Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

wink

wink

31-07-2013 om 16:52

Belasting

Kan dit zo maar.
Gisteren kregen we in eens een rekening van de belasting of we even 450 euro terug willen storten over 2008 en 2007. Het blijkt dat we toen kind gebonden budget hebben gekregen terwijl we daar geen recht op hebben.
Wij hebben dit nooit zelf aan gevraagd. Eb toen we het kregen gingen we er van uit dat we daar dan ook recht op hadden.
Toen we gisteren de belasting belde zeiden ze dat dit normaal is. Omdat ik niet werk krijg ik dit geld automatisch gestort. Maar omdat mijn man te veel verdient hadden we er geen recht op en nu willen ze het dus terug.
Kan dit zo maar. Ze wisten toen ook wat mijn man verdiende.
Ik baal hier heel erg van.

Cersei

Cersei

31-07-2013 om 17:34

Helaas voor jou

heeft de belastingdienst in Nederland altijd gelijk. Je had het zelf moeten nakijken. Als ze in een heel vriendelijke bui zijn mag je misschien in termijnen betalen, met rente.

Yep

Zo werkt het - het staat ook allemaal in de kleine lettertjes. Heel veel gezinnen moeten of moesten allerlei toeslagen terugbetalen, wij hebben t ook gehad. Gewoon pech en vanaf nu supergoed narekenen waar je wel of niet recht op hebt.. Leuk kunnen ze t niet maken

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2013 om 18:22

Ja hoor

Heel veel gezinnen is exact hetzelfde overkomen, ik ben al jaren in hele kleine termijnen aan het afbetalen...en ja, dit kan zomaar.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-08-2013 om 08:50

Lichtpuntje

2008: ja, die moet je betalen. Maar 2007 mag je gewoon afwijzen, is namelijk verjaard. Er is 5 jaar tijd om belasting te innen. Een simpel briefje dat 2007 verjaard is en dus afgedaan, volstaat. De belastingdienst probeert het altijd wel, maar er is wel degelijk een grens.

amk

amk

01-08-2013 om 09:37

Yta: onjuist

als de belastingdienst eerder al heeft aangegeven dat er een herberekening of controle plaatsvind op deze data is de verjaring gestuit en begint er op dat moment een nieuwe verjaaringstermijn van 5 jaar.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-08-2013 om 10:37

Amk:klopt

Maar dat lees ik niet in het bericht van Wink. Dus wellicht heeft ze mazzel Dat gebeurt redelijk vaak.

Yta Chalne

Yta Chalne

01-08-2013 om 10:58

Overigens: stuiting belastingdienst

Het is ook weer niet zo dat de belastingdienst een keer wat laat horen en dan weer vijf jaar de tijd heeft. Ze moeten na dat wat 'laten horen' wel binnen de ambtelijke termijn (zes weken, eventueel op te rekken maar ook dat dient dan weer pr brief bevestigd te worden) laten weten wat de vordering is. Niet vier jaar later.

Wink

Wink

01-08-2013 om 17:48

Helaas

Mijn man had de brief gelezen en ik dacht dat hij 2007 en 2008 had gezegd maar het was 2008 en 2009.
We zullen dus moeten betalen eens kijken of we er net zo lang over mogen doen als de belastingdienst er over heeft gedaan om het terug te vragen.

Belastingbetaler

Belastingbetaler

03-08-2013 om 23:13

Aangifte

Als het mag wil ik even aanhaken bij dit draadje. Een kennis heeft voor mij aangifte gedaan en volgens hem krijg ik nu bijna 4000 euro terug.
Op de een of andere manier heb ik er toch geen goed gevoel bij. Stel dat de Belastingdienst dit uitbetaalt en het daarna weer terug wil? Hoe kan ik controleren of die aangifte klopt? Want blijkbaar kunnen ze het nog jaren terugvragen? Hoe weet je dan ooit of je dat geld kunt houden of terug moet geven? Ik kan toch niet jaren dat geld opzij houden?

