Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

23-03-2013 om 20:22

Belastingaangifte 65+'er

Ik ben bezig met de belastingaangifte van iemand die vorig jaar 65 is geworden. Tot mijn schrik komt het programma uit op een terugbetaling van 1600 euro. Ik snap niet waar dat aan ligt, is nog nooit gebeurd. Bij de berekening wordt ook het 42% tarief toegepast, terwijl dat voor ouderen eigenlijk rond de 20% is. Kennis is eind augustus 65 geworden. Wordt het hoge tarief dan voor het hele jaar toegepast? Dat heeft dan natuurlijk gelijk een nadelig gevolg aangezien op de AOW al geen LB wordt ingehouden.
Hebben jullie enig idee wat er fout gaat? De heffingskortingen (algemene en alleenstaande-ouderen) zijn wel toegepast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-03-2013 om 21:11

Aow-premie over aow

Inmiddels heb ik wat gegoogeld en kwam erachter dat je vaak moet bijbetalen in het jaar dat je 65 wordt ;-( Ook wordt er premie AOW ingehouden over de AOW omdat het wordt berekend over het totale jaarinkomen. Voor de inhouding over het ontvangen AOW-bedrag moet je dan bezwaar maken, schijnbaar. Heeft iemand daar ervaring mee?
Geldt dat dan ook over het ontvangen pensioen?? Ik denk nl dat dat de oorzaak is dat er nu zoveel terugbetaald moet worden. Kennis had in 2011 een lager inkomen dan in 2012, uit 4 verschillende potjes, en heeft wel een goed pensioen.

Vic

Vic

23-03-2013 om 21:43

Niemand?

Ja, ik ben wat ongeduldig want ik wilde het gewoon gedaan hebben en nu zit ik hiermee. Ik betwijfel of dit in het script staat van de belastingtelefoon dus of het nut heeft om hen te bellen...

Sawo

Sawo

23-03-2013 om 21:55

Consumentenbond 1

In 2012 65 jaar geworden? Dan betaalt je over schijf 1 en 2 een lager belastingtarief: je hoeft immers geen AOW-premie meer te betalen.

Voor 2012 geldt dan een gemiddeld tarief, afhankelijk van de maand waarin iemand 65 werd. In het aangifteprogramma ziet je dat terug in de berekening van de premies volksverzekeringen. Het gemiddelde tarief wordt berekend over het héle jaarinkomen, dus niet gesplitst in een gedeelte voor de 65e verjaardag en een gedeelte daarna.

Sawo

Sawo

23-03-2013 om 21:58

Consumentenbond 2

n het jaar dat u 65 jaar wordt, heeft u verschillende inkomensbronnen. Misschien nog loon, maar in ieder geval AOW, waarschijnlijk een pensioen en wellicht lijfrente-uitkeringen. Op de uitkeringen na uw 65ste wordt een te laag percentage loonheffing ingehouden, op uw loon een te hoog percentage. In de aangifte worden alle inkomens bij elkaar geteld en valt een deel van uw inkomen misschien wel in de 42%- of 52%-belastingschijf.

Er geldt een afwijkend belastingtarief in de eerste en tweede schijf en ook de heffingskortingen worden verlaagd. Dit heeft te maken met het niet verschuldigd zijn van de AOW-premie over het tweede deel van het jaar. Kortom, een jaar waarin niet te voorspellen valt of en hoeveel geld u terugkrijgt of moet bijbetalen. Als u meer wilt weten, pluis dan de berekeningen achterin de aangifte uit.

Vic

Vic

23-03-2013 om 22:20

Hmmm

Een soort Russische roulette dus ;-( Begrijp ik daaruit goed dat het waarschijnlijk geen zin heeft om bezwaar te maken? Het gemiddelde inkomen in de pensioenmaanden is hoger dan de maanden daarvoor, dus volgens mij komt deze manier van berekenen ongunstig uit.

Vic

Vic

24-03-2013 om 12:08

Het slechte nieuws gebracht

Kennis had al van recent gepensioneerden gehoord dat zij allemaal moesten bijbetalen, dus hij had er al op gerekend. Dat was wel een opluchting. Ik ben er ook achter wat er 'mis' is gegaan. Op een van de inkomensdelen is belachelijk weinig LB ingehouden, geen idee waarom. Ik ga wel tzt bezwaar maken, proberen kan altijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.