Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Belastingaangifte - studerend kind doet aangifte?

Is zoon, studerend zonder eigen inkomen, wel beurs, studielening en zorgpremie als inkomen, mijn fiscale partner? Maw. moet zoon ook al zijn belasting gaan invullen dit jaar? En moet ik ons dan opgeven als fiscale partners? Wie weet dit want ook met googelen kom ik er niet echt uit.
Ik heb de neiging om het te negeren, zoon niet laten invullen, maar daarmee steek ik mijn kop in het zand, dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik.

four

four

22-03-2015 om 18:11

hoe oud is zoon?

Je kind kan volgens mij alleen maar je fiscale partner zijn als hij 27 jaar of ouder is. Verder is er verschil in fiscale partner of toeslagpartner.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 18:27 Topicstarter

Ja dankje four

Zoon is in elk geval geen toeslagpartner en geen fiscale partner.
Maar moet hij nu wel zelf zijn belastingformulier invullen?
En zijn er mogelijk voor mij aftrekposten omdat ik een studerend kind onderhoudt?
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/werken_algemene_regelingen/u_hebt_thuiswonende_kinderen/

Tine

Tine

22-03-2015 om 18:33

Denk het niet

Dat jij je studerende kind onderhoud is een keus. Het schijnt de bedoeling te zijn dat studerende kinderen hun eigen broek ophouden. Dat jij meebetaalt is aardig maar zal de belastingdienst worst wezen ben ik bang.

four

four

22-03-2015 om 18:36

nee en nee

Hij verdient niet, dus heeft niets aan een belastingaangifte (anders zou hij kunnen kijken of hij geld terug kan krijgen) en voor studerende kinderen kun je zelf geen geld aftrekken.

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 19:14 Topicstarter

wederom bedankt

Zoon is 18 jaar en het eerste jaar dat ik me dat afvraag.. Maar hij hoeft dus niets te doen en ik ook niets, behalve mijn eigen aangifte.

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 19:16 Topicstarter

je eigen broek

Het ideaal wordt de norm. Maar dat is natuurlijk wat onrealistisch. Zoon levert een giga inspanning met zijn autisme, maar ernaast werken gaat even niet. Hij had een klein baantje maar heeft dat op het hbo moeten opgeven vanwege de studielast voor hem. Hij kijkt wel komend jaar of het lukt om iets te gaan verdienen, nu hij gewend is, maar ik houdt ook maar vast geld voor hem apart voor zijn boeken na de zomer. Voor als het niet lukt.

Marea

Marea

22-03-2015 om 20:01

zorgtoeslag

Krijgt hij dan geen zorgtoeslag? Mijn dochter sinds kort wel (sinds ze 18 is en zelf ziekenfonds moet betalen) en ze moet nu belastingaangifte doen.

Henriette123

Henriette123

22-03-2015 om 20:06

Anne J

Ik weet niet of dat nu nog kan, maar ons kind kreeg tijdens haar studie die ze vorig jaar pas heeft afgerond, een studenten Wajong uitkering. Dit omdat het voor haar ivm een psychische ziekte niet mogelijk was om naast haar studie een bijbaan te hebben. Ik meen dat ze 20%van een volledige Wajong uitkering kreeg.

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 20:07 Topicstarter

ja wel zorgtoeslag

Kind krijgt wel zorgtoeslag, maar ik betaal de premie omdat ik graag wil dat hij bij mij in het ziekenfonds blijft voorlopig. Maar zou alleen het ontvangen van zorgtoeslag betekenen dat je aangifte zou moeten doen, terwijl je geen inkomen hebt?

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 20:08 Topicstarter

inkomen

Zoon maakt wel de toeslag aan mij over zodra het gestort is.

Marea

Marea

22-03-2015 om 20:13

zorgtoeslag

Maakt niet uit wie de premie betaalt, hij heeft zijn eigen ziektekostenverzekering, hij zit dus niet bij jou erin. Al betaalt de buurman zijn premie, de toeslag komt naar hem, dus hij moet bij de belasting verantwoorden of hij er recht op heeft en welk bedrag. Maar als hij niets heeft verdiend, dan vul je gewoon nul euro in.
Even inloggen met zijn digid en je kunt zien wat er bij hem is ingevuld.

