Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Beginners rijbewijs

Ik zit even te kijken naar het systeem met het beginners rijbewijs, iets waar elke jongeren 5 jaar lang onder valt, en daar staat als een van de criteria voor een punt: het veroorzaken van gevaar of hinder.
Dat lijkt me best dun eigenlijk, word je dan een keer aangehouden terwijl je heel langzaam met je brommer over het fietspad rijdt (toch 110 euro boete)  dan heb je al een punt te pakken en mag je de rest van de 5 jaar niks fout doen dat door een handhaver als “gevaar of hinder” beoordeeld wordt. Hinder lijkt me een erg subjectief begrip en niet bepaald een zware overtreding (bij het wegrijden een keertje toeteren in de bebouwde kom, of met je licht naar iemand flitsen zonder reden is ook hinder, tenslotte: mijn man heeft voor allebei wel eens een boete gehad, allebei onterecht want het ging om een heel andere auto maar dat terzijde).
Hoe doet iedereen dat met jonge chauffeurs, gewoon maar niet laten rijden? Hoe meer ervaring iemand opdoet, hoe groter de kans om een fout te maken. En telt een boete op de brommer ook mee als punt voor je autorijbewijs? En op de fiets dan, of lopend?


Ik dacht dat je 3 punten had voor je echt in de problemen raakt. En met je brommer op het fietspad is gewoon vragen om problemen. En gewoon laten rijden, ze moeten kilometers maken om genoeg ervaring op te doen

Ik snap je gevoel. Hier een jongvolwassene die al bijna 5 jaar voor het werk van hot naar her rijdt. Vorig jaar een keer te hard gereden, gelukkig geen punt. Maar we hebben wel op het hart gedrukt dat hij nog beginnend rijder was. Hij wist het zelf ook wel en is meer op de snelheid  gaan letten. Wel zoals gewoonlijk van hot naar her blijven rijden.
Deze week is hij beginnend af.

 Gelukkig krijgen de werknemers van hun baas te horen als er een boete op de mat is gevallen en dat ze die zelf mogen betalen. Dus ook al zijn de 5 jaren voorbij, er staat nog altijd een  stok achter de deur en die heet baas.

Geef je zoon de ruimte om te laten zien dat hij er iets van geleerd heeft. Het is uiteindelijk zijn verantwoording zuiniger op dat rijbewijs te zijn.

Beginners moeten zich net als jij en ik aan de regels houden. Als dat te veel gevraagd is, zijn ze het rijbewijs blijkbaar niet waard. Een rijbewijs gaat gepaard met grote verantwoordelijkheden, er vallen nog steeds veel te veel doden in het verkeer.

Wat mij betreft mag er best ook een puntenrijbewijs voor ervaren chauffeurs komen. Na 10 overtredingen op herhaling voor je rijexamen ofzo. Of elke 10 jaar een opfriscursus voor iedereen. Komt er niet, dat weet ik wel, maar het lijkt mij wel verstandig en levensreddend.

Hier heeft oudste héél veel kilometers gemaakt als beginnend chauffeur, maar heeft nooit een punt gehad.
Hij is wel een paar keer van de weg gehaald omdat het busje van de baas niet aan alle regels voldeed (denk aan niet functionerende verlichting en te weinig profiel op de banden) maar dat was dus niet zijn verantwoordelijkheid.
Gewoon laten rijden dus. Geen zorgen voor de dag van morgen. Als hij zich netjes gedraagt op de weg is er niks aan de hand.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

09-11-2023 om 11:41 Topicstarter

Nick90 schreef op 09-11-2023 om 09:20:

Ik dacht dat je 3 punten had voor je echt in de problemen raakt. En met je brommer op het fietspad is gewoon vragen om problemen. En gewoon laten rijden, ze moeten kilometers maken om genoeg ervaring op te doen

Nou, ik vind het ook wel een beetje dom maar anderzijds is het op de  weg ook niet erg veilig met de brommer. Niet elke automobilist heeft het geduld om netjes achter een brommer te blijven rijden want die mag maar 40 en de automobilist vindt dat vaak wat te langzaam en dan is er gek genoeg niemand in de buurt om daar wat van te zeggen.
De regels voor brommers zijn een beetje vreemd, sommige steden laten ze daarom op het fietspad.

