Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

schoondochter

schoondochter

02-09-2014 om 21:27

beide schoonouders in 1 keer handelingsonbekwaam

Mijn schoonvader was al langer dement maar woonde nog thuis, verzorgd door mijn schoonmoeder. Nu heeft zij plotseling, een week geleden een ernstige hersenbloeding gehad. Gelukkig gaat het nu wat beter, maar ze zal zeker enkele maanden moeten revalideren. Gevolg is wel dat mijn schoonvader nu naar een in elk geval tijdelijke opvang moet, want hij is te ver heen om alleen thuis te blijven. Gelukkig hebben we tijdelijke opvang gevonden waar hij over een paar dagen terecht kan en waar ook mijn schoonmoeder tzt kan revalideren.

Een bijkomend probleem is nu alleen, dat mijn man en zijn zus niet weten hoe het gesteld is met de financiën van mijn schoonouders. Ze hebben geen zicht op de ouderlijke rekeningen, kunnen niet pinnen voor dagelijkse uitgaven voor hen (mijn schoonvader natuurlijk evenmin) hebben geen zicht of de normale huishoudelijke betalingen van het ouderlijk huis nu doorlopen of niet, of er inkomsten zijn etc. Mijn man is naar de bank gegaan maar die kon niets voor hen doen, ze zijn niet gemachtigd. Mijn schoonmoeder is op dit moment evenmin aanspreekbaar op dit soort zaken.

Het idee is nu om in elk geval voor mijn demente schoonvader onderbewindstelling aan te vragen, mijn man wordt dan bewindvoerder (zijn zus woont in het buitenland). Maar moet mijn schoonmoeder hiervoor niet ook toestemming geven, ze is er op dit moment niet toe in staat? De rest van de familie is het er overigens wel mee eens.

Al met al zal het zeker een paar weken duren voordat het geregeld is. Is het 'niet aan geld kunnen komen' geen belemmering voor de opname in het tehuis, die zal toch ook niet gratis zijn?

Op dit moment betalen we een paar dingen voor mijn schoonouders (boodschappen, benzine waarmee mij zus haar vader rondrijdt) voor een paar weken is dat niet erg maar grotere uitgaven of voor een langere periode kunnen we ons niet permitteren.

Wie heeft raad of weet er meer?

groet schoondochter

Evanlyn

Evanlyn

02-09-2014 om 22:14

machtiging

Zolang ze niet officieel handelingsonbekwaam zijn, kunnen ze je machtigen op hun rekening. Dan kun je pinnen, overschrijven, alles. Daarna kun je zorgen dat je officieel curator wordt, maar dat moet via de rechtbank en dat duurt nu te lang.

Ik zorg dat mijn vader (die officieel wel handelingsbekwaam is) zoveel mogelijk betaalt via automatische incasso's. De eigen bijdrage voor de thuiszorg bijvoorbeeld loopt ook zo, want rekeningen raken vaak kwijt.

Snapt je schoonmoeder en/of schoonvader wat het betekent als ze je machtigen? Dan mogen ze dat gewoon doen, ook al zijn ze niet meer te vertrouwen met het fornuis en dergelijke.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2014 om 08:01

Evanlyn

Schoonmoeder is niet aanspreekbaar, dus dan wordt machtigen lastig.

Ja maar....

Je kunt bij Rechtbank.nl de papieren voor onder bewindstelling dowloaden en invullen.
Vader kan onder bewind. Moeders toestemming is handig maar niet onontbeerlijk. Zeker niet als je het toelicht. Bovendien is het wellicht zinnig om moeder ook (tijdelijk) onder bewind en of mentorschap te laten stellen.

Je kunt het gewoon vragen. Vul de formulieren in en geef er een toelichting bij.
Waarschijnlijk komt er een rechter langs om de situatie te bekijken.

Het is allemaal niet eng en heel redelijk.

Bij beschermingsbewind (dat gaat over geld) gaat de voorkeur uit naar familie.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

03-09-2014 om 09:04

Bewindvoering

Als ik mij niet vergis, moeten alle kinderen die er zijn toestemming geven (en daar ook voor tekenen) op het formulier waarop je het bewind/mentorschap aanvraagt.
Op dat formulier kun je volgens mij ook aangeven (en anders in een bijlage) wat de preciese situatie is.

