Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

cento

cento

01-07-2014 om 19:44

belastingdienst belt met 06-nummer

gisteren had ik een berichtje op mijn voicemail van mijn mobiel. Een meneer die zei dat hij van de belastingdienst was. Hij had een paar vraagjes over mijn bedrijf. Het vreemde is nu dat deze meneer via een 06-nummer belde dat ik ook moest terugbellen op dat 06-nummer.

Ik heb direct de belastingdienst zelf gebeld met de vraag wat te doen. Er worden wel meer mensen gebeld deze dagen over bijv. de aangifte. Het gekke is dat deze meneer met een mobiel nummer belde.
Ik kan dus niet verifiëren of deze meneer wel van de belastingdienst is. Het kan wel een oplichter zijn.

Ik ben een alleenstaande vrouw met een eenmanszaak en ik moet er niet aan denken dat deze meneer langs wil komen.

Ik heb mijn vader gebeld (die heeft ook een bedrijf) en die vertelde mij dat hij nooit via de telefoon vragen krijgt van de belastingdienst. Dat gaat altijd schriftelijk.

De belastingdienst heeft mij geadviseerd om zijn naam te vragen en het telefoonnummer en hen terug te bellen om e.e.a. te verifiëren en niet zelf gaan bellen, maar wachten tot hij belt. Brrrr, ik moet er nu niet aan denken.
Vind het zo eng.

Wat vinden hiervan?

Cento

Cento

01-07-2014 om 20:20

bellen met o6-nummer

Wat vinden jullie hier dus van Zou bij jullie ook niet wat twijfel ontstaan?

Tine Winkel

Tine Winkel

01-07-2014 om 20:25

grote twijfel idd

kun je hem niet met een andere telefoon bellen op dat 06-nummer dat hij heeft gegeven en dan wat informatie uit hem lospeuteren? Kan je dat weer doorsluizen naar de belastingdienst.

Annet

Annet

01-07-2014 om 20:28

lastig te beoordelen

Ik werk niet bij de belastingdienst, wel bij een overheidsinstantie. Ik heb twee werkplekken (verschillende plaatsen) en werk ook geregeld thuis. Gelukkig heb ik één nummer (vast nummer) zodat mensen altijd weten hoe ze mij kunnen bereiken. Dat nummer wordt doorgeschakeld naar mijn mobiel.
Als ik mensen bel, dan bel ik met mijn mobiel of met een vaste telefoon als ik daarop aangemeld sta. Het bellen met een 06 nummer is voor mij wel gewoon. In mijn contactgegevens (email) staat alleen mijn vaste nummer. Zo kan ik de doorschakeling tijdelijk uitschakelen bij vakanties of andere omstandigheden.

Ik zou het voordeel van de twijfel gunnen, het volgende telefoontje afwachten en dan goed doorvragen.
Mijn mobiele nummer is intern wel bekend maar ik weet niet of ze daarop kunnen zoeken. Als jij naar mijn nummer zou vragen, zou het zomaar kunnen dat ze niet kunnen bevestigen dat het nummer klopt, tenzij je ook mijn naam hebt. Dan is het in drie tellen helder en opgelost.

Jasmijn

Jasmijn

01-07-2014 om 20:28

Vreemd maar gewoon afwachten

Ik vind het inderdaad vreemd en zou dus niet terugbellen maar gewoon afwachten tot hij weer belt, en dan maar afwachten wat hij te vragen heeft, niet meteen alles netjes beantwoorden maar hem vragen wat zijn voor en achternaam is, van welke vestiging hij is en waarom hij met een mobiel nummer belt. En hem laten langskomen gaat natuurlijk helemaal niet gebeuren, maar daar ben je zelf bij, niets afspreken dus.
Nogmaals, ik zou het dus vreemd vinden maar niet meteen eng, hij staat nog niet voor je voordeur