Maar goed, zoals gezegd, het was dom en een dure les. Alleen als dat je ook nog je zuur verdiende autorijbewijs kost is dat wel erg veel straf.
En ik hik vooral op het in mijn ogen erg vage criterium “hinder”. Er is ook wel eens een kind van mij bestraffend toegesproken door de politie vanwege niet de hand uitsteken bij het rechtsaf slaan op een rotonde waardoor de agenten voor niks stonden te wachten. Dat zou je met een slecht humeur ook hinder kunnen vinden.

Zelf zou ik eerder fronsen over iemand van de fiets rijden en doorrijden, of van zijn skateboard rijden en doorrijden, maar ja, die automobilisten zijn er vandoor dus die ondervinden geen gevolgen.

Maar goed, ik begrijp, zoals het AD toevallig ook schrijft vandaag trouwens, dat het altijd de anderen zijn die onveilig rijden, dus dat zal hier ook wel het geval zijn.

AnnaPollewop schreef op 09-11-2023 om 11:41:

[..]
Maar goed, zoals gezegd, het was dom en een dure les.

Heeft jouw kind nu een boete en een strafpunt op zijn rijbewijs, begrijp ik dat goed? Was hij echt fout, door met de brommer op het fietspad te rijden? In dat geval was het toch wel een gevalletje eigen schuld, een brommer mag gewoon niet op het fietspad, dat zou hij geleerd moeten hebben en dus moeten weten.

Dure grap idd, maar terecht. Ik word als voetganger, wonend aan een stoep met aangrenzend fietspad, dagelijks afgesneden, opgeschrikt door brommers, scooters, fietsers, racefietsers en mensen in een scootmobiel. Slalommen tussen over de stoep en fietspad, 35-50 km/u of harder rijden, inhalen bij versmallingen, naast elkaar rijdend, fietser of skater trekkend, roekeloos, asociaal,  zich onschendbaar wanend en agressief (rij-) gedrag.
En je krijgt geen boete als je ietsss te hard rijdt. Die krijg je terecht als je duidelijk te hard rijdt. 

Gisteren nog een letterlijke botsing gehad met een meisje van max 12 jaar oud. Fietsend op het voetpad, mij niet willen ontwijken. Ik zei enkel: dit is een voetpad. " nou en, daar ga jij niet over, tie.t op k.nkerl..er".
Een kankerlijer ben ik helaas, net geopereerd, maar dit gedrag of de rijstijl mag gewoon niet. Zo simpel is het. 

AnnaPollewop

AnnaPollewop

09-11-2023 om 16:50 Topicstarter

Fer13 schreef op 09-11-2023 om 12:15:

Dure grap idd, maar terecht. Ik word als voetganger, wonend aan een stoep met aangrenzend fietspad, dagelijks afgesneden, opgeschrikt door brommers, scooters, fietsers, racefietsers en mensen in een scootmobiel. Slalommen tussen over de stoep en fietspad, 35-50 km/u of harder rijden, inhalen bij versmallingen, naast elkaar rijdend, fietser of skater trekkend, roekeloos, asociaal, zich onschendbaar wanend en agressief (rij-) gedrag.
En je krijgt geen boete als je ietsss te hard rijdt. Die krijg je terecht als je duidelijk te hard rijdt.

Gisteren nog een letterlijke botsing gehad met een meisje van max 12 jaar oud. Fietsend op het voetpad, mij niet willen ontwijken. Ik zei enkel: dit is een voetpad. " nou en, daar ga jij niet over, tie.t op k.nkerl..er".
Een kankerlijer ben ik helaas, net geopereerd, maar dit gedrag of de rijstijl mag gewoon niet. Zo simpel is het.

