Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tesje

Tesje

27-10-2015 om 19:32

Belasting op uitbetaalde vakantie

weet iemand hoe het nu echt zit met het uitbetalen van vakantiedagen? Je hoort vaak dat je daar extra veel belasting over betaalt dus dat dat ongunstig is, je zou er weinig aan overhouden. Maar ik heb van anderen weer gehoord dat dat een broodje aap is. Je betaalt op de loonstrook waarop ze staan dan wel een hoger tarief, maar bij de belastingafrekening wordt dat weer rechtgetrokken. Daar wordt gekeken naar de totale uitbetaalde (gewerkte, ziekte, vakantie) uren gekeken en daarover wordt de te betalen belasting berekend. Je betaalt dan uiteindelijk hetzelfde tarief als over je gewone gewerkte uren.
Wie weet wie er gelijk heeft?

Injel

Injel

27-10-2015 om 19:50

belastingvrije voet

volgens mij komt het doordat bij je 'normale' uurloon rekening gehouden wordt met de arbeidskorting/belastingvrije voet. Je inhoudingen gaan dus alleen over het bedrag boven dat heffingsvrije bedrag. Bij uitbetaling van vakantie-uren is die korting al 'op' en betaal je dus over het gehele uurloon belasting. Daarom houdt je daar iets minder van over netto.

Tesje

Tesje

27-10-2015 om 21:18

Injel

Ik denk dat ik je begrijp maar ik weet het niet zeker. Die belastingvrije voet is 'op' na een bepaald verdiend bedrag dus na een bepaald aantal gewerkte uren. Over alles wat daarboven komt betaal je belasting, of dat nou echte gewerkte uren zijn of niet opgenomen vakantie dat maakt dan niet uit? Dus versie 2 klopt?

bieb63

bieb63

27-10-2015 om 21:25

Tesje

Je betaalt over alle extra's (buiten je gewone loon) een hoger belastingtarief (dus over vakantiegeld, 13e maand en dus ook uitbetaalde vakantiedagen). Dit krijg je niet 'terug' met je belastingaangifte omdat het niet als je loon op je jaaropgaaf terugkomt (hetgeen je opgeeft bij je belastingaangifte).

Jamie

Jamie

27-10-2015 om 21:30

ik leg het vaak zo uit:

Stel dat je 2000 uur per jaar werkt voor een inkomen van 10 euro per uur dus 20.000 euro per jaar en daar gaat 40% belasting af waarmee rekening wordt gehouden dat je over je eerste 6000 geen belasting hoeft te betalen. Je betaalt dus 40% van 14.000 euro dat jaar aan belasting. Omdat je werkgever dat belasting betalen verdeeld over een heel jaar smeert die 6000 ook uit over een heel jaar.

Stel nu dat je 100 vakantieuren laat uitbetalen dan moet je over al die uren belasting betalen want die 6000 gaat al over je normale uren maar omdat de werkgever dan niet goed weer hoeveel belasting (je hebt verschillende percentages) gaat het hoogste percentage belasting daaroverheen, dus bijv 52%. Als jouw inkomen totaal niet zo hoog is krijg je dat later weer gewoon terug.

Stel nu dat je voortaan niet 2000 uur per jaar werkt maar 2100 uur (dus precies het aantal uur meer op contractbasis dan die vakantieuren): dan houd je over dat jaar hetzelfde als dat je die 100 uur vakantieuren hebt laten uitbetalen.

Men zegt dus dat je meer belasting betaalt over die vakantieuren maar volgens mij is dat hetzelfde als dat je voortaan dat aantal uren meer gaat werken.

Moni

Moni

27-10-2015 om 21:33

Het is alsof je meer gaat verdienen

Je betaalt over extra inkomsten dezelfde belasting als dat je zou betalen als je meer zou verdienen. Het komt niet doordat het om vakantiedagen gaat, het komt alleen door een hoger salaris. Al je vrijstellingen zijn al geregeld dus over extra inkomsten betaal je belasting zonder vrijstelling.

V@@s

V@@s

27-10-2015 om 21:35

jaaropgave

Het loon dat op je jaaropgave staat is natuurlijk inclusief vakantiegeld, dertiende maand en andere extra's.

Tesje

Tesje

27-10-2015 om 21:36

Hmmmm

Dat moet ik dan eens nakijken op mijn jaaropgaven. Ik meen dat alle uitbetaalde uren daarop staan. Contractwerkuren, extra gewerkte uren, ziekte uren, uitbetaalde vakantie uren allemaal voor hetzelfde uurloon. Vakantiegeld is een aparte rubriek, eindejaarsuitkering ook. Maar dat is volgens jou niet zo bieb?

Tesje

Tesje

27-10-2015 om 21:47

Oje

Ik reageerde op bieb maar er zijn al veel meer reacties. Jamie en moni zo denk ik het ook maar ik word dan weer onzeker van collega's die zeggen noooit laten uitbetalen want je houdt er niets van over! Zelfs de personeelsmeneer van het werk van mijn man zei dat vandaag tegen hem. Die snapt het dan ook niet.

