Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Belasting betalen als Alphahulp?

iemand een idee hoe dit zit? Ik werk als alphahulp. Paar uurtjes maar. Verdien 176 euro per maand. Hierover moet ik 5.1% belasting betalen. dat doe ik al een aantal jaren braaf, maar nu ken ik verschillende mensen die hetzelfde werk doen en die snappen niet waarom ik dat betalen moet, want zij betalen niets omdat het inkomen onder de 6000 nog wat ligt zeggen ze. Mijn heffingskorting gaat ook omlaag. Netto werk ik voor een paar euro per uur, maar goed, ik vind mijn client een schat, dus ik doe het met plezier, maar ik blijf me toch afvragen waarom ik wel betaal en anderen beweren niets te betalen. Ze snappen niet eens waar ik het over heb. Iemand een idee hoe dit zit?

Jessica O

Jessica O

07-11-2013 om 22:07

vroeger

Bij mijn vorige werkgever was ik ook alphahulp, kreeg ca 12, 50 per uur. Dit was inclusief vakantiegeld en exclusief belasting. En ja, ik moest daar ook gewoon belasting over betalen, kwam gewoon op mijn aangifte te staan.
Ik zou het er zelf niet op wagen moet ik zeggen.
Mijn huidige werkgever betaald wel iets minder uit, maar dan krijg ik ook vakantiegeld, bij ziekte doorbetaald èn vakantiegeld. Bevalt me wel iets beter.

Kassa

Kassa

07-11-2013 om 23:02

Enige inkomen?

Melleke. ik werk ook part-time en verdien iets meer dan jij (tussen € 250,00/300,00 p.mnd). Daarnaast nog een paar maanden per jaar een baantje. En toch krijg ik ieder jaar zo'n € 1300,00 terug van de belastingen.
Mijn man vult ieder jaar de belastingpapieren in, geen idee hoe en wat. Zoek een keer iemand van de bond of zo, die kunnen je vast wel helpen.
Je collega's die terugkrijgen zouden je ook wegwijs kunnen maken ...

Hanne.

Hanne.

07-11-2013 om 23:41

belastingvrij

Over de eerste (uit mijn hoofd) 6000 euro hoef je inderdaad geen belasting betalen.

Maar je mag dat bedrag ook aan je partner 'overdragen' als je die hebt en als je wilt. Dat kan soms gunstiger zijn.

Kan het zijn dat dit bij de belastingaangifte wordt verrekend door je partner?

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 08:52

kassa

Daar kunnen ook kinderkortingen en anderen dingen in zitten, dat zegt nog niets.

Katniss

Katniss

08-11-2013 om 11:27

Alphahulpen

De alphahulpenregeling van vroeger bestaat toch niet meer? Volgens mij gelden nu de normale belastingregels en dan zou je met 178 euro inkomsten per maand dus geen belasting hoeven betalen. Sterker nog, dan krijg je flink wat terug aan algemene heffingskorting.
Wie houdt deze belasting dan in? Je werkgever? Zou het niet alleen de ziektenkosteninhouding kunnen zijn? Hoewel, die is 4% volgens mij.

Katniss

Katniss

08-11-2013 om 11:33

Het is inderdaad de inkomensafhankelijke bijdrage van de zorgverzekeringswet. Overige loonheffing hoef je niet af te dragen. Je moet de inkomsten opgeven voor de IB als overige inkomsten.
"
Inkomensafhankelijke bijdrage voor ondernemers

Als ondernemer, freelancer of alphahulp betaal je een inkomensafhankelijke bijdrage van 5 procent. In 2014 wordt dit 11,1 procent, kun je lezen in het artikel 'Wat verandert met het regeerakkoord aan de zorgverzekering van ondernemers?'

Voor ondernemers geldt het maximum belastbare bedrag van 50.064 euro (in 2012). Omdat je niet in loondienst bij een werkgever bent, kan deze bijdrage niet worden ingehouden en krijg je het ook niet terug. Omdat je ook geen loonbelasting en premie volksverzekeringen afdraagt, ontvang je van de Belastingdienst een aanslag Zorgverzekeringswet."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.