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2014 om 20:49

gewoon even afwachten

Gewoon even afwachten. Bellen met een mobiele telefoon is natuurlijk inmiddels heel gewoon in Nederland, ook (of misschien wel juist) in een zakelijke omgeving. Dus 'heel vreemd' vind ik het zeker niet, en al helemaal niet eng. Maar als je het niet vertrouwt, dan even naam en nummer vragen en het checken bij de Belastingdienst.
Zit er maar niet teveel over in. Als het gewoon goed is, kom je daar snel genoeg achter. En is het een oplichter, dan haakt hij direct af als je zijn naam en nummer vraagt en zegt dat je het even wil checken.

cento

cento

01-07-2014 om 21:07

bedankt

ik wacht rustig zijn telefoontje weer af.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 21:37

cento

Ik zou hem met een andere telefoon bellen en zeggen dat hij jou laatst gebeld had (niet duidelijk je naam noemen) en eerst zorgen dat je zijn naam hebt en dan bel je de belastingdienst terug met zijn naam en 06 nummer want dat heb je toch?

Katniss

Katniss

01-07-2014 om 22:20

Oh jee

Ik bel regelmatig met mijn mobiele nummer. Nooit aan gedacht dat 'kleine' ondernemers dat eng kunnen vinden. De mobiele nummers van de belastingdienst beginnen vaak met 0618 of 0652, is dat bij jou het geval.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-07-2014 om 08:28

Katniss

"Nooit aan gedacht dat 'kleine' ondernemers dat eng kunnen vinden."

Alleen als je een man bent. Niemand vind bellende vrouwen eng, maar bellende mannen kunnen altijd oplichters of verkrachters zijn, vooral als je zelf een vrouw bent.

Werk jij bij de belastingdienst dan?

Katniss

Katniss

02-07-2014 om 12:17

Kantoor

Als de man bij jou langs wil komen, kun je ook voorstellen om de afspraak op het belastingkantoor te laten plaatsvinden. Sowieso zou ik vragen om een schriftelijke bevestiging van het gesprek of opgevraagde informatie.

druif

druif

02-07-2014 om 14:38

mwah

Als iemand die ik persoonlijk niet ken, mij belt op mijn mobiele telefoon met een mobiele telefoon, dan zou ik die persoon niet zo serieus nemen. Man of vrouw. Ik zou dus geen persoonlijke informatie geven en al helemaal niet over geldzaken. Misschien ben ik ouderwets?

Ik verwacht dat al helemaal niet van overheidsdiensten of verzekeringen. Het klinkt als fishing.

Mijn zoon is met zo'n telefoontje bijna slachtoffer geworden van computercriminelen. Zij zeiden van microsoft te zijn.

GS

GS

02-07-2014 om 16:51

voicemail

Hij noemde zijn naam niet op de voicemail of kon je het niet goed verstaan? Is hij echt van de belastingdienst dan zou hij zijn naam toch hebben genoemd?

Cento

Cento

02-07-2014 om 18:50

Katniss en anderen

Katniss: Het nummer begon met (06)52…etc..
Hij noemde zijn achternaam wel ja en dat hij een paar vraagjes had.
Dank voor de tip om een schriftelijke bevestiging te vragen van het gesprek.

Ik vond het zo vreemd. Ik dacht inderdaad aan fishing of oplichting…Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij van de belastingdienst is. Ik kan via dat 06-nummer niet verifiëren of het daadwerkelijk iemand van de belastingdienst is.
Net zoals druif zegt, dat verwacht je niet van een overheidsinstantie en al helemaal niet van de belastingdienst. Je kan deze dagen niet voorzichtig genoeg zijn.

Krijg via de mail ook van die idiote dingen gestuurd van rare lui die je gegevens van de KvK hebben en van alles proberen.

Nu bestaat mijn bedrijfje net een jaar. Ik heb 1x een opdracht geglad vorig jaar en daarna loopt het eigenlijk niet zoals ik zou willen. Ik geef ook niets aan bij de aangifte omdat er niets op te geven valt.
Zou dat het kunnen zijn dat er dan even contact wordt opgenomen?