Moni

Moni

27-10-2015 om 21:49

Er kan verschil zijn tussen jaaropgaaf en voorlopige aanslag

De voorlopige aanslag is gebaseerd op wat jij (of de belastingdienst) verwacht. Stel dat je al langer bij deze werkgever zit, zal bijna alles meegenomen zijn.
Uitbetaalde vakantiedagen worden niet vooraf meegenomen. Tussentijdse salarisverhogingen ook niet.
Die zitten wel bij je jaaropgaaf. En die jaaropgaaf gebruik je bij de belastingaangifte. Dan kan het zijn dat je meer/minder terugkrijgt vanwege de extra inkomsten.
Het blijft staan dat je niet extra belasting betaalt voor je uitbetaalde vakantiedagen maar dat over alle extra's geen aftrek meer bestaat, dat zit al in je gewone afdracht.

Jamie

Jamie

27-10-2015 om 21:50

tja

Het laagste belastingpercentage is iets van 38 en het hoogste 52 dus het kan nooit hoger zijn als het gaat om vakantiegeld toch? Maakt het echt uit of het 38/40 is of 52?

Katniss

Katniss

27-10-2015 om 23:16

Bijzondere situatie

Volgens mij is het bijzondere tarief dit jaar 56 en 46%, in plaats van 52 en 42. Ik weet niet precies waarom, het had iets te maken met lagere arbeidskorting (of zo, klok en klepel).
In ieder geval staan al je salarisbestanddelen, dus ook vakantiegeld, 13e maand en uitbetaalde vakantiedagen, gewoon op je jaaropgaaf. Als je belastingaangifte doet wordt dus alles berekend met toepassing van de juiste heffingskortingen en toepassing van het normale progressieve tarief. De evt teveel betaalde belasting krijg je dus gewoon weer terug.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-10-2015 om 05:18

Nee die snapt het dan ook niet

Die pz mijnheer. Jamie legt het goed uit. Ik laat ieder jaar wel iets van uren uitbetalen en daar hou ik echt wel aan over.
En idd. dat staat gewoon op de jaaropgave erbij. Die aparte rubrieken zijn de reserveringen, het totaal is waar je belasting over betaalt.

Waar je wel voor moet uitkijken is voor je toeslagen etc. Kan zijn dat je toevallig net te hoog gaat uitkomen qua salaris voor het een en ander.

Tesje

Tesje

28-10-2015 om 08:34

Dank

Ik dacht dan toch in de goede richting, maar ik ging weer twijfelen. Blijkbaar is het een hardnekkig broodje aap verhaal dat uitbetaalde vakantie extra zwaar wordt belast.
Het kan natuurlijk toevallig dat je daardoornet in een hogere schaal komt (maar als je die uren meer had gewerkt was dat ook zo) en idd oppassen met toeslagen. Dank!
(Ginny wat ben jij vroeg wakker, nog last van de wintertijd? )

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 08:37

inderdaad

Hele volksstammen blijven dit elkaar aanpraten, ik kan die bijna elke maand op facebook zetten want vooral daar maken ze elkaar helemaal gek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-10-2015 om 09:57

Denk het

Kon niet meer slapen... Gaap

Tesje

Tesje

28-10-2015 om 12:04

Skik

Als ik dit goed snap dan heeft groep 1 dus toch gelijk sinds 2014.... Je betaalt over vakantie uren meer belasting dan over gewerkte uren, resp. 48,32% en 42% (als je in die schaal zit). Niet helemaal meer een fantasieverhaal dus.

V@@s

V@@s

28-10-2015 om 12:13

nee

Je betaalt niet meer belasting. Als je hetzelfde bedrag als loonsverhoging zou krijgen dan zou je onder de streep hetzelfde overhouden.

Katniss

Katniss

28-10-2015 om 12:17

Tesje

In 2014 is door werkgevers te weinig loonbelasting ingehouden (bij de meeste mensen) omdat de arbeidskorting inkomensafhankelijk is geworden. Dat wordt gecorrigeerd door het extra belasten van bijzondere beloningen. Bij de belastingaangifte wordt gewoon de belasting berekend die je op grond van je totale inkomen zou moeten betalen. Echt waar.

Tesje

Tesje

28-10-2015 om 17:54

Zucht

Ik wil jullie best geloven maar ik vind het ingewikkeld! Het tekort aan inhouding wordt gecorrigeerd door extra belasten van bijzondere beloningen zegt katniss. En als je nou geen bijzondere beloningen hebt, hoef je dan niet gecorrigeerd te worden? En v@@s over loonsverhoging wordt toch niet gecorrigeerd/extra belast, dat gaat over bijzondere beloningen en niet over gewoon loon. Zucht....

Katniss

Katniss

28-10-2015 om 17:56

Vakantiegeld

Ik vermoed dat je gewoon een naheffingsaanslag krijgt als je geen bijzondere beloningen, dus ook geen vakantiegeld, krijgt. Die situatie zal niet vaak voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.