaalde polis niet gehad. Gewoon vergeten. Vrouw heeft altijd de premie betaald, wil nu de polis omzetten, en krijgt te horen dat de exgenoot moet instemmen. Die polis moet dus nu alsnog worden verdeeld.

Je kan de actuele waardes opvragen bij de verzekeringsmaatschappij en kijken of dat een beetje gelijk loopt, zonodig kan de een de ander compenseren, en dan afspreken welke polis aan wie wordt toegescheiden. Als de boedelscheiding dan door de rechter is bekrachtigd hebben die polissen elk nog maar éen rechthebbende en dat kan je dan ook aan de verzekeringsmaatschappij laten zien.

Je kan er ook voor kiezen om de waarde verder buiten beschouwing te laten en gewoon te besluiten dat elk de eigen polis krijgt toebedeeld.

Het maakt niet uit hoe je het regelt, als je het maar regelt en vastlegt (en door de rechter laat bekrachtigen), anders kan je alsnog over de verdeling gaan steggelen op het moment dat de polis tot uitbetaling komt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.