Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nettie

nettie

30-06-2016 om 22:57

belastbaar inkomen, veel of niet veel?

een vraag, ik kan en wil er geen verdere info bij geven. weet heel weinig van deze dingen af. man heeft eigen zaak, 15 jaar, geen bv en heeft daaruit 20.000 belastbaar inkomen. is dat veel of niet veel?

Carla

Carla

30-06-2016 om 23:08

weinig

20k is niet veel, beter gezegd het is weinig. Dat is 1500 per maand.

Docent

Docent

30-06-2016 om 23:18

25 jaar

Na 25 jaar in het onderwijs in schaal 11 verdien ik al heel lang 2800 per maand, bruto 60.593 per jaar (fulltime). Men zegt dat het een schijntje is. Veel is het idd niet, maar het kon erger. Ik ben opgeleid op masterniveau, geef les aan bachelorstudenten.
1500 pm lijkt mij erg weinig na 15 jaar.

bieb63

bieb63

30-06-2016 om 23:39

Niet veel

Maar dat kan je toch ook zelf bedenken?

Jacquel

Jacquel

01-07-2016 om 01:31

Valt wel mee

Het belastbaar inkomen zegt niet alles. Als ondernemer heb je diverse soorten aftrek, zodat je belastbaar inkomen lager uitvalt. De zelfstandignaftrek alleen al is 7.289 euro, dan is er de auto van de zaak, investeringsaftrek enz. enz. Bij het stopzetten van het bedrijf is er weer een andere korting. 1.500 is niet heel veel, maar ook niet dramatisch weinig. En het kan erg fluctueren. De crisis heeft er bij veel zelfstandigen erg ingehakt, het begint nu weer een beetje aan te trekken.

Caesar

Caesar

01-07-2016 om 07:20

Docent

60K per jaar een schijntje?
Ik denk dat heel veel mensen graag dat schijntje zouden willen verdienen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-07-2016 om 07:41

Inderdaad

Dat was ook mijn gedachte. Ruim € 60.000,- een schijntje?! Heel veel mensen kunnen er alleen maar van dromen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-07-2016 om 08:33

Minder dan minimumloon

Ik las gisteren dat het minimumloon vanaf 1 julli om en nabij 1550 per maand is. 1500 is dus niet veel. 60 duizend per jaar vindt ik dan weer geen schijntje. Een mooi bij de functie passend salaris. Lesgeven is nu ook weer geen rocket science of een belangrijke richtingbepalende functie.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2016 om 08:49

niet vergelijkbaar met salaris

Je kunt het belastbaar inkomen van een ondernemer niet zomaar vergelijken met een salaris van iemand in loondienst. Het is juist de kunst om als ondernemer aan het einde het belastbaar inkomen zo laag mogelijk te krijgen. Dat doe je door optimaal gebruik te maken van aftrekposten voor ondernemers. Zo mag je zo'n 10.000 euro per jaar reserveren 'voor later', je hebt de zelfstandigenaftrek, aanschaf van spullen (laptop, telefoon, bureaustoel), abonnementen (internet, telefoon, tijdschrift), deel van lunchkosten/etentjes, je kunt jezelf de maximale reiskostenvergoeding geven (ook als je lage kosten hebt) etc.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-07-2016 om 09:00

Eens

Ik kom wel bij ondernemers met negatief inkomen die desondanks in kasten van huizen wonen en luxe voertuigen voor de deur hebben (laat de SP het maar niet horen). Maar ergens vermoed ik dat dat bij nettie niet aan de orde is.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-07-2016 om 09:34

is het meer dan bijstandsniveau

Ik heb jaren op een belastbaar inkomen van rond de 20.000 moeten leven. Het is geen vetpot, een all-in naar een warme vakantiebestemming zat er niet in, maar ik kon er prima van eten en drinken en zelfs kleine extraatjes van doen. Ik wou dat ik nog zo'n inkomen had...

Paddington

Paddington

01-07-2016 om 09:53

Het is belastbaarinkomen

Dat houdt in dat daar een aantal aftrekposten vanaf zijn gehaald. Het beste is om te kijken naar het bruto inkomen, net als bij iemand die voor een werkgever werkt. Dit is de omzet, minus de bedrijfskosten.

Bijvoorbeeld:
Iemand werkt als ZZP-er. Dat is meestal een uurtarief. Stel dat iemand 40 uur per week werkt voor een bedrag van € 50,- per uur. Er zijn 52 weken in het jaar, neem dus even dat iemand van die 52 weken er 46 werkt. Zo'n persoon draait dan een omzet per jaar van € 92.000,-.
Hiervan moeten de bedrijfskosten ook worden betaald. Dingen zoals:
- verzekeringen
- oudedagsvoorziening
- reiskosten
- computer/laptop
- telefoonabonnement

Stel even dat deze bedragen gezamenlijk per jaar € 25.000,- zijn.
Dan blijft er bruto een jaarinkomen over van € 60.000,-.

Voordat je dan op een belastbaar inkomen komt zijn er nog een aantal aftrekposten/Heffingskortingen:
- Zelfstandigenaftrek van € 7280,-
- MKB winstvrijstelling
- Investeringaftrek
- FOR
- hypotheekrente indien van toepassing

Dit werkt ongeveer hetzelfde als bij iemand die voor een werkgever werkt. Daar heb je namelijk:
- arbeidskorting
- hypotheekrente
- algemene heffingskorting
- werkbonus
- enz.