Ja dat is allemaal heel erg, maar dat is niet wat mijn kind deed. Hij reed langzaam (zo snel als een snorfiets, die wel op het fietspad mogen) over het fietspad. De boete is terecht, maar ik vind het nogal wat om daar jonge mensen hun rijbewijs voor af te pakken terwijl een meer ervaren bestuurder daarvoor minstens een hele schoolklas met opzet moet overrijden en dan nog.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

09-11-2023 om 16:57 Topicstarter

Marianne76 schreef op 09-11-2023 om 12:05:

[..]

Heeft jouw kind nu een boete en een strafpunt op zijn rijbewijs, begrijp ik dat goed? Was hij echt fout, door met de brommer op het fietspad te rijden? In dat geval was het toch wel een gevalletje eigen schuld, een brommer mag gewoon niet op het fietspad, dat zou hij geleerd moeten hebben en dus moeten weten.

Het is ook dom, en de boete is hoog en door hemzelf betaald.

Het systeem klinkt alleen een beetje zoals het 3 strikes systeem in de VS dat ook heel redelijk klinkt tot je je realiseert dat je voor 3 kleine vergrijpen waaronder bv betrokken raken in een kroeggevecht of het op zak hebben van wiet levenslang kan krijgen. Ik snap dat we graag het verkeer veilig houden en daarnaast is iedereen ervan overtuigd dat hij of zij zelf nooit iets fout doet en dat die anderen het allemaal aan zichzelf verdienen, maar ergens zit het mij toch niet lekker. Eerlijk gezegd klinkt het vooral als een nieuw verdienmodel voor het CBR want je moet opnieuw examen doen voor meer dan 1000 eu mocht je boven je punten komen en hoezo is je rijgeschiktheid, met veel geld vastgesteld door door alle CBR hoepeltjes te springen, ineens weg als je de pech hebt gepakt te worden voor iets vaags als “hinder”.

Enfin, ik stop de discussie, het is me duidelijk dat iedereen behalve ik het hartstikke redelijk vindt.

Iedereen?
Ik snap dat de beginnersgroep onder de loep ligt omdat nu eenmaal niet iedereen na 2 punten opnieuw rijexamen kan doen wegens onderbezetting bij CBS. Ze hebben al groot tekort aan mensen om de oude bestuurders op tijd te onderwerpen aan een rijtest vanwege de lange wachttijden. De oude bestuurders zijn vaak wat stram etc. waardoor de kwaliteit van autorijden mindert, maar de beginnende hebben weer minder rijervaring en CBS moet toch ergens beginnen.
Maar voor je zoon is het balen want zo’n overtreding is m.i. cathegorie lichte overtreding.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

09-11-2023 om 20:32 Topicstarter

Flanagan schreef op 09-11-2023 om 17:34:

Iedereen?

Sorry Flanagan.

Ik blijf het toch raar vinden. Verkeersovertredingen worden bestraft, daar zijn boetes voor, en dan worden ze daarnaast nog eens bestraft. Of je vindt dat iemand zo’n overtreding begaat omdat hij niet kundig genoeg is, dan is rijbewijs afpakken en opnieuw examen doen redelijk maar een boete niet. Of je vindt dat die persoon het best wel wist, en dan is een boete prima maar een cursus en herexamen volledig overbodig. 

AnnaPollewop schreef op 09-11-2023 om 20:32:

[..]

Sorry Flanagan.

Ik blijf het toch raar vinden. Verkeersovertredingen worden bestraft, daar zijn boetes voor, en dan worden ze daarnaast nog eens bestraft. Of je vindt dat iemand zo’n overtreding begaat omdat hij niet kundig genoeg is, dan is rijbewijs afpakken en opnieuw examen doen redelijk maar een boete niet. Of je vindt dat die persoon het best wel wist, en dan is een boete prima maar een cursus en herexamen volledig overbodig.

Laatste.