Hetty

Hetty

04-08-2013 om 08:47

Hier ook schrik

Wij kregen die brieven ook over 2008 en 2009. Jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Maar wij moeten in totaal meer dan 1500 terugbetalen over die twee jaar. En dan komen dus de volgende jaren ook nog! Het voelt verschrikkelijk oneerlijk. We hebben steeds het aangifteprogramma gedownload. ze vullen steeds meer voor je in wat ze toch al weten. Dat controleren we ook braaf elk jaar en het klopt. Natuurlijk moeten ze geweten hebben wat wij verdienden!!! Dus ingelogd om naar de toelagen van dit jaar te kijken. Maar tot onze verbijstering zagen we dat het toetsingsinkomen voor dit jaar nog steeds veel te laag stond. We hebben er al jaren geen recht op en we krijgen steeds de max. Dus let op dat je daar je toetsingsinkomen omhoog zet naar een realistisch bedrag, anders blijf je bezig.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-08-2013 om 09:35

Belastingbetaler

Bij zomaar een handige kennis durf ik er weinig over te zeggen, maar in principe kan een beetje belastingadviseur vrijwel tot op de euro zeggen wat je terug gaat krijgen. Het is geen rocket science. Ik neem aan dat er een goede reden is dat je dat geld terug krijgt? In dit geval zou ik ook even afwachten of wat de kennis heeft ingediend ook wordt overgenomen door de belastingdienst.

Overigens, je krijgt een voorlopige teruggave, gevolgd door een definitieve. Als je die definitieve afwacht weet je zeker dat het geld voor jou is, daar komen ze niet op terug.

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2013 om 11:22

Klopt yta

Mijn zoon krijgt ook 400 euro terug, en heeft een definitieve teruggave.

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2013 om 11:24

Hetty

Ik heb de belastingdienst gebeld, zij hebben ons toetsingsinkomen omhoog gezet. Nadeel: de BD zal nu niet zelf actief laten weten dat je ergens recht op hebt. Maar het recht houdt je wel, mocht je inkomen ooit dalen.
Wij zijn nu bijna klaar met afbetalen van 2008,2009, 2010,2011....zucht...zeker 3000 euro.

Vic

Vic

04-08-2013 om 11:49

Hoe definitief is definitief?

Ik heb over 2008 eerst een boel moeten bijbetalen (kinderopvangtoeslag) en kreeg daarna totaal onverwacht nog veel meer weer terug. Ik heb van dat jaar liggen een voorlopige voorschotbeschikking, definitieve beschikking en herziene definitieve beschikking (plus nog een stapel correspondentie t.a.v. het bezwaarschrift). Nadat ik die herziene definitieve beschikking had gekregen heb ik uitgezocht hoe definitief die dan is (als ze dat blijkbaar kunnen herzien). Nou, niet dus! Als het de belastingdienst uitkomt mogen ze daar weer 5 jaar op terugkomen. Zelfs nu ze alle gegevens weten die nodig zijn om het belastingbedrag vast te stellen.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-08-2013 om 15:29

Navordering

Hoe bizar ook, echt definitief is zowat niks. De belastingdienst maakt fouten, en komt er dan weer op terug.
Dat mag trouwens niet zomaar; er moeten dan wel nieuwe feiten boven tafel zijn gekomen die ten tijde van de definitieve aanslag (versie 1.0) nog niet (bij de belastingdienst) bekend waren. Anders is het beslist zinvol om bezwaar te maken, dan hebben ze namelijk gewoon pech. Of zoals ooit gelezen (jurisprudentie) in de gerechtelijke uitspraak: 'dan had u maar beter personeel moeten nemen...'.

Hetty

Hetty

06-08-2013 om 08:52

Toetsingsinkomen

Fiorucci, de tip over toetsingsinkomen controleren was, bedoeld voor Wink. Want je moet er dus niet van uit gaan dat de BD nu wel jullie toetsingsinkomen omhoog heeft gezet! Wij hebben natuurlijk ook de belastingtelefoon gebeld. Maar die juffrouw heeft ook niets gezegd over het toetsingsinkomen controleren. Wel zei ze dat dit soort correcties vaak een jaar of twee, drie achterliepen, omdat dan pas je definitieve definitieve aanslag bekend is. Mijn neus!! Toen we die toeslag kregen, was ons toetsingsinkomen al te hoog. Dat wisten ze toen al. Er is gewoon iemand wakker geworden en heeft een manier gevonden om snel legaal ergens geld te vinden. Zouden er nu ook weer berichten in de media komen over hoe er op uitgebreide schaal gefraudeerd wordt met toeslagen, en nog wel in eigen land? :-S

Marietje

Marietje

06-08-2013 om 14:05

Mijntoeslagen.nl

Omdat ik toeslagen ontvang controleer ik regelmatig mijntoeslagen.nl. Dit, nadat een kennis van mij ongelooflijk de mist in is gegaan. Zij dacht dat de belastingdienst de zaken vást wel op orde zou hebben en dat die wel een brief zou sturen als ze wat wijzigen?