Als het verzoek duidelijk is, en er blijkt dat er overeenstemming is tussen alle betrokkeken, dan kan het zelfs zo zijn dat je niet eens naar de rechtbank toe hoeft, maar dat het "op de stukken" wordt uitgesproken.

Tip: Begin hier zo snel mogelijk mee, en zorg dat je zo snel mogelijk die griffiekosten betaald hebt. Vanaf dat moment kan het verzoek namelijk in behandeling genomen worden.

Tip 2: Ga ook voor mentorschap. Als jullie besluiten om het hele circus toch in gang te zetten, dan kan dat er meteen bij.

Nabrander: Voel je niet schuldig omdat je mentorschap en bewindvoering aanvraagt. Ja,het is een hele stap (gevoelsmatig) maar ik merk dat het mijn schoonvader "rust" geeft omdat hij weet dat de rechter bekijkt of wij het goed doen. Vergeet ook niet, dat mocht de bewindvoering/mentorschap niet meer nodig zijn, dan is 1 brief van je schoonmoeder aan de rechtbank genoeg om dat weer ongedaan te maken.

Enne, als jullie toch dit hele proces ingaan, waarom vragen jullie dan oook geen bewindvoerig/mentorschap voor je schoonvader aan? Heb je het niet nodig, dan heb je het niet nodig, maar je weet maar nooit wat de toekomst nog gaat brengen.

Sterkte met alles.

Nee

Alle kinderen moeten op de hoogte zijn. Ze hebben gelegenheid om hun toestemming of bezwaar kenbaar te maken. Maar het staat of valt niet met hun toestemming.
De rechter beoordeelt de noodzaak en de persoon die zich al bewindvoerder opwerpt.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

03-09-2014 om 09:14

Klopt

het valt of staat niet met de toestemming van alle kinderen.

Wat ik zelf ervaren heb, is dat het proces wel sneller gaat als alle neuzen dezelfde kant op staan, en iedereen het er mee "eens" is.

schoondochter

schoondochter

03-09-2014 om 21:10

Evanlyn, machtiging

Dat lijkt me moeilijk. Mijn schoonvader is duidelijk dement en je moet persoonlijk naar het bankfiliaal voor zo'n machtiging. Wat misschien zou helpen is om langs te gaan met beide kinderen, schoonvader en een brief van de huisarts (plus legitimatie van iedereen) waarin de gezinssituatie wordt uitgelegd. Mijn schoonmoeder is evenmin in staat te tekenen.

schoondochter

schoondochter

03-09-2014 om 21:25

anderen, bewindvoering

De papieren hebben we al gedownload en mijn schoonzus heeft al getekend voor de bewindvoering. Ik ben alleen bang dat het nogal lang duurt. Iedereen in de familie is het met ons eens, echter niet de schoonouders waar het om gaat. Mijn schoonmoeder was in normale doen altijd in control en nu in de verwarring van haar herseninfarct wil ze niets vertellen over waar alles ligt. Moeilijk situatie.

schoondochter

schoondochter

03-09-2014 om 21:26

Miriam

helemaal niet eng, zo'n procedure maar wel redelijk tijdrovend.

Evanlyn

Evanlyn

03-09-2014 om 22:16

OK...

ik had niet begrepen dat schoonvader al zo ver heen was, ik dacht aan beginnende dementie. Zo lang hij kan uitleggen dat hij snapt wat hij doet, en hij is niet officieel handelingsonbekwaam, kan het volgens mij wel.

Lastig...

Bellen

Hoeft niet lang te duren. Je kunt er ook spoed achter zetten. Het kan in twee weken bij wijze van spreken, als het nodig is. Bel met de rechtbank die erover gaat en leg de kwestie voor. Vraag of men zicht heeft op het tijdsverloop. Of het sneller kan eventueel.

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 11:33

aanmaningen

en mochten er voordat het rond is aanmaningen binnenkomen, dan zou ik die instantie even bellen. Mijn ervaring is dat men erg begripvol is in een dergelijke noodsituatie, die tenslotte iedereen kan overkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.