Katniss

Katniss

02-07-2014 om 18:54

Kan

Of hij wil langskomen voor een startersbezoek. Ik ben trouwens wel heel benieuwd. Wil je het komen vertellen als het tot een ontknoping komt

Cento

Cento

02-07-2014 om 19:38

Katniss

??? Hoezo ben je heel benieuwd? Omdat het toch wel apart is bedoel je? of omdat het niets inhoudt?

Katniss

Katniss

02-07-2014 om 19:45

Niets bijzonders

Ik ben gewoon wat nieuwsgierig aangelegd, en omdat er bij jou (en anderen) twijfel bestond of het wel echt iemand van de belastingdienst was.

Cento

Cento

02-07-2014 om 20:04

Katniss

Oke .

Het meest vreede vind ik dat ik het niet kan controleren of het daadwerkelijk om iemand gaat van de belastingdienst als deze met een mobiel nummer belt.

Ik heb hem overigens wel dezelfde dag nog teruggebeld (later op de dag; het was wel na 17:00uur), maar er werd niet opgenomen, nog kreeg ik een voicemail of iets dergelijks.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-07-2014 om 22:13

Paranoia

Om eerlijk te zijn, Cento vond ik je toch een beetje paranoide. Maar vanavond wilde mijn lieve vriendin mij even iets vertellen. Ze was nl. slachtoffer geworden van een belpiraat! Een belpiraat?

Jawel. Dat gaat dus zo:

Een bedrijf 'belcentrale BV' belt mijn zakelijke lijn, krijgt haar aan de lijn en vraagt 'is dit XXX BV?' Ja, zegt vriendin. (fout 1). Bent u mevr. YYY? Nee, ik ben mevr. Hombre, zegt vriendin. (fout 2) Wilt u flink besparen op uw telefoonkosten? Mmm, ja, wie niet? Mogen wij u informatie sturen? Ja hoor, dat mag (fout 3). Wat is uw email adres? [email protected] (fout 4)

Bedrijf heeft alles opgenomen, knipt en plakt een fake gesprek in elkaar waarin zij zogenaamd akkoord gaat met het aanbod 'Ja hoor, dat mag'. Stuurt de opname als bewijs naar KPN dat ze de klant mogen overnemen en begint je vrolijk facturen te sturen. (de informatie van hoe het werkt kreeg ik van een vriendelijke KPNner die uitgelde dat het komt door de extreem versoepelde concurrentieregels die ervoor zorgen dat ze dit soort bedrijven geen strobreed in de weg mogen leggen.

Pure oplichterij. Gelukkig redelijk makkelijk terug te draaien (via het Carrier Pre Select servicenummer), maar nu krijgen we natuurlijk een hele stapel dreigfacturen en incassopogingen.

Mijn regel is om *nooit* op ongevraagde aanbiedingen in te gaan. Alleen te vragen 'wat wilt u van me'. Wilt u me iets verkopen? Zo ja, telefoon erop. Belt iemand met een onderdrukt afzendernummer? Alleen opnemen met 'hallo', geen informatie geven. Als het iets serieus is komen ze snel ter zake, willen ze iets van je dan draaien ze er omheen. Gelijk ophangen.

Blijkbaar nodig tegenwoordig.

Caveat emptor.

