Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

marie

marie

29-08-2020 om 20:59

Belastingdienst en toeslagen

Ik ben nu alleenstaande moeder en werkeloos.
Heb ik recht op zorgtoeslag? Ik heb wel een eigen huis maar geen baan en geen uitkering ook recht op? Heb ik dan recht op zorgtoeslag?

Tevens vroeg ik me af wat jullie zouden doen. Ik weet niet wat en hoe ik aan de belastingdienst moet doorgeven.
Ik heb dit jaar een deel een uitkering gehad. Bij de april aangifte is het nieuwe inkomen doorgegeven aan de belastingdienst. Nu heb ik 3 maanden gewerkt. Moet ik dat doorgeven aan de belastingdienst en hoe bereken ik dat inkomen?

Binnenkort ben ik dus weer werkloos en geen recht op een uitkering. Moet ik dat weer doorgeven en hoe en wat?

Wordt zo ingewikkeld.
En wat is van toepassing op recht zorgtoeslag en kindgebonden budget? Ik moet bijbetalen terwijl ik een uitkering kreeg?

Iemand hier verstand van.?

Marie

Marie

29-08-2020 om 23:24

ping-loket

Wel eens van het Ping-loket gehoord? Wellicht dat ze je daar kunnen helpen.

http://www.ping.nl/Wat-is-Ping.ashx

marie

Hier is een rekenhulp van de belastingdienst zelf, waar je zelf je inkomen kunt invullen en kan zien wat er uit komt aan recht op toeslagen.

Het is inderdaad zo dat als je het dit jaar wat beter hebt financieel, gemiddeld genomen, en ze bij de berekening van de toeslagen uitgaan van een lager jaarinkomen, dat het dan in het volgende jaar terugbetaald moet worden. Vervelend als dat dan weer een jaar waarin je juist weer gezakt bent in inkomen. Wat je wel kan doen, is dan in gedeelten terugbetalen. Vaak kan het in 2 jaar, dus in 24 keer terugbetaald worden.

Marie

Marie

30-08-2020 om 10:40

dubbele nick

Ik zie nu pas dat we dezelfde nickname hebben.

In elk geval is de genoemde rekenhulp van Thera handig en bij het Ping-loket kunnen ze je ook helpen met andere financiële rompslomp.

Je schrijft trouwens dat je alleenstaande moeder bent. Is er ook een vader van de kinderen in beeld?

En op wat voor uitkering heb je geen recht? WW of bijstand?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.