Kortom, het belastbaarinkomen zegt niets voor zijn netto maandelijks inkomen. Daarvoor is meer inzicht nodig. Een beetje creatieve boekhouder kan een inkomen van een ondernemer behoorlijk drukken.

Als ik denk aan het belastbaarinkomen van een ondernemer van € 20.000,-, dan verwacht ik dat zijn nettoinkomen per maand zo rond de € 3.000,- ligt.

Paddington

Paddington

01-07-2016 om 10:00

Ik zie dat

ik vergeten ben mij voorbeeld berekening verder te maken.

Als een ondernemer dus een bruto inkomen heeft van € 60.000,- dan kan een creatieve boekhouder het omlaag brengen naar € 20.000,-. Over dit bedrag moet dan belasting worden betaald. Dit is voor bijna het hele bedrag 36.55% en dus € 7.310,-.
Hierdoor hoeft er dus over het bruto inkomen van € 60.000,- maar een bedrag van € 7.310,- aan belasting betaald te worden. Wat het netto inkomen van deze ondernemer op een bedrag van € 52.690,- per jaar brengt, dit verdeelt over 13 maanden is € 4.053,- (13 maanden om een reservering op te bouwen).

Dit is natuurlijk een fictieve berekening, maar geeft denk ik wel een beetje een beeld van hoe het werkt.

Charis

Charis

01-07-2016 om 10:14

Klopt

Als je als ondernemer wilt weten hoeveel je feitelijk hebt verdiend, kun je beter kijken naar je bruto omzet min de kosten die je hebt gemaakt. Dat is het inkomen vóór alle aftrekposten.

Docent

Docent

01-07-2016 om 11:45

Wilgenroosje en Cesar

Ik ben ook niet degene die zegt dat het een schijntje is hoor! Dat zeggen financieel adviseurs
Er gaat natuurlijk veel vanaf, dit is bruto en nog eens bruto. Ik hou niet heel veel over als de vaste lasten betaald zijn, en ik doe geen gekke dingen, heb geen rare hobbies, ga 1,5 keer per jaar op vakantie, niveau Franse camping

filalu

filalu

01-07-2016 om 12:33

Docent

Wat betekend: bruto en nog eens bruto?
In het bedrijfsleven in dit bruto geen laag salaris hoor. Ik ken een aantal die dit ongeveer bruto verdienen en die hebben een goede baan.
Moet wel bekennen dat die niet al 25 jaar aan het werk zijn.
Denk dat de betaling voor een docent wel wat achterblijft bij wat je met je master in het bedrijfsleven kan verdienen. Maar een scheintje is overdreven.

Caesar

Caesar

01-07-2016 om 12:44

Docent

Je zegt zelf: "Veel is het idd niet".

Filalu zegt dat je met een masters in het bedrijfsleven meer kan verdienen. Er zijn er ook genoeg die met 25?jaar ervaring in het bedrijfsleven met een relevante masters minder verdienen dan 60K.

60K per jaar is echt niet weinig.

Anna G.

Anna G.

01-07-2016 om 13:17

heel eerlijk

vind ik 60k zwaar overbetaald voor een baan als docent. En dat is niet onaardig bedoeld.

Theekopje

Theekopje

01-07-2016 om 13:22

On topic

Iets zegt me dat topicstarter onenigheid heeft of verwacht met haar man over geldzaken en daarom eens wil weten of hij nu veel of weinig inkomen heeft (ja, ik weet het, dat is een aanname).

Alleen is er weinig over te zeggen. Als dat zijn (omzet - kosten) is, is het niet veel. Er zijn ondernemers die het met minder moeten doen, maar het is magertjes.
Maar zoals anderen al toegelicht hebben, kun je het belastbaar inkomen op allerlei manieren drukken. Dat is prettig voor de belasting, maar ook als je om een of andere reden je omgeving wil voorspiegelen dat je weinig financiele ruimte hebt.
Dus als topicstarter zo weinig financiele kennis heeft en toch beslagen ten ijs wil komen, moet ze zich toch wat meer gaan verdiepen en naar de hoed en de rand vragen.

(overigens verdien ik vergelijkbaar met Docent, en ik vind het een alleszins fatsoenlijk salaris. Maar dit draadje lijkt me niet bedoeld om de aloude discussie over lerarensalarissen weer eens leven in te blazen).

nettie

nettie

02-07-2016 om 08:09

complex

Bedankt voor alle reacties, daar ben ik heel blij mee. Paddington, je uitleg vind ik heel verhelderend en het geeft punten om verrder naar te onderzoeken. Theekopje, je hebt zeker gelijk. De problemen achter/om deze vraag zijn nogal complex en gaan ook over hele andere gebieden dan financieel. Maar deze vraag is wel een belangrijk onderdeel in alles. De situatie vind ik al met al moeillijk te overzien en bijna niet meer vol te houden. Maar dat wil ik verder niet uitweiden en hoort ook niet in deze rubriek..
Financien worden nu gedaan door vriend van man. Ik zou er eens met iemand adners goed naar willen kijken, waar kan zoiets?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.