Bella

Bella

03-07-2014 om 22:35

Vodafoon

In februari was ik op wintersport en werd heel vaak op mijn mobiel gebeld door een anoniem nummer. Ik was steeds te laat met opnemen (telefoon ver weg in skijas, en bovendien buitenland, vakantie, etc.). Maar omdat het zo vaak gebeurde, paar keer per dag, iedere dag, werd ik er helemaal zenuwachtig en ongelukkig van (en dat in de vakantie). Er werd nooit wat op de voicemail ingesproken. Toen heeft mijn partner mijn telefoon in beheer genomen en bij de anonieme beller op tijd opgenomen. Bleek het de telefoonmaatschappij te zijn, Vodafoon, met dat ze een voordeliger abonnement in de aanbieding hadden. Partner heel boos geworden, zijn jullie gek geworden, om zo te spammen, terwijl de telefoon nota bene in het buitenland is, etc. Nou ja, ik wel opgelucht dat het niet iets engs of naars was.

Een paar weken geleden was ik weer in het buitenland, voor werk. Congres, dus had de telefoon steeds op stil staan. Werd ik weer vaak door een anonieme beller gebeld (zag ik achteraf dan). Dit keer bleef ik rustiger. Eenmaal thuisgekomen belt de anonieme beller weer. Blijkt het weer Vodafoon te zijn! Ik vraag, hebben jullie vorige week mij soms ook steeds gebeld. Antwoord: ja inderdaad, wel tien keer. Grmmpf. Ik boos. Een vasthoudende medewerker, die mij bezweert dat ik een veel goedkoper abonnement kan krijgen. Ik zeg: kan ik dit op de website nalezen, ik doe dit niet telefonisch. Nee, dit staat niet op de website. Mail me de info dan, ik doe dit niet telefonisch. Nee, dit kan niet. Geef dan aan je manager door dat ik dit niet wil zo. Zal ik morgenavond terugbellen, schikt dit dan, vraagt de medewerker. Nou doe maar, dan zie ik wel op ik opneem of niet, geen idee of het schikt. Etc etc. Totdat de medewerker boos bijna de hoorn erop gooide. Later heeft parnter contact met Vodafoon opgenomen en inderdaad een veel goedkoper abonnement geregeld. Het was dus inderdaad Vodafoon.

Maar eerlijk gezegd had ik liever meteen Vodafoon helemaal opgezegd. Belachelijke praktijken dit. In inderdaad oppassen geblazen, je kunt ook nog opgelicht worden, bijv. dat ze niet zijn wie ze zeggen te zijn.

En bedankt

Bedankt voor de waarschuwing. Ik kreeg vandaag ook een merkwaardig engelstalig telefoontje op mijn vaste toestel. Ik begin nu naarstig te bedenken wat ik dan gezegd heb. Gelukkig hebben we het kort gehouden en heeft zoon al snel de hoorn neergelegd.

Odile

Odile

04-07-2014 om 09:14

microsoft

Ik wordt al weken gebeld door "Microsoft", een raar nummer. Ik neem dan maar op met hallo en als er iemand in gebroken Engels tegen me begint te brabbelen hang ik midden in zijn of haar zin op. Echtgenoot vindt het zeer onbeleefd van me, ik kan er niet mee zitten...

cento

cento

04-07-2014 om 12:14

ach ja Ad Hombre

Je kunt maar beter voorzichtig zijn deze dagen. Je verwacht totaal niet dat een overheidsorganisatie en zeker de belastingdienst met een mobiel nummer belt om wat vraagjes te stellen…..
Ik kan niets verifiëren; het kan dus zomaar een oplichter zijn die allerlei info probeert los te peuteren.
Erg triest als ik het verhaal van je vriendin zo lees. Kan ik echt heel boos om worden. Ze zijn tegenwoordig zo ontzettend gewiekst. Beter maar een beetje paranoia dan erin tuinen met alle gevolgen...