Dat dacht ik toen ook, want ik kreeg zelfs brieven als er niks gewijzigd was ("uw xxx-toeslag blijft yyy euro").

NOT!

Want blijkbaar sturen ze niet bij elke wijziging een brief!

Die kennis heeft toen net zo pijnlijk veel terug moeten betalen als een aantal mensen die in dit topic meeschrijven. En dat doet pijn.
Als ik in haar situatie had gezeten zou dat zelfs een onoverkomelijke ramp betekenen (want laag inkomen).

Sindsdien houd ik regelmatig, zeg gemiddeld eens per maand, mijn belastinggegevens online in de gaten. En ik heb al heel wat rare dingen meegemaakt. Zoals een toeslagpartner die op dook terwijl ik helemaal niet ken (was een oudbewoner van mijn huidige woning en allang uit het GBA geschreven voor ik er kwam wonen) en een jaarinkomen dat opeens maar een fractie was van mijn werkelijke (geschatte) inkomen (niemand kon dat verklaren), en dat gebeurde niet een keer per ongeluk, maar meerdere malen, zodat je niet meer denkt aan een incidentje dat iedereen kan overkomen, maar aan algemeen gemodder.

Als ik dit niet in de gaten had gekregen, met name dat veel te laag ingeschatte jaarinkomen, zou ik inmiddels diep in de (belasting)schuld terecht zijn gekomen. Een nachtmerrie!

Sindsdien houd ik trouw mijn gegevens bij. Sterker nog: ik voer mijn geschatte jaarinkomen altijd hoger in dan ik verwacht. Dat kost me dan wel weer toeslagen, maar ik leef zuinig en krijg liever later terug wat ik tekort kreeg, dan dat ik later bij moet betalen wat ik teveel kreeg. En een paar duizend euro krijgen of betalen, dat scheelt!

Fiorucci

Fiorucci

06-08-2013 om 14:37

Hetty

Daar ga ik wel vanuit, omdat dat ter plekke gedaan is door de persoon die ik aan de lijn had en omdat ik ook gezien heb dat dat is gebeurd. De toeslagen stopten ook direct.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-08-2013 om 23:07

Hou op, schei uit....

Vandaag vernomen dat onze kinderopvangtoeslag voor de rest van het jaar gedecimeerd gaat worden. Blijkbaar in het verleden veel te hoog ingeschat en dat moet vanaf nu dus terugbetaald worden. Voor 2011 en 2013 tegelijk. Ik vrees de aanslag van 2012....

Wordt veel droogbrood eten het komende half jaar.

En dat dus allemaal onder het mom van leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel. Jaja. Overigens over 2010 moesten we eerst ook terugbetalen en kregen we naderhand toch zomaar opeens geld terug.

Ik ga ook vaste klant van mijntoeslagen.nl worden. Dit is echt niet leuk zo....

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Hetty

Hetty

07-08-2013 om 09:33

Ginny

Zie je, er heeft gewoon iemand iets gevonden en nu worden we allemaal gepakt. De BD heeft eerst een diskette en later die downloadsoftware. "We hebben alles al voor u ingevuld, u hoeft het allemaal alleen nog maar te controleren". Jaja. Dan controleer je ook netjes alles wat ingevuld is. Denk je dat je alles goed hebt gedaan. Lieve, brave burgers zijn wij tenslotte. En dan wordt ons nog zo'n rotstreek geleverd! Wij gaan ook echt zo langzaam mogelijk terugbetalen, net als Fiorucci. Stelletje kl**th*mmels daar bij de BD.

Fiorucci

Fiorucci

07-08-2013 om 09:36

Hetty

Niet 'nu'. Ik ben al twee/drie jaar aan het terugbetalen....

Vic

Vic

07-08-2013 om 13:24

Altijd wel

Ik ben volgens mij al 5 jaar op rij steeds toeslagen aan het terugbetalen. Deels wel eens een eigen schuldje, maar ook omdat je in het verleden voor iedere toeslag apart je verzamelinkomen moest opgeven. Als je er dan een vergat... (ja, ook eigen schuld dus eigenlijk). Plus dat mijn jaaropgaven van de kinderopvang een paar keer geweigerd zijn. Eerst omdat ze niet voldoende gespecificeerd waren, en later omdat ik een zelf geprinte (via de mail ontvangen) opgave had gestuurd en die wat vlekkerig was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.