Mijn dochter krijgt wel de korting die ik van mijn werkgever (ziekenhuis) ontvang, heeft ook nog het nummer dat ze al had voor ze 18 werd (dat op ons nummer lijkt, dus eraan gekoppeld is), maar het is een zelfstandige verzekering.

Maar je hoeft je geen zorgen te maken. Mijn dochter heeft dit jaar 4500 euro verdiend en heeft het maximumbedrag aan zorgtoeslag ontvangen (vanaf augustus) en hoeft daarvan niets terug te betalen. Dus als hij niets heeft verdiend, hoeft hij niet bang te zijn dat hij wat moet terugbetalen.

Marea

Marea

22-03-2015 om 20:14

#11

Hoe jullie de financiën onderling regelen interesseert de belastingdienst niet.
(dit is niet onaardig bedoeld, maar ik weet niet hoe ik dit vriendelijker kan zeggen

ziekenfonds

Bestaat al lang niet meer. Je wil je zoon bij dezelfde ziektekostenverzekeraar houden, dat begrijp ik althans. Maar dat heeft even veel met elkaar te maken als dat je buurman dezelfde ziektekostenverzekeraar heeft. Het kán alleen zijn dat je zoon nog 'gratis' meeverzekerd kan zijn in je aanvullende verzekering. Dat kon bij mij in elk geval wel in het begin, maar ook dat grapje is twee jaar geleden afgeschaft en zoon moest zelf een aanvullende verzekering afsluiten. Er is dan geen enkele meerwaarde in het houden van dezelfde verzekering, behalve dan dat je zelf iets beter op de hoogte bent van bepaalde regeltjes.

Tsjor

Boeken voor volgend jaar

Als het nodig is kan zoon daarvoor geld lenen bij DUO. Je hoeft niet het maximale te lenen.

Tsjor

Fiscale partner

Four, misschien kun je de tweede link aan me uitleggen, want ik snap het niet.
Er staan allerlei voorwaarden, wanneer iemand fiscale partner is. Stel nu dat ik een zoon heb van 27 die bij mij woont. Ik heb geen samenlevingskontrakt met hem, ik heb geen kind met hem, we hebben geen kind van elkaar erkend, hij is niet mijn pensioenpartner, we zijn niet samen eigenaar van een woning en er staat geen minderjarig kind bij ons ingeschreven (dat was vorig jaar wel het probleem). Dan zou je simpel zeggen: hij voldoet aan geen enkele voorwaarde, dus hij is niet mijn fiscale partner.
Maar dan wordt de 'let op' plotseling interessant, want wij waren wel allebei ouder dan 27 op 31 december 2014. Maar waar komt die 'let op' dan vandaan, als je aan geen enkele voorwaarde voldoet? Vreemd.

Ik begrijp dat een ondertekende huurovereenkomst uitkomst kan bieden.

Is het trouwens wel of niet interessant om een studerend kind mee te laten tellen als fiscale partner?

Tsjor

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 20:31 Topicstarter

Is dat nieuw Tsjor?

Ik kon vorig jaar niets vinden over het lenen voor boeken. Wel uiteraard voor collegegeld.

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 20:45 Topicstarter

Wajong

Gelukkig heb ik veel zelf kunnen doen voor mijn kinderen want door die extreme belasting door de hulpverlening ben ik ook nooit toegekomen aan de TOG of andere vergoedingen. En nu is het meeste wel afgeschaft en moet je je in ongelooflijke bochten wringen om nog iets vergoed te krijgen. Ik krijg een hartverzakking als ik eraan denk. De LGF was genoeg, daar heb ik al 8 van mijn 9 kattenlevens voor ingeleverd.

