Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

sinas

sinas

09-07-2013 om 21:01

Belastingdienst toeslagen

zucht, ook ik ben dan toch 1 van de gelukkigen, toeslag kinderopvang terugbetalen over 2011. Twee jaar na dato. Ik heb dat toch allang niet meer in mijn systeem zitten? Ik bedoel, hoe kom ik er nou achter dat ik inderdaad 399 euro teveel heb ontvangen? Daarbij, de belasting stelt elk jaar alles vast, ik controleer dat dan globaal, en nu dit.

Vic

Vic

09-07-2013 om 21:51

Voorschotbeschikking

Ik controleer altijd of mijn inkomensgegevens en kosten van de kinderopvang overeenkomen met de voorschotbeschikking, en of die overeenkomt met de definitieve afrekening. Tot nu toe heb ik nog ieder jaar jaaropgaven van de kinderopvang moeten opsturen, dus die bedragen kloppen over het algemeen wel. Over 2008 moest ik eerst bijbetalen, en daarna kreeg ik terug bij zowel hetzelfde inkomen als opvangkosten. Dat kan dus ook nog Overigens moet ik over het algemeen terugbetalen, en dat mag altijd in 24 maanden.

El

El

10-07-2013 om 14:14

7 jaar bewaren

De belastingdienst kan je tot 7 jaar na dato no lastig komen vallen, dus administratie moet je 7 jaar bewaren (10 jaar voor onroerende goederen). Zo heb ik zelf nog een kinderopvangtoeslag vordering van tegen de 10.000 euro boven m'n hoofd hangen (de boete voor het vertrouwen dat je gastouder de inschrijving bij het gastouderbureau goed geregeld heeft, relativeert de hoogte van boetes voor snelheidsovertreden ietwat) die ze hopelijk stilletjes laten verjaren in 2016. Vervelend maar zo zijn de regels nu eenmaal.

Vic

Vic

10-07-2013 om 20:43

5 jaar

De standaard naheffings/navorderingstermijn is 5 jaar, in geval van fraude 7 jaar. Ze willen het gaan oprekken naar 12 jaar (of is al gebeurd voor toeslagen).

sinas

sinas

10-07-2013 om 23:11

Ongetwijfeld heb ik het nog allemaal

maar ik bedoel, ik krijg van de belasting die brief die zelf aangeeeft hoeveel kinderopvangtoeslag zij denken dat ik recht op heb, ik controleer dan globaal de bedragen die er staan, niet op de euro nauwkeurig, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik in 2011 zoveel meer inkomen heb gehad waardoor ik 399 moet bijbetalen, meestal krijg ik juist nog terug van de kinderopvangtoeslag. Dus ik snap er geen fluit van, en ik voel eigenlijk niet echt te behoefte om nu in 2013 me weer helemaal te gaan verdiepen hierin, aan de andere kant, ik wil het ook wel gewoon weten natuurlijk. Pffffff.

Wel had ik voor het kindgebonden budget een keer ons inkomen verhoogt, want dat kreeg ik ook steeds, om dan te horen dat ik daar ook geen recht op had, wat ik zelf allang wist. Ze maken er ook maar een potje van.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2013 om 02:23

Sinas

Ik blijf me verbazen en ook ergeren aan het feit dat de belasting zégt dat ze het zo makkelijk mogelijk maken, maar dat ondertussen niet doen. De belasting weet álles van me, de voor-ingevulde gegevens op het aangifteformulier kloppen tot op de cent, en toch kreeg ik een week geleden te horen dat de belasting ervan uitgaat dat ik sinds 2009 of 2010 geen inkomen meer heb. Terwijl ik al over heel wat jaren aangifte heb moeten doen, dus ook over die jaren. Wat een lariekoek! Dus nu begrijp ik eindelijk wat de reden is dat ik zoveel moet terug betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.