Ben benieuwd of verlichting op de fiets ook meetelt…

Ik denk dat je zoon die dag pech had, een waarschuwing had ook gekund.

Ik ben in 20 jaar autorijden nog nooit staande gehouden.

Als je met de auto staande wordt gehouden, dan heb je het echt wel heel bont gemaakt. De Verkeerspolitie heeft niet voor niets een videoregistratiesysteem in de auto. En omdat ze Verkeerspolitie dag in dag uit niets anders doen dan verkeer, kunnen ze overtredingen makkelijk in perspectief plaatsen en vergelijken met de "30 km/h te hard" grens. Bij alles onder die grens sturen ze gewoon een boete naar de kentekenhouder.

Maar ik kan me voorstellen dat die kansen op de brommer anders liggen. Dat je dan veel vaker te maken hebt met de lokale politie die veel minder makkelijk een boete kan opsturen naar de kentekenhouder, en die vanuit haar "opvoedende" misschien sneller tot een staandehouding overgaat. 

Ik ben zelf ook nog nooit staandegehouden voor fietsen door het winkelcentrum maar ja, ik ben zichtbaar veel te oud om nog opgevoed te worden. Ik begrijp van jongeren dat ze veel vaker worden staandegehouden (niet beboet) voor hetzelfde feit. En op de brommer heb je datzelfde nadeel. Puur door op een brommer te zitten behoor je al hoogstwaarschijnlijk tot een groep die flink opgevoegd moet worden, en je leeftijd en geslacht is ook nog eens makkelijk zichtbaar. 

We waren er natuurlijk niet bij, heh, op dat fietspad. AnnaPollewop zegt niets over een rechtszitting, dus kennelijk is er geschikt? Tja, jammer. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n art 5 WVW standhoudt als de opgeroepen agent was komt getuigen dat de brommer precies dezelfde plek op de weg, snelheid, en afmetingen had als... de fietser voor wie de weg bedoeld was? Maar goed, zonder zitting zullen we dus nooit weten wat de situatie nou eigenlijk was en hoe het rechtssysteem daar nou over denkt.

Ik vind een punt van je autorijbewijs voor een overtreding met de brommer erg zwaar. Het lijkt me best wel aannemelijk dat automobilisten en brommerbestuurders niet dezelfde "pakkans" hebben voor vergelijkbare verkeersovertredingen. (Dan heb ik het dus over de pakkans van de bestuurder, niet de pakkans van de kentekenhouder. Kentekenhouders van auto's hebben vergeleken met brommers juist meer kans op een geldstraf, maar voor "kentekenhouder zijn" heeft nog nooit iemand een rij-ontzegging gekregen.) En als die verschillen in pakkans er zijn, dan maakt deze manier van "kruisbestraffen" de rechtsongelijkheid nog eens extra groot.


Om eerlijk te zijn, nog nooit over nagedacht. Kind heeft 2 jaar zijn rijbewijs en veel gereden in die 2 jaar. Deels ook voor zijn werk. Maar over de punten heb ik me nooit druk gemaakt. Bekeuringen moet hij zelf betalen en rijdt hij met drank op (en ik kom erachter) dan mag hij geen gebruik meer maken van onze auto's. 

Fourtyfour schreef op 10-11-2023 om 07:01:

Om eerlijk te zijn, nog nooit over nagedacht. Kind heeft 2 jaar zijn rijbewijs en veel gereden in die 2 jaar. Deels ook voor zijn werk. Maar over de punten heb ik me nooit druk gemaakt. Bekeuringen moet hij zelf betalen en rijdt hij met drank op (en ik kom erachter) dan mag hij geen gebruik meer maken van onze auto's.

Ik heb dezelfde regels plus dat bij te hard rijden ze mijn auto ook niet meer meekrijgen. Gewoon geen overtredingen. Zo'n puntenrijbewijs is erop gebaseerd dat er veel meer ongelukken gebeuren met jongemannen, dus het is voor hun eigen veiligheid. Ik vind het een goed systeem. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.