Duo bepaalt niet

waarvoor je het geld leent? Je zoon is nu 18, hij kan nu nog studiebeurs aanvragen (basisbeurs bestaat dit jaar nog tot 1 september) en als dat niet genoeg is een aanvullende lening. Maakt niet uit wat hij daarmee doet, collegegeld, boeken, skivakantie. Hij hoeft niet het maximale bedrag te lenen, kan ook een beperkt bedrag zijn.

Tsjor

Leen13

Leen13

22-03-2015 om 20:58 Topicstarter

Bellen met de DUO

Ik ga morgen maar even bellen met de DUO want het gaat om 2x een bedrag van 300 euro en dat wil je niet vooraf of per maand maar het liefste o het betreffende moment en hoe je dat dan kunt regelen dat dat op zijn rekening komt.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

22-03-2015 om 21:37

Even heel kort door de bocht:

In het algemeen MOETEN jongeren geen aangifte te doen. Dan MOET alleen maar als ze een brief hebben gekregen waarin staat dat ze aangifte MOETEN doen voor een bepaalde datum.
Jongeren MOGEN aangifte doen.

Wanneer is aangifte zinvol:
Aangifte doen is alleen zinvol als ze over dat belastingjaar inkomsten hebben gehad uit arbeid. Dat kan een vakantiebaantje/bijbaantje zijn, of (wat minder vaak voorkomt) inkomsten hebben gehad omdat ze een ww of ziektegeld uitkering gehad hebben.
Of ze moeten een uitkering gehad hebben waarover inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen worden afgedragen.

Als een jongere alleen zorgtoeslag krijgt en een studiebeurs, dan hebben ze geen inkomstenbelasting afgedragen. Die draag je namelijk niet af over zorgtoeslag of studiebeurs.

Punt 2 is, je kunt alleen maar belasting terugkrijgen als je die ook afgedragen hebt. Heb je wel aftrekposten, maar geen inkomsten (en dus geen belasting afgedragen) dan krijg je niets terug. Want je hebt niets betaald.

Dus... Kijk eerst of er inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen is betaald via een bijbaantje. Is dat niet betaald? dan is aangifte doen ook niet zinvol.

Let wel, bovenstaand is heel algemeen. Ik ga er vanuit dat de jongere geen 1.500.000 euro op de bank heeft staan waarover hij of zij belasting moet betalen
Maar als dat het geval is, dan krijg je wel bericht dat je aangifte MOET doen

four

four

22-03-2015 om 21:49

fiscale partner met je kind

Een kind onder de 27 is nooit je fiscale partner. Boven de 27 is je kind alleen je fiscale partner als je voldoet aan 1 van de voorwaarden. De meeste voorwaarden zijn niet van toepassing voor een ouder met een kind. Verder heb je maar 1 fiscale partner. Daarbij geldt dat als meerdere mensen aan de voorwaarden voldoen, degenen die aan de eerste voorwaarde voldoet je fiscale partner is.

1. U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. deze voorwaarde zal nooit opgaan voor een kind en een ouder.

2. U hebt samen een kind: deze ook niet.

3. 1 van u heeft een kind van de ander erkend : is wettelijk onmogelijk

4. U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners: gaat volgens mij ook niet

5. U bent samen eigenaar van een eigen woning: dit zou kunnen, maar heb je dus samen een woning en is je kind onder de 27 dan ben je dus geen fiscale partners.

6. U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben: ook deze voorwaarde kan opgaan voor een kind en een ouder, zal niet heel vaak voorkomen denk ik, maar kan wel.

7. U was het jaar ervoor al fiscale partners: spreekt voor zich.

Four

Maar dan de let op! 'Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was.'

Die begrijp ik niet. De regeltjes die je aanhaalde had ik al genoemd en die zijn met een eigen kind allemaal niet van toepassing. Maar dan deze let op!

en de tweede vraag: wat zijn de voor- en nadelen van fiscaal partnerschap als je een zoon hebt die studeert (geen inkomsten)of die gedeeltelijk werkt (wel inkomsten).

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.