Egel

Egel

04-07-2014 om 12:47

Odile

Odile, dat is absoluut niet onbeleefd van je, want dat zijn pure oplichters. Volgens mij bellen ze meestal uit Amerika of India. Ik ben een keer in het Engels heel erg boos met ze in discussie gegaan: of het nu goed voelde om crimineel te zijn. Of hij nog lekker kon slapen.
Want ik héb niet eens microsoft, dus dat was een laatste argument om ze niet te kunnen geloven dat er iets mis zou zijn met de beveiliging van mijn microsoft-apparaten.
Die Indiër (aan zijn accent te horen) probeerde het nog met verontwaardiging, maar ik heb gewonnen. Hij legde uiteindelijk op en ik ben tot nu toe nooit meer gebeld.
Groeten, Egel

GS

GS

04-07-2014 om 17:07

fout (ot)

O jee, ja die Indiers met hun fout op jouw computer .... Ze bellen met een vertaalmachine!
Ik doe nl of ik geen Engels kan en praat alleen in het Nederlands 'wat zegt u? he? Wat? Hallo?? Halllloo! Ik versta u niet? Wat zegt u? En maar herhalen. Prompt kunnen ze dan een paar woordjes Nederlands, maar ja, dat versta ik natuurlijk óók niet...

Egel

Egel

04-07-2014 om 20:34

Nou, GS

Nou, die reactie vind ik wel grappig, maar het ging verder gewoon in het Engels, gewoon direct al. Op mijn werk is de voertaal ook Engels dus dat is verder geen probleem (heb zelfs ruim ervaring met Engelssprekende Indiers).
Maar ik vond het leuk om boos te worden op een oplichter. Als ik verder geen gegevens gaf, had ik toch niets te verliezen. Het kostte hem (het bedrijf) nu alleen maar tijd (en misschien ook nog wel geld). En ik was écht boos. Lekker!

Katniss

Katniss

04-07-2014 om 22:50

Mobiel

"Je verwacht totaal niet dat een overheidsorganisatie en zeker de belastingdienst met een mobiel nummer belt om wat vraagjes te stellen….."
Er wordt in alle bedrijven steeds meer mobiel gewerkt (Het Nieuwe Werken) dus de belastingdienst blijft niet achter. Ik vermoed dat er daarom ook meer mobiel gebeld zal worden.

cento

cento

07-07-2014 om 17:19

Katniss

Was inderdaad iemand van de belastingdienst. Ik heb ook zijn naam en telefoonnummer opgevraagd en die kreeg ik. Hij wist precies wat ik had ingediend etc…dus dat zit wel ok. Was meer om het ondernemerschap vast te stellen. Hij gaf hetzelfde antwoord als jij geeft. Er wordt steeds meer via de mobiel gedaan en ook de belastingdienst kan niet achterblijven….

Alles leuk en aardig, maar hoe kan ik dan als buitenstaander nu controleren of ik daadwerkelijk iemand van de belastingdienst aan de telefoon (mobiel) heb. Zeker in deze tijd van oplichterij en fishing…etc...
De bank bijvoorbeeld zal altijd een brief sturen om iets aan te kaarten en doet dat niet via een link op de mail.

Annet

Annet

07-07-2014 om 18:13

Vanuit overheid kan ook melding geven van onbekend nummer

Als ik bel naar iemand vanuit vaste nummer werk, ziet de gebelde mijn nummer niet. Daar staat dan anoniem.
De gebelde kan dan niet controleren of er wel vanuit overheidsdienst gebeld wordt.

Als ik bel vanuit mijn mobiel, dan ziet de gebelde wel mijn nummer.

Katniss

Katniss

07-07-2014 om 18:14

Bank

Je bent toch niet gemaild met een vage link? Mijn bank belt me ook wel eens, meestal om te vragen of ik nog interesse heb in een nieuw product. Je moet er wel alert op zijn/blijven dat je geen vertrouwelijke informatie over de telefoon (of mail) geeft. De Belastingdienst zal dat niet van je vragen, en de bank ook niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-07-2014 om 19:58

ach

"Alles leuk en aardig, maar hoe kan ik dan als buitenstaander nu controleren of ik daadwerkelijk iemand van de belastingdienst aan de telefoon (mobiel) heb."

Ach, nog niet zo lang geleden kenden we het hele fenomeen 'nummerherkenning' niet eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.